Simpele Tips voor een Groener Leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:47

Heel interessant!

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:07

Leuk topic!

Ik probeer zoveel mogelijk zero waste te leven, maar kan daar nog wel een hoop verbeteringen in maken. Alles wat nog in verpakkingen komt lever ik wel gescheiden in. Niet normaal hoeveel tegenwoordig in plastic zit...

Ik eet/leef inmiddels twee jaar veganistisch, maar let daarnaast ook op dat producten zo puur/onbewerkt mogelijk zijn. Ik was m'n haar met baking soda/appelazijn of een zelfgemaakte shampoo van wasnoten. We wassen ook met wasnoten en essentiële oliën. We hebben geen droger/vaatwasser.

Ik ben met die gedachte onlangs een eigen webshop begonnen omdat ik zelf moeite had met het vinden van dergelijke producten op één locatie (die allemaal ook plantaardig zijn dus). Als ik even schaamteloos mag promoten http://www.smekkies.nl
Ik heb nog veel meer ideeën hiervoor, maar ik moet ergens beginnen natuurlijk haha.

Shoppen zoveel mogelijk vintage/tweedehands en anders bij een merk welke arbeiders eerlijke omstandigheden bieden. Mijn (bedrijfs) auto rijdt op CNG.
En als professie ga ik bij particulieren en VvE's langs om onafhankelijk energie advies te geven over het verduurzamen van de woning. :D

Ik zou thuis heel graag composteren, maar dat lukt in mijn huidige woning nog niet. Op stal doen we dat overigens wel.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:49

Bliksem, mooie en overzichtelijke website! :j
Ik ben wel geinteresseerd in die wasnoten, ga ik toch eens opzoeken denk ik...

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:24

Wat is CNG waar je auto op rijdt Bliksem?

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:26

Zijn hier mensen die ervaring hebben in het wassen met zeepnoten? Ik heb werkelijk geen idee wat ik me erbij moet voorstellen. Wordt het goed schoon? Ruikt je was fris?

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 13:30

estja schreef:
Wat is CNG waar je auto op rijdt Bliksem?


Ben ik ook heel benieuwd naar!

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 14:05

https://nl.wikipedia.org/wiki/CNG
Wij rijden er zelf niet op, een vriendin wel. Blijkbaar niet overal even makkelijk om te tanken en bepaalde regio's is gewoon niet doenbaar om op vakantie te gaan, omdat ze gewoon niet zo ver geraken.

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:08

Ah gewoon gas dus. Ja dat is fijn. Ik heb dat eerder ook gereden inderdaad.

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 16:41

palousa_boy schreef:
Grappig dat iedereen zegt dat ze vlees eten niet missen..
Ik mis het al als ik 2 dagen geen vlees eet :+


Dat gold voor mij ook, geloof me. Ik was een enorme vleesliefhebber. Maar alles went en nu mis zelfs ik het dus niet meer. Het is eigenlijk vele malen makkelijker dan gedacht. Sterker nog, zelfs veganistisch eten is helemaal niet zo moeilijk of vervelend als je eenmaal goed weet welke producten je dan wel moet nemen en je kunt bijna alles veganizen.

Bliksem

Berichten: 2734
Geregistreerd: 06-11-03
Woonplaats: Rotterdam

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:20

CNG is aardgas gemaakt uit biomassa. Inderdaad wel lastig met tanken buiten de Randstad. Ik heb er een app voor, maar kan wel eens een uitdaging zijn. Het zijn vaak afgelegen stations die het hebben, vrijwel nooit langs de snelweg/grote weg.

Bedankt Tess!

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:24

VogeltjeM schreef:
palousa_boy schreef:
Grappig dat iedereen zegt dat ze vlees eten niet missen..
Ik mis het al als ik 2 dagen geen vlees eet :+


Dat gold voor mij ook, geloof me. Ik was een enorme vleesliefhebber. Maar alles went en nu mis zelfs ik het dus niet meer. Het is eigenlijk vele malen makkelijker dan gedacht. Sterker nog, zelfs veganistisch eten is helemaal niet zo moeilijk of vervelend als je eenmaal goed weet welke producten je dan wel moet nemen en je kunt bijna alles veganizen.


:+ mag ik nou net niet zo'n hele grote groente liefhebber zijn :+

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:41

Ik eet ook vaak gebakken nootjes en champignons :9
Wel even opletten waar ze vandaan komen.
Of een eitje erbij...
Zeker van eigen kweek. Valt echt wel wat mee te doen, niet enkel groenten zijn vegetarisch :Y)

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 17:52

@Bliksem: gave website, ik ken aardig wat mensen die er in geïnteresseerd zullen zijn, zal hem dus promoten!

Wij produceren vloeren en wanden en tafels van hout uit Oostenrijk, afkomstig uit eiken schuren en huizen die worden gesloopt. Het is natuurlijk FSC-hout en ik ben heel blij dat er voor onze producten geen nieuwe bomen opgeofferd worden. Hoewel we ook wel vloeren van normaal hout maken, daar ontkom je niet aan, maar ook dat is verantwoord geoogst hout.

Verder proberen we zo energiezuinig mogelijk te werken, wat nog niet meevalt met enorme zaag- en schaafmachines, een afzuiginstallatie etc. Maar mijn man probeert zo economisch mogelijk om te gaan met elektra.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 19:34

palousa_boy schreef:
:+ mag ik nou net niet zo'n hele grote groente liefhebber zijn :+

Gelukkig heb je tegenwoordig vegan burgers, worstjes, pizza :Y) :Y) Ik heb in Duitsland zelfs een keer een vegan gevulde 'kalkoen; gezien :')

palousa_boy

Berichten: 10425
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:54

Het moet ook lekker zijn he :+
Heb een keer een vega burger geprobeerd op een BBQ, dat was echt geen eten. Probeerde hem nog te slijten aan de hond maar zelfs die hoefde hem niet.

Sinds toen een beetje een trauma voor alles dat graag op vlees wil lijken :+

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:56

Haha Jeff, er is wel een gigantisch groot verschil tussen die vega burgers. Ik ben daar niet zo'n moeilijke in, maar ML hoeft ook niet alles hoor... Kwestie van uitproberen! :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:21

palousa_boy schreef:
Het moet ook lekker zijn he :+
Heb een keer een vega burger geprobeerd op een BBQ, dat was echt geen eten. Probeerde hem nog te slijten aan de hond maar zelfs die hoefde hem niet.

Sinds toen een beetje een trauma voor alles dat graag op vlees wil lijken :+


Hier andere ervaring. We deden een BBQ. Neef die vegetarier is had zelf zijn vegetarische burger bij (hij ging ervan uit dat wij dat gingen vergeten). Toen we even niet opgeletten, had onze hond die veggieburger opgepeuzeld :)

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:41

Dat nepvlees kan ik ook niet waarderen, daarom eet ik gewoon geen vlees of zg vleesvervangers. Wel af en toe eens vis. Verder wel eens tofu, ei, kaas.

Laurora

Berichten: 2652
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 01:16

palousa_boy schreef:
Het moet ook lekker zijn he :+
Heb een keer een vega burger geprobeerd op een BBQ, dat was echt geen eten. Probeerde hem nog te slijten aan de hond maar zelfs die hoefde hem niet.

Sinds toen een beetje een trauma voor alles dat graag op vlees wil lijken :+


Ik ben een lange tijd vegetariër geweest, en je moet echt net weten waar je moet zoeken :+
Het meeste vind ik niet te (vr)eten, maar de vega hamburgers van de Appie.... Die eet ik als vleesliefhebber soms nog omdat ik die écht lekker vind.

Al is het natuurlijk ook een kwestie van smaak :D

VogeltjeM

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:36

Ach, je hebt tegenwoordig zo ontzettend veel vleesvervangers dat er voor iedereen wel wat wils bij zit. En dan heb je ook nog tofu, tempeh, noten, peulvruchten.. Kan me voorstellen dat het aanbod in Frankrijk wel beperkter is.

Hoewel een übergroene tip, gaan we wel een beetje offtopic.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:00

Zijn er hier nu ook mensen die hun huis meer ecologisch gebouwd hebben?
Wij zijn bezig om een huis enkel van natuurlijke materialen te bouwen, maar dat is bijna onmogelijk om dan aan de EU eisen qua isolatie te voldoen. Nu wordt het waarschijnlijk een mix uit steen en hout, en dan hele dikke muren om toch te kunnen isoleren.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:50

Übergroen in vleesvervangers zeker niet, vaak ook een erg grote ecologische voetafdruk, hangt van het product af.

Ik had trouwens ook ergens gelezen dat een afwasmachine minder verbruikt dan handwas, maar weet niet of het klopt.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:27

Ik las iets over kattenbakkorrels op de composthoop.. Lijkt inderdaad een fijn idee, maar ik vind dat wel een beetje 'mwoah' als het gaat om wormbesmettingen en snelle bacteriegroei (bepaalde ziektes). Ik bedoel, stel je ontwormt, ben je dan niet bang voor herbesmetting? Hoe reëel is die kans in jullie ogen? Ik ken veel mensen die daardoor worden tegengehouden.

Fabrikant maakte zich er makkelijk vanaf door te zeggen dat het allemaal wel meeviel, maar ik sta regelmatig in het lab dus weet uit ervaring dat compostplekken ideale broeiplekken zijn.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 12:35

Op de verpakking van de peewee (heb er ook een) staat dat je de poep zelf in het toilet kan doen, en de rest (de houtschilfer zelf) op de compost.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:42

NenaC schreef:
Zijn er hier nu ook mensen die hun huis meer ecologisch gebouwd hebben?
Wij zijn bezig om een huis enkel van natuurlijke materialen te bouwen, maar dat is bijna onmogelijk om dan aan de EU eisen qua isolatie te voldoen. Nu wordt het waarschijnlijk een mix uit steen en hout, en dan hele dikke muren om toch te kunnen isoleren.


Geen ervaring mee, is dat, behalve dat het moeilijk is om aan de normen te voldoen, ook niet een pak duurder? Wij zijn wel aan het overwegen om met leem te bezetten binnen, in plaats van "gewone" bezetting. Wij hebben een oud natuurstenen huis met muren van 50 cm, daar kan je sowieso niet elke isolatie tegen zetten, want het moet kunnen ademen.