Simpele Tips voor een Groener Leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:30

Inderdaad, minder vlees bespaart veel water en is groen :) Maar ook minder zuivel. Je eigen dieren houden voor vlees en zuivel en eieren is prachtig, maar kost nog steeds veel water en geeft veel uitstoot. Het groenste is geen dierlijke producten gebruiken, geloof ik toch. Wij zijn veganist :Y).

Verder scheiden we afval (er is een verzamelcontainer maar papier en plastic wordt eens per maand apart opgehaald, dus dat scheiden we. Helaas is eens per maand wel erg weinig voor de hoeveelheid die je vaak hebt.. -O- ). Ons huis is bij geluk supersuperzuinig en we hebben geen vaatwasser. Regenwater opvangen lees ik hier en klinkt ook nog wel erg mooi als idee :D Ik heb geen auto, dus alles gaat met de fiets of OV of door meerijden. Ik probeer kleding ook vaak tweedehands te kopen en wil er nu naar toe gaan om dat uitsluitend nog te doen, of als het nieuw is, uitsluitend biosuperverantwoordeweetikwat-kleding.

Wij kopen vaak ons groente en fruit op de markt, nemen dan zelf een linnen of juten tasje mee, dat scheelt enorm veel verpakkingsmateriaal! Bij de hoogvliet bij ons kan ik me er zo aan storen dat echt élk stuk groente, apart verpakt zit in plastic. Enorm zonde toch?

Booooo
Berichten: 6529
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:38

Goof schreef:
Supervixen schreef:
Bewust geen kinderen hebben, dat is pas groen!


Yup. Die pas ik ook toe.
Beste manier om 'groen' te leven wat mij betreft.

En gadver; wasbaar maandverband? Een dag laten weken in een emmer (die dan dus gewoon in je huis staat)? Ik vind echt dat mensen kunnen overdrijven hoor met hun wens 'zo groen mogelijk te willen leven'.


Dit dus :+
Echt te ranzig voor woorden...

Janneke2

Berichten: 22935
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:59

Citaat:
En gadver; wasbaar maandverband? Een dag laten weken in een emmer (die dan dus gewoon in je huis staat)? Ik vind echt dat mensen kunnen overdrijven hoor met hun wens 'zo groen mogelijk te willen leven'.

Citaat:
Dit dus :+
Echt te ranzig voor woorden...

.....dit heet menstruatie taboe. Komt in heel veel culturen voor en dit is een van de Nederlandse varianten.
Een leuk onderwerp voor andere topics.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-09-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:07

Wij bouwen momenteel ons ecologisch huis. Regenwater vangen we straks wel op maar wordt niet gebruikt voor toilet of wasmachine. Alleen voor de tuin. Onze architect, die pionier is in ecologisch bouwen, raadde dit sterk af. Er schijnen veel problemen te zijn met die installaties. Bovendien betekent het dat je een dubbele installatie voor water in je huis nodig hebt: 1 voor drinkwater en 1 voor het hergebruiken van regenwater. Bedenk eens hoeveel grondstoffen dat weer kost.

Janneke2

Berichten: 22935
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:08

Ik kan ook een "waslijst" opnoemen (zonnepanelen die de ebike opladen, altijd eigen boodschappentas, was hangt op zolder, lang doen met je kleding/ niet te veel mode, afval splitsen plus compost, fruit uit eigen stadstuin, etc.)

Ik heb "groenten van het seizoen eten" nog niet gelezen. Scheelt bakken energie, hetzij van de gasgestookte kassen, hetzij de vliegmachine.
Niet efkes een stedentripje per vliegtuig als er ook een goede tgv rijdt.
Max Havelaar producten of spul met het zwarte vierkantje en een SKAL nummer.
Koop een wakawaka zaklamp, daarmee doneer je meteen een zonnepaneel in een zonnig ontwikkelingsland, kan daar de benzine worden afgeschaft.

Ik kan het iedereen aanraden om spaargeld te beleggen in windmolens.

Op mijn verlanglijstje staan infra rood panelen. Die werken op electra, "maar dat kan ivm de zonnepanelen", geven erg droge warmte wat prettig is voor luitjes zoals ik met artrose, of bijvoorbeeld astma. In Groningen worden ze er ook blij van, want alleen al ivm de aardbevingen moet in elk geval die gaskraan dicht.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-09-16 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22935
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:11

estja schreef:
Wij bouwen momenteel ons ecologisch huis. Regenwater vangen we straks wel op maar wordt niet gebruikt voor toilet of wasmachine. Alleen voor de tuin. Onze architect, die pionier is in ecologisch bouwen, raadde dit sterk af. Er schijnen veel problemen te zijn met die installaties. Bovendien betekent het dat je een dubbele installatie voor water in je huis nodig hebt: 1 voor drinkwater en 1 voor het hergebruiken van regenwater. Bedenk eens hoeveel grondstoffen dat weer kost.

...heb je gekeken naar de "non olet"?
Daar komt helemaal geen water aan te pas.


(De naam alleen al: die gaat terug op een romeinse keizer die belasting hief op openbare toiletten - die dingen stinken wel, maar "geld stinkt niet".)

De non olet stinkt ook niet!

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:18

Ik fok met mijn dieren en de overtollig dieren (vrijwel altijd mannen) die ik niet verkocht krijg worden mijn vlees of soms het vlees van mijn honden (het orgaanvlees en de koppen zijn sowieso voor de honden). Op deze manier geef ik een alternatief voor de broodfok van huisdieren, hoeven er minder speciaal dieren voor mijn vlees gefokt te worden en heeft mijn vlees een hoog dierwelzijn gehad. Het gevogelte is vaak dezelfde kleur en heet dus gewoon kip, maar alle dieren die ik uit elkaar kan houden krijgen gewoon een naam en ben ik me voor het slachten nogmaals even bewust welk individu dat is.

Daarnaast heb ik een moestuin (mm-bakken) waar ik een steeds groter deel van mijn groenten uit haal en wil ik volgend jaar ook zonnebloemen zetten voor de pitten, heb ik een walnotenboom in de tuin staan waar volop noten aan zitten en ben ik aan het denken waar ik koolhydraatrijke producten kan extra kweken (aardappelen/tarwe/alternatieve producten) naast de erwten en dergelijke zodat ik steeds zelfvoorzienender wordt. Ik wil deels ook met verplaatsbare rennen gaan werken om het eigen gras zo nuttig mogelijk te gaan gebruiken, maar zo ver ben ik nog niet.

Het scheiden van afval is bij mij wel een dingetje. Vanwege de muizen en soms ratten in de schuur kan ik daar geen zakken opslaan en ik kom eigenlijk te weinig bij een plastic-container om daarvoor dingen aan de kant te zetten. Glaswerk spaar ik wel, maar groenvuil wordt verdeeld tussen cavia's, composthoop en grijze bak.

De honden krijgen op het moment natvoer wat ook niet milieuvriendelijk is. Veel verpakkingsmateriaal en transportbelasting. Maar vanwege diezelfde muizen/ratten kan er niet onbeperkt eten staan en brokken eten ze op het moment gewoon slecht op, dus is voor nu eigenlijk geen optie.

Binnenkort (hopelijk nog voor eind december) ga ik mijn eigen tiny house bouwen die uitmuntend geïsoleerd is en zonnepanelen op het dak heeft. Dat betekent dat het deel waar ik nu leef en extreem slecht geisoleerd is, niet warmer dan 7°C gestookt hoeft te worden. Als mijn badkamer nog niet af is moet er dan hoogstens een elektrisch kacheltje daar, maar gezien er zo'n 100m2 met vloerwarming als één blok verwarmd wordt, is het dan nog steeds een flink besparing. Het gaat dan immers alleen om te douchen (van tevoren aanzetten, tijdens het douchen al uit en uit de ruimte), naar het toilet gaan kan wel in de kou of anders een composttoilet.

Goof

Berichten: 28976
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:23

Janneke2 schreef:
Citaat:
En gadver; wasbaar maandverband? Een dag laten weken in een emmer (die dan dus gewoon in je huis staat)? Ik vind echt dat mensen kunnen overdrijven hoor met hun wens 'zo groen mogelijk te willen leven'.

Citaat:
Dit dus :+
Echt te ranzig voor woorden...

.....dit heet menstruatie taboe. Komt in heel veel culturen voor en dit is een van de Nederlandse varianten.
Een leuk onderwerp voor andere topics.


Waarom is het meteen een taboe als ik iets heel ranzig vind?
Ik vind hondenstront ook ranzig, en champignons, bah bah. Ook een taboe?
Niks mis met menstruatie, heb er geen moeite mee, maar kom op het is 2016, we hoeven niet alles meer te recyclen. En maandverband recyclen 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'? Serieus :r

Oehlala
Berichten: 4319
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:46

Gewoon maandverband kunnen ze ook recyclen, dus. Heb ook naar die cup zitten kijken, maar dat lijkt mij gewoon helemaal niks.
Wij hebben ook onze eigen dieren en eten deze. Je wordt wel veel bewuster van wat je eet. Verder groente uit moestuin, of lokaal van de markt.

Janneke2

Berichten: 22935
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:54

Goof schreef:
Waarom is het meteen een taboe als ik iets heel ranzig vind?
Ik vind hondenstront ook ranzig, en champignons, bah bah. Ook een taboe?
Niks mis met menstruatie, heb er geen moeite mee, maar kom op het is 2016, we hoeven niet alles meer te recyclen. En maandverband recyclen 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'? Serieus :r


;) ik begin off topic. Ik heb nogal wat verschillende bronnen rondom menstruatie taboes gelezen en het is interessante kost.

De mooiste variant: tijdens je periode zit je samen met wat vriendinen in een daartoe ingericht huis. (Met de plaatselijke varianten van de sauna en veel chocolade.) Je wordt verzorgd. (Ik had nooit pijn, niet vanwege geluk maar vanwege kennis - maar zelfs dan is het een leuk idee.)

Andere variant, die in Nederland heftig en zonder kennis van zaken wordt beschimpt en verketterd: in de lossere variant geen sex met een menstruerende vrouw, in de strengere variant haar niet aanraken ("Respectloos!! Achterlijk!!! Rot op naar je eigen land!!" etc.)

En de verstandigste opmerking in dit verband vond ik: dirt is matter out of place.

Hondenpoep onder mijn schoenen is vies, maar een poepende hond, och - als het op de mestvaalt gaat is het "matter in place".

Dat we anno 2016 'niet meer alles hoeven te recyclen' - tja.
Eerst dacht ik, dat dit mijn on topic opmerking zou worden, maar het is zo off topic als maar zijn kan.
We hebben anno 2016 nog de gelegenheid om een ramp af te wenden, maar dan svp wel aan de bak.
Maurits Groen (....what is in a name...) gisteren in Trouw: "earth overshoot day" gebeurde dit jaar op 8 augustus.
Dat wil zeggen dat we van 9 augustus tot 31 december meer van de aarde vragen dan verantwoord is."

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:55

Je kan ook een mirena spiraal gebruiken. Dat is pas milieuvriendelijk want je wordt niet meer ongesteld. :P

Maar zonder gein.
Wij hebben:
- een warmte terugwin installatie in huis waardoor we weinig hoeven te stoken
- volledig geïsoleerde woning
- ik gebruik de droger amper, hang bijna alles op
- regenton voor water geven van de plantjes en ik spoel de voerbakken onze huisdieren ermee af enzo
- waterbesparende douchekop en we douchen niet elke dag
- alle stekkers gaan van alle apparaten uit het stopcontact als we ze niet gebruiken
- al onze apparaten hebben een A of A+ label
- Twee auto's met A label (wel diesels maargoed tis iets)
- ik eet/drink geen zuivel

Alleen afval scheiden kan beter.. glas, gft, plastic flessen en oud papier scheiden we al. Maar plastic nog niet. Ook zou ik graag zonnepanelen willen. En bewuster omgaan met afval.
Minder vlees eten staat ook op m'n lijstje..
Laatst bijgewerkt door Nikita_K op 07-09-16 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33871
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:02

Ik eet al 10 jaar geen vlees, reis vooral met het OV en scheid afval altijd als het kan! Verder koop ik dingen als schoenen en jassen altijd wat duurder zodat het langer mee gaat. Ook douche ik heel kort en vaak samen met m'n vriend wat ook bespaard. :j Ook eet ik heel weinig ei, wel regelmatig kaas.

Maar met mijn al 10 jaar geen vlees eten heb ik al heel wat bespaard. :7

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:02

Non olet: @Janneke2, tijdens bijeenkomsten met andere potentiële bouwers is daar over gepraat en eerlijk gezegd vind ik het helemaal niks. :o

Wel zou ik t.z.t. helemaal off-grid willen gaan. Nu hebben we alleen geen gas in ons nieuwe huis. Maar de technieken daarvoor staan me nog teveel in de kinderschoenen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:06

estja schreef:
Wij bouwen momenteel ons ecologisch huis. Regenwater vangen we straks wel op maar wordt niet gebruikt voor toilet of wasmachine. Alleen voor de tuin. Onze architect, die pionier is in ecologisch bouwen, raadde dit sterk af. Er schijnen veel problemen te zijn met die installaties. Bovendien betekent het dat je een dubbele installatie voor water in je huis nodig hebt: 1 voor drinkwater en 1 voor het hergebruiken van regenwater. Bedenk eens hoeveel grondstoffen dat weer kost.


Wij zijn net superenthousiast over het gebruik van regenwater voor de toiletten. Staat er een jaar of 5 en nog nooit problemen gehad. Extra materiaal voor de installatie is heel beperkt, paar meter leiding, dat gaat het echt niet maken qua grondstoffen. En het spaart heel wat liters water uit. Systeem is ook zo simpel dat ik niet goed inzie waar het problemen kan geven.
Wasmachine staat bij ons op het leidingwater omdat de wasmachine aangesloten is op de zonneboiler. Dat is ook een eenvoudig systeem dat prima werkt, staat er nu ongeveer 10 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:06

VogeltjeM schreef:
Geen vlees eten (beter nog helemaal geen dierlijke producten).

En wij krijgen ondergrondse regentanks waar we onze tuin mee kunnen sproeien, paarden kunnen wassen, wasmachine en toiletten op kunnen aansluiten etc :)

Ook zonnepanelen doen het blijkbaar erg goed.

En zoveel mogelijk met het openbaar vervoer.


Wat voor tanks krijg je?
Lijkt mij ook wel wat

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:18

estja schreef:
Wel zou ik t.z.t. helemaal off-grid willen gaan. Nu hebben we alleen geen gas in ons nieuwe huis. Maar de technieken daarvoor staan me nog teveel in de kinderschoenen.


Off-grid is technisch niet zo'n probleem. Kijk eens bij http://www.stafco.be
Probleem is dat er een behoorlijk prijskaartje aanhangt als je zoveel batterijopslag wil dat je zeker altijd elektriciteit 'in voorraad hebt'.
Een tussenoplossing is dit : http://kanaalz.knack.be/nieuws/zonne-en ... 30459.html

Het zijn natuurlijk geen 'simpele tips' meer :)

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:27

leuk en nuttig topic!!

Ik volg even, reageer later uitgebreider.

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:12

Supervixen schreef:
Bewust geen kinderen hebben, dat is pas groen!

Daar doe ik ook aan mee ja :D

Nikita_K
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:32

Laurora schreef:
Supervixen schreef:
Bewust geen kinderen hebben, dat is pas groen!

Daar doe ik ook aan mee ja :D


Ik ook. :D

tamary

Berichten: 29243
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:37

Sclimpre schreef:
estja schreef:
Wel zou ik t.z.t. helemaal off-grid willen gaan. Nu hebben we alleen geen gas in ons nieuwe huis. Maar de technieken daarvoor staan me nog teveel in de kinderschoenen.


Off-grid is technisch niet zo'n probleem. Kijk eens bij http://www.stafco.be
Probleem is dat er een behoorlijk prijskaartje aanhangt als je zoveel batterijopslag wil dat je zeker altijd elektriciteit 'in voorraad hebt'.
Een tussenoplossing is dit : http://kanaalz.knack.be/nieuws/zonne-en ... 30459.html

Het zijn natuurlijk geen 'simpele tips' meer :)

Off grid is duur. Off-off grid lang niet zo. Ipv nieuwe en complexe technologie exporteren naar buiten het netwerk, kan je veel duurzamer en goedkoper kiezen voor de oplossingen die voor de industriele revolutie al lang bekend waren. Goede kelder voor het onbewerkt vers houden van je groenten, ijs opslaan in de winter, enz.

Vriezer/koelkast hoeft trouwens geen 24/7 stroomvoorziening te hebben om de inhoud koel/bevroren te houden. Je zal er wel op een andere manier mee moeten omgaan, want 5+minuten voor een open deur hangen is geen optie dan. Groente heeft geen koelkast nodig, eieren ook niet, boter (echte) zijn speciale botervloten voor met waterslot (wel elke dag vers scheutje koud water in doen), als je ook nog eens geen zuivel eet kan je zelfs zonder. Vriezer is lastiger en niet alleen ivm restjes, want die kunnen in de weck, maar eigen vlees of moestuin maakt dingen kunnen invriezen erg handig. Zelfs als je klein vee hebt en enkel slacht wat je meteen nodig hebt ipv alles in 1 dag (riskant als je stroom hapert of vriezer het begeeft), is voor besterven al koeling nodig en dat wil niet altijd voor handen zijn zonder hulp.

En om nog wat knuppels in het hoenderhok te gooien }> als je het niet kan planten/fokken is het niet duurzaam, want niet vervangbaar (recyclen levert altijd verlies en vreet energie). De duurzame technieken zijn afhankelijk van grondstoffen die eindig zijn qua beschikbare hoeveelheden en we raken ook daar aan het eind van. Komt bij dat hoe vrolijk een aantal groene partijen ook terecht roepen dat we over moeten naar een alternatief voor fossiele brandstoffen, er niet genoeg grondstof is om 1 op 1 te vervangen. Hoe dan ook zullen we een flink stuk van de "luxe" die wij nu gewend zijn moeten inleveren. Aangezien dat hoe dan ook politieke zelfmoord is, brand geen enkele regering zijn vingers er aan. Bedrijven idem, die vinden de subsidies veel te leuk. Om over de gebruikte hoeveelheid fossiele brandstoffen om alles te maken maar te zwijgen. Duurzame technieken zijn niet mogelijk zonder de fossiele brandstoffen die ze moeten vervangen. Vraag is dus ook wat is er nog mogelijk als olie geen optie meer is.

Vega eten is beperkt oplossing. Lang niet alle alternatieven kunnen dichtbij gekweekt worden en transport kost ook veel fossiele brandstof en dus milieu, voeg daar ook maar de vernietiging van de lokale zeer duurzame! manier van leven bij ( https://www.youtube.com/watch?v=9sQt8GY25mc ) , het verdwijnen van allerlei diersoorten en de hoeveelheid gmo en gif die er gebruikt worden (makkelijker en geen beperkingen op in dat land). En ook de "duurzame" alternatieven voor elektriciteit zijn niet zonder kosten voor milieu en lokale bevolking.
https://www.youtube.com/watch?v=_enqlMBintc

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:55

Even inhakend op wasbaar maandverband en de mentrual cup. Ik heb ook wasbaar maandverband en ik ben er zoooo blij mee! Ik gebruik het niet als maandverband tough, want als ik ongesteld moet worden pak ik de mentrual cup. Het maandverband gebruik ik als inlegkruisje en die gaan bij mij in de handdoeken was.

Die was ik altijd op 60 graden en omdat ik twee handdoeken nodig heb (lang haar), heb ik zo een trommel vol. Daar kunnen die lapjes ook wel bij :) Voor mij niks anders in elk geval. Die menstrual cup is ook fijn, die voel je niet zitten en ik kan er ook prima mee sporten. Twee keer per dag of soms wel eens per dag legen gaat perfect en na elke ongesteldheid even steriliseren in kokend water. Perfect!

Naast dit probeer ik zoveel mogelijk groenten vers te halen (als het kan op de markt) en drink ik eigenlijk alleen maar water, thee en siroop. Ook gooi ik niks weg van voedsel of het moet echt afval zijn waar ik niks mee kan. Als ik een eigen huisje heb dan hoop ik een composthoop te maken waar recyclebaar huis en tuinafval op kan. Dat kan dan uiteindelijk in de tuin bij de moestuin :) En het water hoop ik van de regen vandaan te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:04

Vega eten is misschien beperkt een oplossing omdat het samen zou moeten gaan met het eten van zoveel mogelijk lokale producten en beter omgaan met het voedsel dat we hebben. Het is echter wel zo ongeveer het enige wat je als particulier kan doen wat nog enigszins zoden aan de dijk zet en wereldwijd zou dit het meest immense verschil maken als trend. Het komt toch wel van de meeste kanten dat vlees/dierlijke producten veel en veel meer grondstoffen, energie enz verbruiken dan welke andere sector dan ook, inclusief transport en thuisgebruik van energie.

Dit neemt niet weg dat ik mijn best doe om buiten het niet eten van vlees en het mijden van zoveel mogelijk dierlijke producten, ik andere kleine bijdrages niet altijd positief vind.

Heel eerlijk; ik maak me druk over dierenwelzijn en mijn directe omgeving qua milieu en zou nooit zomaar iets op straat gooien of achteloos verspillen of voor alles de auto pakken, maar verder heb ik als particulier ook een beetje "schijt" aan dingen door gewoon een grote auto voor de trailer te hebben en paarden op mijn eigen land te hebben. Dit kost ook massa's land.
Buiten geen kinderen (waar ik ook braaf aan meedoe) is ook het niet hebben van huisdieren veel beter voor het milieu, maar ik vind dat mijn dieren evenveel of niet meer recht hebben hier te zijn dan de mensen die anders hun afdruk zouden verbruiken.
Wat de volgende generatie mist aan fossiele brandstoffen zoeken ze zelf maar uit. Daar heeft de wereld buiten mensen weinig last van en mensen hebben het zichzelf aangedaan.

Ik vermijd op eigen land bestrijdingsmiddelen waar mogelijk, bied insecten en dieren zoveel mogelijk een plek, draag lokaal bij aan het bodemleven enz.

Het komt er eigenlijk op neer dat iedereen offers zou moeten brengen om "de wereld" te "redden" en dat gaat toch niet gebeuren helaas.

Janneke2

Berichten: 22935
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:05

Citaat:
De duurzame technieken zijn afhankelijk van grondstoffen die eindig zijn qua beschikbare hoeveelheden en we raken ook daar aan het eind van. Komt bij dat hoe vrolijk een aantal groene partijen ook terecht roepen dat we over moeten naar een alternatief voor fossiele brandstoffen, er niet genoeg grondstof is om 1 op 1 te vervangen. Hoe dan ook zullen we een flink stuk van de "luxe" die wij nu gewend zijn moeten inleveren.

Mij ontgaat dit gesomber totaal.
Okee, er is energie nodig om een windmolen of zonnepaneel te maken - so what?
Nergens staat de natuurwet geschreven dat dat fossiele energie moet zijn - en hoe dan ook is de energie om het ding te maken na plm drie maanden "teruggeleverd".

Dus graag of argumenten of ophouden met somber doen!

Citaat:
Duurzame technieken zijn niet mogelijk zonder de fossiele brandstoffen die ze moeten vervangen. Vraag is dus ook wat is er nog mogelijk als olie geen optie meer is.

Idem: argumenten ipv nodeloos gesomber graag!
Citaat:
Vega eten is beperkt oplossing. Lang niet alle alternatieven kunnen dichtbij gekweekt worden en (....)

Nonsens.
Om veganistisch of vegetarisch te eten heb je GEEN malle vleesvervangers uit Verweggistan nodig.

Dat transport veel te veel gesubsidieerd wordt ben ik wel met je eens.

Goof

Berichten: 28976
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:15

Janneke2 schreef:
Goof schreef:
Waarom is het meteen een taboe als ik iets heel ranzig vind?
Ik vind hondenstront ook ranzig, en champignons, bah bah. Ook een taboe?
Niks mis met menstruatie, heb er geen moeite mee, maar kom op het is 2016, we hoeven niet alles meer te recyclen. En maandverband recyclen 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'? Serieus :r


;) ik begin off topic. Ik heb nogal wat verschillende bronnen rondom menstruatie taboes gelezen en het is interessante kost.

De mooiste variant: tijdens je periode zit je samen met wat vriendinen in een daartoe ingericht huis. (Met de plaatselijke varianten van de sauna en veel chocolade.) Je wordt verzorgd. (Ik had nooit pijn, niet vanwege geluk maar vanwege kennis - maar zelfs dan is het een leuk idee.)

Andere variant, die in Nederland heftig en zonder kennis van zaken wordt beschimpt en verketterd: in de lossere variant geen sex met een menstruerende vrouw, in de strengere variant haar niet aanraken ("Respectloos!! Achterlijk!!! Rot op naar je eigen land!!" etc.)

En de verstandigste opmerking in dit verband vond ik: dirt is matter out of place.

Hondenpoep onder mijn schoenen is vies, maar een poepende hond, och - als het op de mestvaalt gaat is het "matter in place".

Dat we anno 2016 'niet meer alles hoeven te recyclen' - tja.
Eerst dacht ik, dat dit mijn on topic opmerking zou worden, maar het is zo off topic als maar zijn kan.
We hebben anno 2016 nog de gelegenheid om een ramp af te wenden, maar dan svp wel aan de bak.
Maurits Groen (....what is in a name...) gisteren in Trouw: "earth overshoot day" gebeurde dit jaar op 8 augustus.
Dat wil zeggen dat we van 9 augustus tot 31 december meer van de aarde vragen dan verantwoord is."


Het zal ongetwijfeld aan mijn beperkt vermogen liggen ofzo, maar ik begrijp werkelijk niets van wat je zegt of bedoelt.

Janneke2

Berichten: 22935
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:19

@ Goof: het spijt me.
Als je echt niets snapt, vervalt zelfs de oude frikkenvraag 'wat precies snap je niet?'