Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sellyxx

Berichten: 1225
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:47

Heeft iemand van jullie de ns-bussen in de regio rondom Driebergen-zeist meegemaakt afgelopen weekend? Men,, het zijn van tevoren geplande werkzaamheden, je weet naar mijn idee dat een trein normaal rond de spits bomvol zit, en daar kun je dan enigszins op inspelen lijkt me. Misschien een tekort aan personeel, dat zou kunnen natuurlijk...

Maargoed. Er was een buitenlandse busschauffeur die prima de bus rond kon sturen maar geen woord Nederlands kon. Allemaal onzekere mensen die wisten niet bij welke bushalte ze moesten gaan staan voor welke richting (kan naar mijn idee wat simpeler worden opgelost met bij de desbetreffende plek de bestemming groot op een bord). Een oude vrouw die de bus niet in kan komen, en die zich afvraagt of dit de goede bus was (in dit geval naar Ede-Wageningen); gaf de busschauffeur geen antwoord op. Dus ze bleef buiten staan. Ik wenk die vrouw dat dit de goede bus is, ze komt niet goed in de bus dus ik help haar ook nog een handje. Vervolgens, volgende passagier die aan komt lopen "is dit de bus naar Ede-Wageningen"? Weer geen duidelijk antwoord. Enige wat de busschauffeur zegt is; vol, vol. Waardoor de man dus weer terug wilde lopen. Ik kijk naar achter, en zie letterlijk nog lege plekken. Dus ik zeg tegen die meneer: nee hoor kom maar er is nog plek. Volgende passagier, busschauffeur zegt weer "vol", en ik herhaal dus weer mijn punt dat die persoon er nog prima bij kan. En zo ging het nog even verder. Voelde me een bemoeial, maar dan wel een goede bemoeial i.i.g. _O-

Beetje banketstaaf dat een heel aantal mensen bijna op de volgende bus moest wachten (waarvan je nog maar moest afwachten of die daadwerkelijk zou komen), omdat er zogenaamd niemand meer mee kon, en de busschauffeur niet eens de moeite nam om te kijken (vanaf buiten kun je dat niet goed zien). Dat heeft niets met een taalbarrière te maken denk ik dan. Komt er opeens toch een man (die officieel daar rondliep om te helpen blijkbaar) langs en die zei ja mensen kijken ook niet verder dan hun neus lang is hè. Toen heb ik er toch wel even wat van gezegd dat het de busschauffeur zelf was die mensen tegen hield.

In mijn geval op de terugweg; moest ik mijn koffer in de laadruimte van de bus leggen. Ik stond netjes in de rij. Bleek dat ik er niet meer bij kon. Nog snel gezegd dat ik wel even mijn koffer terug wilde pakken anders was de bus er met mijn koffer voorbij gereden. :o Op het station ook maar 1 uitcheckpaaltje die bereikbaar was waar ik 10 minuten naar moest zoeken. Daar waren wel wat mensen die de groep probeerden te sturen, maar deden dat op een lollige manier door te zeggen ja de vorige groep moest vijf kwartier wachten dus jullie hebben het maar makkelijk. Tsja, daar gingen de mensen ook niet zo heel goed op. :')

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 02:21

Tja die buitenlandse bedrijven (laatst stonden er Polen op Utrecht cs) zijn natuurlijk wel lekker goedkoop en aangezien het sinds de aanbestedingen alleen maar gaat om de poen krijg je dit soort toestanden.

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:09

-:(-
Voor de zoveelste keer wordt de bus hier in de buurt gewoon geschrapt voor uren achtereen. Niet het vervallen van 1 bus, zodat je de volgende kunt pakken, nee, gewoon uren zonder bus. "Plan een alternatief" betekent = 'loop die afstand'. En dat wordt ook niet echt aangekondigd, daar kom je alleen maar achter als je een aantal keer achter elkaar 'vervalt' ziet staan.

Echt WAARDELOOS.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:34

Nou lekker dan als je verder geen alternatief hebt. Daar zou ik ook heel pissig om zijn.

Komt vaker voor geloof ik door personeelsgebrek waar ze het nu allemaal op gooien.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8373
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:54

Zuur is dat. Personeelstekort is in Utrecht stad inderdaad drama.

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:18

Ik snap vooral niet waarom daar niet wat meer structureel naar gekeken wordt. Er werd groots aangekondigd dat de frequenties van een aantal bussen weer omhoog gaat - maar waarom die dan niet een tijdje lager laten maar wel je dienstregeling rijden? Dat plant aanzienlijk makkelijker. (Tenminste, zou makkelijker moeten plannen als de planner een beetje zou functioneren. Doet 'ie ook niet, dus het is nogal gedoe.)

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 17:53

Op papier hebben ze dan de planning rond en als er dan iets gebeurt bv een ziekmelding loopt alles in het honderd
Helaas wordt er dan niet actief gereageerd door een bus te lichten van een hoogfrequente lijn om daar de minder frequentie lijn mee op te vangen. Op hoogfrequente lijnen staat namelijk vaak een hogere boete bij uitval dan op andere door de opdrachtgever minder belangrijk gevonden lijnen en geld is nou eenmaal de drijfveer
Schandalig ik weet het en mijn ov hart huilt maar zo werk het wel

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 19:10

Zo jammer. Ik ga binnenkort wel weer eens een rondje mailen met de gemeente en de provincie...

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:04

Oeh, ik ben gisteren ook heel boos geweest... Ze presteren het om 2 bussen achter elkaar op een uursdienst eruit te gooien. De eerste de beste buschauffeur (ikke dus) werd zo ongeveer belaagd door boze mensen. En ik snap het volkomen...

Heb ze maar meegenomen naar Barneveld zodat ze daar een trein konden pakken.

Treinvervangend vervoer was vandaag ook in Zwolle. Wat een stuntpiloten... busstation tegen de rijrichting in nemen. Heb me hardop afgevraagd of diegene wel een rijbewijs had....

Heb ook dat weleens gereden, vond het wel grappig. Jongen met fiets mocht deze niet meenemen van service en veiligheid. Maar ik had plek zat achter de schotten. Dus gaf een slinger aan het stuur en gooi die fiets erin met de opmerking "nu is het een vouwfiets" jongen helemaal blij.
Heb er ook weleens 3 op de plek van 2 laten zitten. Dan kon iedereen mee. Beetje creatief zijn. Ik hou ervan.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8373
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 21:13

alex66 schreef:
Op papier hebben ze dan de planning rond en als er dan iets gebeurt bv een ziekmelding loopt alles in het honderd
Helaas wordt er dan niet actief gereageerd door een bus te lichten van een hoogfrequente lijn om daar de minder frequentie lijn mee op te vangen. Op hoogfrequente lijnen staat namelijk vaak een hogere boete bij uitval dan op andere door de opdrachtgever minder belangrijk gevonden lijnen en geld is nou eenmaal de drijfveer
Schandalig ik weet het en mijn ov hart huilt maar zo werk het wel


Helaas werkt dat ook lang niet altijd zo. Er is ook gewoon al een dagelijks tekort en de gewone planning wordt al niet vol gekregen. Daar komen de vakanties en de zieken nog bij op. Zeker in het weekend is het dramatisch.

Die treinvervangers zijn inderdaad stuntpiloten af en toe :')
Maar goed, het gros daarvan is op het moment ook geen Nederlandse chauffeur dus dat die niet zo goed weten hoe de stations hier werken snap ik ook wel. Neemt niet weg dat het knullig is als chauffeurs aan je komen vragen of jij als lijnchauffeur weet waar zij heen moeten :=

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 16:47

Pfff, ik heb weer een grote hoor. Waarom zouden ze snelbussen regelen voor een stukje van 6 minuten dat eruit ligt (maar waar ook precies geen bus rijdt), als je ook om kunt reizen. Dan je dan anderhalf uur doet over het omreizen is blijkbaar niet belangrijk.

fohadie
Berichten: 4316
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 17:09

Omdat er geen bussen en buschauffeurs zijn? Die zijn echt niet zo makkelijk op te roepen als sommige mensen denken. Sowieso is het vandaag een vraag of er treinen rijden vanwege de storm. Beter om de trein te mjjden. Mocht je echt met de trein moeten, dan is het slim om rekening te houden met fikse vertraging en uitval. Doordat de bomen nu nog vol blad zitten zijn ze topzwaar. Daardoor vallen ze sneller om waardoor het spoor geblokkeerd wordt. Ook knappen de bovenleidingen als lucifers door deze storm.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 02:13

Ik zit regelmatig te schelden op die Chineese bussen maar met zijwind over een dijk wil dikke prima.

Verder was het busroulette vandaag... komt ie wel, of komt ie niet... is er een bus om over te nemen, kom ik bij het station en weer bij de garage, zit er genoeg stroom in... doet de gehandicapteplank het met de deur open of dicht, blijft de computer het doen of gaat ie ineens voor zichzelf beginnen, pleurt er wel of geen boom om op mijn route...

Maar saai was het niet...

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:01

fohadie schreef:
Omdat er geen bussen en buschauffeurs zijn? Die zijn echt niet zo makkelijk op te roepen als sommige mensen denken. Sowieso is het vandaag een vraag of er treinen rijden vanwege de storm. Beter om de trein te mjjden. Mocht je echt met de trein moeten, dan is het slim om rekening te houden met fikse vertraging en uitval. Doordat de bomen nu nog vol blad zitten zijn ze topzwaar. Daardoor vallen ze sneller om waardoor het spoor geblokkeerd wordt. Ook knappen de bovenleidingen als lucifers door deze storm.

Ik moest helaas toch echt de deur uit, maar ik had rekening gehouden met vertraging. Maar de trein bedrijven mogen dan ook wel rekening houden dat ze vervangend vervoer nodig hebben, lijkt me dat je met dit weer dan al wel iets op standby hebt staan.

Maar blijkbaar is er ergens wat flink mis gegaan in de communicatie, aangezien er blijkbaar wel bussen waren, ondanks dat overal werd gezegd dat je moest omreizen, inclusief de conducteurs in de betreffende trein die halverwege weer terug moest...

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:36

hmm. Dat kun je als treinbedrijf wel willen, maar dan moet je wel bussen kunnen boeken ook. Volgens mij is er in nl monenteel overal tekort

Samy

Berichten: 11079
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 22:34

IHN schreef:
hmm. Dat kun je als treinbedrijf wel willen, maar dan moet je wel bussen kunnen boeken ook. Volgens mij is er in nl monenteel overal tekort


Helaas krijgen wij geen eens trein vervangend vervoer. Behalve als het geplande onderhoud is, want dat is in de avonden/nacht. Er is helaas weinig tot geen personeel, wat de OV maatschappijen uiteraard heel vervelend vinden.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:41

-O- nieuwe dienstregeling

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8373
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:56

Ja inderdaad! En uiteraard het jaarlijkse gedoe van mensen die dat niet doorhebben. Én van chauffeurs die doen alsof ze van niks weten |o

alex66

Berichten: 1773
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:23

Anne_GTI schreef:
-O- nieuwe dienstregeling


Het lijkt wel of ze elk jaar meer hun best doen om de boel te slopen -O-
Morgen wordt bekend wie Brabant heeft gewonnen, ik ben benieuwd
De plannen zijn rampzalig, lijnen strekken en veel overstappen :(

leintje_

Berichten: 4210
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:28

De trein die de komende week niet rijdt tussen Schagen en Alkmaar :=. Het vervangend vervoer is goed geregeld hoor, de bussen rijden regelmatig en sluiten vrij goed aan op de trein, maar mijn reis duurt wel minstens 30 minuten langer. Kan gelukkig komende week thuiswerken, anders was het een zware week geworden :=
Snap ook dat onderhoud nodig is en dit niet anders kan, maar 10 dagen een deel van het traject afsluiten is best intens

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:43

Mwah 10 dagen is nog te overzien… Ik heb ruim 5 maanden last gehad van flink wegwerkzaamheden en daardoor 2x zolang onderweg. Zonder files, die kwamen er nog bij.
En volgend jaar gaat het gewoon nog even door -O-
Ik zou een gat in de lucht springen als het maar 10 dagen zou duren, maar goed hoe dan ook het blijft vervelend als je langere reistijd hebt als normaal.

LiannePuthzy

Berichten: 7005
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Ergernissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:48

Tot september gaan er geen streekvervoersbussen van en naar Amsterdam centraal -O-
Overstappen in Amsterdam noord op de (vaak wel heel erg volle) metro

leintje_

Berichten: 4210
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:56

Ineke2 schreef:
Mwah 10 dagen is nog te overzien… Ik heb ruim 5 maanden last gehad van flink wegwerkzaamheden en daardoor 2x zolang onderweg. Zonder files, die kwamen er nog bij.
En volgend jaar gaat het gewoon nog even door -O-
Ik zou een gat in de lucht springen als het maar 10 dagen zou duren, maar goed hoe dan ook het blijft vervelend als je langere reistijd hebt als normaal.

5 maanden is ook knap poedersuiker.. dat zou hier in de buurt ook gaan gebeuren, maar die werkzaamheden zijn (gelukkig) uitgesteld. 10 dagen zijn idd nog wel te overzien, maar ik ben wel afhankelijk van het OV, want ik kan nog geen autorijden, en zonder werkzaamheden is het al 1,5 uur naar mijn werk, maar goed, niet zeuren, want mijn TL is gelukkig zo coulant dat ik thuis aan de slag mag

fohadie
Berichten: 4316
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:14

leintje_ schreef:
De trein die de komende week niet rijdt tussen Schagen en Alkmaar :=. Het vervangend vervoer is goed geregeld hoor, de bussen rijden regelmatig en sluiten vrij goed aan op de trein, maar mijn reis duurt wel minstens 30 minuten langer. Kan gelukkig komende week thuiswerken, anders was het een zware week geworden :=
Snap ook dat onderhoud nodig is en dit niet anders kan, maar 10 dagen een deel van het traject afsluiten is best intens


Ha, dit is het project van mijn man. Nu is het 10 dagen ja, maar helaas ga je de komende jaren hier nog last van krijgen. Het is nl geen onderhoud. Spoor 3 bij HHW gaat helemaal verdwijnen en de Spoorwegovergang gaat ondertunneld worden. Is idd uitgesteld maar gaat wel gebeuren. En er zijn nog meer plannen, maar die zijn nog niet 100% zeker.

leintje_

Berichten: 4210
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:18

fohadie schreef:
leintje_ schreef:
De trein die de komende week niet rijdt tussen Schagen en Alkmaar :=. Het vervangend vervoer is goed geregeld hoor, de bussen rijden regelmatig en sluiten vrij goed aan op de trein, maar mijn reis duurt wel minstens 30 minuten langer. Kan gelukkig komende week thuiswerken, anders was het een zware week geworden :=
Snap ook dat onderhoud nodig is en dit niet anders kan, maar 10 dagen een deel van het traject afsluiten is best intens


Ha, dit is het project van mijn man. Nu is het 10 dagen ja, maar helaas ga je de komende jaren hier nog last van krijgen. Het is nl geen onderhoud. Spoor 3 bij HHW gaat helemaal verdwijnen en de Spoorwegovergang gaat ondertunneld worden. Is idd uitgesteld maar gaat wel gebeuren. En er zijn nog meer plannen, maar die zijn nog niet 100% zeker.

Bedank hem maar namens mij :').
Nee grapje, snap dat het nodig is (je hebt idd gelijk dat het geen werkzaamheden zijn, maar dat was de makkelijkste manier om het te omschrijven) en het hoort erbij, helaas. Het is voor mij nu gewoon niet handig, omdat ik ook als alternatief te auto niet kan pakken (tgv een beenbreuk) en ik met krukken loop (wederoom beenbreuk) en die bussen echt heel onhandig zijn met krukken :')