Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36797
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:34

Denk dat ik zo'n 100/150m2 gebruik als moestuin, maar verbouw ook mijn eigen aardappelen.

Kippen blij vandaag nieuw stuk erbij en gras eraf. Maar blijkbaar stikte het van de rode mieren op dat stuk dus was feest. *\o/*

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:45

DeMolenhoek schreef:
Oh wauw! Dat is dan wel heel slim ingedeeld! Ik kom op 86 vierkante meter voor 2 personen en 1 kind :)

De fruitbomen en struiken heb ik er niet bijgeteld trouwens :D edit: en de pompoen en watermeloen ook niet, dat staat achter de stal bij de paarden :j

Ik werk veel met hangende bakken zodat ik bijvoorbeeld de spinazie in een moestuinbak heb en daarboven hangt dan de tomaat :j

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:01

Dat is wel slim!

Watermeloen krijg je echt vruchten? Ik heb het twee keer geprobeerd maar niet gelukt. Wel mooie grote planten gekregen maar geen meloen :+

Ik ga een cordon van de bomen maken zo heb ik de schutting gelijk aangekleed, zijn de bomen beschut en krijgen bijna hele dag zon. Ben benieuwd of het werkt. Als het niks wirdt gaan de bomen naar mijn ouders. Dus ik wil het wel proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:04

Djoena schreef:
DeMolenhoek schreef:
Oh wauw! Dat is dan wel heel slim ingedeeld! Ik kom op 86 vierkante meter voor 2 personen en 1 kind :)

De fruitbomen en struiken heb ik er niet bijgeteld trouwens :D edit: en de pompoen en watermeloen ook niet, dat staat achter de stal bij de paarden :j

Ik werk veel met hangende bakken zodat ik bijvoorbeeld de spinazie in een moestuinbak heb en daarboven hangt dan de tomaat :j


Oh dat is wel slim bedacht ja!

Marcella: Wij gaan ook voor eigen aardappelen :j

Veriye: Geniet van de boompjes!

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 20:08

Eigen ardappelen, lijkt mij ook leuk maar heb gelezen dat het een beetje ingewikkeld is?

Bedankt DMH. Wij blijven toch langer dan verwacht in de huurwoning en ik wil het beste uit de kleine tuin halen richting zelfvoorzienend leven.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:07

Wij gaan komend jaar naar 180m2 waarvan 24m2 kas. Fruit staat daar apart van.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:13

wow wat een ruimte jullie allemaal hebben :+
ik heb rond 60m2 tuin...in zijn geheel hahaha en 4m2 moestuin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:43

lizy29 schreef:
Wij gaan komend jaar naar 180m2 waarvan 24m2 kas. Fruit staat daar apart van.


Met 3 kinderen als ik mij niet vergis? Dan snap ik wel dat je ook meer teelt :j

Fruit heb ik nog niet meegeteld. Dat is nog een 18 fruitstruiken en 22 fruitbomen.

Marcella

Berichten: 36797
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:54

Veriye dat maak toch niet uit als er maar plezier mee heb. Ben ook heel klein begonnen om steeds groter te gaan. ;)

Voor aardappelen ben je een hoop ruimte nodig reken ongeveer 40x50 als afstand, maar dit is ook per soort/type verschillend.

Ik heb dit jaar alleen Nicola gehad en zit nu te twijfelen om nog een vroege (vastkokend) te doen, maar ben er nog niet helemaal uit welke. Had de Nicola dit jaar ook vroeg de grond in gedaan (eigenlijk te vroeg) en dat beviel best goed ook, omdat ik ze niet allemaal tegelijk in een keer erin had gedaan. Maar afwisselend van 2 weken tot 4 weken ertussen.

Fruit hier ook niet meegerekend.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:08

Marcella schreef:
Veriye dat maak toch niet uit als er maar plezier mee heb. Ben ook heel klein begonnen om steeds groter te gaan. ;)


hier helaas tot wij verhuizen geen mogelijkheid om groter te gaan, maar ik ben wel altijd aan het kijken om zoveel mogelijk uit mijn ruimte te halen, Begin met een cordon van fruitbomen tegen de schutting aan. En de kippen die nu lekker door de tuin scharrelen.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:26

Een tuintje huren?

JudithO

Berichten: 7067
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:27

Wij hebben dit jaar voor het eerst aardappelen gedaan, een vierkante meter met Parel leverde twee volle emmers op. Erg mooie piepers en goed te bewaren.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:33

DeMolenhoek schreef:
Een tuintje huren?


helaas een wachtlijst van rond de 10 jaar :+ ben wel ingeschreven, 2 jaar nu, dus kan nog beetje duren :D

Marcella

Berichten: 36797
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:15

Er zijn trouwens ook mensen met kleine tuinen die aardappelen op kleine schaal telen. Of in een grote speciekuip of in een zak grond zelf. ;) Je kan ook gewone ongepoederde aardappelen uit de winkel ook ervoor gebruiken. Ken iemand die zo met verschillende soorten geƫxperimenteerd heeft om te kijken welke lekker zou zijn.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:23

De afstand van je aardappelen is ook persoonlijk. Ik zet ze dicht op elkaar, max 30x30 per aardappel, daarmee krijg je meer opbrengst maar wel kleinere aardappelen. Een uitgevallen aardappelplant geeft echter ook minder opbrengst-verlies omdat daarmee de planten in de omgeving meer ruimte hebben. Wel moet je dan met stro of aarde eens per week checken of alle aardappelen nog goed ondergronds blijven en daar zo nodig wat aan doen.

Marcella

Berichten: 36797
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:09

Ik leg ze 30x40. Net op de moestuin een bunzing gezien en was daar niet zo blij mee.

Marcella

Berichten: 36797
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:12

Vermoed dat mijn kippen niet raszuiver zijn, maar is gelukkig geen heel groot probleem aangezien het wel goede leggers zijn. En aan de andere kant 3 voor 25 kan je niet veel van verwachten.

Met daarbij als ze willen kunnen ze nog steeds op het hok springen die 60 cm hoog is. Eieren zijn niet de maat S die bij het ras horen. Die zijn gewoon M/L van maat.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:13

Nou ja, maakt tich niet uit als het leuke kippen zijn, toch?

Hier was ik gisteren goed bezig, al zeg ik het zelf:


Afbeelding
Bomen geplant..

Afbeelding wegetje bestraat.

En vandaag nieuwe kippen gekregen
Afbeelding
Leuk weekend dus :D

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 18:59

Wat zijn dat voor schuine bomen? Kijkt grappig! :D

Marcella

Berichten: 36797
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:26

Hoop alleen wel dat er straks genoeg vlees aan zit. :')

Ik heb eindelijk even snel randje opsluitbanden erin gegooid. Nu nog de tegels en onkruid weg kan er doek op en de houtsnippers. Weer een stukje de goede kant op. Langzaam aan ook stenen opzij aan het leggen. Heb alleen nog teveel staan. := De dahlias waar de kippen lopen heb ik maar verwijderd.

Leuke kipjes. <3

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:13

MissBambi schreef:
Wat zijn dat voor schuine bomen? Kijkt grappig! :D


Twee soorten appel (een vroege en een winter), pruim, kers en nectarine. Het is een cordon van fruitbomen. Ze worden op een bepaalde manier gesnoeid, zodat ze op een kleinere ruimte goed vruchten dragen. Daarom weer schuin geplant om de lengte te vergroten en daardoor ook de vruchten aantal.

Ben benieuwd, het wordt normaal vooral met appel en peer gedaan, maar ik probeer het gewoon ook met andere vruchten.

Marcella

Berichten: 36797
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:24

Creatief met fruitbomen ben benieuwd hoe het van de voorjaar/zomer eruit gaat zien.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 22:58

Ja, ik ook :+ het kan best met 1-2 jarige bomen, maar de peuim en kers waren volgens mij al iets te oud, maar wij zullen zien :)

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:37

Veriye schreef:
MissBambi schreef:
Wat zijn dat voor schuine bomen? Kijkt grappig! :D


Twee soorten appel (een vroege en een winter), pruim, kers en nectarine. Het is een cordon van fruitbomen. Ze worden op een bepaalde manier gesnoeid, zodat ze op een kleinere ruimte goed vruchten dragen. Daarom weer schuin geplant om de lengte te vergroten en daardoor ook de vruchten aantal.

Ben benieuwd, het wordt normaal vooral met appel en peer gedaan, maar ik probeer het gewoon ook met andere vruchten.


Gaaf! Kende het niet. Zal het eens onthouden voor onze toekomstige tuin!

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:47

:) ik kwam het ook door toeval tegen. Wij hebben echt een mini tuin van 70m2. Maar voor nu kunnen eij niet verhuizen, maar wou wel graag fruitbomen.