Ergernis in het verkeer

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-24 19:52

Dat klopt, maar een auto inhalen op dezelfde rijstrook gaat ook gewoon niet door de breedte van het voertuig.
De fietser had een obstakel die op fietsstrook stond, hierdoor moest de fietser een bijzondere manoeuvre uitvoeren en daarbij voorrang verlenen aan het overige verkeer.
Zelfde als bijvoorbeeld een auto die achteruit rijd.
Had het obstakel er niet gestaan, was geen probleem geweest voor beide verkeersdeelnemers.

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:31

Anne_GTI schreef:
Pollers... die hebben we in Zwolle ook. Ik heb al zo vaak vertraging opgelopen omdat er een auto voor de pollers staat met alarmlichten aan om even snel wat op te halen in de winkel. En dan kom ik met de bus aanrollen en gaat automatisch de paal naar beneden. Voor hun opgesotemieterd zijn is de paal weer omhoog. Dus moet de gemeente weer gebeld worden en heb je zo 10 minuten vertraging met bijbehorende ellende als boze passagiers en pauzes en buswissels die de mist in gaan. Grote ergernis....

Wij hadden in Den haag de horrorpoller... Nadat er bijna 60 auto's op geklapt waren hebben ze besloten om ze weg te halen(het was dezelfde poller)

Exitium

Berichten: 7180
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:39

Kidde schreef:
ista schreef:
Waarschijnlijk heeft dat autootje zich dan aan jou geërgerd, aangezien jij hem voorrang had moeten verlenen. Jouw rijgedeelte wordt versperd, waardoor jij een bijzondere verrichting moet doen. Daar mag je het overige verkeer niet mee hinderen en die moet je dus voorrang verlenen ;)

Edit: typo


Huh, maar als ik het goed begrijp was de zwarte auto geen tegenligger, maar een auto van dezelfde rijstrook, die terwijl Jpitty aan het inhalen was, ook Jpitty weer ging inhalen. M.i. had de zwarte auto dan geen voorrang hoor. Je gaat toch ook geen inhalende auto inhalen :=

Geen goede vergelijking. De juiste vergelijking in dit geval is een auto die op de snelweg vlak voor je naar links schiet om een ander in te halen, waardoor jij vol op de rem zou moeten. Wat de auto deed is niet netjes, maar in beginsel had de auto voorrang moeten krijgen.

Rennie89
Berichten: 37302
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:52

purny schreef:
Anne_GTI schreef:
Pollers... die hebben we in Zwolle ook. Ik heb al zo vaak vertraging opgelopen omdat er een auto voor de pollers staat met alarmlichten aan om even snel wat op te halen in de winkel. En dan kom ik met de bus aanrollen en gaat automatisch de paal naar beneden. Voor hun opgesotemieterd zijn is de paal weer omhoog. Dus moet de gemeente weer gebeld worden en heb je zo 10 minuten vertraging met bijbehorende ellende als boze passagiers en pauzes en buswissels die de mist in gaan. Grote ergernis....

Wij hadden in Den haag de horrorpoller... Nadat er bijna 60 auto's op geklapt waren hebben ze besloten om ze weg te halen(het was dezelfde poller)

Was een hele mediasensatie :') ik woon daar in buurt en ik moest ook vaak naar het ziekenhuis, maar ik snap echt niet dat mensen al die borden missen :') elke auto die op de beruchte poller knalde kreeg een artikel haha

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:16

Vooral de 50e auto deed het hem _O-

Rennie89
Berichten: 37302
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:19

Gewoon een jubileum *\%/* hahaha. Ik pak nu maar de tram naar het ziekenhuis (is maar paar haltes) maar elke keer zag je daar auto’s in paniek :') die snappen niet dat je van die kant enkel de parkeergarage voor het ziekenhuis in kan rijden en niet rechtdoor haha. Zie je ze weer gefrustreerd keren enzo :+

ista
Berichten: 1142
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 07:25

JPitty schreef:
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar ik leer graag bij en dit heb ik bij de fiets-/verkeerslessen op school nooit gehad. In de auto wel, maar ik wist niet dat dit ook voor fietsers geldt.


Zoals Ineke aangaf: artikel 54 van het RVV.

Je geeft aan de regel voor de auto te kennen. Mensen vergeten vaak dat je als fietser in hetzelfde rijtje hoort als auto's, motors vrachtwagens, bussen en dergelijke. Je bent ook een bestuurder met over het algemeen dezelfde rechten en plichten, wel met bepaalde uitsluitingen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26786
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:28

Dankje Ista, ik heb dat artikel inderdaad intussen opgezocht en gelezen.

Jolien, ik weet niet aan wie dat ligt. We kunnen inderdaad best generatiegenoten zijn, maar het is al wel iets langer dan 25 jaar geleden dat ik fietsles/verkeersles had op de basisschool. En dat het bij jou op school in die lessen is aangeboden, zal ook kunnen kloppen. Maar bij mij op school dus niet. Dat kan, want elke school is anders, gebruikt een andere lesmethode en heeft andere docenten die het vak elk ook weer op een andere manier aanpakken. Dus waar het aan ligt weet ik niet, maar zo zwart-wit als jij het omschrijft is het in mijn ogen niet.

Wat ik me dan nog wel afvraag. Op die weg komen dit soort situaties vaker voor, helaas. Als ik nou weer op de fiets achter een op het fietspad stilstaand pakketbusje terechtkom, ik kijk over mijn schouder om te zien of er iets aankomt en of ik veilig kan opschuiven naar links, en ik zie een auto in verte, vanaf wanneer is het dan geen optie meer om op te schuiven volgens jullie? Uitgaande van die snelheid ter plekke van 50km per uur voor auto's en het zogeheten 'ruimtekussen' om zo'n auto heen. Nu reed die auto op ongeveer 150 meter achter mij toen ik aan de manoeuvre begon, hoe ver zou dat volgens jullie moeten zijn? Wachten tot er totaal geen auto's meer aankomen, is daar ter plekke geen optie (doorgangsweg vlakbij het centrum tussen twee drukke kruispunten in), dan kun je wachten tot je een ons weegt.

Exitium

Berichten: 7180
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:36

Dat hangt compleet van de situatie af. Hoe lang je van het fietspad af bent, hoe hard je rijdt, hoe hard het andere verkeer rijdt, etc.

Ik vermoed dat de afstand in dit geval een stuk kleiner dan 150 meter is geweest, want als de auto 50 km/u reed zou je ruim tien seconden gehad hebben voor de inhaalactie, en zelfs als de auto 100 km/u reed had je dan nog bijna zes seconden voor 'ie bij je was. Als je op de fiets 13 km/u rijdt, doe je er een seconde of vier over om zo'n busje in te halen (daarin overbrug je een meter of vijftien), dus zelfs als de auto twee keer zo hard reed had 'ie je bij een afstand van 150 meter pas ingehaald als je alweer op het fietspad reed

boyca
Berichten: 1092
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:37

Nou ik zou zeggen gebruik je verstand. Ik zou als automobilist even achter je gebleven zijn. Wist trouwens ook niet dat dit een regel was. Dus je bent niet de enige

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26786
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:41

De afstand en de snelheid waren gebaseerd op de situatie ter plekke. Maar nog maar iets meer afstand afwachten een volgende keer dus, om dit soort situaties te voorkomen. Dank voor de uitleg.

Exitium

Berichten: 7180
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:48

boyca schreef:
Ik zou als automobilist even achter je gebleven zijn.

Ik ook hoor, puur uit goed fatsoen. Of als er geen tegenliggers aankwamen ruim inhalen over de andere weghelft, dat zou mijn eerste keus geweest zijn als ik in die auto zat

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 15:35

Uit fatsoen had ik afgeremd ( mopperend wellicht, maar ik vind toch echt dat veiligheid voorgaat).
Niet iedereen denkt zo, voorrang heeft de auto dus wel, maar ja soms is een beetje meedenken met een ander wel zo aardig.

pien_2010

Berichten: 43890
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:38

Ineke2 schreef:
Uit fatsoen had ik afgeremd ( mopperend wellicht, maar ik vind toch echt dat veiligheid voorgaat).
Niet iedereen denkt zo, voorrang heeft de auto dus wel, maar ja soms is een beetje meedenken met een ander wel zo aardig.


Ik ook!


Als je in Frankrijk een fietser of voetganger aanrijdt dan hang je. Vrijwel altijd.
Je hoort ze met tussen ruimte van 1,5 meter te passeren! Dat zorgt ervoor dat in ons dorp iedere Franse auto stopt als je aan komt lopen bij zebrapad en de auto's achter je blijven totdat er heuse ruimte is.

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 15:57

O wat een verademing zou dat zijn als als dat hier ook zo was.
Ik ben vanmorgen bijna aangereden op het zebrapad. Ik was onderweg terug naar huis aan het lopen en bij de rotonde het zebrapad op lopen en een auto komt echt met flinke snelheid die rotonde over gescheurd dat ik uit schrik een stap terug doe, mijn balans verlies. Auto scheurt voorbij en daarna val ik. Het ging zo snel en naderhand dacht ik dat had zo enorm fout kunnen gaan…
Nu alsnog pijn / een schaafwond. Maar dat geneest wel weer.

pien_2010

Berichten: 43890
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 16:54

Schande en wat gevaarlijk. Hopelijk valt het mee als je andreline gezakt is. Dus even goed op jezelf letten! Sterkte

luuntje

Berichten: 14014
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:44

Voor een ze rapad moet je stoppen als er voetgangers staan.
Voor fietsers geldt de voorrang niet.

Genieg fietsersdie snel van hun fiets giets afspringen endan lopen.
Levensgevaarlijk.

FrNo

Berichten: 3679
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:19

Ik heb ook een hekel aan fietsers die bij het zebrapad gauw er af springen en dan lopen en meteen voorrang verwachten. Oftewel, als ze van fietser binnen een seconde naar een overstekende voetganger bij het zebrapad veranderen.

Als ze rustig afstappen en dan oversteken en dat niet recht voor je neus doen, heb ik er geen moeite mee.







En ik had pas een andere ergernis bij een zebrapad.
Ik kwam met de auto aanrijden. Het was grijs, regenachtig weer.
Kijk wel bij het zebrapad, maar ik had toch een jogger in donkere kleding gemist. Hij stopte wel voor me. Gelukkig.

Ik denk dat ik alleen direct bij het zebrapad heb gekeken, maar hij was denk ik nog net iets verder weg dan ik keek.

De ergernis lag aan/bij mezelf, dat ik niet goed op had gelet. Ik neem het de jogger niet kwalijk, al zou een betere zichtbaarheid (reflecterend hesje/ lampje) wel helpen.

Zebrastreep

Berichten: 9857
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:33

Ik wil niet zeggen dat ik de beste chauffeur van Nederland ben, maar toch weer wat dingen gezien de afgelopen dagen wat gewoon niet handig was.

Een oudere man voor mij die al wat vreemd reed, beetje slingeren en remmen voor niks. Rood stoplicht , rijdt door en slaat af en rijdt zo tegen het verkeer in ( gelukkig reed er niemand op die weg en was het een rustig moment op de dag). Bleef vervolgens staan. Had deels het idee dat hij zoekende was naar de weg. Zag later nog wel dat hij probeerde te keren om weer de goede weg op te gaan. Leek ook nog geen hele oude man, maar goed had beter misschien even de politie kunnen bellen om polshoogte te nemen omdat er wel vreemde dingen gebeurde vrij vlot op een korte afstand.

En gisteren iemand op een klein kruispunt in een dorpje. Ik reed naar de kruising toe, maar was er nog wel een stukje vanaf. Midden op de kruising stopt een auto blokkeert mijn weg. En de mevrouw in de auto pakt haar telefoon en begint druk te typen. Totaal niet bezig met of het een veilige plek is en of ze de weg niet volledig blokkeert. Heb toen wel even getoeterd :+ Ze snapte de hint en ging toch maar van het kruispunt af de berm in.

pien_2010

Berichten: 43890
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:45

Foei dat bellen. Van de week op de auto baan een vrachtwagen met grote aanhanger die van links naar rechts ging. Toen hij weer richting vluchtheuvel ging plank gas er langs en ingehaald. Mijn man zei toen ik voorbij was en die gast al weer naar links kwam, dat hij op zijn telefoon zat. Linke poep. De auto wat verder achte mij moest vol op de claxon want die gast kwam weer naar rechts. Toen begon hij te slingeren maar ging gelukkig goed. Link hoor al dat gebel.

pien_2010

Berichten: 43890
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:46

[quote="pien_2010"]Foei dat bellen. Van de week op de auto baan een vrachtwagen met grote aanhanger die van links naar rechts ging. Toen hij weer richting vluchtheuvel ging plank gas er langs en ingehaald. Mijn man zei toen ik voorbij was en die gast al weer naar links kwam, dat hij op zijn telefoon zat. Linke poep. De auto wat verder achter mij moest vol op de claxon want die gast kwam weer naar rechts. Toen begon hij te slingeren maar ging gelukkig goed. Link hoor al dat gebel. Dit in Spanje.

Ghostattack

Berichten: 11268
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:54

Vanmiddag reed ik op de A73, was erg rustig maar moest toch iemand inhalen. Ruimte zat, dus ik ga netjes naar links om in te halen. Precies daarna begint een doorgetrokken streep in verband met een oprit die erbij komt. Heel logisch, maar ook erg ongemakkelijk als het zo rustig is. Dus ik blijf netjes links rijden tot de doorgetrokken streep ophoudt en ik weer naar rechts kan.

De opgefokte gozer achter mij vond dat maar niks, die besloot eerst over de doorgetrokken streep naar rechts te gaan en mij daarna vol gas rechts in te halen. Terwijl nog geen 100 meter later het einde van de doorgetrokken streep was en ik naar rechts kon/wilde :') Prima joh, jij je ding. Gelukkig zag ik hem al in mn spiegels zn actie uitvoeren.

Snap dat het stom is dat ik langer dan nodig links moet rijden terwijl er rechts niks is, maar ik hou me gewoon netjes aan de doorgetrokken streep :))

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:13

Herkenbaar Ghostattack, dat is mij ook al een paar keer overkomen. Nogal irritant dat opgefokte gedoe.

purny

Berichten: 27619
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:13

Omdat hier veel automobilisten zitten.
Maandag ga ik een proefrit maken en dit is de eerste keer.
Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Het gaat overigens om een nieuwe auto.
En dan ook echt nieuw, dus uit dit jaar.

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:26

Proefles voor autorijden? Leuk, succes! Belangrijk is dat je vooral vertrouwen kunt hebben in de instructeur. Verder zou ik het nemen zoals het komt.