Beleggers op het forum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:47

Lekker hoor 8nnemiek!

S&P 500 en Nasdaq 100 bijgekocht +:)+

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 15:31

Mijn financiële ruimte is de komende 4 maanden al ingepland, helaas geen geld om in de uitverkoop te kopen dus :')

lizard
Berichten: 5265
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:46

Erg gedaald.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:59

Ik opende app wel even een paar weekjes niet, net als de cryptos :=

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:06

Amerika staat nu weer vet in de min dus dat gaat morgen hier door.
Ik twijfel met paar aandelen om mijn winst met pakken.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:31

Doubtless schreef:
Lekker hoor 8nnemiek!

S&P 500 en Nasdaq 100 bijgekocht +:)+

Hier ook S&P en Nasdaq vandaag bijgekocht :j

lieke2
Berichten: 2131
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:07

SteffiiY schreef:
Doubtless schreef:
Lekker hoor 8nnemiek!

S&P 500 en Nasdaq 100 bijgekocht +:)+

Hier ook S&P en Nasdaq vandaag bijgekocht :j


Als in een ETF? :o

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:10

Ik opende net mijn de Giro rekening en moest toch wel een beetje huilen.
:=

Ik heb weer wat geld gestort. Tijd om mijn maandelijkse bedrag in te leggen in wat ETF's. Kan nu wel lekker meer kopen met mijn inleg. We blijven positief.

Het is jammer dat we door onze nieuwbouwwoning met dubbele lasten zitten. Lijkt me nu juist weer een mooi instap moment. Ben benieuwd hoe ver de daling nog door zet. :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:14

Hier is het vandaag toch ook aardig gezakt :))

We houden ook wat aandelen in de gaten om wellicht wat bij te kopen, maar dan moet het nog iets verder zakken.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:14

lieke2 schreef:
SteffiiY schreef:

Hier ook S&P en Nasdaq vandaag bijgekocht :j


Als in een ETF? :o


Ja :)

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:52

En vandaag staat alles bij mij weer op groen. Mensen die daytraden hebben de tijd van hun leven :')
Beetje jammer dat mijn loon vandaag pas binnenkort ipv gisteren, had me wel wat gescheeld qua aankoopprijs. Ik denk dat ik de aankopen een paar dagen uitstel, zeker als de markt zo volatiel blijft.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:23

Sorry dat ik zo kom binnen vallen. Ik wil al een tijdje beleggen ( met voor nu wat kleine bedragen) ook heb ik al diverse dingen gelezen, maar ik kom daar niet uit hoe en wat nu het beste is en de meest fijne site.
Is er iemand van jullie die het mij eventueel in makkelijk taal kan uitleggen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:47

Dat is vrij lastig om even in een paar alinea's samen te vatten. Er zijn zo veel verschillende manieren om te beleggen, zo veel strategieën..
Wil je echt heel makkelijk beleggen zonder er zelf veel tijd in te hoeven stoppen, dan kun je bijvoorbeeld een beleggingsrekening bij een gewone bank openen. Zo heb ik zelf wel eens zitten kijken naar de duurzame fondsen van de ASN bank. Zo'n fondsen bestaan uit een groep verschillende bedrijven, en zo'n fonds wordt door een bank of andere partij beheert. Bedrijven worden doorgerekend, onderzocht en zo nu en dan wordt de samenstelling van zo'n fonds aangepast. Daar hoef je helemaal niks voor te doen, behalve je geld erin stoppen. Uiteraard kost dat beheer door een andere partij ook geld, en een fonds is vrij groot waardoor het niet enorm snel kan reageren op schommelingen in de markt en niet altijd de keus heeft om aandelen aan een gunstige prijs aan te kopen, dus het rendement ligt wat lager dan wanneer je zelf de losse aandelen zou kopen.
En dan kom je bij een tweede mogelijkheid; je geld beleggen via een echte beleggersbank waar je per aandeel apart je eigen portfolio kan samenstellen. Je kan aandelen kopen van een bepaald bedrijf, maar kan ook kiezen voor ETF's en fondsen, die dus bestaan uit een grote groep bedrijven, en waarbij je dus van elk van die grote groep bedrijven een klein gedeelte van een aandeel bezit. Het risico is lager, want als het ene bedrijf keldert of zelfs failliet zou gaan, dan zijn er altijd een boel andere bedrijven die dat verlies weer rechttrekken. Maar dat gaat ook de andere kant op; als een bedrijf in een ETF heel hard stijgt, dan zijn er ook altijd weer een aantal bedrijven die stabiel blijven of zakken, en die de winst van dat ene bedrijf wat afzwakken. Een ETF is dus vrij stabiel en veilig.
En daarnaast heb je nog heel veel andere manieren van beleggen, zoals obligaties en crypto enz enz.
En dan heb je nog allerlei strategieën, van handelen (dus op heel korte termijn kopen en weer verkopen, of zoals mijn vriend het noemt: gokken), value investing waarbij je bedrijven uitrekent en alleen ondergewaardeerde bedrijven koopt en die 5 of 10 jaar laat staan totdat ze verviervoudigd zijn, dividendbeleggen waarbij je doel is om van het dividend te kunnen leven en waarbij je weinig handelt in aandelen, en zo zijn er nog veel meer.
Het is altijd slim om eerst een goed boek te lezen voordat je echt serieuze bedragen gaat investeren.

Wij zijn ooit begonnen met een simpele beleggingsrekening bij de Rabobank. Maar die tarieven vonden we erg hoog. Daarna zijn we zelf gaan beleggen bij Binck bank, en sinds vorig jaar is die gefuseerd met Saxo bank. Dat is een prima bank, maar volgens mij niet de goedkoopste. Je moet kijken naar de kosten wat voor jou het best werkt. Leg je elke keer grote bedragen in, dan is een vast tarief voor elke handeling vaak gunstig. Maar handel je veel in aandelen met kleine bedragen, dan wordt het al gauw te duur als je voor elke transactie moet betalen, om maar een voorbeeld te noemen.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:03

Ashleytjuhh schreef:
Sorry dat ik zo kom binnen vallen. Ik wil al een tijdje beleggen ( met voor nu wat kleine bedragen) ook heb ik al diverse dingen gelezen, maar ik kom daar niet uit hoe en wat nu het beste is en de meest fijne site.
Is er iemand van jullie die het mij eventueel in makkelijk taal kan uitleggen?

Oef dat is nogal een opgave om het in jip en janneke taal uit te leggen! Het is niet iets waar je ''even'' in stapt en dat het allemaal eenvoudig is en daarnaast zonder risico's.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:04

De podcast Jong Beleggen geeft een goede uitleg. Daarnaast zijn er cursussen te volgen, dat heb ik gedaan voordat ik begon.

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:07

8nnemiek bedankt voor de tijd die je hebt genomen om het uit te leggen het is wel wat duidelijker zo :j

SteffiiY dat klopt maar er is zoveel verschil dat ik het minder begon te begrijpen.

Doubtless: Bedankt voor de tip deze ga ik eens luisteren.

Het zou bij mij gaan om 10tjes werk in het begin tot ik er meer verstand van heb :)

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:33

Ik heb ook wel interesse maar inderdaad geen idee hoe te starten en ik wil eigenlijk niet starten zonder dat ik het zelf een beetje begrijp :o

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:31

Ik vind de site van financieel onafhankelijk blog. NL wel goed qua uitleg, maar ik las hierboven ook over Jong Beleggen. Ook op de site van porterenee staat informatie over beginnen met beleggen in fondsen.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:34


Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:38

Ik moet ook nodig wat gaan leren over beleggen. Ben nu nog jong en volgens mij is hoe eerder beginnen hoe beter.
Maar ik weet er dus niks vanaf. Hoe zijn jullie ermee begonnen en is het mogelijk zonder een expert in je omgeving?

Edit: ik zie hierboven al veel tips, laat ik maar mee beginnen :+

Ashleytjuhh

Berichten: 6660
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:40

ik zat ook te denken om het boek belegen voor dummies te bestellen

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:46

Ja het is mogelijk zonder een expert in je omgeving. Er is zo ontzettend veel informatie te vinden online, begin gewoon eens te lezen. En dan kom je vanzelf op iets wat je interessant lijkt. Daar ga je verder in verdiepen. En zo breidt de olievlek zich vanzelf uit qua kennis :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:48

Beleggen voor dummies hebben wij hier ook staan :j Ideaal om de beginselen te leren, de termen te leren begrijpen enzo.
Daarna zou je je kunnen verdiepen in een strategie die bij je past.
Als iemand value investing interessant vindt dan is het boek Rule #1 van Phil Town een aanrader.
Een expert in je omgeving is altijd fijn, maar ook die weten meestal niet alles en hebben vaak een duidelijke voorkeur voor een bepaalde richting, dus het loont altijd om zelf ook onderzoek te doen en je wat te verdiepen in de verschillende manieren van beleggen.

Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:35

Yipee schreef:
Ik opende net mijn de Giro rekening en moest toch wel een beetje huilen.
:=

Je inspireerde me om ook even op mijn DeGiro te kijken, helaas hetzelfde sentiment hier. Maar, het is pas een verlies als je verkoopt dus het lijkt er op dat het long posities worden. :')

Maarrr, wat ben ik blij dat ik in december mijn Tesla aandelen verkocht heb. Jemig wat een klappen heeft dat gehad.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:48

Ik heb rivian helaas niet verkocht, dat doet wel een beetje pijn... Maar goed, hopelijk gaat het weer omhoog.

En voor alle anderen, veel plezier met de uitverkoop :+