Van welk tuinbeest is deze poep?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1048
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:20

Leuk, duidelijk een egel inderdaad. En die zijn gek op kattenvoer (dat mogen ze ook hebben) dus als je hem/haar wilt verwennen ;)

maessie

Berichten: 5776
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 20:22

Ik ga het vanavond in de gaten houden. Ik hoor het sws wel als hij het bakje weer verschuift. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110897
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:26

Ik zou er wel iets overheen zetten waardoor de egel er bij kan en de katten niet.
In eerste instantie hadden wij niets over het bakje heen gezet en kwamen de buurkatten steeds snacken :')

maessie

Berichten: 5776
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-23 20:28

Als hij er vannacht weer is dan mag vriendlief morgen even een oude bloempot ombouwen :D

Pareltjes
Berichten: 2231
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:29

Polly schreef:
Maar let ook goed op als je nog andere dieren in je tuin hebt, egels zijn jagers en helaas heeft het ons een kip gekost


Mij is altijd door dierenartsen gezegd dat het een hardnekkig misverstand is. Egels vallen geen kippen, als aas wel. Dus een dood kuikentje bijvoorbeeld.

Heb hier heel wat egels en nog meer kippen. Nooit iets voorgevallen. Marters, ratten etc. Vormen een veel grotere bedreiging.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23573
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:33

Pareltjes schreef:
Polly schreef:
Maar let ook goed op als je nog andere dieren in je tuin hebt, egels zijn jagers en helaas heeft het ons een kip gekost


Mij is altijd door dierenartsen gezegd dat het een hardnekkig misverstand is. Egels vallen geen kippen, als aas wel. Dus een dood kuikentje bijvoorbeeld.

Heb hier heel wat egels en nog meer kippen. Nooit iets voorgevallen. Marters, ratten etc. Vormen een veel grotere bedreiging.


tsja, mijn ervaring is anders. Heeft je dierenarts ook zelf ervaringen?
Ik heb na dit voorval weken slecht geslapen, had 3 hebben met wonden op de poten waarvan 1 dood. De anderen waren vreselijk van slag, dat heeft echt wel even geduurd.

LET OP!! FILMPJE KAN SCHOKKEND ZIJN!!!
(Of eigenlijk: Ís schokkend..)

https://youtu.be/55IBDNJCcK4?si=EwMzZIaJlGEDVygV

MalaQ

Berichten: 1400
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:37

Egels zijn onderling ook echt geen lieverdjes. Ik zie via de camera behoorlijk wat gebijt, geblaas en gevecht. Gelukkig geen kippen hier die ik hoef te beschermen.

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:02

Egels zijn onderling idd niet erg lief, als je ziet hoe ze elkaar bij de bak weg jagen. Ze kunnen ook weg goed klimmen, Houdini's zijn het!

axel_1997

Berichten: 1803
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 21:52

sasja0705 schreef:
Wees blij ermee... ze hebben het behoorlijk slecht al een aantal jaren.
Bij mij kwamen ze er afgelopen zomer ineens in de voortuin en het tussenstuk naar de buren... dus iedere avond op 4 plaatsen kattenbrokjes, dan nog 2 waterbakjes en inmiddels 2 huisjes geplaatst... en als ik avonds met de hondjes mijn ronde door de wijk doe - heb ik er nog 5 plaatsen waar ik weet dat ze komen en daar ook handjevol voer.
In ruil ervoor heb ik geen slakken meer in de tuin (behalve heel af en toe een naaktslak, die worden niet gegeten


Hier waren het juist de naaktslakken die verdwenen toen de egel kwam bivakkeren.
Maar dan zal het wel een opportunistische eter zijn.
Als ze moeten aandikken voor de winter kunnen ze denk ik niet heel kieskeurig zijn.

veranadautje
Berichten: 1296
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 22:06

Wij hebben 3 prikkies in de tuin
Krijgen in een plastic box met pvc buis bakjes met kitten brok voor geschoteld.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110897
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 05:35

Hier was het vannacht meteen raak! *\%/*
We hebben al weken een egel in de tuin en gisteren een egelhuisje neer gezet met camera erin (en wat brokjes).
En meteen de eerste nacht hebben we al visite <3

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 06:33

Egels zitten regelmatig onder de vlooien dus ik zou daar met je katten wel mee oppassen.

Fem

Berichten: 12526
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 07:20

Amandavd schreef:
Egels zitten regelmatig onder de vlooien dus ik zou daar met je katten wel mee oppassen.


Ze hebben hun 'eigen vlo', die niet levensvatbaar is op katten en zich daar dus ook niet kan voortplanten.



TS Wat leuk, egeltje(s) in de tuin!
Wij hebben ook meerdere egeltjes in de tuin en wij voeren ze ook.
In eerste instantie scharrelde ze rond onder onze vogelvoederplaats, maar nu hebben ze hun eigen voederplekje onder de overkapping.
Heerlijke beestjes, maar er zijn ook een hoop verkeerde producten in omloop en veel onwetendheid. Zelf weet ik ook te weinig en daarom ben ik op Facebook de groep 'Egelliefhebbers (alles over de wilde egel) gaan volgen.

Zo heb ik meer informatie gekregen en heb ik al wat dingen aangepast. Ook ik was erg onwetend op sommige vlakken.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 07:24

Fem schreef:
Amandavd schreef:
Egels zitten regelmatig onder de vlooien dus ik zou daar met je katten wel mee oppassen.


Ze hebben hun 'eigen vlo', die niet levensvatbaar is op katten en zich daar dus ook niet kan voortplanten.



TS Wat leuk, egeltje(s) in de tuin!
Wij hebben ook meerdere egeltjes in de tuin en wij voeren ze ook.
In eerste instantie scharrelde ze rond onder onze vogelvoederplaats, maar nu hebben ze hun eigen voederplekje onder de overkapping.
Heerlijke beestjes, maar er zijn ook een hoop verkeerde producten in omloop en veel onwetendheid. Zelf weet ik ook te weinig en daarom ben ik op Facebook de groep 'Egelliefhebbers (alles over de wilde egel) gaan volgen.

Zo heb ik meer informatie gekregen en heb ik al wat dingen aangepast. Ook ik was erg onwetend op sommige vlakken.


Oh echt, weer wat geleerd! Ook niet op honden dan?

Fem

Berichten: 12526
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 07:29

Amandavd schreef:
Fem schreef:

Ze hebben hun 'eigen vlo', die niet levensvatbaar is op katten en zich daar dus ook niet kan voortplanten.



TS Wat leuk, egeltje(s) in de tuin!
Wij hebben ook meerdere egeltjes in de tuin en wij voeren ze ook.
In eerste instantie scharrelde ze rond onder onze vogelvoederplaats, maar nu hebben ze hun eigen voederplekje onder de overkapping.
Heerlijke beestjes, maar er zijn ook een hoop verkeerde producten in omloop en veel onwetendheid. Zelf weet ik ook te weinig en daarom ben ik op Facebook de groep 'Egelliefhebbers (alles over de wilde egel) gaan volgen.

Zo heb ik meer informatie gekregen en heb ik al wat dingen aangepast. Ook ik was erg onwetend op sommige vlakken.


Oh echt, weer wat geleerd! Ook niet op honden dan?



Klopt, de hond en kat zijn geen geschikte 'gastheer', dus als er al een vlooi overspringt, zullen ze snel vertrekken of overlijden, voorplanten hoe dan ook niet.

[edit] en ik wist dit dus ook allemaal niet. Allemaal geleerd op die Facebook groep waar wel mensen zitten die er veel vanaf weten (in samenwerking/samenspraak met de egelbescherming) :j

Pareltjes
Berichten: 2231
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:30

Polly schreef:
Pareltjes schreef:


Mij is altijd door dierenartsen gezegd dat het een hardnekkig misverstand is. Egels vallen geen kippen, als aas wel. Dus een dood kuikentje bijvoorbeeld.

Heb hier heel wat egels en nog meer kippen. Nooit iets voorgevallen. Marters, ratten etc. Vormen een veel grotere bedreiging.


tsja, mijn ervaring is anders. Heeft je dierenarts ook zelf ervaringen?
Ik heb na dit voorval weken slecht geslapen, had 3 hebben met wonden op de poten waarvan 1 dood. De anderen waren vreselijk van slag, dat heeft echt wel even geduurd.

LET OP!! FILMPJE KAN SCHOKKEND ZIJN!!!
(Of eigenlijk: Ís schokkend..)

https://youtu.be/55IBDNJCcK4?si=EwMzZIaJlGEDVygV



Nou zal ik em dat eens doorsturen!
Maar waarom zitten zij bij jou snachts op de grond?
Mijn zijdehoenders zitten hier op planken met hooi, omdat het bodemslapers zijn die planken gemaakt. Zit er hier nooit een op de bodem

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23573
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 10:52

Dit zijn niet mijn kippen, ik had toen nog geen camera's in de hokken.

maessie

Berichten: 5776
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 11:26

Wat leuk die filmpjes! Hier vannacht wel visite gehad, maar heb hem niet gehoord. Vond weer een poepje vanochtend :j

sasja0705
Berichten: 2078
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:24

Hier 4 babies opgehaald door de Dierenambulance zondag.
Rond 4 uur stonden de buurtkinderen met een ander buurvrouw mij op de stoep met een doos. Daarin een hummeletje al onder de vliegeneieren en maden. Dus foute boel.
Dierambulance gebeld maar die kon op moment niet rijden (die mevrouw had al 5 dagen in haar eentje voor de boeg, dus snap ik absoluut)
Zij Heeft mij de nummer van opvang gegegeven.
Dus doos eerst in de schuur, kleintje gewogen, 100 gr en eerst zo veel als mogelijk eieren verwijderd.
Zat net al met een been in de auto toen Jolanda van de opvang mij weer belde, dat de dierenambulance toch reed want er waren nog 3 gevonden...
2 minuten later belde mij dan ook de dierenambulance.
Heb meteen aangeboden dat ik met liefde de andere 3 ophaal en samen met die van mjj wegbreng.

Zo super krom... zij mocht mij geen gegevens geven.
Leve de wet van privacy.
Die is ook voor de vrijwilligers een en al frustratie .
Feit : die andere 3 zijn net een stuk verderop ingezameld.

Maarja, kleintjes zijn dus opgehaald. Eentje van 86 gram heeft het niet gered maar de anderen maken het zover goed. Het is afwachten in hoeverre de maden al schade aangericht hebben, en ze zitten allemaal nu aan de fles.
Nu hoorde ik van die mensen die die andere 3 ingezameld hebben dat er het in totaal 6 waren - maar kennelijk ietsje groter (dus sterker ) en verdwenen.
Dus net een beetje geluk halen die het wel...
Was nu een paar keer kijken (ook snachts) maar niets kunnen vinden.
Wel superleuk : die mensen en een aantal buren hebben nu ook water in de tuinen neergezet en op een paar plaatsen brokjes.
Dus als mams er nog in de buurt is met 2 kleintjes , krijgt zij in ieder geval genoeg om de kleintjes verder te zogen.
Deze week is het belangrijkste om water neer te zetten.
En als je overdag babies ziet (slom en platliggeb) - direct inzamelen en opvang bellen.
Wist ik ook nog niet maar zodra vliegen hun eieren gelegd hebben komen binnen 3 uur (!!) al de maden uit en die maken dan een feestmaal van zo een ukkie ( bah)

Wintu

Berichten: 3317
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 08:44

sasja0705 schreef:
Hier 4 babies opgehaald door de Dierenambulance zondag.
Rond 4 uur stonden de buurtkinderen met een ander buurvrouw mij op de stoep met een doos. Daarin een hummeletje al onder de vliegeneieren en maden. Dus foute boel.
Dierambulance gebeld maar die kon op moment niet rijden (die mevrouw had al 5 dagen in haar eentje voor de boeg, dus snap ik absoluut)
Zij Heeft mij de nummer van opvang gegegeven.
Dus doos eerst in de schuur, kleintje gewogen, 100 gr en eerst zo veel als mogelijk eieren verwijderd.
Zat net al met een been in de auto toen Jolanda van de opvang mij weer belde, dat de dierenambulance toch reed want er waren nog 3 gevonden...
2 minuten later belde mij dan ook de dierenambulance.
Heb meteen aangeboden dat ik met liefde de andere 3 ophaal en samen met die van mjj wegbreng.

Zo super krom... zij mocht mij geen gegevens geven.
Leve de wet van privacy.
Die is ook voor de vrijwilligers een en al frustratie .
Feit : die andere 3 zijn net een stuk verderop ingezameld.

Maarja, kleintjes zijn dus opgehaald. Eentje van 86 gram heeft het niet gered maar de anderen maken het zover goed. Het is afwachten in hoeverre de maden al schade aangericht hebben, en ze zitten allemaal nu aan de fles.
Nu hoorde ik van die mensen die die andere 3 ingezameld hebben dat er het in totaal 6 waren - maar kennelijk ietsje groter (dus sterker ) en verdwenen.
Dus net een beetje geluk halen die het wel...
Was nu een paar keer kijken (ook snachts) maar niets kunnen vinden.
Wel superleuk : die mensen en een aantal buren hebben nu ook water in de tuinen neergezet en op een paar plaatsen brokjes.
Dus als mams er nog in de buurt is met 2 kleintjes , krijgt zij in ieder geval genoeg om de kleintjes verder te zogen.
Deze week is het belangrijkste om water neer te zetten.
En als je overdag babies ziet (slom en platliggeb) - direct inzamelen en opvang bellen.
Wist ik ook nog niet maar zodra vliegen hun eieren gelegd hebben komen binnen 3 uur (!!) al de maden uit en die maken dan een feestmaal van zo een ukkie ( bah)


Dat heet myase, komt van de groene vleesvlieg. Die leggen hun eitjes en binnen paar uur zijn er maden. Ook een probleem bij konijnen. Dus ook bij die dieren opletten met dit weer.

Van

Berichten: 6530
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:35

Pareltjes schreef:
Polly schreef:

tsja, mijn ervaring is anders. Heeft je dierenarts ook zelf ervaringen?
Ik heb na dit voorval weken slecht geslapen, had 3 hebben met wonden op de poten waarvan 1 dood. De anderen waren vreselijk van slag, dat heeft echt wel even geduurd.

LET OP!! FILMPJE KAN SCHOKKEND ZIJN!!!
(Of eigenlijk: Ís schokkend..)

https://youtu.be/55IBDNJCcK4?si=EwMzZIaJlGEDVygV



Nou zal ik em dat eens doorsturen!
Maar waarom zitten zij bij jou snachts op de grond?
Mijn zijdehoenders zitten hier op planken met hooi, omdat het bodemslapers zijn die planken gemaakt. Zit er hier nooit een op de bodem
Bij de start van het filmpje zie je dat de kippen al wakker zijn. Geen idee of hier een stok/plank aanwezig was maar de kippen waren duidelijk al geschrokken van iets en mogelijk van hun stok/plank afgesprongen. Kippen zien geen steek in het donker dus ook een gezonde sterke kip is een makkelijke prooi voor een nachtdier.

Wennii

Berichten: 2311
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:04

Nog even aanvullend een reactie over egels en kippen:

Wij hadden het hok een paar nachten opengelaten in de zomer ' s nachts . We woonden in een woonwijk dus gokten niet op marters e.d. en wisten toen nog niet dat egels ook jagers waren.
Ineens middenin de nacht al die kippen (buiten) gillen, dus ik snel eruit, kom beneden, zie ik dus die egel letterlijk achter een kip aanrennen en in de poten bijten. Hij had dus alle kippen het hok uit gejaagd, zaten op een (lage) stok. Kippen waren toch echt allemaal gezond en degene waar ie achteraan zat was ook nog eens de grootste kip van alle 6. Ze zijn echt een tijd van slag geweest met z'n allen en we hebben vanaf dat moment altijd het hok dichtgehouden 's nachts, tot we een egelproof omheining hadden.

Egels zijn keischattig, maar hou ze bij je kippen uit de buurt :') 8-)

pien_2010

Berichten: 43887
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Van welk tuinbeest is deze poep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 20:37

Geleerd dat egels killers zijn voor kippen. Met open mond naar het filmpje gekeken. Ik zou het zonder dit filmpje nooit geloofd hebben. Weer wat geleerd! Thanks.