Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 18:55

Voor een hoop mensen is het dagelijkse realiteit, rondkomen met maar een paar tientjes aan leefgeld.

Ikzelf ben gezegend met en goede baan, bijhorend salaris, leuk huurhuis waar ik alleen woon, auto'tje, dure paardenhobby... Niks aan de hand!
En toch blijf ik steeds nét niet uitkomen, zodra ik wat bij elkaar heb gespaard. valt de vakantie duurder uit, krijg ik een belastingaanslag of de energierekening binnen :list:
Intussen probeer ik niet als een gek geld uit te geven, maar als iemand me spontaan uitnodigt voor een terrasje/bioscoopje. Tsja, dan zeg ik geen nee :o

Dan heb je nog het fenomeen 'pinnen'. Ik mijn de viercijferige code blindelings O:) Zonder dat ik het doorheb: broodje halen hier... verjaardagscadeautje daar... oh, en die ene actiewinkel is echt spotgoedkoop... dat leuke windlicht ook in het mandje... 'Kost toch maar drie euro'!

Tijd om eens op de rem te staan en bewuster te gaan uitgeven. Ik sprak laatst met iemand die in de schuldhulpverlening zit met een bijstandsuitkering: 'Wedden dat ik beter boodschappen kan doen dan jij"
Ik denk dat ik deze weddenschap grandioos verlies ^)
Maar ik vind het wel eens een goede les en een mooie uitdaging om te leven op bijstandsniveau. Bijkomend voordeel is dat ik het geld dat ik extra overhoud kan gaan sparen.

Nu eerst een rekensommetje:
Een bijstandsuitkering houdt voor mij € 661,77 per maand in incl. vakantietoeslag.
Ik krijg in dat geval ook huur en zorgtoeslag; € 339,- om precies te zijn. Dat is bij elkaar nét aan 1000,- euro.

Mijn vaste lasten lopen op naar +/-800,- euro. Dat betekent dat ik ongeveer 50,- per week zou kunnen besteden aan mijn dagelijkse leven.

Mijn salaris wordt volgende week gestort, dan zal ik mijn pinpas uit handen geven aan mijn vriend waarvan ik wekelijks 50 euro krijg.

Ervaringen en tips zijn welkom! Ik zal jullie op de hoogte houden :+
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 09-08-13 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110697
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:57

Het is idd echt te doen! Ik heb een tijd in de bijstand gezeten, kreeg 40 euro per week leefgeld en wist hier nog flink van te sparen ook! Het is gewoon een kwestie van niet steeds het A-merk kopen, geen overbodige extraatjes en eerst goed nadenken of je iets wel echt nodig hebt.

Gaat je lukken! Succes!

Alja

Berichten: 25601
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:58

ik volg even :)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 18:59

ik ga je volgen want ik ben heel benieuwd hoe je het red :Y)

ik ken ook beide kanten van de medailles
heb geleefd zonder vaste laste met een vol salaris, en nu leven we met 1 salaris als gezin...
iets hoger dan bijstand natuurlijk ,maar zeker geen vetpot

Voor mij was de stap terug onwijs moeilijk en ik heb grove fouten gemaakt
ben benieuwd hoe het jouw gaat verlopen

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:00

Wat goed dat je dat gaat proberen!
Echt een 'leuke' uitdaging, het geeft je straks hele nieuwe inzichten. Ben benieuwd of je het gaat redden met €50 per week!

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:00

Ik zit momenteel in de bijstand en het is echt ongelofelijk hoe je met weinig toch nog een hoop kunt.
Vind het zelfs een sport om op aanbiedingen te letten enzovoort.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:00

Succes! Ben heel benieuwd naar je ervaringen!

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:02

Herkenbare situatie, dus volg met interesse dit topic en wie weet volg ik jouw voorbeeld.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:03

Ik volg, ben ook onwijs benieuwd!

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:04

Dat kan echt hoor, als ik zie waar mn zus mee rond komt (geen bijstand maar wel zeer laag salaris, ze had beter in de bijstand kunnen zitten) en die red het ook allemaal.

Wel een leuke uitdaging, waarvan je waarschijnlijk een hoop wijzer wordt :j
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:05

ik ga ook even volgen; zit dus wel in ziektewet en dus erg laag inkomen, maar ik vind het ontzettend moeilijk, eigenlijk niet te doen, dus alle tips zijn erg welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:05

Interessant! Hier komt ook genoeg binnen, maar er gaat ook genoeg uit! Zit al wat langer te denken over hoe we toch wat meer kunnen sparen en dit zou een prima oplossing zijn!

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:05

50,- per week? Das véél!
Wij leven als we mazzel hebben van 25,- per week *fantaseert meteen van 25,- meer per week*

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:07

Nu is het nog een 'leuke' sport. Wacht maar tot je geen andere keus hebt ;)

Frankaas
Berichten: 2938
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:08

Ik volg! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:09

Nog een volger!

Super initiatief en je gaat vast mensen inspireren :j (waaronder mij, hoop ik ;) )
Ook hier komt wat dat betreft ook genoeg binnen, maar er gaat ook zó veel uit..

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:09

Wat een uitdaging! Succes er mee!!! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:10

Succubi schreef:
50,- per week? Das véél!
Wij leven als we mazzel hebben van 25,- per week *fantaseert meteen van 25,- meer per week*
Inderdaad, hier van 35,- euro in de week. :j

Ik denk dat als je echt doorzet, je het op een gegeven moment ook niet meer mist. :)
Je leert heel creatief te worden in het kopen van levensmiddelen en het is ook leuk om goedkopere merken te kopen en minder kwijt te zijn.
Succes!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101764
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:10

Ik heb ook 50 euro per week boodschappengeld (hier eten ook mijn 4 katten van en koop ik kattengrit) maar ik spaar nog wel. Er gaat elke maand geld apart voor calimiteiten, auto, belasting, kleding/kapper, pensioen en camera. De rest gaat naar rekeningen, 1x tanken per maand en huur. Ik pin dus ook alleen mijn weekgeld en die ene keer tanken. Alleen ik jureer er naast en van dat geld doe ik zo af en toe een biosje of een keer extra tanken als ik ergens heen wil rijden wat verder weg is.

Succes, je kan het vast wel!!

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:11

Ik volg ook, je openingspost is zó herkenbaar. Hier 2 prima salarissen, maar ook 2 auto's, paard, kind en een enorm gat in beide handen en inderdaad die pinpas he..
Leuk dat je het gaat proberen, ik ga ook eens meer bewust zijn!

xAmigo

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-06-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:11

Interessant, ik ga je ook volgen!
Voor mij wordt het komende jaar ook een flinke omslag. Heb de afgelopen tijd een bijbaantje gehad waar ik flink verdiende, en ik ga dit jaar studeren, waar weinig ruimte overblijft om te werken en ik met mijn stufi nog niet eens mijn huur kan betalen. Dus ook maar naar de lidl of de markt in plaats van naar de Appie!

Ik heb een tijdje terug een leuk boekje gelezen van een vrouw (Kath Kelly) die een jaar lang voor €1 per dag ging leven. Ook een soort weddenschap/bewijs aan zichzelf dat het kon. Zij vond echt ingenieuze manieren om geld te besparen!

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:12

Bellatrix schreef:
Ik heb ook 50 euro per week boodschappengeld (hier eten ook mijn 4 katten van en koop ik kattengrit) maar ik spaar nog wel. Er gaat elke maand geld apart voor calimiteiten, auto, belasting, kleding/kapper, pensioen en camera. De rest gaat naar rekeningen, 1x tanken per maand en huur. Ik pin dus ook alleen mijn weekgeld en die ene keer tanken. Alleen ik jureer er naast en van dat geld doe ik zo af en toe een biosje of een keer extra tanken als ik ergens heen wil rijden wat verder weg is.

Succes, je kan het vast wel!!


Dat 1x tanken per maand scheelt natuurlijk wel al enorm. Manlief en ik zijn afhankelijk van de auto's voor ons werk. Dus beide auto's worden wel 3x per maand volgetankt en dat hakt er tegenwoordig ook behoorlijk in..

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:12

Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken. Ga je ook je auto en paard (als je die hebt) laten staan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101764
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:13

Ja, benzine is duur. :j Als ik dus extra wil tanken doe ik dat van mijn jurygeld. Ik kom eigenlijk altijd wel uit. Maar ik heb een werkauto voor de deur dus de mijnr gebuik ik alleen in het weekend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:16

Bellatrix schreef:
Ja, benzine is duur. :j Als ik dus extra wil tanken doe ik dat van mijn jurygeld. Ik kom eigenlijk altijd wel uit. Maar ik heb een werkauto voor de deur dus de mijnr gebuik ik alleen in het weekend...


Toevallig had ik ook pas bedacht dat ik mijn jureergeld apart ga houden. Nu verdwijnt het in mijn portomonnee en gaat het met de meute mee op. Hier heb je dan totaal geen zicht op :n