Simpele Tips voor een Groener Leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:19

Sclimpre schreef:
estja schreef:
Wel zou ik t.z.t. helemaal off-grid willen gaan. Nu hebben we alleen geen gas in ons nieuwe huis. Maar de technieken daarvoor staan me nog teveel in de kinderschoenen.


Off-grid is technisch niet zo'n probleem. Kijk eens bij http://www.stafco.be
Probleem is dat er een behoorlijk prijskaartje aanhangt als je zoveel batterijopslag wil dat je zeker altijd elektriciteit 'in voorraad hebt'.
Een tussenoplossing is dit : http://kanaalz.knack.be/nieuws/zonne-en ... 30459.html

Het zijn natuurlijk geen 'simpele tips' meer :)

Dat bedoel ik ook. Ik denk dat over een tijdje deze technieken beter betaalbaar worden en liefst ook wat kleinere batterijen. Ik heb straks al een warmtepomp en een zonneboiler staan. Het neemt allemaal toch veel plaats in.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:39

Wat leuk, een 'groen' topic! Ik lees en denk graag mee! :)

Veel dingen die wij doen heb ik al voorbij horen komen: waterbesparende kranen, afval scheiden, eco-knop aan op de (gedeelde) auto, linnen tasjes, 100% natuurlijke verzorgingsartikelen, geen televisie, geen droger, switch-knoppen op de stekkerdozen, houtkorrels voor de kat. Verder eten we grotendeels veganistisch (zonder vervangers) en doen we mee aan het teelprogramma van Odin, waardoor we elke week biologische groenten en fruit krijgen (grotendeels in het seizoen en uit de regio). Daarnaast doen we één keer per week boodschappen en bereiden we daarna alle ontbijtjes en lunches voor, waardoor we zo min mogelijk weggooien.

Ik gebruik maandverband van biologisch katoen, maar ben zeker benieuwd naar die cups! Verbeterpuntje :Y)

Mensen nog tips voor afvalscheiding in kleine woningen?

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:49

Ik had eerder gewone zakjes voor het plastic afval, een bakje voor het groen, een emmer voor het glas, een mandje voor papier en een 30l prullenbak voor de rest. Maar toen was het afval wegbrengen allemaal op minder dan 5 min. Lopen. Nu miet ik voor plastic en glas (en boodschappen) een kwartier in de auto zitten. De truc is bij een kleine woning het vaak weg brengen. Standaard voor het dweilen en de rest zodra iets vol zit.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:07

Janneke2 schreef:
Citaat:
En gadver; wasbaar maandverband? Een dag laten weken in een emmer (die dan dus gewoon in je huis staat)? Ik vind echt dat mensen kunnen overdrijven hoor met hun wens 'zo groen mogelijk te willen leven'.

Citaat:
Dit dus :+
Echt te ranzig voor woorden...

.....dit heet menstruatie taboe. Komt in heel veel culturen voor en dit is een van de Nederlandse varianten.
Een leuk onderwerp voor andere topics.

OMG ik moet echt lachen! Wat zijn mensen toch snel vies van dingen. :')
En ik ben niet eens echt overdreven met mijn wens om zo groen mogelijk te leven, kan namelijk veel beter, maar ik vind het ook gewoon fijner dragen en vind het beter voor het milieu.
En ja, die emmer staat (met deksel) in m'n badkamer. Stinkt niet, want staat onder laagje water, is niks vies aan. Mensen vinden dingen al snel 'ranzig'.
Menstruatiecup ga ik eens naar kijken. Wie weet is dat ook inderdaad iets voor mij.

Geen kinderen nemen is inderdaad, kijkend naar het milieu en hoe wij met de wereld omgaan, een goede gedachte. Alleen was mijn kinderwens sterker en ben ik heel gelukkig met mijn twee meiden. Dan maar wereldverbeteraars van ze proberen maken. :+

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:11

dondeyne schreef:
Ik gebruik maandverband van biologisch katoen, maar ben zeker benieuwd naar die cups! Verbeterpuntje :Y)

Mensen nog tips voor afvalscheiding in kleine woningen?

Cups zijn handig, nemen ook minder plek in in de voorraadkast dan maandverband of tampons, geen stank in de prullenbak en weinig water nodig. Sopt niet (veel prettiger met dit warme weer) en schuurt niet als ze enkel laatste 2-3 druppels moeten opvangen (minitampon is hier laatste dag teveel en dan is uithalen niet fijn).

Afvalscheiding begint bij minder afval in huis halen en zo inkopen dat je dag voor ophalen vuil boodschappen doet, dan heb je er het kortst last van (en ook weer minder last van stank en vliegen in de zomer). Dagje eten koken voor de vriezer/weck en rest van de week? eigen, gezonde kant en klaar maaltijden voor het grijpen. Scheelt ook weer stuk afwas.

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:42

dondeyne schreef:
Mensen nog tips voor afvalscheiding in kleine woningen?


....wie goed kan composteren, kan het compostvat in de woonkamer zetten, het ruikt naar lekkere bosaarde.
Wel moet je dan de kwaliteit van de wormen en de kwali/kwantiteit van hun eten in de gaten houden.

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:49

Wij hebben nu twee grote bakken in een keukenkastje voor papier en glaswerk en een GFT-bak in de tuin. Ik zou graag ook plastic en blik scheiden, maar dan blijft er voor mijn gevoel geen keuken meer over. Wegbrengen is niet ons sterkste punt, dus misschien moeten we daar gewoon aan werken!
Janneke, sorry, compost in de woonkamer vind ik dan weer vies, ieder z'n ding :)
Tamary, vooruit koken met zoveel mogelijk verse (verpakkingsloze) producten doen we al.

Waar kopen jullie die cups?

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:56

....boslucht lijkt mij best lekker.

(Maar ik heb een groot vat in de tuin staan waar ik nauwelijks omkijken naar heb. Het kan in de woonkamer en bespaart dus ruimte in de keuken en geeft een prettige lucht voor hen die van bosgrond houden - maar het kost wat werk/aandacht.)

tamary

Berichten: 29221
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 14:56

Website : http://www.mooncup.co.uk/
Let op, deze is van siliconen (zelfde versie die ook voor medische doeleinden als borstimplantaten gebruikt wordt), dus geen allergische reacties. Keeper is van natuurrubber en als je allergisch blijkt is dat op zijn minst niet leuk.

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:33

Hier hebben we ook een vrij grote groentetuin. Daar waar kan koop ik 1 keer zaad in de winkel en win daarna wat zaad van enkele planten, zo hoef ik geen nieuwe te kopen.

De beesten drinken allemaal grond of regenwater. Dit kunnen we uit de put halen maar heb bij het kippenhok een regenton staan om regenwater op te vangen. Als het regent is hij zo vol (maar dan moet het dus wel regenen).
In de wei komt ook grondwater omhoog, hier drinken de paarden ook van.

Gas halen we in flessen en gebruiken dit alleen om mee te koken.

Hout voor de kachel/BBQ komt van omgevallen bomen die in het bos liggen.

Verwarming en warm water hebben wij via aardwarmte met gesloten systeem. Deze verwarmt de hele benedenverdieping en de warmte trekt door de houten vloer van de bovenverdieping. Hier zijn alleen slaapkamers dus dat hoeft niet zo warm te zijn.
Hier is wel wat stroom voor nodig maar dat valt in het niet vergeleken met het gasverbruik van cv op gas.

Riolering hebben we niet dus alles komt in de septic. Als deze goed werkt hoeft hij maar eens in de 10 jaar geleegd te worden. Dit doe ik zelf en rijd het dan uit over de wei.

Een grote opslag voor regenwater wil ik eigenlijk ook nog wel ergens omdat de put niet zo diep is en er dus niet heel veel water in staat.

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:56

...nog een kleinere tip, speciaal voor de trein/ov reizigers onder ons: zet op je ov chipkaart een abonnement voor ov-fiets.

Ik heb het het afgelopen jaar toch wel zo'n 20x gebruikt - trein uit, 'ding uit hok halen', en dan lekker een kwartier of half uur bewegen.
Geen straf!
'Deze aansluiting heb je altijd', en het brengt me ook op plaatsen waar de bus niet makkelijk komt.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:12

Goof schreef:
Supervixen schreef:
Bewust geen kinderen hebben, dat is pas groen!


Yup. Die pas ik ook toe.
Beste manier om 'groen' te leven wat mij betreft.

En gadver; wasbaar maandverband? Een dag laten weken in een emmer (die dan dus gewoon in je huis staat)? Ik vind echt dat mensen kunnen overdrijven hoor met hun wens 'zo groen mogelijk te willen leven'.

Hoe denk je dat mensen dat vroeger deden toen er nog geen maandverband of tampons met chemische meuk erin waren ;)?

Wasbaar maandverband zou ik direct doen als ik een cyclus zou hebben, heb je ook nog eens veel minder kans op vaginale kwaaltjes :) . Enne, het is maar bloed hè?

Wij gebruikten wasbare luiers, verder gebruik ik een jute tas voor de boodschappen die volledig is gemaakt van gerecyclede producten.

Ik weef babydraagdoeken, en ook daarbij probeer ik op te letten, de dierlijke garens zullen nooit afkomstig zijn van bedrijven die het niet nauw nemen met dierenwelzijn (dus ook geen merino uit Australië bijvoorbeeld). Verder proberen we nu met een aantal wevers te kijken hoe we van materiaal dat normaal weggegooid wordt, garens kunnen maken. Denk daarbij aan gewassen waarvan alleen de bloemen gebruikt worden, en waarvan normaliter de stelen vernietigd zouden worden.

Verder zou ik heel graag een groentetuin willen, maar daar is onze tuin dan weer niet groot genoeg voor.

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:27

Rinske schreef:
Goof schreef:


Yup. Die pas ik ook toe.
Beste manier om 'groen' te leven wat mij betreft.

En gadver; wasbaar maandverband? Een dag laten weken in een emmer (die dan dus gewoon in je huis staat)? Ik vind echt dat mensen kunnen overdrijven hoor met hun wens 'zo groen mogelijk te willen leven'.

Hoe denk je dat mensen dat vroeger deden toen er nog geen maandverband of tampons met chemische meuk erin waren ;)?


Exact. Toen het er nog niet was. In 19noach. Toen men wel moest.
Het is nu 2016 en er zijn fantastische producten op de markt. Waarom weer terug naar 'vroegah'? Omdat het kan?
Het lijkt af en toe wel een wedstrijdje wie het meest groen kan leven.

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:53

Ik word echt heel blij van dit topic :). Ben nu zo'n drie jaar vegetarisch maar dat is dan ook vrijwel het enige. Ik probeer wel zolang mogelijk met kleding te doen en alleen te kopen als ik het ook echt daadwerkelijk ga dragen, als ik iets niet meer draag verkoop ik het of geef ik het weg.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 02:48

Ik vroeg me af of iemand weet hoe en zo ja waar je gebruikte pakken van bijvoorbeeld sojamelk of Innocent smoothie kan recyclen? Het is geen papier, het is geen plastic, maar we moeten er toch wel iets mee kunnen?
Nog een vraag; ik wil ook van die eeuwige chemische wasmiddelen en wasverzachters af, zodra ze op zijn, hebben jullie hier alternatieven voor? Wasnoten sta ik niet echt positief tegenover, maar misschien weet iemand me te overtuigen ;-). Azijn --> stinkt?
Ook zoek ik een alternatief voor vuilniszakken; ik scheid zoveel mogelijk mijn afval, maar wat ik niet kan scheiden en wat dus alsnog bij het restafval komt, wil ik toch wel graag in een zak bewaren, hoe doen jullie dit?
Kattenbakkorrels, nóg zo iets. Ik gebruik hele fijne en stuifvrije van de AH, waarvan de verpakking volledig papier is, dus dat is prima te recyclen, maar eigenlijk zou ik willen dat mijn kattenbak dusdanig biologische afbreekbaar is, dat ik deze bij het toilet of met de groenbak ernaast kan verschonen, zonder hiermee het milieu te schaden. Nu weet ik dat er bijvoorbeeld houtkorrels bestaan, en die heb ik wel eens gebruikt, maar het nadeel daarvan vind ik dat de korrels die vies zijn vermolmen en de schone korrels heel blijven, die volledig in tegenstelling tot alle andere korrels, waar de viezigheid klonten vormt. Hoe maak je zo'n bak nou handig schoon? Alleen de vieze gedeeltes eruit vissen lijkt me dan nogal een lastige taak.

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 07:06

Toevoeging op mezelf; download de afvalscheidingswijzer-app!

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:15

Alleirbag, bij ons milieuperron heb je een aparte bak voor drinkkartons. Misschien bij jullie ook ergens te vinden? Wasverzachter is in mijn ogen volledig overbodig, stond recent nog een artikel over in de OneWorld, en biologisch afbreekbaar wasmiddel verkopen ze in de biologische winkel. Ik ben wel benieuwd of mensen goedkope alternatieven hebben :)
Verder gebruik ik zelf dus wel de houtkorrels, maar ik haal tussentijds geen natte plekken eruit. De houtkorrels plakken niet vast aan de bak, dus ik vind het juist weer heel makkelijk schoonmaken. Je zou dat daarom bijvoorbeeld ook met een dicht schepje kunnen doen?

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 07:20

Hoe vaak verschoon je je kattenbak dan? Je vist dus tussentijds alleen de drollen eruit, en de plasjes laat je liggen?

dondeyne

Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:41

Ik verschoon de bak eenmaal per week en haal inderdaad alleen de keuteltjes eruit. De bak staat in de badkamer, maar geurt niet, en poezie ziet er tevreden uit :)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:43

dondeyne schreef:
Wasverzachter is in mijn ogen volledig overbodig, stond recent nog een artikel over in de OneWorld, en biologisch afbreekbaar wasmiddel verkopen ze in de biologische winkel. Ik ben wel benieuwd of mensen goedkope alternatieven hebben :)


Gewoon azijn ipv wasverzachter. de functie van wasverzachter is om de kalkresten te voorkomen/verwijderen en azijn doet dat even goed. Was ruikt dan natuurlijk niet naar lavendel of naar lentefris, maar gewoon naar niets.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:14

PeeWee kattenbak, zorgen dat houtkorrels naar de onderste bak zakken en de droge blijven boven.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:50

Goof schreef:
Exact. Toen het er nog niet was. In 19noach. Toen men wel moest.
Het is nu 2016 en er zijn fantastische producten op de markt. Waarom weer terug naar 'vroegah'? Omdat het kan?
Het lijkt af en toe wel een wedstrijdje wie het meest groen kan leven.

Denk je dat al die wegwerptampons en verbanden goed voor het milieu zijn? Afgezien van de chemische oliebol die er in zit?

Janneke2

Berichten: 22870
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:11

Sclimpre schreef:
dondeyne schreef:
Wasverzachter is in mijn ogen volledig overbodig, stond recent nog een artikel over in de OneWorld, en biologisch afbreekbaar wasmiddel verkopen ze in de biologische winkel. Ik ben wel benieuwd of mensen goedkope alternatieven hebben :)


Gewoon azijn ipv wasverzachter. de functie van wasverzachter is om de kalkresten te voorkomen/verwijderen en azijn doet dat even goed. Was ruikt dan natuurlijk niet naar lavendel of naar lentefris, maar gewoon naar niets.


Ik koop "geest van azijn" bij de echte drogist.
Ik moest hem - terecht! - de eerste keren overtuigen dat ik wist waar ik het over had.
"Geest van azijn" is het niet verdunde azijnzuur waar chemici mee werken.

Toelichting: het spul is veel geconcentreerder dan gewone azijn.
Dus: ik koop 5 centiliter, gooi dat ik een literfles en vul aan tot vol met kraanwater. Dan heb je azijn met pH van 4 zonder enige toevoeging.
Is mijn literfles leeg, pak ik weer dat kleine bruine flesje van de drogist en koop ik weer 5 centiliter.


En soms doe ik ipv azijn 1 of 2 druppels lavendelolie ('essentiële olie', dus de vetachtige bestanddelen van de plant) in de wasmachine. Samen met een klein slokje wasverzachter uit de biologische winkel.

(Poeder komt daar ook vandaan.)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:49

Ik scheid mn afval en daar blijft het wel ongeveer bij. Verder lees ik hier uit interesse mee maar wilde even reageren op de kattenbak. Ik gebruik cats best eko plus, dat kan in de compostbak en is volledig afbreekbaar. Je mag het zelfs in de wc gooien! Mijn katten vinden het heel erg fijn spul, dat is voor mij de belangrijkste reden eerlijk gezegd. Tot mijn verbazing kloppen de verkooppraatjes hiervan wel. Ik doe bizar lang met een volle bak, schep de troep er gewoon uit (plas klontert goed!) en doe soms wel 2 weken met 1 bak. Je ruikt het nooit! Ik heb 1 kat die enorm kan stinken en zelfs bij haar ruik ik het hooguit een paar minuten erna. Ik vervang het pas als het stoffig wordt.
Het spul heeft voor veel mensen 1 groot nadeel: ze lopen het enorm door je huis heen. Het is een fijne korrel die aan de pootjes kan blijven hangen. Met een matje voor de bak vind ik het prima te doen, maar als je je vloer spik en span wil hebben is het een ramp.

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 10:00

269_life schreef:
Goof schreef:
Exact. Toen het er nog niet was. In 19noach. Toen men wel moest.
Het is nu 2016 en er zijn fantastische producten op de markt. Waarom weer terug naar 'vroegah'? Omdat het kan?
Het lijkt af en toe wel een wedstrijdje wie het meest groen kan leven.

Denk je dat al die wegwerptampons en verbanden goed voor het milieu zijn? Afgezien van de chemische oliebol die er in zit?


Leven is niet goed voor het milieu. Voortplanten ook niet.
Laat mij lekker die paar tamponnetjes per maand gebruiken nu die luxe er gewoon is. Ik hoef niet meer middeleeuws te leven gelukkig.
En he, ik plant me niet voort. Bespaart weer 1 of 2 personen die later anders ook heel slecht voor het milieu zouden zijn. Dus die paar tamponnetjes wegen daar echt niet tegenop.