Simpele Tips voor een Groener Leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sasja0705
Berichten: 2056
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:00

[quote="NikkiDeKerf"]Leuk topic! Ga ik volgen :)
Weten jullie hoe het zit met je kleding doneren in van die textielzakken? Qua milieubelasting en plaatselijke economie van waar het heen gaat? Daar krijg ik gemixte verhalen over.

@ Nikki: toevallig verwerken en verhandelen wij dit soort Textiel. OP de ene kant is het een enorme business - op de andere kant zit er enorm veel werk in.

Maar in het kort : die kledingzakken worden ingezameld en dan gesorteerd : AA-kwaliteit, dus wat hier bvb nog een ronde mee kan in een kringloopwinkel ( qua mode dan)
AB- kwaliteit: wat goed is , zonder beschadigingen , gaat in de export ( zomerkleren o.a Afrika . herfst/ winter bvb naar Irak)
Alles wat beschadigt is of beddengoed of onderbroeken, enz gaat in de industrie en wordt versnippert
kapotte jeans bvb vind je dan weer terug in de polster van je auto / andere dingen worden o.a. de verhuisdekens van gemaakt / T-shirts worden poetsdoeken voor garages of als het echt niets meer is als Brandstof verwerkt.

Het is verbazingwekkend wat mensen allemaal "doneren . Je vind de grootse en duurste merken waar de eigenaar gewoon op uitgekeken is ( weggooi-mentaliteit) maar ook kleding die zo vervuild en kapot is dat ik me soms afvraag wat die mensen denken om zoiets te doneren.

Wat ik dan wel heel erg leuk vind, zijn al de knuffels, die je ook tegenkomt, daar kun je hele verhalen bij bedenken... die worden dan bvb gewassen en gaan ook naar armere Landen .

Er gaan inderdaad verschillende verhalen rond en natuurlijk gaat er veel geld in rond (inzamelen en sorteren moet je ook mensen voor betalen dus moet je ook geld voor krijgen) maar de kleding die geëxporteerd wordt wordt per kilo betaald en niet per stuk of merk.
(Een Dolce&Gabana shirt brengt hetzelfde op dan een T-shirt van de Hema - ik roep maar wat )
En in Afrika of Irak heeft dan wel iemand wel de mogelijkheid om kleding te verkopen en zo zijn eigen leven te bekostigen .

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:05

Een beetje off-topic maar dat vroeg ik me al een tijdje af. Ik moet kleding vaak weggooien omdat het gaat ruiken, moet dat wel of niet in de textiel verzamelbak? Het is dan dus niet geschikt meer om te dragen.

sasja0705
Berichten: 2056
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:08

@ Mizora, gewoon in een zak en in de kledingcontainer - gaat dan de industrie in :-)

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:15

Top. Bedankt.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:38

Goof schreef:
Leven is niet goed voor het milieu. Voortplanten ook niet.
Laat mij lekker die paar tamponnetjes per maand gebruiken nu die luxe er gewoon is. Ik hoef niet meer middeleeuws te leven gelukkig.
En he, ik plant me niet voort. Bespaart weer 1 of 2 personen die later anders ook heel slecht voor het milieu zouden zijn. Dus die paar tamponnetjes wegen daar echt niet tegenop.

Niemand zegt dat je dat niet mag doen. Maar in een topic over groen leven komen zeuren dat 'de wereld doorschiet in het te groen doen' schiet natuurlijk niet op :evaw:

Janneke2

Berichten: 22869
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:39

Citaat:
Leven is niet goed voor het milieu. Voortplanten ook niet.

....welkom in de wereld waar melk uit de fabriek komt en meer van dat soort onwetendheid.
<3
Milieuproblematiek gaat over het tempo waarmee er nieuwe chemische stoffen geproduceerd worden die niet kunnen worden afgebroken
en over het tempo waarmee we 'bomen uit het palaeolithicum' (aka aardolie, aardgas, etc.) opstoken.

Citaat:
Laat mij lekker die paar tamponnetjes per maand gebruiken nu die luxe er gewoon is. Ik hoef niet meer middeleeuws te leven gelukkig.

...meaning: lekker een paar extra overbodige stoffen het milieu in, "want het is er"...?


(Ja, ;) als dat jouw opvatting van leven is - dan klopt het idd.)

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:54

Janneke2 schreef:
Citaat:
Leven is niet goed voor het milieu. Voortplanten ook niet.

....welkom in de wereld waar melk uit de fabriek komt en meer van dat soort onwetendheid.
<3
Milieuproblematiek gaat over het tempo waarmee er nieuwe chemische stoffen geproduceerd worden die niet kunnen worden afgebroken
en over het tempo waarmee we 'bomen uit het palaeolithicum' (aka aardolie, aardgas, etc.) opstoken.

Yup, en waarom denk je dat het tempo waarin die stoffen geproduceerd worden en waarmee we aardolie, aardgas etc opstoken steeds hoger komt te liggen? Juist, meer bevolking +:)+


Citaat:
Laat mij lekker die paar tamponnetjes per maand gebruiken nu die luxe er gewoon is. Ik hoef niet meer middeleeuws te leven gelukkig.

...meaning: lekker een paar extra overbodige stoffen het milieu in, "want het is er"...?

KLopt, door me niet voort te planten voorkom ik namelijk dat er in de toekomst nog heeeeel veeeeel meeeeer overbodige stoffen in het milieu terecht komen. Dus die paar stoffen die ik toevoeg vallen in het niet bij wat ik voorkom dat er nog veel meer bij komt.

(Ja, ;) als dat jouw opvatting van leven is - dan klopt het idd.)


Klopt :)) . Vreemd dat ik niet mag vinden dat ik liever tamponnetjes gebruik trouwens :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:56

Sasja0705, kijk, dat is verhelderend :) Bedankt voor je uitleg!


Ik weet niet of hij al in dit topic genoemd was, maar dit sluit hier ook wel op aan:
[LZP] Zero waste life

Goof schreef:
Leven is niet goed voor het milieu. Voortplanten ook niet.
Laat mij lekker die paar tamponnetjes per maand gebruiken nu die luxe er gewoon is. Ik hoef niet meer middeleeuws te leven gelukkig.
En he, ik plant me niet voort. Bespaart weer 1 of 2 personen die later anders ook heel slecht voor het milieu zouden zijn. Dus die paar tamponnetjes wegen daar echt niet tegenop.


Wat doe jij eigenlijk in een topic over tips voor een groener leven, als je grootste bijdrage in dit topic is, onresepctvol reageren ofwel zeiken op andermans tips? En vervolgens ook nog het hele groenere leven wegmaken met 'maar leven is toch niet goed voor het milieu' en 'ik heb geen kinderen'... Wat voegt dat nou toe aan het onderwerp: simpele tips voor een groener leven ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-16 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:56

Dat je één ding (voortplanten) niet doet, betekend niet dat dat gelijk al het andere (vlees eten, chemische stoffen het milieu inbrengen) uitvlakt.

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:03

NikkiDeKerf schreef:
Wat doe jij eigenlijk in een topic over tips voor een groener leven, als je grootste bijdrage in dit topic is, onresepctvol reageren ofwel zeiken op andermans tips? En vervolgens ook nog het hele groenere leven wegmaken met 'maar leven is toch niet goed voor het milieu' en 'ik heb geen kinderen'... Wat voegt dat nou toe aan het onderwerp: simpele tips voor een groener leven ?


Het is niet mijn bedoeling om onrespectvol over te komen. Ik snap echter het gebruik van uitwasbaar maandverband totaal niet en volgens mij mag ik daar op een forum gewoon op reageren.
Verder is het alleen maar goed om na te denken over 'groener leven', dus ik lees de overige reacties door en kijk of en wat ik daarmee kan ;)

Anoniem

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:07

Ik vind het gebruik van kotssmilies en gegadver, en het door blijven gaan daarover, zelf niet echt respectvol overkomen- maar ben blij om te horen dat dat niet je bedoeling is :) Ik snap niet zo goed wat je niet snapt aan het gebruik van wasbaar maandverband, meer mensen hebben geprobeerd het uit te leggen. Dat je het zelf niet zou doen, is toch prima? Maar ik vind het geen reden om meteen te :r en gadver-en.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:12

Leuk topic dit :j op sommige posts na dan :P

Wij dragen ons steentje bij door:

-Wasbare luiers te gebruiken
- Wasbare borstcompressen
- Borstvoeding te geven
- Veel kliek te eten
- Herbruikbare producten als bijvoorbeeld boterhamzakjes
- afval zo veel mogelijk te scheiden
- graag te winkelen bij de kringloop en daar ook regelmatig te 'doneren'.
- Wij eten/leven veganistisch
- Haar wassen 1 keer in de week

_Nadia_

Berichten: 2657
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:34

Wij hebben geen auto (meer), maar dat is eigenlijk puur omdat ik een 9 seater nodig zou hebben en ik hier in Engeland niet goed durf te rijden, tenminste, niet in het gebied waar wij wonen).
Ik gebruik voor 2 van de kinderen wasbare luiers (de anderen nog in de luiers wel wegwerp, die kregen dusdanige uitslag van wasbaar dat ik dat gestopt ben.
Zo goed als alles is hier tweedehands, kleding wordt doorgedragen tot het kapot is, of als het niet meer past en niet doorgegeven kan worden aan een volgend eigen kind wordt het weggegeven of indien nog in hele goede staat verkocht.
We eten alleen voedsel dat op de datum is, dat wordt hier op die dag met 90% korting verkocht, en als het niet verkocht wordt wordt het weggegooid. We gooien geen eten weg.

Verder doen we niet veel, en onze 7 kinderen helpen natuurlijk ook niet,

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:36

Interessant topic. . Ik volg..
Wij doen wel aan afval scheiden. Producten van lokale boeren (wel vlees.. maar niet heel veel)

Helaas heb ik niet de ruimte om Veel zelf te planten, maar probeer wel in bakken groenten te verbouwen.

Ik heb nu ook een menstruatie cup. Nog niet zo zeer voor het milieu maar om mezelf niet bloot te stellen aan al die chemicaliën.

Ik gebruik ook geen plastic tasjes meer, heb een aantal fijne juten zakjes en van die bijenwas doeken.
Dat bewaart ook prima

Mintgroen

Berichten: 3529
Geregistreerd: 28-08-09
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 21:37

Wat ik doe:
-Afval scheiden
-Menstruatiecup (naast dat het handig is voor het milieu, scheelt het mij ook een maandelijkse blaasontsteking en/of schimmelinfectie)
-Tuin water geven met opgevangen regenwater
-van die netjes gebruiken voor groenten en fruit.
-vegetarisch eten
-doneren aan de kringloop en spullen kopen bij de kringloop :)
-De droger zo weinig mogelijk gebruiken. Toen ik nog in een vochtig hok van 40m2 woonde, draaide dat ding helaas wel overuren. Nu zat plek om te drogen :D
-Ik probeer groenten en fruit veel lokaal te kopen. Aangezien ik in het Westland woon, is dat niet zo moeilijk ;)

Ik lees hier ook iets over wasbare zoogcompressen.. laat ik net 2 pakken wegwerpcompressen gekocht hebben! Nog nooit van wasbare gehoord. Wel van wasbare luiers, maar dat idee staat mij nog een beetje tegen. Straks ga ik wel mijn babyvoeding zelf maken i.p.v. potjes te kopen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:34

Wat zijn goede adressen in het Westland?

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 08:57

Tip: Douchen met zo'n douche puff en een blokje zeep, heerlijk schuimend en veel prettiger en zuiniger dan douchegel. Verder eet ik ook al een tijdje geen vlees en vis meer, geen dag gemist!

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:06

Grappig dat iedereen zegt dat ze vlees eten niet missen..
Ik mis het al als ik 2 dagen geen vlees eet :+

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:17

NikkiDeKerf schreef:
Ik vind het gebruik van kotssmilies en gegadver, en het door blijven gaan daarover, zelf niet echt respectvol overkomen- maar ben blij om te horen dat dat niet je bedoeling is :) Ik snap niet zo goed wat je niet snapt aan het gebruik van wasbaar maandverband, meer mensen hebben geprobeerd het uit te leggen. Dat je het zelf niet zou doen, is toch prima? Maar ik vind het geen reden om meteen te :r en gadver-en.

_/-\o_

Vind het wel vermakelijk dat mijn opmerking over dat ik wasbaar maandverband gebruik, gelijk het meest spraakmakende onderwerp in dit topic is. :o

Rinske schreef:
Hoe denk je dat mensen dat vroeger deden toen er nog geen maandverband of tampons met chemische meuk erin waren ;)?

Wasbaar maandverband zou ik direct doen als ik een cyclus zou hebben, heb je ook nog eens veel minder kans op vaginale kwaaltjes :) . Enne, het is maar bloed hè?

Dat bedoel ik. Mensen staan tegenwoordig zo ver af van hun eigen natuur. Alsof wasbaar maandverband gebruiken nu gelijk Middeleeuws is. :+
Ik vind tamponnetjes gebruiken geen luxe ten opzichte van dat maandverband. Ik vind het echt zelfs veel prettiger dragen en geen last meer van irritaties. Ik geloof dat een cup eigenlijk nog beter is.

Edit: maar ik wil niet anderen overtuigen dat ze het moeten gebruiken hoor. Ieder zo zijn ding. ;) Ik wil bijvoorbeeld wel vlees en vis eten en ik heb kinderen. Zo maken we toch onze eigen keuzes. Maar ben het wel met Nikki eens dat er best wat respectvoller op mag worden gereageerd en niet gelijk zo vies reageren. Probeer dingen eens anders te benaderen.

Oh, van hetzelfde merk gebruik ik ook wasbare wattenschijfjes. Gebruik sowieso weinig make-up. Niks gebruiken zou nog beter zijn. Heb ook speciale doekjes om mijn gezicht te reinigen, waardoor je alleen water nodig hebt (geen reinigingslotion o.i.d.).

Ik maak mijn eigen deodorant, maar dat vind ik niet per definitie 'groener'. Valt meer onder het mom van 'gezonder leven'. Want mijn deo is van natuurlijke producten en dus beter voor je lijf. Ik huiver van deo uit een fles. Lijkt mij zo ongezond. (PS: mijn deo werkt nog beter ook.)

Ik gebruik trouwens schoonmaakmiddelen van Ecover (wel discutabel hoeveel 'groener' dat is) en gebruik ook azijn.

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:20

Duke hoe maak je die deo?

josien_m_
Berichten: 2427
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:21

Naast maandverband hier wellicht nog een smakelijk onderwerp:

Ik heb het nog niet gelezen maar sinds kort hebben wij een compost toilet. Niet binnen in huis, daar staat nou eenmaal zo'n ding aangesloten op riool en waterleiding. maar in een stal n bedoeld voor cliënten en gasten van de b en b. Hij functioneert uitstekend, veel schoner dan een watercloset en minder luchtjes. En het leukste is: gaan zitten, een schepje vlas er overheen en klaar! Na een aantal maanden is hij vol, dan een tijdje wegzetten en verder laten composteren. ideaal en hoeveel honderden liters water scheel dat niet! Je kunt hem overal neerzetten dus juist op stallen war niet altijd riolering is.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:27

Dyanne_z schreef:
Duke hoe maak je die deo?

Oh uh, even denken, moet ik even uit mijn hoofd opschrijven, heb nu het recept niet bij de hand, maar maak het al jaren. Ik hoef het maar ongeveer 3 per jaar te maken. Dan heb ik weer genoeg.

2 eetl. kokosolie
2 eetl. maizena
2 eetl. baking soda
3 a 4 druppels tea tree etherische olie
3 a 4 druppels etherische olie naar keuze voor het geurtje en verzorging (lavendel, den, etc.)
paar druppels vitamine E (voor houdbaarheid en huid)

Gebruik wel goede biologische etherische olieën! Dus geen troep van de Tuinen. Want echte etherische olieën geven geen olievlekken op je kleding.

kokosolie verwarmen zodat het vloeibaar is, dan de maizena en baking soda erdoorheen roeren, dan de rest. In een schoon potje doen. In de koelkast hard laten worden en daarna klaar voor gebruik. Het is een soort creme geworden dan. Je kunt het gewoon buiten de koelkast bewaren, mits we een hittegolf hebben zoals pas. :+ Dan wordt de kokosolie weer vloeibaar. Ik gebruik een klein botermesje om een beetje per keer uit het potje te halen en met je vingertoppen op je oksels smeren. Liever niet met je handen erin. Het is zo maanden te gebruiken.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:35

josien_m_ schreef:
Naast maandverband hier wellicht nog een smakelijk onderwerp:

Ik heb het nog niet gelezen maar sinds kort hebben wij een compost toilet. Niet binnen in huis, daar staat nou eenmaal zo'n ding aangesloten op riool en waterleiding. maar in een stal n bedoeld voor cliënten en gasten van de b en b. Hij functioneert uitstekend, veel schoner dan een watercloset en minder luchtjes. En het leukste is: gaan zitten, een schepje vlas er overheen en klaar! Na een aantal maanden is hij vol, dan een tijdje wegzetten en verder laten composteren. ideaal en hoeveel honderden liters water scheel dat niet! Je kunt hem overal neerzetten dus juist op stallen war niet altijd riolering is.


Dat vind ik echt heel interessant! Wij willen hier later misschien ook een stukje camping of iets met grote tipi-tenten doen, en dat zou meteen het probleem van een toilet oplossen... Heb je er meer info over, website, foto's, ... ?

josien_m_
Berichten: 2427
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:45

Hoi Tess, hier is de link:

http://www.composttoilet.nl/website/ind ... sition=2:2

Ik heb de goedkopere variant, zonder die ombouw.


Werking

Voor een goede compostering staan garant: hennepsnippers, een klein laagje vocht onderin en ventilatie voor voldoende luchttoevoer. Dankzij deze zuurstofrijke (aerobe) conditie zal de inhoud van de mini-CC na de vakantie binnen enkele weken composteren. U hoeft, als de mini-Compact Composteur vol is slechts de bril eraf te halen en er een deksel voor in de plaats te plaatsen, de ventilatieslang eraf te halen, het vat te keren en even te rollen, en dan weg te zetten in een verloren hoek in de tuin of op de boot. Het eindprodukt van deze compostering lijkt op bosgrond.
Als u de mini-CC permanent wilt gebruiken is een of meer wisselvaten aan te raden. Terwijl het ene vat composteert, gebruikt u het volgende vat.



Grootte

De mini-CC vereist heel weinig (in-bouw-)ruimte. De maten zijn: (l x b x h) 58 x 46 x 62 cm. Het wordt geplaatst achter een 22 cm verhoogde voetenbank. De urine aftap zit achteraan en kan naar twee zijden worden aangesloten.



Kosten

mini CC met complete ombouwDe mini-CC is betaalbaar: afgehaald; 188 euro inclusief ventilator, (52 euro voor een extra vat) heeft u een start model en voor rond de 440 euro een compleet model met fraai houten ombouw. (zie de illustraties in deze folder).
De voorkant met bodem is gemaakt als een karretje met twee wielen. Hiermee kunt u het volle vat vervoeren. Bovendien is het een hulpmiddel bij het legen van het vat met gecomposteerde inhoud.

Zij hebben het over hennep, dat kan vast ook, maar ze leverden vlas erbij, hihi, geen paardenmensen waarschijnlijk!
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 09-09-16 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:46

Het idee is denk ik viezer dan het in werkelijkheid is, vind het ook mega interessant :j