Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:17

Schijnbaar volgen deze braaf een emmertje graan. Verder weet ik nog niet wat ze gewend zijn dus dat vraag ik mooi na als we ze gaan halen. Melktafel zal wellicht ooit komen maar in eerste instantie word het toch echt emmer en hand.
Scheelt dat we nu ook al regelmatig een schaap moeten melken dus heb wel enige ervaring.
Als de melk bevalt gaan we uiteraard wel kijken hoe we het werk simpeler kunnen maken net als met alle andere dingen die we hier op de boerderij doen.

Caira
Berichten: 26070
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 07:35

tamary schreef:
Ik hoop toch dat er genoeg hout en wat bouten te vinden zijn voor een melktafel en wat aan verbindingen, slangen en 12V pompje/handvacuumpompje voor het melken. Geit aan het hek binden en kookpan er onder werkt wel voor nood, maar als je gaat handmelken, leer je heel snel waarom boeren graag machines gebruiken.


Vind je? Ik vind het echt een klusje van niets. Je moet er even goed voor zitten maar dan is het zo gepiept. Van geiten leer je wel vloeken want ze komen echt overal uit }> de keren dat ze hier de boel op stelten zetten zijn niet meer op 1 hand te tellen.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:32

Scheelt dat ik de schapen ook regelmatig ergens anders tegenkom maar dat is dan vaak met 100+ tegelijk :+
Dus we zijn wel wat gewend.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:35

Jullie droge omgang met het uitbreken en de tegenslag op de boerderij is echt geweldig :') _/-\o_

Caira
Berichten: 26070
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:40

palousa_boy schreef:
Scheelt dat ik de schapen ook regelmatig ergens anders tegenkom maar dat is dan vaak met 100+ tegelijk :+
Dus we zijn wel wat gewend.


Ik spreek je nog wel over een paar maanden :+

Nee zonder dollen, geiten zijn echt te leuk om erbij te hebben. Ze brengen reuring op het erf hier en halen echt de meest hilarische streken uit.


Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:41

DeMolenhoek schreef:
Jullie droge omgang met het uitbreken en de tegenslag op de boerderij is echt geweldig :') _/-\o_


De enige manier om niet gek en/of depressief te worden :Y)

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 09:57

Gaat nu ook nog 70/80 weckppotten ophalen voor 10 euro. :')

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 09:59

Dat is echt een koopje!

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 10:42

Zo Marcella! Die heb je mooi gescoord!

Caira, toggenburgers <3

DMH, ik wou wel even zeggen dat ik zo verbaasd sta van jullie doorzettingsvermogen! Het zit zeker allemaal niet mee maar jullie gooien totaal niet de handdoek in de ring! Echt knap! En dan ook nog een nieuw bedrijf opstarten en een opleiding volgen _/-\o_ _/-\o_

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:48

Marcella schreef:
Gaat nu ook nog 70/80 weckppotten ophalen voor 10 euro. :')


Goede deal!

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:05

Ga na het weekend eens kijken bij kringloop winkels of er weckboeken te vinden zijn.

Door de witte bonen in tomatensaus wil ik dit nu ook zelf maken. Dus ook even uitzoeken welke bonen zetten daarvoor. :9 :9 :9 :9 :9

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:06

Ach DMH :(:) wat erg voor jullie
En inderdaad wat een doorzettingsvermogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:24

Dank je wel :) Eenmaal je er in zit kun je ook niet veel anders mee. Opgeven is ook geen optie.

Wij mogen vanmiddag onze geit gaan halen. Zij zat van 2 augustus bij de bok dus de babygeitjes kunnen zich zelfs al vrij snel aanbieden. Wij hadden best wel wat keus dus was nog moeilijk kiezen := Wou er eigenlijk 2 mee maar verstand zei wat anders :o Zoals het er nu voorstaat gaat er 1 ooi geen melk meer geven, 1 ooi te weinig melk en een andere ooi is nog afwachten. Dus alle geitenmelk op termijn gaat zeer welkom zijn :j Het is ook een soort kinderboerderij waar veel kampen worden gegeven dus helemaal peuterproof. Ook wel belangrijk hier :')

Dank je wel Lizzy en Palousa voor het uitstekende idee!

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:05

Omgh heb een auto vol inclusief glaswerk. :')

Gaat verzinnen waar ik het kwijt ga krijgen.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:24

Ik had laatst ook een behoorlijk aantal glazen potten die ik gratis mocht halen (heb twee chocoladerepen gegeven). Kwam ook in dit topic langs toen. Nog steeds heel blij mee, al heb ik nog geen ketel (staat op de planning :) ). Ik wil kijken of ik komend jaar wat soep kan gaan wecken, dat eten we graag en dat is volgens mij heel goed te doen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:36

Ik heb nog geen soep durven wecken. Gaat hier nog steeds veilig in de vriezer.

Zag daarnet een ooi met haar staart vul pus. Dacht al: Neeeeee, baarmoederonsteking! Bleek ze een abces te hebben aan haar staart. Ze komen net uit een natuurgebied en het ziet er naar uit dat ze iets te enthousiast tegen een distel had staan schuren. Pfieuw, de stress :')

Vleeskippen doen het hier goed! Lekker buiten opgroeien :)

Afbeelding

En alle schapen zijn thuis. Ben zo blij, weer leven in de stal <3


Afbeelding
Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:42

Dat is toch best een flinke kudde dmh. En na zoveel pech snap ik de stress ja.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:23

8 volwassen ooien waarvan 7 dragend en nog 4 ooilammen. Lopen nog steeds buiten ook maar de stal was nu even toe om de ooi met pus te kunnen nemen :)

Ze is er hoor :D Nu nog een naam. Dacht zelf aan Lucy.

Afbeelding

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:33

Die van ons heten Iris, Autumn, Annie en Wendy

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:37

Ook al zo mooie namen :)

Caira
Berichten: 26070
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 17:26

Hier heten ze suus, saar, Juul en witje.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:39

Leuke namen :) En leuk om je kudde zo te zien!
Wecken vind ik ook wat spannend hoor, maar alles in de vriezer, dan gaat ie te snel vol. En zoveel ruimte voor vriezers hebben wij niet helaas!

Net weer bramen gesnoeid. Nog een uurtje en dan zit het er weer op voor dit jaar. Kost in totaal zo'n 6-7 uur per jaar. Dat is nog te doen, maar die doorns... ik zit er dan toch weer aan te denken om ze te verwijderen en er iets doornloos voor in de plek te zetten. Maar ja, dat is zo slecht te doen heb ik begrepen... dilemma.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:46

Bramen met doorn, horror. Onze volkstuin was ermee overwoekerd. Jarenlang gestaan. Dus ik vrees dat we nog lang staan te vloeken op braam dat random ergens op komt. Proberen zoveel mogelijk eruit te spitten, maar je mist zo snel een stukje wortel. Hebben zelf wel al doornloze gezet, waar ze wel mogen.

Dmh, gelukkig 'gewoon' een abces. Wat een leuke geit!

Marcella, jij kan dus komend jaar aan de weck? Leuk! Ik ben dit jaar begonnen met inmaken, maar zou volgend jaar ook graag willen gaan wecken. Daar kan je toch veel meer kanten mee op.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:48

Century kan je ze niet gewoon met de bosmaaier kortwieken? Wij plukken de bramen hier langs de weg en die worden ieder jaar door de gemeente ‘gesnoeid’ met de kantenmaaier. Als ik kijk naar de opbrengst die wij en de buren ieder jaar hebben doet het niets af aan de hoeveelheid vrucht.

Century

Berichten: 5975
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:53

idinn schreef:
Bramen met doorn, horror. Onze volkstuin was ermee overwoekerd. Jarenlang gestaan. Dus ik vrees dat we nog lang staan te vloeken op braam dat random ergens op komt. Proberen zoveel mogelijk eruit te spitten, maar je mist zo snel een stukje wortel. Hebben zelf wel al doornloze gezet, waar ze wel mogen.

Ik had het volgens mij vorig jaar ook genoemd in dit topic, zodra ik moet snoeien weet ik weer waarom ik niet blij ben met die bramen _-:( Ze stonden er al toen we dit huis kochten.
Maar we zitten wel te denken toch de stronken eruit te spitten. Het zullen zo'n 10-15 stronken zijn. Vanzelfsprekend zullen we er dan niet volledig vanaf zijn, maar dat zij zo. Iets doornloos met meer smaak wil ik dan inderdaad er voor terug plaatsen. Misschien gemixt met frambozen.

@lizy29 ik denk dat onze bosmaaier niet krachtig genoeg is voor ze, het zijn nogal dikke takken (ook de nieuwe). En ze zitten bij/tegen/door een hekwerk (onze erfafscheiding). Dus dat maait wat lastig. Veel handwerk dus.

Het snoeien vind ik an sich niet erg, zo'n 7 uur per jaar en alles is weer netjes. Maar ik heb vandaag drie keer een tak in mijn gezicht gekregen en ben ontelbaar keren wel gegrepen door een tak, en de doorns komen door mijn rozenhandschoenen heen... ik kan leukere dingen bedenken :P