Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mand

Berichten: 3158
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:36

Dat hoorde ik van mijn tante inderdaad ookal. Zij rijd soms die bus, en er was altijd indd super veel geweld. De chauffeurs zijn er wel blij mee

Flying_Angel

Berichten: 15745
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:42

:wow: :oo
Bizar. Ik heb hier nog geen woorden voor.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:44

Ik denk alleen niet dat dit het geweld tegen zal gaan. Mensen willen gratis mee i.p.v. betalen, en de andere inwoners worden nu wel sterk benadeeld. Ik hoop voor chauffeurs dat het wat ademruimte geeft, maar ik denk niet dat dit de oplossing is.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:15

Wat een kromme ´oplossing´ is dat zeg... :n

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:23

Tel je zegeningen denk ik? Mensen die gevlucht zijn voor geweld, ergens in de middle of nowhere worden gedropt met heel weinig geld en geen leven op kunnen bouwen... dat die een heel klein beetje tegemoet gekomen worden door een iets haalbaardere vervoersregeling vind ik prima.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:25

Shadow0 schreef:
Tel je zegeningen denk ik? Mensen die gevlucht zijn voor geweld, ergens in de middle of nowhere worden gedropt met heel weinig geld en geen leven op kunnen bouwen... dat die een heel klein beetje tegemoet gekomen worden door een iets haalbaardere vervoersregeling vind ik prima.

Ik weet niet of het in dit artikel staat zo uit mijn hoofd, dit gaat om veilige landen AZC’ers. Vind ik persoonlijk een heel ander verhaal dan wanneer mensen inderdaad uit oorlogsgebieden etc komen.

Edit: en inderdaad wat MarJon zegt, gaat het om mensen die dit behalen door geweld te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 09-05-19 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:25

Shadow0 schreef:
Tel je zegeningen denk ik? Mensen die gevlucht zijn voor geweld, ergens in de middle of nowhere worden gedropt met heel weinig geld en geen leven op kunnen bouwen... dat die een heel klein beetje tegemoet gekomen worden door een iets haalbaardere vervoersregeling vind ik prima.


Mwah, over het algemeen eens met je bericht. Ware het niet dat dit een ontzettende probleemlijn is met veel agressie. Door middel van een speciale 'asielbus' willen ze deze agressie en de overlast verminderen. Daarnaast gaat een retourtje voor deze bus minder kosten dan een reguliere bus. Dus de overlastgevers krijgen en een eigen buslijn en ze zijn minder geld kwijt. Zij, die agressief tegen buschauffeurs zijn. In mijn ogen ben je dan de agressie aan het belonen en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

purny

Berichten: 27587
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:47

Shadow0 schreef:
Tel je zegeningen denk ik? Mensen die gevlucht zijn voor geweld, ergens in de middle of nowhere worden gedropt met heel weinig geld en geen leven op kunnen bouwen... dat die een heel klein beetje tegemoet gekomen worden door een iets haalbaardere vervoersregeling vind ik prima.

En de hardwerkende mens die daar in de buurt werkt of woont kan de volle mep betalen... het is ook een kwestie van aanpassen. Maar dat is een hele andere discussie.

Jolien87

Berichten: 17518
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:21

Lastig. Ik denk dat het een goede stap is om de agressie zoveel mogelijk te isoleren.
De prijskwestie vind ik lastig. Het OV is duur en ik vind het altijd een beetje lastig om te zien dat anderen daar minder voor hoeven te betalen. Zeker als dit voortkomt uit slecht gedrag. Aan de andere kant denk ik: als ik met het OV moet dan heb ik hier geld voor, dit kan ik prima missen. Ik probeer me dan ook niet druk te maken om het feit dat mensen uit het AZC er minder voor hoeven te betalen.
Prima. Ik heb weer met andere dingen mazzel. Bijvoorbeeld met het feit dat ik wel mijn droombaan heb en dat mijn schaapjes op het droge staan.

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:27

Shadow0 schreef:
Tel je zegeningen denk ik? Mensen die gevlucht zijn voor geweld, ergens in de middle of nowhere worden gedropt met heel weinig geld en geen leven op kunnen bouwen... dat die een heel klein beetje tegemoet gekomen worden door een iets haalbaardere vervoersregeling vind ik prima.


De probleem veroorzakers komen allemaal uit veilige landen en hebben nul uitzicht op een verblijfsvergunning. Al maanden is het voor de chauffeurs van lijn 73 een hel om te rijden, het is niet de vraag of je tijdens je dienst uitgescholden en bespuugt wordt maar hoe vaak.
En dan toch maar gaan rijden omdat er ook goedwillende betalende passagiers in die bus zitten, petje af voor die collega's.
Dat er nu een aparte bus rijd voor dat tuig(sorry een ander woord heb ik hier niet voor) is op zich een goede zaak, al vind ik het ontbreken van een beveiliger op die bus absurd. Maar gewelddadig gedrag belonen door ze minder te laten betalen is de omgekeerde wereld.
Van mij mogen ze allemaal gaan lopen, is net zover duurt alleen wat langer.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:10

'Veilige' landen zijn landen die toch nog steeds niet zo heel veilig zijn en waar ik niet zomaar zou willen wonen, en ik denk echt oprecht dat de meeste mensen heel wat mee hebben gemaakt. En wij hebben de mazzel ook maar gehad om hier geboren te worden en niet ergens anders... Ik snap dat het een probleem is. Ik hoop dan ook van harte dat dit werkt om de situatie fijner te maken. Maar ik snap de verontwaardiging over de aangepaste tarieven niet zo goed. Wij hebben zoveel mazzel alleen doordat we hier geboren zijn, en dan zou je iemand anders in een tamelijk uitzichtloze situatie een minuscuul voordeeltje ontzeggen? Niemand van ons wil toch werkelijk ruilen met een uitgeprocedeerde asielzoeker, zelfs niet als je daar goedkopere buskaartjes mee krijgt?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:14

En what about sommige situaties waarbij ook ieder dubbeltje omgedraaid moet worden en waarvoor zo'n buskaartje veel te duur is.
Ik gun iedereen het beste maar dit soort volk mag van mij ook lopen. Beetje als gast hier te boel gaan lopen verzieken en dan ook nog je voordeel er mee krijgen. Bah.

purny

Berichten: 27587
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:15

Shadow0 schreef:
'Veilige' landen zijn landen die toch nog steeds niet zo heel veilig zijn en waar ik niet zomaar zou willen wonen, en ik denk echt oprecht dat de meeste mensen heel wat mee hebben gemaakt. En wij hebben de mazzel ook maar gehad om hier geboren te worden en niet ergens anders... Ik snap dat het een probleem is. Ik hoop dan ook van harte dat dit werkt om de situatie fijner te maken. Maar ik snap de verontwaardiging over de aangepaste tarieven niet zo goed. Wij hebben zoveel mazzel alleen doordat we hier geboren zijn, en dan zou je iemand anders in een tamelijk uitzichtloze situatie een minuscuul voordeeltje ontzeggen? Niemand van ons wil toch werkelijk ruilen met een uitgeprocedeerde asielzoeker, zelfs niet als je daar goedkopere buskaartjes mee krijgt?

Vind jij ook dat je hardwerkende buurman een goedkoop buskaartje moet krijgen? Of je buurman die zonder werk loopt dat die ook gratis of goedkoper met de bus mee mogen gaan?

xPabloBokt

Berichten: 9508
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:16

Shadow0 schreef:
'Veilige' landen zijn landen die toch nog steeds niet zo heel veilig zijn en waar ik niet zomaar zou willen wonen, en ik denk echt oprecht dat de meeste mensen heel wat mee hebben gemaakt. En wij hebben de mazzel ook maar gehad om hier geboren te worden en niet ergens anders... Ik snap dat het een probleem is. Ik hoop dan ook van harte dat dit werkt om de situatie fijner te maken. Maar ik snap de verontwaardiging over de aangepaste tarieven niet zo goed. Wij hebben zoveel mazzel alleen doordat we hier geboren zijn, en dan zou je iemand anders in een tamelijk uitzichtloze situatie een minuscuul voordeeltje ontzeggen? Niemand van ons wil toch werkelijk ruilen met een uitgeprocedeerde asielzoeker, zelfs niet als je daar goedkopere buskaartjes mee krijgt?


Denk dat het daar niet persé om gaat. Het gaat er meer om dat het geweld wat ze plegen op die andere buslijn nu beloond wordt met een losse buslijn met ook nog eens goedkopere kaartjes. Dat is gewoon niet terecht. Heeft weinig te maken met hun achtergrond, imo.

Ik pleeg ook geen geweld tegen buschauffeurs en ik heb ook zat ellende gezien in m'n leven. Nee, geen oorlog inderdaad, maar wel genoeg andere dingen. Niks is een goed excuus/reden om geweld te plegen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:23

Shadow0 schreef:
'Veilige' landen zijn landen die toch nog steeds niet zo heel veilig zijn en waar ik niet zomaar zou willen wonen, en ik denk echt oprecht dat de meeste mensen heel wat mee hebben gemaakt. En wij hebben de mazzel ook maar gehad om hier geboren te worden en niet ergens anders... Ik snap dat het een probleem is. Ik hoop dan ook van harte dat dit werkt om de situatie fijner te maken. Maar ik snap de verontwaardiging over de aangepaste tarieven niet zo goed. Wij hebben zoveel mazzel alleen doordat we hier geboren zijn, en dan zou je iemand anders in een tamelijk uitzichtloze situatie een minuscuul voordeeltje ontzeggen? Niemand van ons wil toch werkelijk ruilen met een uitgeprocedeerde asielzoeker, zelfs niet als je daar goedkopere buskaartjes mee krijgt?

Veilige landen zijn in dit geval vooral Marokko en Algerije, en een aantal Oost-Europese landen. Dat zijn geen landen waar sprake is van oorlog, en de groep mensen om wie het hier gaat zullen vast ook niet allemaal politiek vluchtelingen zijn (dat geeft namelijk een andere status en mogelijk wel kans op een verblijfsvergunning). Dit zijn mensen (mannen) die moedwillig hierheen komen, terwijl ze weten dat hun aanvraag vrijwel kansloos is, om van de geboden faciliteiten gebruik te maken totdat ze het elders opnieuw proberen. In de tussentijd pleegt een deel van de groep winkeldiefstallen en woninginbraken in de regio, mishandelen ze buschauffeurs en, misschien wel het ergste, houden ze 'het apparaat' bezet waardoor procedures van echte vluchtelingen nodeloos lang duren. In de tussentijd bezorgen ze ook nog eens degenen die daadwerkelijk huis en haard hebben verlaten vanwege oorlogen, een onterecht slechte naam.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:25

Shadow0 schreef:
'Veilige' landen zijn landen die toch nog steeds niet zo heel veilig zijn en waar ik niet zomaar zou willen wonen, en ik denk echt oprecht dat de meeste mensen heel wat mee hebben gemaakt. En wij hebben de mazzel ook maar gehad om hier geboren te worden en niet ergens anders... Ik snap dat het een probleem is. Ik hoop dan ook van harte dat dit werkt om de situatie fijner te maken. Maar ik snap de verontwaardiging over de aangepaste tarieven niet zo goed. Wij hebben zoveel mazzel alleen doordat we hier geboren zijn, en dan zou je iemand anders in een tamelijk uitzichtloze situatie een minuscuul voordeeltje ontzeggen? Niemand van ons wil toch werkelijk ruilen met een uitgeprocedeerde asielzoeker, zelfs niet als je daar goedkopere buskaartjes mee krijgt?


Het gaat ook niet zo zeer omdat die mensen een goedkoper kaartje krijgen. Het gaat er mee om dat zij deze krijgen, doordat deze mensen ontzettend agressief gedrag tegen buschauffeurs vertonen. Van mijn part krijgen alle asielzoekers een aangepast tarief: maar dan wel alle asielzoekers en niet alleen op deze lijn.
Je gaat agressief gedrag toch niet belonen door een eigen buslijn (oké: deze snap ik nog. Hierdoor centraliseer je de agressie ook meer en hebben de medepassagiers er geen last van), maar daarnaast aangepaste tarieven? Daar kan ik met m'n pet niet bij.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:32

En de ouderen bus hebben ze hierom eruit gehaald (geldtechnisch) en de ritjes voor ouderen met de taxi worden ook steeds duurder.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:21

Absurd! Normaal kaartje €10? Had ze €12,50 laten betalen! Weet je niet wat dat kost een extra bus laten rijden? En wie betaalt dat? Juist wij belasting betalers.

Agressie wordt beloond en de brave (Me)Nederlander mag èn de volle pond betalen èn opdraaien voor de extra gemaakte kosten.

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 23:32

Te belachelijk voor woorden... wel fijn voor de reguliere chauffeurs dat ze er niet meer hoeven te stoppen.

Drenthetours kan de chauffeur beter met een oude legervrachtwagen op pad sturen. Dan kunnen ze op de houten bankjes achterin de bak zitten. Dat is het comfort wat je mag verwachten voor minder dan half geld.

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 01:27

Shadow0 schreef:
'Veilige' landen zijn landen die toch nog steeds niet zo heel veilig zijn en waar ik niet zomaar zou willen wonen, en ik denk echt oprecht dat de meeste mensen heel wat mee hebben gemaakt. En wij hebben de mazzel ook maar gehad om hier geboren te worden en niet ergens anders... Ik snap dat het een probleem is. Ik hoop dan ook van harte dat dit werkt om de situatie fijner te maken. Maar ik snap de verontwaardiging over de aangepaste tarieven niet zo goed. Wij hebben zoveel mazzel alleen doordat we hier geboren zijn, en dan zou je iemand anders in een tamelijk uitzichtloze situatie een minuscuul voordeeltje ontzeggen? Niemand van ons wil toch werkelijk ruilen met een uitgeprocedeerde asielzoeker, zelfs niet als je daar goedkopere buskaartjes mee krijgt?


Al kom je uit een oorlogsgebied, dat geeft iemand absoluut niet het recht om zich agressief te gaan gedragen omdat je geen geld hebt voor het openbaar vervoer. En juist de mensen uit oorlogsgebieden heb je doorgaans echt geen last van, die zijn blij en dankbaar dat ze veilig zijn en willen niet terug. Er zijn ook Nederlanders, of mensen uit andere veilige landen die behoorlijk veel voor hun kiezen hebben gehad, waarvan er echt mensen bij zitten die meer hebben meegemaakt dan de, vaak jonge, asielzoekers uit veilige landen. De meeste daarvan misdragen zich ook echt niet. Wat er ook gebeurt is in je verleden, dat geeft niemand, maar dan ook echt niemand, het recht om iemand anders een trauma aan te doen en andere mensen zich onveilig te laten voelen. Ook ik vind dat ze in dit geval slecht gedrag belonen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 06:12

Helemaal mee eens Inoterry

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:30

gewoon vastzetten die hap... niet gedragen.. of hoppa het land uit, of hoppa de cel in... ik heb absoluut niets tegen vluchtelingen, ook niet tegen de groep die we gelukszoekers noemen (want eerlijk? zouden mij gouden bergen beloofd worden in verweggistan dan ging ik ook).. maar dan kun je je ook gedragen en aanpassen...

purny

Berichten: 27587
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:02

Idd. Als ik weiger te betalen mag ik gaan wandelen. Dus ik snap het hele gebeuren niet.

Shadow0

Berichten: 43539
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:17

Inoterry: ik vind niet dat iemand het recht heeft. Maar ik heb liever dat er een situatie is die agressie vermindert dan een die de situatie alleen maar verder escaleert.
Mijn reactie over de situatie waar ze vandaan komen is niet om agressie goed te praten, maar wel om het 'maar dan krijgen ze goedkopere kaartjes dan wij' te relativeren. Dat vind ik namelijk niet erg, en ik geloof niet dat we jaloers hoeven te zijn op dat soort voordeeltjes. Het is maar een buskaartje. Als er met een iets betaalbaarder buskaartje een boel frustratie voorkomen kan worden, dan graag. Dat is fijner voor de chauffeurs en fijner voor de omstanders en naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk goedkoper.

purny

Berichten: 27587
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:34

Nu is het maar een buskaartje maar wat is het volgende? De asielzoekers staan bekend als dat ze overal schijt aan hebben en lopen te stelen in de winkels. Omdat ze weten dat ze dit gewoon kunnen blijven doen. Dus wat is het volgende? Wat mij betreft enkeltje thuisland