Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:03

Andere naam inderdaad ;)

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:15

Oh ja, ik zie het nu ook :D

heb de bestelling nu opgedeeld in zaad&zo en een deel vreekens. Zelfs als die van Vreekens langer duurt, heb ik eigenlijk bijna alles al binnen behalve de mais en paar andere soorten.

ben echt reuze benieuwd.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 13:30

Marcella: Ze groeien nog goed! Lief zo op de stok. Heb je ze goed tam gemaakt?
Veriye: Spannend! Als zaadjes binnenkomen is het altijd zo'n gelukmoment hier. Ik heb nu vooral tegenzin in uitzoeken wat ik nog heb :+

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:49

Ze zijn zo tam als dat ze zelf willen zijn (dus een beetje afhankelijk of ze met goede been uit de bench gekomen zijn). :')

Zo even bestelling gedaan bij weckenonline.

Trouwens de pulp dat je over houd bij het sap persen van overig fruit (pruimen, bramen, frambozen, enz.). Zou ik hiervan jam kunnen maken nog dan hoef er niks verloren te gaan. Gaat mezelf dan wel een keer dwingen om jam te eten.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 14:18

Zou het gewoon proberen! Beetje experimenteren is ook leuk..

Vreekens komt hier zo goed als alles wat we zaaien goed op. Soms koopt mijn vriend nog wat bij het tuincentrum. Nou als daar 10% van opkomt is het soms veel :') Maar hij blijft soms eigenwijs. De boerenkool kwam amper op en is nu megaklein gebleven haha. Dus nu bij Vreekens meegenomen ook.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 17:47

Marcella schreef:
Ze zijn zo tam als dat ze zelf willen zijn (dus een beetje afhankelijk of ze met goede been uit de bench gekomen zijn). :')

Zo even bestelling gedaan bij weckenonline.
Trouwens de pulp dat je over houd bij het sap persen van overig fruit (pruimen, bramen, frambozen, enz.). Zou ik hiervan jam kunnen maken nog dan hoef er niks verloren te gaan. Gaat mezelf dan wel een keer dwingen om jam te eten.


Zou het gewoon proberen (en dan natuurlijk hier de resultaten posten! :D), ergste wat er gebeurt is dat je wat suiker vernaggelt. Anders kan je de pulp natuurlijk ook als veevoer gebruiken, maar jam is leuker.

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:10

Kippen zullen het vast ook wel lusten. :')

Wandelende afval bakken. _O-

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:53

Ik zag dat je de facebookgroep gevonden had Marcella :D

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:02

Jep en ook bij een andere aangemeld. Facebook wil alleen soms langzaam zijn met meldingen doorgeven.

En mijn oude buurman kwam met een mooi boek voor de verzameling leesvoer.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:12

Door jullie wil ik nu toch ook al zaad uitzoeken...
Edit: ben nu aan het kijken... maar ga nog niet bestellen.
Ik heb net mijn haagplanten (25 stuks, zo'n 8-9 meter) gepland. Benieuwd hoe ze het gaan doen volgend jaar!

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:01

Krijg vandaag al mijn pakket van wecken online. :):)

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 10:04

Waar had je die haagplanten gehaald Century?
Ik zei toch dat ze snel waren Marcella :D Wat heb je allemaal besteld?

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:21

Boek, rubberen ringen reserve, trechter (voor flessen), neteldoeken 2x, vers houd deksels, reserve sapslang met klem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 17:57

Century schreef:
Door jullie wil ik nu toch ook al zaad uitzoeken...
Edit: ben nu aan het kijken... maar ga nog niet bestellen.
Ik heb net mijn haagplanten (25 stuks, zo'n 8-9 meter) gepland. Benieuwd hoe ze het gaan doen volgend jaar!


Ik ben ook benieuwd naar hoe ze gaan bevallen! :)

Marcella: Zij zijn inderdaad snel. Bestel er ook mijn vacuumzakken. Zijn de dag erna geleverd.

Ik mis mijn dieren momenteel enorm :( Mijn dochtertje is gisteren opgenomen in het ziekenhuis. Ik ben met haar binnen gegaan maar nu blijkt dat diegene die mee binnen gaat mee in quarantaine moet tot ontslag. Waarschijnlijk zit ik hier nog tot dinsdag. Ze wordt hier ongelofelijk goed geholpen, maar het valt mij toch zwaar om tussen 4 muren te zitten, niet eens even een frisse neus te kunnen halen, de varkens even te zien, de schapen even te knuffelen etc.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:08

Poeh dat lijkt me zwaar inderdaad. Succes en sterkte!
Mooi pakket, Marcella! Ik krijg mogelijk ook wat WECK-dingen van de Sint :).

@Moonfight: had ze bij Directplant.nl besteld. Verder nog geen ervaring met ze. Planten zien er redelijk uit, krentenboompjes zijn wat iel maar daar was de prijs ook naar. Kon een afhaalpunt in mijn dorp selecteren, super handig.

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 18:50

Ach, wat sneu. Snap het er wel, dat ze de maatregel nemen. Sterkte en beterschap voor E!

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 19:04

Sterkte en beterschap. Denk dat je dochter het wel heel erg zal waarderen dat je er bent.

Weckketel staat aan om te steriliseren.

Kom erachter dat ik ook genoeg potten heb met gewone deksels (geen Vegla deksels) jammer alleen dat dit liter potten zijn, maar misschien iets om patat of aardappelen schijfjes te doen.

De kleine potjes zijn Vegla. Vrees wel dat de kleine het meest gebruikt gaan worden. Gelukkig ook nog andere kleine potjes verzamelt.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:32

Hoe doen jullie dat met zaden van Vreeken? Ik zie soms enorme hoeveelheid zaden staan bij een plant, ook al valt de prijs dan wel mee. Maar ik denk niet dat ik al die zaden ga gebruiken. Ik wil graag diversiteit planten, dus zal dan met veel blijven zitten denk ik. Zaden worden toch slechter als je ze lang bewaart? Planten jullie alles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:42

De kiemkracht gaat bij bewaren inderdaad wel achteruit, maar je kan ze best een paar jaar achter elkaar gebruiken. Ik had dit jaar boterbonen uit een zakje wat mijn ouders 4 jaar terug van vakantie hadden meegenomen, kwam ook allemaal nog op.

En het plantenasiel bij ons heeft sinds kort een zadenbank. Dus misschien ga ik daar nog wat omwisselen. Gewoon zakjes met x aantal zaadjes maken en omruilen voor anders leuks. Niet dat ik daar dan nog ruimte voor heb :')

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:46

Wel een leuk initiatief :j Als ik veel over houd dan betekent dat wel dat ik komende jaren dezelfde dingen moet planten haha. Er is zoveeeeel leuks... Mijn favorieten-lijst puilt uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 21:56

Op een gegeven moment heb je wel beetje verzameld wat het goed doet in de keuken, dat scheelt. Het eerste jaar hadden we sla. Groeide geweldig, maar we beseften ons vervolgens pas dat we hooguit 1 blaadje op een hamburger doen :')

Nu zaaien we het overal tussendoor en gaat het naar de kippen.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:01

Je krijgt voor sla ook gewoon duizenden zaden in een zakje... en dat kost dan 2.95 euro. Dat is toch niet nodig? Ik zie dat bij meer groente zo. Klinkt als zoveel...

Mijn kippen willen geen sla. :(
Ik wil inderdaad alleen planten wat ik ook echt gebruik, maar als je kijkt naar bijv. tomaat zijn er al enorm veel rassen die bijna allemaal hetzelfde doen... als je daar in wilt variƫren elk jaar dan krijg je echt teveel zaad lijkt me?

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:10

De mijne balen dat ik geen sla heb voor ze op het moment. Kwam er vandaag achter dat ik een inbreker in het kippenhok gehad heb. Dus kon nog even aan de slag om stukje rond de boom opnieuw te doen.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:21

Ik voel me nog zo'n beginner haha, maar gelukkig leer ik veel van jullie :).
Planten jullie ook spul speciaal in de winter, bijv. als groenbemester of zoiets als wintertarwe?

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:28

Wel wintergroenten heb nog heel veel winter rode kool, boerenkool staan, winter spinazie (kas), winter andijvie, winter prei. En voor de rest ook nog sla in de lage bak en kas.