Welke rijstrook snelweg veiligst?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:40

Ibbel schreef:
Goof schreef:
Als het mij niet lukt om het hem wijs te maken, dan jullie reacties ook niet ben ik bang :')

Ik zou ook echt heel graag artikelen vinden ofzo die hier iets over zeggen.


Er is maar 1 artikel van belang, da's het wetsartikel dat stelt dat je rechts moet rijden :))

:')

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 20:42

I know Ibbel, ik ben het echt met je eens :')

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:07

Gini schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind dat ik veel minder gevaarlijk rijd,


Als ik een euro zou krijgen voor iedereen die dat van zichzelf vindt. :D


Klopt, maar dat is gewoon zo. :D

Met gemiddeld 30.000 km per jaar in de Randstad in en buiten de spits, zonder ongelukken (veroorzakend). En toch links rijdend :+

Ik vind vooral de twijfelaars en de 80-km-rijders gevaarlijk en vaak de oorzaak van ongelukken.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:14

Ik zit normaal ook rond de 50.000 per jaar, ook randstad snelwegen. Maar nu door ziekte en Corona wel heel wat minder. Heb mijn auto sinds augustus 2018 en sindsdien maar 90.000 gereden ofzo. Maar daarvan wel bijna 2 jaar in de ziektewet thuis gezeten dus valt nog mee :D kocht die auto paar maanden voor ziektewet. Auto daarvoor half jaar gehad en 25.000 gereden en daarvoor weet ik eff niet meer. Nog nooit ongeluk gemaakt. Wel een doos die tegen mij aan reed met achteruit rijden.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 15-05-21 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:15

Electra63 schreef:
Gini schreef:

Als ik een euro zou krijgen voor iedereen die dat van zichzelf vindt. :D


Klopt, maar dat is gewoon zo. :D

Met gemiddeld 30.000 km per jaar in de Randstad in en buiten de spits, zonder ongelukken (veroorzakend). En toch links rijdend :+

Ik vind vooral de twijfelaars en de 80-km-rijders gevaarlijk en vaak de oorzaak van ongelukken.

Mager argument.
Sommige mensen komen goed weg door de nog betere oplettendheid van andere weggebruikers.....

Ik rijd en stuur aan alle kanten van de weg, al 2000 k vlieguren......

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:21

Ach, ongeluk zit echt in een kleine hoek. Voorkomen is oplettendheid van jezelf voor nodig maar ook van alles om je heen. Ik reed ooit een keer achter een bestelbus en het was constant 100-0-100-0. Bestelbus dook opeens voor een vrachtwagen naar rechts want die haalde het remmen niet en ik moest echt keihard op de rem, als ik ook maar 1 seconde niet op de weg had gelet had ik op de auto voor die bestelbus gezeten die dus stil stond... door de bestelbus kon ik niks voor me zien, vrachtwagen chauffeur keek ook in zijn spiegel of ik het wel redde. Ik moest echt van 80 naar 0.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:30

sureido schreef:
Ach, ongeluk zit echt in een kleine hoek. Voorkomen is oplettendheid van jezelf voor nodig maar ook van alles om je heen. Ik reed ooit een keer achter een bestelbus en het was constant 100-0-100-0. Bestelbus dook opeens voor een vrachtwagen naar rechts want die haalde het remmen niet en ik moest echt keihard op de rem, als ik ook maar 1 seconde niet op de weg had gelet had ik op de auto voor die bestelbus gezeten die dus stil stond... door de bestelbus kon ik niks voor me zien, vrachtwagen chauffeur keek ook in zijn spiegel of ik het wel redde. Ik moest echt van 80 naar 0.

Maar niet om het een of ander maar waarom rijdt je dan blijkbaar maar net niet te kort op die bestelbus?

Je weet wel: je moet kunnen stoppen over de afstand waarover de weg voor je vrij EN te overzien is.
Dat staat ook ergens in de wet. Laat ik de 2-seconden-regel nog even met rust.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:47

Ik reed niet te kort op de bestelbus anders was ik achterop een stilstaande auto geklapt. Ik reed 80 :+ grappig dat de fout nu aan mij wordt toebedeeld terwijl die bus voor een vrachtwagen moest vliegen omdat ie het anders niet redde.

4 seconde afstand heb ik geleerd trouwens, 2 seconden nooit van gehoord.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:48

Natuurlijk moet je ook geluk hebben.
Maar zelf goed opletten en anticiperen, draagt wel bij.

Als je veel op de weg zit, zie je toch wat een stomme fouten er soms gemaakt worden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:50

Ik leerde altijd snelheid : 2 is aantal meters afstand die je moet houden. Maar dat gebeurd amper natuurlijk.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:50

Bij sommige voertuigen is het ook niet mogelijk om te zien wat er voor je gebeurt. Ik rijd liever nooit achter busjes of vrachtwagens precies omdat ik wil weten wat er voor me gebeurt. Als een snelweg gewoon rechtdoor gaat, kan je nog zoveel afstand houden maar je kan er niet overheen kijken.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:52

Hoe vaak ik niet heb moeten uitwijken voor iemand die naar links gaat op de snelweg om in te halen met richting aan terwijl ik daar rijd :+ dat je je richting aan zet betekend niet dat je gewoon kan gaan. Kijk eerst of je kan en zet dan je richting aan.

vandaag ook op noodrem gegaan voor rotonde omdat auto richting had staan op afslaan dus ik wou gaan, gaat die idioot door en dan nog het lef hebben om te toeteren. Zet die richting dan ook niet aan eikel. Stond al voor de bocht op rechts, dus ja, hij had zijn richting echt fout staan. Probeerde die dipshit nog uit te leggen dat zijn knipperlicht aan stond maar geloof dat hij alleen maar dacht dat ik fout zat en hij niet :+

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:55

sureido schreef:
Ach, ongeluk zit echt in een kleine hoek. Voorkomen is oplettendheid van jezelf voor nodig maar ook van alles om je heen. Ik reed ooit een keer achter een bestelbus en het was constant 100-0-100-0. Bestelbus dook opeens voor een vrachtwagen naar rechts want die haalde het remmen niet en ik moest echt keihard op de rem, als ik ook maar 1 seconde niet op de weg had gelet had ik op de auto voor die bestelbus gezeten die dus stil stond... door de bestelbus kon ik niks voor me zien, vrachtwagen chauffeur keek ook in zijn spiegel of ik het wel redde. Ik moest echt van 80 naar 0.

Zo naar is dat! Heb t ook een keer gehad, met 120 naar 0. Reed links en gelukkig was er nog een breed stuk asfalt tot de middengeleider. Ben dus uitgeweken. Ik kwam nog achter mijn voorligger tot stilstand maar de auto achter mij naast mij. Verder wel vaker bot op de rem gemoeten maar deze was wel zwetende handjes remmen.
Vindt achter busjes of ander van achter dichte auto’s rijden daarom ook heel vervelend.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:58

sureido schreef:
Bij sommige voertuigen is het ook niet mogelijk om te zien wat er voor je gebeurt. Ik rijd liever nooit achter busjes of vrachtwagens precies omdat ik wil weten wat er voor me gebeurt. Als een snelweg gewoon rechtdoor gaat, kan je nog zoveel afstand houden maar je kan er niet overheen kijken.

Maar wel langsop.

Wat jij beschrijft heb ik ook weleens voor me zien gebeuren maar ik had langs de bus op gekeken en gezien er daarvoor hard geremd werd dus ik had het anker al uitgegooid voordat die bus begon met remmen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:00

sureido schreef:
Bij sommige voertuigen is het ook niet mogelijk om te zien wat er voor je gebeurt. Ik rijd liever nooit achter busjes of vrachtwagens precies omdat ik wil weten wat er voor me gebeurt. Als een snelweg gewoon rechtdoor gaat, kan je nog zoveel afstand houden maar je kan er niet overheen kijken.

Dit heb ik ook inderdaad, maar daar probeer ik daarom wel extra afstand van te houden, want dan kun je er langs kijken.

Pas geleden nog een eikel moeten ontwijken.
Ik ging uitvoegen naar een ander stuk snelweg.
Doordat ik uitvoegde reed ik daar op de linkerbaan. Ik wilde extra gas bij gaan geven zodat ik nadat ik een auto in had gehaald daar nog een baan naar rechts kon.
Zag ik vanuit mijn ooghoek iemand met een flinke vaart op het laatste moment 2 banen naar links komen en gaat vlak voor mij langs nog een baan naar links.... Oke dan... Daarna dus wél gas gegeven en naar rechts gegaan.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:02

ikke schreef:
sureido schreef:
Bij sommige voertuigen is het ook niet mogelijk om te zien wat er voor je gebeurt. Ik rijd liever nooit achter busjes of vrachtwagens precies omdat ik wil weten wat er voor me gebeurt. Als een snelweg gewoon rechtdoor gaat, kan je nog zoveel afstand houden maar je kan er niet overheen kijken.

Maar wel langsop.

Wat jij beschrijft heb ik ook weleens voor me zien gebeuren maar ik had langs de bus op gekeken en gezien er daarvoor hard geremd werd dus ik had het anker al uitgegooid voordat die bus begon met remmen.

Hoe kijk je er langs dan? Ga je dan constant tegen de linkerlijn van de rijbaan rijden ofzo? En dan moet de auto voor die bus dan ook nog net meer naar links rijden dan die bus zelf, anders zie je t nog niet.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:04

Ik kiik ook altijd langs de bus vooruit.
Tegen of op de linkerlijn.
Dat is anticiperen, je ziet de auto's daarvoor al remmen en ik laat dan mijn gas al los.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:06

SincereQ schreef:
ikke schreef:
Maar wel langsop.

Wat jij beschrijft heb ik ook weleens voor me zien gebeuren maar ik had langs de bus op gekeken en gezien er daarvoor hard geremd werd dus ik had het anker al uitgegooid voordat die bus begon met remmen.

Hoe kijk je er langs dan? Ga je dan constant tegen de linkerlijn van de rijbaan rijden ofzo? En dan moet de auto voor die bus dan ook nog net meer naar links rijden dan die bus zelf, anders zie je t nog niet.

Ja. Ik ga gerust over de linker streep heen. ik WEET waar de wielen van m'n auto zitten en hoe ver ik dus kan gaan.

Als ik de eerste auto voor die bus niet zie, zie ik meestal toch wel de auto die daar weer voor rijdt en in ieder geval wat er nog verder naar voren gebeurt.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:15

Ik wist dat er constant hard geremd werd, de bus voor mij blijkbaar niet. Het ging mij om het feit dat als je even niet oplet een ongeluk in een klein hoekje zit. In een file waar het tempo constant van hard naar stil staan gaat schieten sowieso vaak auto’s voor je, als je een geruime afstand houdt, dus ik denk dat je nooit helemaal 100% op alles kan voorbereiden. Ik geloof ook niet dat de perfecte bestuurder bestaat, iedereen kan een keer iets over het hoofd zien.

Ik denk dat ik al best prima kan rijden, maar zoveel rij uur als bijvoorbeeld mijn ouders heb ik niet, maar van alle dingen die je ziet gebeuren leer je ook weer.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:23

sureido schreef:
Ik wist dat er constant hard geremd werd, de bus voor mij blijkbaar niet. Het ging mij om het feit dat als je even niet oplet een ongeluk in een klein hoekje zit. In een file waar het tempo constant van hard naar stil staan gaat schieten sowieso vaak auto’s voor je, als je een geruime afstand houdt, dus ik denk dat je nooit helemaal 100% op alles kan voorbereiden. Ik geloof ook niet dat de perfecte bestuurder bestaat, iedereen kan een keer iets over het hoofd zien.

Ik denk dat ik al best prima kan rijden, maar zoveel rij uur als bijvoorbeeld mijn ouders heb ik niet, maar van alle dingen die je ziet gebeuren leer je ook weer.

Daar heb je deels ook zelf invloed op door niet als een dolle achter je voorganger aan te jakkeren.

Wellicht moet je eens een les op de vrachtwagen nemen. Dat geeft je een hoop nieuwe inzichten.
Ik dacht ook dat ik het aardig snapte.... totdat ik op enig moment op de vrachtwagen klom......

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Welke rijstrook snelweg veiligst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 23:34

Als een dolle achter je voorganger :') al inmiddels zo’n 3 keer gezegd dat ik geruime afstand had. Ik ga er niet meer op in, bedankt voor de langskijk tip, die is wél nuttig.

Nu weer gewoon ontopic, Goof, misschien helpt dit artikel!? *D

https://autobahn.eu/artikel/17001/het-w ... anplakkers

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:11

Het gaat er ook niet om wie het beste kan rijden. Ik ben een ervaren chauffeur, rij nooit schade en heb veel km's gereden.

Het gaat vooral om de instelling. Mijn vader heeft een autorijschool gehad en dei zei ook altijd op de slakken op de weg; zijn zondagrijder. maw; mensen die nooit rijden en met angst en spanning op zondag een keer in de auto stappen.

En het zijn inderdaad niet altijd de snelle chauffeurs die ongelukken veroorzaken, maar als de 1 hard gaat rijden, doet de ander dat vaak ook.Door jagen, duwen/kleven etc wek je wel agressie op en daardoor weer gedrag. Dan kan je zelf goed rijden, maar de anderen in het verkeer hebben ook een reactie en emotie.

Nu met die camera's zie je weleens filmpjes voorbij komen hoe mensen frustraties uit vechten in het verkeer. Als je gewoon allemaal normaal zou doen en je aan de regels houdt, zou dat echt veel ellende voorkomen.

En nogmaals, 100 is de max snelheid. Dat is niet; o, dam kan ik wel 105/110 vanwege de afwijking en de volgende moet daarop inhalen en pakt 120 en een ander heeft haast en wil daar weer voorbij.

In de luxe en moderne auto voel je snelheid amper, maar je bent gewoon niet alleen.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 13:15


Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 14:17

Ibbel schreef:
Goof schreef:
Als het mij niet lukt om het hem wijs te maken, dan jullie reacties ook niet ben ik bang :')

Ik zou ook echt heel graag artikelen vinden ofzo die hier iets over zeggen.


Er is maar 1 artikel van belang, da's het wetsartikel dat stelt dat je rechts moet rijden :))


Ik wilde het net zeggen... :')
Je moet zoveel mogelijk rechts houden, anders krijg je er gewoon een bekeuring voor. Dat geldt ook op een snelweg met meerdere rijstroken.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 15:35

Amber_ schreef:
Ibbel schreef:
Er is maar 1 artikel van belang, da's het wetsartikel dat stelt dat je rechts moet rijden :))


Ik wilde het net zeggen... :')
Je moet zoveel mogelijk rechts houden, anders krijg je er gewoon een bekeuring voor. Dat geldt ook op een snelweg met meerdere rijstroken.

Maar wat is nu bottomline het punt?

Dat er niet op gehandhaafd wordt......