Hulp bij angst met auto rijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:59

Los van de rijles tips en dat je een automaat overweegt aan te schaffen, zorg dat je volgende auto een beetje motor inhoud heeft.
Meestal hebben de instapmodellen van auto’s net te weinig vermogen op veilig en vlot in te kunnen halen.

En heb je een rijschool gevonden waarbij je je zelfverzekerd voelt in de auto, informeer eens naar de motorinhoud van de lesauto.

Succes en je krijgt het vast letterlijk op de rit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:45

Weet je waar de angst voor autorijden vandaan komt?

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:04

Zelf heb ik nooit last gehad van nachtblindheid. Maar nu ik ouder wordt vind ik het ook fijner om een nachtbril in mijn auto te hebben liggen. Dat werkt echt. Dus dat kan al een stukje van je angst weghalen.
Het lijkt me al heel beperkend als je (vooral in de winter) steeds moet opletten tot hoe laat je nog kunt rijden dat kan ook stress opleveren.
Ik vond het in het begin na het halen van mijn rijbewijs ook spannend om te rijden; dat hebben er veel volgens mij. Door "uren te maken" verdwijnt dat. Maar soms verdwijnt het niet, wordt het erger en ook onberedeneerbaar.
Je kunt wel een aantal dingen doen, zoals zorgen voor wat afleiding zodat je niet continu gaat focussen op je angst. Iemand meenemen in de auto. Muziekje opzetten. Meezingen. Opnieuw een tijdje lesnemen.
Als dat allemaal niet helpt kun je ook kijken naar (tijdelijke) medicatie.
Benzodiazepinen zoals Klonopin (clonazepam), Xanax (alprazolam), Valium (diazepam) en Ativan (lorazepam) zijn snelwerkende benzodiazepinemedicijnen die angstsymptomen behandelen terwijl ze zich voordoen. Deze medicijnen kunnen ook vlak voor het autorijden worden ingenomen, zodat u je je rustiger voelt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:09

Serieus, benzodiazepinen adviseren vind je een goed idee?

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:10

Niet helemaal herkenbaar maar ergens ook wel. Ik had een opel combo ctdi ofzo met flink power. Die auto reedt altijd en trok erg snel op. 700 tm 1000 km per week jarenlang gereden. Toen kwam er ander werk, corona, thuiswerken en weg mijn oude diesel auto. Kreeg een personenauto zonder power maar ach ik reedt toch bijna niet meer. Corona weg, thuiswerken bleef maar ging steeds minder graag rijden. Inhalen was zelden een optie want een vrachtwagen was bijna net zo snel opgetrokken en Inhalen als ik 100 mag was zelden te doen ivm het optrekken. Onlangs nieuwe auto. Wederom bestelauto qua uiterlijk en formaat maar officieel niet. Rijdt ontzettend fijn en heeft flink power. Ik ging weer plezier krijgen in het rijden...jonge auto maar inmiddels 2x zonder aankondiging uitgevallen en deed niets meer. Ze kunnen niet vinden wat het is. Er is een reparatie uitgevoerd met de hoop op....voorlopig is het plezier weer wel gedaald hier doordat vertrouwen in de auto even weg is.

Nachtblindheid heb ik de laatste jaren maar met een autobril en anders in nood een zonnebril op is het hier gelukkig goed te doen

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:11

tienus63 schreef:
Los van de rijles tips en dat je een automaat overweegt aan te schaffen, zorg dat je volgende auto een beetje motor inhoud heeft.
Meestal hebben de instapmodellen van auto’s net te weinig vermogen op veilig en vlot in te kunnen halen.

En heb je een rijschool gevonden waarbij je je zelfverzekerd voelt in de auto, informeer eens naar de motorinhoud van de lesauto.

Succes en je krijgt het vast letterlijk op de rit.



Ik wil hier in meegaan. Daarnaast voelt het ook veiliger en fijner als je op de snelweg rijdt omdat ze gewoon steviger op de weg liggen en minder last hebben van wind en geluid tijdens het rijden.
Als ik in een klein koekblikje rijd kom je aan alle kanten net te kort vind ik, ga je een segment omhoog is het allemaal beter, steviger etc. zeker als je kiest voor meer motorinhoud, dus geen 1.0 maar 1.4 of 1.6.

JoT

Berichten: 4010
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:21

Wat goed dat je hulp zoekt! Ik heb zelf mijn rijbewijs pas erg laat gehaald, toen ik 40 was, en ik ben bepaald geen held op de weg. Je mist toch een stuk rijervaring. Invoegen, inhalen, van baan wisselen, op krappe weggetjes rijden, in het donker op een slecht verlichte weg rijden, brrrrr... Ik rij wat dat betreft niet echt voor mijn plezier, maar soms moet je wel.

Wat ik je aan kan raden als je je lessen eenmaal hebt gevolgd, ga dan rijden. Klinkt als een dooddoener, maar anders blijf je in die angst-spiraal hangen. Al hoef je nergens heen, ga regelmatig een stukje rijden. Zet een leuk muziekje op, praat jezelf moed in. Kijk vaak in je spiegels, zodat je weet wat er om je heen gebeurt. En haal dan een keer die vrachtwagen in en wees trots op jezelf dat je dat hebt gedaan. Of doe het niet en dan kom je maar wat later op plaats van bestemming aan. Je komt er uiteindelijk toch wel, dus prima. En blijf er niet te lang in hangen als je iets fout doet (zoals vol in de spits op een knetterdrukke weg op het allerlaatst pas merken dat je toch nog een baan had moeten opschuiven om de afslag Den Bosch te pakken, eeuwige dank aan de bestuurder die me er nog tussenliet), daar schiet je niks mee op.

Heel veel succes en sterkte!

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:22

Ik ben ook geen held achter het stuur, I feel you!

Heb zelf ook een tijdje (3 jaar) niet standaard met de auto gereden, maar met de scooter. Dan kan je toch geen autostrade rijden haha, ik vond het wel handig :') In de winter leende ik wel mijn mama haar auto, want ijs + scooter is het ook niet. Bij sneeuw neem ik vrij :')

Ik heb sinds november weer een auto. Heb mijn rijbewijs een goeie 15 jaar.

En het ergste is: ik kàn rijden. Ook autostrade, maar dan zal je me al een héél goede reden moeten geven om dat ook daadwerkelijk te doen, want als het even kan, rij ik binnendoor :')

Ik word vooral zenuwachtig van de weggebruikers rondom mij. Afkappen, niet pinken, remmen zonder reden, kontje plakken, .. Doe normaal haha.

Ik rij zelf geschakeld, mijn vriend heeft een automaat. En als we naar Spanje rijden, rij ik een stuk Frankrijk met die automaat (die ik helemaal niet gewend ben), en dat gaat gewoon vanzelf. Ik spreek mezelf even streng toe, en neem het stuur over. Gespannen, dat wel! Maar als het moet, doe ik het wel. Ik heb voor opleidingen ook het land doorgereden, tegen mijn zin, maar nou ja, als het dan echt moet, moet het maar..

De auto maakt wel degelijk verschil merk ik. Ik heb een ouwe Saab gehad, echt een boot van een auto haha. Stevige carrosserie van een paar mm breed, dikke bumpers, heel lange auto. Gaf mij een heel veilig gevoel! In mijn Corsa voelde ik me veel kwetsbaarder. In de BMW X3 van mijn vriend reed ik heel relaxed, ik zat daar hoog en droog (zat, want de auto is gecrasht met mijn vriend achter het stuur) en had altijd zoiets van "ik overleef een eventueel ongeval wel in deze patserbak". En echt: hij is tegen 120 km/u gecrasht in de achterkant van een vrachtwagen. Auto zag er niet uit, ik ben hem gaan leegruimen en dat was echt confronterend. Alle airbags ontploft, voorruit aan diggelen, motor een halve meter naar achter gedrukt, ... En mijn vriend? Schrammetje op zijn knie. I kid you not.

Dus echt: de auto maakt verschil. In de ene voel je je veiliger en daardoor zekerder.

Ik heb nu zelf weer een kleintje, een Yaris, mààr wel eentje dat altijd netjes onderhouden is (ik heb hem geërfd van mijn grootouders), en dat scheelt ook weeral. Ik brakte mijn auto's altijd, ik liet ze niet onderhouden, ging niet naar de jaarlijkse keuring, en vertrouwde die auto's daardoor op den duur niet meer.

Nu ben ik gelukkig "volwassen" haha. Ik heb mijn cabrio echt mishandeld door gebrek aan onderhoud, waardoor hij echt niet meer veilig was en ik hem heb moeten verkopen. Nu ben ik heel streng op onderhoud, ik controleer de bandjes regelmatig voor mijn eigen gemoedsrust, en hou me braaf aan de jaarlijkse controles. Ik haal duivenpoep er meteen af, en stofzuig hem zelfs haha.

Een stevige, of op zijn minst goed onderhouden auto, geven hier een veel veiliger gevoel.
En bij de automaten van mijn vriend merk ik ook echt dat ze veel meer "mee" zijn met het verkeer en sneller kunnen optrekken, waardoor inhalen vlotter gaat.

Nachtblindheid is hier ook een probleem. En ik draag sowieso al een bril dus ik wil er niet nog één bovenop zetten. Ik let gewoon op de lijn rechts van me, en eerlijk: ik heb nog nooit een ongeval gehad dat ik veroorzaakt had. Met de auto 1x een tik gehad van een auto die uitweek, en met mijn scooter aangereden door een auto, maar beide gevallen ben ik eigelijk heel relaxed kunnen blijven, met de scooter ben ik toen zelfs niet gevallen, dus ik heb er nooit iets aan overgehouden. Het stelt gerust, zegmaar.

Begin "gewoon" rustig aan die autostrades. Op zondag, op rustige momenten. Korte stukken. En zet iemand naast je die een kalmerend effect heeft, dat werkt hier ook goed.

En inderdaad, probeer ergens les te krijgen. Slipcursus kan ook een boost zijn voor je zelfvertrouwen.

Ik wens je in ieder geval veel succes!
En zometeen rij ik weer gewoon binnendoor naar mijn moeder haha!
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 28-03-24 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:23

_San87_ schreef:
Serieus, benzodiazepinen adviseren vind je een goed idee?


Blijkbaar worden deze medicijnen voorgeschreven door artsen bij rijangst. Ik bedenk het niet natuurlijk. Of het een goed idee is weet ik niet. Maar het zal heus niet zonder begeleiding worden voorgeschreven. Maar ik kan me voorstellen dat het je net een drempel kan overhelpen als de angst erg vast zit.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23444
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:26

Babootje schreef:
_San87_ schreef:
Serieus, benzodiazepinen adviseren vind je een goed idee?


Blijkbaar worden deze medicijnen voorgeschreven door artsen bij rijangst. Ik bedenk het niet natuurlijk. Of het een goed idee is weet ik niet. Maar het zal heus niet zonder begeleiding worden voorgeschreven. Maar ik kan me voorstellen dat het je net een drempel kan overhelpen als de angst erg vast zit.


Rijden met benzo's is echt geen goed idee :n

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:27

Babootje schreef:
Zelf heb ik nooit last gehad van nachtblindheid. Maar nu ik ouder wordt vind ik het ook fijner om een nachtbril in mijn auto te hebben liggen. Dat werkt echt. Dus dat kan al een stukje van je angst weghalen.
Het lijkt me al heel beperkend als je (vooral in de winter) steeds moet opletten tot hoe laat je nog kunt rijden dat kan ook stress opleveren.
Ik vond het in het begin na het halen van mijn rijbewijs ook spannend om te rijden; dat hebben er veel volgens mij. Door "uren te maken" verdwijnt dat. Maar soms verdwijnt het niet, wordt het erger en ook onberedeneerbaar.
Je kunt wel een aantal dingen doen, zoals zorgen voor wat afleiding zodat je niet continu gaat focussen op je angst. Iemand meenemen in de auto. Muziekje opzetten. Meezingen. Opnieuw een tijdje lesnemen.
Als dat allemaal niet helpt kun je ook kijken naar (tijdelijke) medicatie.
Benzodiazepinen zoals Klonopin (clonazepam), Xanax (alprazolam), Valium (diazepam) en Ativan (lorazepam) zijn snelwerkende benzodiazepinemedicijnen die angstsymptomen behandelen terwijl ze zich voordoen. Deze medicijnen kunnen ook vlak voor het autorijden worden ingenomen, zodat u je je rustiger voelt.

Alle medicatie die jij noemt mag je NIET mee autorijden! Die beinvloeden je reactievermogen en zijn levensgevaarlijk in het verkeer.

Als je wilt weten waarmee je wel en niet mag autorijden, kijk dan op https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/wetgeving

Maar alle benzo's vallen onder de 'niet rijden' medicatie. En zeker als je ze niet gewend bent en je ze vlak voor het rijden inneemt :=

De medicatie wordt voorgeschreven bij angst, maar als het goed is niet bij rij-angst.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:34

Babootje schreef:
_San87_ schreef:
Serieus, benzodiazepinen adviseren vind je een goed idee?


Blijkbaar worden deze medicijnen voorgeschreven door artsen bij rijangst. Ik bedenk het niet natuurlijk. Of het een goed idee is weet ik niet. Maar het zal heus niet zonder begeleiding worden voorgeschreven. Maar ik kan me voorstellen dat het je net een drempel kan overhelpen als de angst erg vast zit.

Nee, dat worden ze niet. Benzo's zijn levensgevaarlijk in het verkeer.

Misschien bedoel je betablokkers?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 28-03-24 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:34

Nee, rijden met benzo's lijkt me ook geen goed idee, wordt rijden volgens mij juist bij afgeraden. Misschien beter Propranolol 10 mg nemen, wordt vaker gebruikt bij rijangst, examenangst en bij presentatoren en musici die op een groot podium moeten staan. Het remt de hartslag iets waardoor je geen spanningsgevoelens krijgt. Spanning begint meestal met een hogere hartslag doordat er stresshormonen vrijkomen, het lichaam denkt dan: help, gevaar. Als je hartslag lager blijft krijgt je lichaam het signaal niet/minder snel door en voel je minder angst/spanning.

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:55

Babootje schreef:
_San87_ schreef:
Serieus, benzodiazepinen adviseren vind je een goed idee?


Blijkbaar worden deze medicijnen voorgeschreven door artsen bij rijangst. Ik bedenk het niet natuurlijk. Of het een goed idee is weet ik niet. Maar het zal heus niet zonder begeleiding worden voorgeschreven. Maar ik kan me voorstellen dat het je net een drempel kan overhelpen als de angst erg vast zit.

Nee, dat worden ze niet. Benzo's zijn levensgevaarlijk in het verkeer.

_San87_ schreef:
Misschien bedoel je betablokkers?


Ik kreeg dit rijtje met googlen op rijangst medicatie. Gelukkig moet de arts het voorschrijven en niet ik :D
Het moet niet versuffend werken natuurlijk. Betablokkers zoals propranolol kan ik me beter voorstellen.
Medicatie staat niet voor niets als laatste mogelijkheid. Maar als angst erg diep zit kan het net helpen om je succesfactoren te verhogen en uit die put te klimmen. Ik zie het ook alleen als een tijdelijk hulpmiddel. Uiteindelijk moet je door meer te rijden die angst kunnen kwijtraken.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:07

Na mijn examen mocht ik rijden in de auto van mijn moeder. Ik kon daar gewoon niks in zien. De spiegels konden niet lekker afgesteld worden en ik had gewoon een dode hoek naast mijn echte dode hoek. Ik werd er zo angstig en onzeker van dat ik steeds minder en minder ging rijden tot ik helemaal niet meer reed. Uiteindelijk hebben mijn ouders daarom een klein autootje voor me gekocht waarin ik wel alles overdag (heeft overigens niks met de maat te maken maar puur het overzicht, een kleintje was alleen wat goedkoper natuurlijk zodat ik zelf de belastingen en onderhoud kon betalen). Het was echt een wereld van verschil moet ik zeggen en zo heb ik weer meer durven autorijden. Inmiddels ook mijn BE gehaald en tuf ik rond met mn trailer.

En toch, vind ik autorijden nog steeds niet leuk en geeft het me regelmatig nog stress. Ik kijk graag van te voren hoe ik moet rijden en rij dan meestal ook op navigatie. De binnenstad vind ik vreselijk, n wegen en snelwegen daarentegen vind ik minder erg. Dat rechttoe rechtaan gaat me prima af maar op gekke onoverzichtelijke rotondes, smalle drukke straatjes met 100 fietsers enzo kom ik gewoon liever niet. Plekken waar ik bekend ben rij ik dan weer prima. En als je mij nu zegt dat we morgen 1000 kilometer door Frankrijk gaan rijden is dat ook oke omdat de snelwegen daar heel overzichtelijk zijn. Het is dus maar net waar je onzekerheid ligt.

Wat helpt is positieve gedachten. Weten dat je het wel kan en dat vooral uitspreken. 'Ik kan autorijden' of 'ik ben trots op mezelf dat ik dit doe' zijn veel helpender dan 'ik vind dit spannend' of 'autorijden is vreselijk'. Probeer die negatieve gedachten weg te houden en een mantra van positieve dingen in gedachten te houden. Dat helpt echt! En daarnaast gewoon voor de veiligheid en jouw vertrouwen wat rijlessen inplannen bij een rijschool in jouw buurt. De meeste rijscholen geven gewoon lessen aan mensen die langere tijd niet hebben gereden en een opfrisbeurt nodig hebben. Je kunt aangeven waar je onzekerheid ligt en wat je graag onder begeleiding wilt oefenen. Is zeker heel waardevol. Ik heb het toentertijd ook overwogen maar ben er gelukkig net op tijd zelf doorheen gekomen.

Veel succes!

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 12:08

Goede tip Tienus, dankjewel. Ik heb de ballen verstand van auto's. Gelukkig kunnen mijn vader en een vriendin daarbij helpen :)

Gisteren even snel op Marktplaats gekeken maar ik denk dat een automaat echt te ver boven m'n budget zit :( maar de site was zo onduidelijk dat ik niet echt lang heb gekeken haha.

San, geen idee. Ik zit sowieso in de knel, fysiek en mentaal. Altijd hoge spierspanning en dat uit zich snel in stress. Er is ook meer werk aan de winkel dan alleen het autorijden.

Ik ben notabene in 1x geslaagd, dus toen ging het prima. Toen 6 maanden niet gereden. Weer thuis had ik een hele oude Opel Corsa, die kon simpelweg niet op de snelweg. Ook nooit ver hoeven rijden, werk was altijd in de buurt of via makkelijke wegen. Werd in de loop van de tijd wel erger. De grap is: 2022 heb ik in Zuid Afrika, niet echt een land met veilig verkeer, 1000km gereden, veel al snelweg. Dat was in een zo goed als nieuwe automaat dus je vertrouwt de auto ook gewoon. Ik had toen 5 maanden amper gereden en je rijdt nog links ook. Toen weer thuis in Nederland was het vele malen erger :=

Pillen ga ik niet pakken. Ja misschien een Valeriaan tabletje :')

Nachtblindheid helpt ook niet mee. Ik heb even in de stad gewerkt. Vaak in de regen, in het donker, in de spits terug naar huis. Was écht niet leuk.. gelukkig veel al rechtdoor en stoplichten. Mawr sindsdien vermijdt ik 's avonds rijden echt zo veel mogelijk.

Snelweg an sich vind ik niet echt heel eng, ja vast spannend maar als je eenmaal rijdt dan rij je. Het invoegen vind ik doodeng. Ook omdat er geen mogelijkheid is om te "falen" je hebt X aantal meter en dan moet je wel.
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 28-03-24 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:09

Google is niet altijd je beste vriend, Babootje.

TS, stap één heb je al genomen; je benoemt het probleem, je loopt er niet voor weg; goed zo! Heb je al eens gedacht aan EMDR? Dat kan je helpen met rijangst.
Wellicht goed in combinatie met anti-angst-rijlessen.
Succes

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:40

En wat ook wel fijn is om te onthouden: iedereen heeft het moeten leren. De ene is hier wat sneller mee als de ander, maar iedereen is ergens begonnen. Super stoer dat je zelf al aangeeft dat je er moeite mee hebt. Hindert niks!
En niks moet! Iedereen kan zeggen dat je een vrachtauto móét inhalen, maar van wie dan? Als je jezelf er niet prettig bij voelt, hoeft het niet hoor! Blijf rustig en vind zelf de weg waarbij je je prettig voelt.
Iedereen kan van alles vinden, maar jij doet het, dus jij beslist! Wanneer je angstig wordt, neem tijd om even terug te komen in een rustige ademhaling en beoordeel zelf wat je er van vind en beslis dan wat je gaat doen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:42

Met benzo's mag je niet auto rijden, met sommige zelfs tot 72 uur na gebruik niet. Staat ook op de doos.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 12:51

Joh, Babootje probeert ook alleen een tip te geven. Snap wel dat ze niet er helemaal diep induikt. Foutje, kan gebeuren.

EMDR. Tja, er zit geen trauma achter en paniekaanvallen heb ik niet. Lijkt me sterk dat de huisarts er in mee gaat. Plus die wachtlijst is natuurlijk oneindig :=

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hulp bij angst met auto rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:53

EMDR kan je zonder wachtlijst, zonder tussenkomst van de HA bij een gekwalificeerd EMDR therapeut doen. Net zoals je zelf je fysiotherapeut kunt kiezen en opbellen voor een afspraak.

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:57

rien10 schreef:
TS, stap één heb je al genomen; je benoemt het probleem, je loopt er niet voor weg; goed zo! Heb je al eens gedacht aan EMDR? Dat kan je helpen met rijangst.
Wellicht goed in combinatie met anti-angst-rijlessen.
Succes


Ik denk ook aan EMDR en dan kilometers maken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:59

Twee dingen:
bij nachtblindheid gewoon niet rijden. Dat is een beperking door de wet gesteld.
Dus mbt werk: bij 40 uur in de winter zul je iets moeten verzinnen. Car poolen, OV, speedpedelec, of een combinatie.

Vwb inhalen en snelheid inschatten: dat zijn vaardigheden die je op 100 manieren kunt trainen.
Kinderen doen het met allerlei balspelletjes.
Er zijn ook 'links en rechts' allerlei vormen van 'oogtraining' (sensorische integratie) die je kunt doen.

En niet om het één of ander: zo lang je 'niet goed kunt zien wat je wil/moet zien' ben je helaas terecht bang.
Dus NIETS te 'je angst is irreeël...!'

Ga dus geen mallotige dingen doen van 'niet toegeven aan angst, gewoon doen'.
(In een verkeerstuin zou het kunnen - en met een goede rij-instructeur in een lesauto kom je ook een heel eind, maar niet in je eentje.)

Emdr is een prachtige methode, ik ben fan. (Maar ook bij emdr geldt: terechte angst neemt emdr niet weg.)
Wel zou het kunnen zijn 'dat de angst op je ogen slaat' en dat je daardoor niet kunt zien/inschatten hoe snel iemand op je afkomt.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:20

Voor de mensen die EMDR aanraden: je weet dat je daarvoor een aanwijsbaar trauma moet hebben? Dat je een situatie voor de geest moet kunnen halen om te desensitiveren, m.a.w. een schokkende gebeurtenis moet hebben meegemaakt die bepaalde reacties of mentale toestanden triggert?

https://www.emdr.nl/wat-is-emdr/

Ik denk eerlijk gezegd niet dat EMDR hierbij gaat helpen, aangezien TS aangeeft niets aantoonbaars te hebben meegemaakt waardoor de rij-angst is ontstaan. Ik denk dat de beste oplossing echt is om lessen te nemen bij een instructeur die gespecialiseerd is in rij-angst en op die manier kilometers te gaan maken, en gaandeweg met die instructeur uit te zoeken wat nou maakt dat je zo'n angst hebt achter het stuur. Daar kun je gericht mee aan de slag en dan pak je i.m.o. ook de oorzaak aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:34

rien10 schreef:
Google is niet altijd je beste vriend, Babootje.

TS, stap één heb je al genomen; je benoemt het probleem, je loopt er niet voor weg; goed zo! Heb je al eens gedacht aan EMDR? Dat kan je helpen met rijangst.
Wellicht goed in combinatie met anti-angst-rijlessen.
Succes

EMDR is voor (zware) traumaverwerking... Dat krijg je, terecht, niet zomaar.