Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 13:04

Kent iemand hier toevallig het blad Permaculture (UK)? Het lijkt mij erg interessant om meer te lezen over permaculture, maar wat ik op websites en facebookgroepen zie is dat het veel meer gaat over milieuvraagstukken, opwarming van de aarde en de discussie daaromtrent. Alleen dat is niet de reden dat dat ik interesse heb in permaculture en ik heb dus ook geen behoefte aan een blad dat daar half vol mee staat. Weet iemand of dat zo is?

Karina

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:13


LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 16:42

Oh top, dat had ik niet gezien. Wel dat je een digitaal abonnement kon nemen maar dat wil ik niet, want ik hou van papier. :D
Dan ga ik eens kijken naar die oude nummers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:21

Geen ervaring mee, sorry :)

Gisteren knopen doorgehakt en nog een ooi en ramlam bij gekocht. Ooi is een zwart bles en het ramlam is een kruising texel/zwartbles. Hij is echt prachtig en zwaar, wat een beer! Zijn er super blij mee :)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 12:16

DeMolenhoek schreef:
Geen ervaring mee, sorry :)

Gisteren knopen doorgehakt en nog een ooi en ramlam bij gekocht. Ooi is een zwart bles en het ramlam is een kruising texel/zwartbles. Hij is echt prachtig en zwaar, wat een beer! Zijn er super blij mee :)

Gefeliciteerd met je eendenkuikens en nieuwe schapen!

Wij gaan zaterdag kijken bij een nieuwe ram :)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:00

Wij overwegen ook een paar schapen aan te schaffen, maar doordat we geen ervaring hebben vind ik het eigenlijk wel spannend en zit ik nog met heel veel vragen. Ik wil ze eigenlijk vooral voor een stukje weidebeheer. Het idee is om ze dan telkens na de paarden (2 Arabische volbloeden en een drachtige Welsh B merrie) te weiden. Voor zowel de paarden als de schapen hebben we een eigen (schuil)stal met zo'n 2000/2500 meter uitloop. Daarnaast hebben we op dit moment nog ongeveer 1,5 hectare weiland, verdeeld in 6 stukken. Mijn plan is om ze telkens om de 5 tot 10 dagen te verweiden en de schapen dan het stuk van de paarden te geven. Om het voorlopig in elk geval zo simpel mogelijk te houden zou ik denk ik het liefst binnenkort wat gespeende rammen kopen en die aan het eind van het jaar naar de slacht brengen. Dan zitten we namelijk niet met ophokken en aflammeren en lijkt het risico op leverbot mij ook minder groot.

Maar dan de vragen. Hoeveel lammeren moet ik kopen om van de voordelen te kunnen profiteren zonder dat het gras té kort wordt? Moet ik de schapen bijvoeren en zo ja hoeveel? Is een extra draad onder de bestaande paardenomheining voldoende om ze in het weiland te houden? Er kan hier weinig gebeuren als ze een keer ontsnappen, maar ik heb geen zin om er constant achteraan te moeten. :o Welk ras is geschikt voor beginners? Gezondheid en karakter vind ik het belangrijkste. Ze moeten wel mak (te maken) zijn en onze peuter moet ook zonder gevaar voor haar leven kunnen helpen met de verzorging. Nemen slachterijen gewoon schapen van particulieren aan? Kan het uit om op deze manier schapen te houden? Ik hoef er niet per se op te verdienen, maar ik wil er in elk geval ook niet op toeleggen. Vergeet ik verder nog dingen? Ik ben op de hoogte van de verplichting om een UBN-nummer te hebben en heb ook al het één en ander gelezen over verzorging en ziektes. Misschien hebben jullie wat antwoorden en/of tips?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 15:10

Goeroe, hoeveel schapen er kunnen grazen op je land is erg afhankelijk van de kwaliteit van je gras en bodem. Opzich lijken je plannen goed, vaak verwijden zorgt voor een lage wormdruk en is ook goed voor het gras. Wij hebben 3 ooien met 3 lammeren en nog een ram op ongeveer 6500 vierkante meter. In het grasseizoen voer ik niks bij en vaak staat er genoeg gras op het land tot febuari. Dit jaar was anders vanwege de droogte en moest ik meer hooi bijvoeren.

Ik heb zelf hampshire downs, mooi rustige sobere schapen. Rammen kunnen wel vrij snel gaan beuken dus daar zou ik mee oppassen met een peuter. In welke omgeving zit je voor een slager?

Wat voor omheining heb je nu? Mijn schapen staan in een schapennet met stroom. Ze blijven daar meestal in staan, alleen in de zomer hebben we wat problemen omdat de droge grond slechter geleid en het gras aan de andere kant vaak groener is.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:56

Bedankt voor je reactie! We zitten hier (noordoost Groningen) op vruchtbare kleigrond en hoewel we natuurlijk ook last hebben gehad van de droogte viel het hier in vergelijking met de rest van het land mee. Het weiland is momenteel wel echt 'paardenland', veel onkruiden en hoge plekken die de paarden laten staan. Ik hoop dat de schapen daar wat verandering in kunnen brengen. We hebben een omheining met schrikdraad, op dit moment nog twee rijen koord. Mijn idee is om daar dus nog een draad onder te spannen. Het weiland is bijna geheel omgeven met een brede en vrij dichte boomsingel (o.a. veel mei- en sleedoorn) met daarachter nog een sloot, dus ik verwacht niet dat ze heel gauw bij de buren zullen lopen. Mijn idee van omweiden heeft alleen niet zoveel zin natuurlijk als ze zichzelf voortdurend verweiden. :+ Een schapennet spreekt mij eerlijk gezegd niet zo aan. Lijkt mij erg arbeidsintensief (of duur als je het permanent laat staan) en blijven daar geen paardenhoeven in hangen?

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 16:00

Ik zou een schapennet inderdaad ook niet voor paarden aanraden nee. Klinkt alsof de schapen niet snel van jou land af zullen gaan, dat is al fijn. Mijn schapen hebben wol op de kop een daardoor is het makkelijker voor de om onder een draad door te glippen. Maar ik zie genoeg texelaars achter 2 draadjes staan dus het moet gewoon kunnen :). Ik weet niet wat voor onkruid je hebt maar schapen eten vooral 'zachte' planten in mijn ervaring. Dingen als distels en zuring laten ze staan. Schapen zullen wel egaler grazen dan paarden.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:09

Dat is nou jammer, zuring genoeg hier. :+ Verder staat er van alles, paardenbloem, boterbloem, muur, weegbree, kamille, brandnetels en nog heel veel wat me niet gelijk te binnen schiet. Niet veel distels gelukkig. Wel vrij veel zaailingen en opslag vanuit de boomsingel, waaronder helaas ook esdoorn. We hebben een begin gemaakt om die op te ruimen, maar het zijn er veel. -O-

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 18:31

goeroe schreef:
Dat is nou jammer, zuring genoeg hier. :+ Verder staat er van alles, paardenbloem, boterbloem, muur, weegbree, kamille, brandnetels en nog heel veel wat me niet gelijk te binnen schiet. Niet veel distels gelukkig. Wel vrij veel zaailingen en opslag vanuit de boomsingel, waaronder helaas ook esdoorn. We hebben een begin gemaakt om die op te ruimen, maar het zijn er veel. -O-

Paardenbloem, boterbloem, muur, weegbree en kamille eten ze wel :)

tamary

Berichten: 29240
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:23

Moonfight schreef:
Wat voor omheining heb je nu? Mijn schapen staan in een schapennet met stroom. Ze blijven daar meestal in staan, alleen in de zomer hebben we wat problemen omdat de droge grond slechter geleid en het gras aan de andere kant vaak groener is.

Ik zit hier op zandgrond en heb de aardpen maar doorgekoppeld aan het schapengaas, anders heb ik of zeker 6+ maanden slecht stroom of ik moet 20+L water per dag bij die pen gieten.

Schapen staan hier ook in schapennet/flexinet al is wat ik nu heb eigenlijk voor pluimvee. Paardenvoet er in = net stuk, breekkracht ligt rond de 100kg max. bij die dingen. Stuk waar de paarden lopen, lopen geen schapen, maar ik gebruik wel een flexinet voor ze als rantsoendraad. Ik merk wel dat kortere stukken flexinet fijner te hanteren zijn, de bos paaltjes van 50m net past niet in 1 hand en dan heb ik alles nog erger in de war. Tenzij je rechte lijnen tussen 2 vaste palen kan spannen, is het vaak nodig om halverwege tussen 2 paaltjes een extra te plaatsen ivm niet goed strak staan net = doorzakken en mogelijk uitbreken (maar ik heb springschapen). Meer productie gefokte dieren als texelaar blijven meestal! achter 2 simpele draadjes (dat niet doen is ook een reden voor te koop aanbieden). Voor vlees opfok zou ik de rammen castreren, worden ze ook rustiger van, maar tam maken = lef krijgen en dan is rammen/beuken waarschijnlijker. Rammen beleefd houden maakt ze veilig, maar niet "leuk(er)" voor kinderen.

Prairy
Berichten: 9181
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:25

Brandnetel blaadjes ook, zeker als er verder niet zoveel op staat. De stengels lieten ze bij mij staan.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 21:59

tamary schreef:
Moonfight schreef:
Wat voor omheining heb je nu? Mijn schapen staan in een schapennet met stroom. Ze blijven daar meestal in staan, alleen in de zomer hebben we wat problemen omdat de droge grond slechter geleid en het gras aan de andere kant vaak groener is.

Ik zit hier op zandgrond en heb de aardpen maar doorgekoppeld aan het schapengaas, anders heb ik of zeker 6+ maanden slecht stroom of ik moet 20+L water per dag bij die pen gieten.

Schapen staan hier ook in schapennet/flexinet al is wat ik nu heb eigenlijk voor pluimvee. Paardenvoet er in = net stuk, breekkracht ligt rond de 100kg max. bij die dingen. Stuk waar de paarden lopen, lopen geen schapen, maar ik gebruik wel een flexinet voor ze als rantsoendraad. Ik merk wel dat kortere stukken flexinet fijner te hanteren zijn, de bos paaltjes van 50m net past niet in 1 hand en dan heb ik alles nog erger in de war. Tenzij je rechte lijnen tussen 2 vaste palen kan spannen, is het vaak nodig om halverwege tussen 2 paaltjes een extra te plaatsen ivm niet goed strak staan net = doorzakken en mogelijk uitbreken (maar ik heb springschapen). Meer productie gefokte dieren als texelaar blijven meestal! achter 2 simpele draadjes (dat niet doen is ook een reden voor te koop aanbieden). Voor vlees opfok zou ik de rammen castreren, worden ze ook rustiger van, maar tam maken = lef krijgen en dan is rammen/beuken waarschijnlijker. Rammen beleefd houden maakt ze veilig, maar niet "leuk(er)" voor kinderen.


Doorgekoppeld aan schapengaas? Wat moet ik me daarbij voorstellen. Wij hebben ook dat probleem in de zomer.

tamary

Berichten: 29240
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:03

Aardedraad loopt vanuit schrikapparaat naar aardepen en vervolgens met net zo'n soort kabel met klem er aan ipv naar 2e aardpen zit klem aan het schapengaas. Schapengaas rust op de grond over lange afstand en maakt zo genoeg "aarde" om schrikapparaat te laten werken.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 22:09

tamary schreef:
Aardedraad loopt vanuit schrikapparaat naar aardepen en vervolgens met net zo'n soort kabel met klem er aan ipv naar 2e aardpen zit klem aan het schapengaas. Schapengaas rust op de grond over lange afstand en maakt zo genoeg "aarde" om schrikapparaat te laten werken.

Dat ga ik ook proberen! Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 10:05

Wij hebben aan de ene kant schapendraad met elektriciteit, de andere 2 kanten gewoon schapendraad en nog een kant dubbele schapendraad aan elke kant van de paal. Alles is 1 meter hoog, behalve die op de perceelgrenzen, die is hoger. De schapen hebben een apart stuk. Ze trekken zich niets aan van de elektriciteit dus wij kunnen ze niet bij de paarden houden helaas. Ze hebben een 2000 vierkante meter verdeeld in 4 blokken. Ze kunnen vanuit elk blok naar hun stal. Zeker in de zomer is dit aangenaam aangezien deze aanzienlijk frisser is. Daar staat ook hun water en hebben ze ook nog eens continu hooi staan.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 10:19

Heb je een fototje demolenhoek? Klinkt als een goede setup!

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:59

Mag ik even spammen? <3
We hebben sinds gisteren 2 kittens <3
Luna en Tommy :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:01

Moonfight schreef:
Heb je een fototje demolenhoek? Klinkt als een goede setup!


Als ik genezen ben neem ik er een foto van!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:09

Djoena schreef:
Mag ik even spammen? <3
We hebben sinds gisteren 2 kittens <3
Luna en Tommy :D
[ [url=m/K8rXUD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/K7FabR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VnDAwv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hSwuKh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/M5bOpL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gLMFDo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuke!

Spoiler:
Toch niet voor de slacht hoop ik? :P

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 14:27

0091 schreef:
Djoena schreef:
Mag ik even spammen? <3
We hebben sinds gisteren 2 kittens <3
Luna en Tommy :D
[ [url=m/K8rXUD.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/K7FabR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VnDAwv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hSwuKh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/M5bOpL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gLMFDo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuke!

Spoiler:
Toch niet voor de slacht hoop ik? :P

Whahahaha! Nee! _O- _O-
Maar ik hoop wel dat ze straks wat aan de eventuele muizen en ratten kunnen doen. Ook hebben we last van twee mollen die mijn moestuin om zeep helpen :+

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 19:08

So cute die kittens <3 <3
Wou dat die van mij weer zo klein waren :))

tamary

Berichten: 29240
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:23

Eindelijk het eerste lammetje *\%/*
Afbeelding
en papa :
Afbeelding

Dametje was een beetje verlegen en dacht eerst maar even kopje buiten te steken ipv verstandig vol het leven in te duiken. Mocht dus even pootje vissen om haar er uit te krijgen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:27

Ah geweldig! Welk ras is dat?

Hier stonden de schapen opeens aan de achterdeur. Iets met een deur vergeten toe doen :') 1 lag achteraan in de paardenweide. Kwam erbij en geen reactie meer. Proberen optillen maar deed niets. Had al schrik voor een gebroken poot. Vriend erbij gehaald, met 2 opgehoffen en eenmaal in de poten ging ze toch weer goed vooruit. Niets aan de hand, waarschijnlijk wel wat verschoten van de paarden :D