Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:12

Joolien schreef:
Zoals jullie wellicht weten ben ik vervend weerfan maar vooral stormjager. Ik wil graag dit topic aanmaken om over stormen in Nederland te praten, maar ook over stormen elders in Europa en Amerika.

Wat kun je zoal tegenkomen in NL?

Een massieve funnelcloud bij Amsterdam <3
(Hier hoor je mijn tomeloze enthousiasme :') )
https://www.youtube.com/watch?v=iwWrI8B7WBQ
[ Afbeelding ]

Maar ook een vaker voorkomende shelfcloud, die krengen kunnen mooi zijn maar een boel paasei geven.
[ Video ]
https://www.youtube.com/watch?v=KVhM8V4oIu8

En een intense valwind in Retie Belgie! (ja, ook hier kon ik me niet inhouden, de bestuurder heeft het er nog over :') )
[ Video ]

Walesmouth voor een storm(Zaandam):
[ Afbeelding ]

Immense mammatus na een zware storm(Almelo):
[ Afbeelding ]


In dit topic wil ik graag ervaringen en foto's delen met elkaar. Ook vind ik het leuk om met anderen op pad te gaan, dus als je een keer mee wilt op chase hoor ik dat graag!

Ps. alle foto's en filmpjes zijn door mij gemaakt in NL en Belgie, ja het kan dus echt :D :)) :j

mee op chase wil ik zeker een keer. heb me geabonneerd op uje youtube kanaal

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:21

Dit is een van mijn favoriete storm foto's. We waren in Noorwegen een boottochtje aan het doen toen het weer compleet omsloeg. Er zijn geen filters op de foto's gebruikt, dit is hoe het er echt uitzag. Het ging van een paars-achtige hemel naar een bijna zwart-wit achtige wereld. Heel apart om mee te maken.


Afbeelding


Afbeelding



Daarnaast afgelopen zomer ook een cruise van Barcelona naar Puerto Rico gedaan en aangezien we midden in het orkaan seizoen zaten werden we "achtervolgd" door een tropische storm. Overdag merkten we er weinig van maar s'nachts (elke nacht) was de hele hemel verlicht door onweer. Echt prachtig!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:24

Wat een leuk topic, ik ben geen stormchaser oid maar ik ben wel gek op wolken <3 Probeer als ik wat moois zie er dan ook meestal wel een foto van te maken (deze zijn allemaal met telefoon gemaakt, dus niet de beste kwaliteit)

Afbeelding

Afbeelding

En vanuit 't vliegtuig :D

Afbeelding

Higoma145

Berichten: 2829
Geregistreerd: 08-12-10

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:38

ohh gaaf topic!!

ik ben niet echt een stormchaser maar vind het altijd super gaaf om te zien!

wel zelf al 2 bijzondere momenten vast mogen zien en net kunnen vastleggen <3
Afbeelding

Afbeelding

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:42

Jaaaaa *\o/* heerlijk topic dit!

Ik ben geen stormchaser (zou het wel heel graag willen) maar ik 'laad' op van storm. Ik word helemaal hyper en ik voel op zo'n moment echt even dat ik leef.

Morgen post ik hier even wat foto's van Pinkpop vorig jaar, 2 flinke stormen mee gemaakt waarvan we er met één landelijk in het nieuws kwamen. Die storm heeft me ook de hele nacht gevolgt tot in Amsterdam (reden gelukkig na de show van metallica terug) alleen had hij in Amsterdam vrijwel al zijn kracht verloren en was het nog maar een regenbui...

loadihra

Berichten: 485
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Oude Wetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:49

Gaaf zeg! Ik woon 3 hoog en kan Over de brasem (het meer hier) ook van alles zien aankomen.. Helaas ben ik niet zo een held met onweer.. maar ondanks dat hou ik wel van het echte noodweer :')

Ik vind ook je enthousiasme in je filmpjes erg leuk haha ik volg.

LK_2312

Berichten: 1591
Geregistreerd: 08-02-07
Woonplaats: Almelo

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:55

Jolien ga je ook vaak naar plekken net buiten Almelo? Het valt mij altijd op dat het spul dat je op radars op Almelo af ziet komen vlak voor het er is splitst of voorbij gaat...

Agossie

Berichten: 16373
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:02

Ik vind het bijzonder gaaf om te zien en ook om er in te zitten, als ik maar weet dat alles en iedereen veilig is.
Vorig jaar, 23 augustus met de telefoon even snel een plaatje getrokken van een leuk wolkje dat er aan kwam...

Afbeelding

De storm viel uiteindelijk gelukkig wel mee.

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:11

Ik hou van storm en vooral van onweer <3
Een tijdje in de bergen in Italië gewoond met uitzicht over drie dorpen, wat een feest was dat! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:13

klumpertje schreef:
Jolien ga je ook vaak naar plekken net buiten Almelo? Het valt mij altijd op dat het spul dat je op radars op Almelo af ziet komen vlak voor het er is splitst of voorbij gaat...

Ja heel bizar, Almelo wordt vaak ontzien. De laatste paar keer stond ik op de splitsing Almelo-Albergen-Geesteren.

Ik heb in september 2013 een hele heftige onweersbui boven Almelo mogen meemaken. Dat was zo intens heftig, dat ik moest schuilen in mijn huis omdat ik alle ramen en deuren open had staan en het binnen een straal van een kilometer in sloeg. De eerste inslag was hemelsbreed 300 mter en ik gilde ervan :')

Franka, leuk om jou ook hier te zien! Misscihen kunnen we wel een keer meeten :D

Darah ik ben benieuwd :P

Forbiddenpie, dan wil je liever niet op het water zitten, oeps :P

Mooie foto's Fiffil en Gossa, ik kan ook genieten van bijzondere wolken :D
Laatst die Falstreak hole gefotografeerd :D
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 4a0c408c56

Amy, ik was ook in de buurt van Pinkpop, dat had nooit door mogen gaan. Ik heb op een paar 100 km afstand de bui zien ontstaan, ik heb nog nooit zo iets bizars gezien... Dat ging zo snel, dat kun je je niet voorstellen.
Mischien lastig te zien, maar hier zie je het aambeeld wat later die grote bui werd, er zit 4 minuten!!! tussen de foto's...
Afbeelding
Afbeelding

Marina, mooie shelfcloud gefotografeerd <3

Rofah, Italie is idd vaak de sjaak :j

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:25

O leuk ik lees mee, zal kijken of ik nog wat foto's heb.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:40

Lijkt mij ook een interessant topic om te volgen! :j
Ben zelf alleen erg bang voor onweer, dus stormchasen of foto's maken zal ik niet doen :')


magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:47

Moest even zoeken, maar deze foto's heb ik vorig jaar eind juni/begin juli gemaakt. De eerste twee rondom Heerhugowaard wat een flinke onweersbui was en de derde in de trein ergens tussen Leeuwarden en Amsterdam in, was ook een flinke onweersbui met vooral veel regen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:48

Mooie shelfclouds Magda!

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:49

Gave foto's Joolien en Magda_90. Ik vond het echt bizar hoe laconiek er werd gereageerd met pinkpop toen op het weer. Ik had stiekem wel graag die kant op gereden toen in de auto om van een afstand te kijken naar de bui.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:50

Ik baalde toen zo he, ik wilde hem zo graag goed fotograferen maar ik had geen parkeermogelijkheid op de die weg en moest de trein halen en bij die derde kon ik moeilijk de trein stil zetten. _O-
Dat heb ik dus altijd met mooie luchten. :')

Ik hoop dit jaar dat het rustiger is op Pinkpop, vooral nu mijn vriend er naar toe gaat. Dat van vorig jaar was echt dwaas, destijds toen ook met Pukkelpop?

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:02

Wat er op pukkelpop gebeurde, gebeurde dit jaar ook bij Pinkpop, alleen gelukkig net een paar kilometer verderop. Een valwind noemen ze dat, dan kan er wind met 150 kmpu naar beneden vallen. De valwind die in de bui van pinkpop zat had een snelheid van 144 en 150 kmpu.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:04

Ik hoop dat jullie de benamingen hiervoor weten, vind het reuze interessant :)

Afbeelding


Onweersbui

Afbeelding
Er kwam ook een soort van 'mist' naar beneden? En de wolken boven waren vrij massief.

Afbeelding

Dit was in de periode dat er tornado-alarmen afgegeven waren voor het gebied.
In steden verderop was er hagel gevallen zo groot als honkballen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:07

Check de OP, dat is Mammatus, een van mijn meest favoriete wolkensoort <3

Apart om te zien dat de wolken hele andere structuur hebben dan in NL. Komt denk door de warmte.

Als je wilt weten hoe hard een valwind kan gaan... Dit is Australie, krijg er kippenvel van!
https://www.facebook.com/video.php?v=10153330231920921

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:14

Totaal niet bekend met storme. Maar toen er zulke donkere wolken aan kwam moest het even op de foto. Jammer dat ik de andere foto kwijt ben.

Afbeelding

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:15

Ja ik had nog nooit zo iets gezien. Ik heb het niet goed op de foto gekregen, maar tijdens de onweersbui waren de wolken gewoon net een massief blok? En dan een soort van mist of wolken die naar beneden kwam?
Wij zaten in de bergen, maar verderop (1,5u rijden?) was een valley waar tornado's voorkomen.
Mijn foto's zijn overigens niet bewerkt, zijn zo uit de camera gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:18

Darah3 schreef:
Ja ik had nog nooit zo iets gezien. Ik heb het niet goed op de foto gekregen, maar tijdens de onweersbui waren de wolken gewoon net een massief blok? En dan een soort van mist of wolken die naar beneden kwam?
Wij zaten in de bergen, maar verderop (1,5u rijden?) was een valley waar tornado's voorkomen.
Mijn foto's zijn overigens niet bewerkt, zijn zo uit de camera gekomen.

Denk dat die mist regen was maar verdampte door de warmte die onder het wolkendek hangt.

Coquette, ik noem dat altijd een mothership :')

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:30

Wow die valwind :=


Andere storm, die had niet zo'n massieve wolkenmassa:
Afbeelding


Afbeelding
Het nieuws was al onderweg om de storm vast te leggen :=

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18683
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 13:41

Wat een mooie beelden kunnen er zijn in Nederland <3