Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 23:39

2022 is voor mij een jaar waarop mijn wereld op zijn kop kwam te staan. Een geplande toekomst werd ruw uit mijn leven gewist. Een moeilijke tijd vol zorgen brak aan. Wat gebeurde er?

Ik startte 2022 met het heerlijke vooruitzicht dat ik een rijbak zou krijgen waar ik eindelijk veilig en vrij zou kunnen gaan trainen met mijn Irish Cob Callas (10 jaar), na 7 jaar tobben met haar schrikkerigheid.

De schrikkerigheid heeft voor diverse heftige ongelukken geleid en we hebben gewoon pech gehad in veel opzichten. Karma was ons niet goed gezind. (Maar daarover, zie mijn volgtopic in mijn avatar) Maar al deze pech was voorbij. We waren verhuisd. Nieuwe omgeving, minder indrukken, veel land. We gingen weer opbouwen. Eindelijk. Ik was zo hoopvol.

Callas is een geweldig supernieuwsgierig, intelligent paard. Enorm voorwaarts, veel temperament voor een Irish. Meedenken, extrovert, een clown. Een geweldig dier. Once in a lifetime. Maar haar probleem is schrikken. En ze schrik zooo heftig dat het voor mij niet uit te zitten is.

Maar begin dit jaar na een jaar in het nieuwe huis, een veiligere omgeving, ging het steeds iets beter, na een neerwaartse spiraal waarin we telkens moesten beknibbelen op dingen die we al bereikt hadden. We konden wat trainen rond het huis dat Callas veilig vond. Nageven, zijgangen, (voor een tinker!) Dus 2022 begon erg hoopvol!

Hier een foto van januari waar niets aan de hand was. (De foto's zijn geknipt uit filmpjes.)

Afbeelding

In februari ging ik meer neerwaarts rijden en dat pakte ze weer goed op zoals voorheen

Afbeelding

Half februari gingen we zelfs sprongetjes maken en Callas had er lol in! En ik ook!

Afbeelding

Begin maart was ze niet rad en vrij snel erna gewoonweg kreupel rechtsom waarbij ze haar hoofd echt omhoog gooide op RV. Binnen een dag zo erg kreupel, dat het door mijn hart sneed.

Afbeelding

Dierenarts 1 erbij en die constateerde dat het uit LA kwam. Been geschoren, foto's/echo's niets te zien, eigenlijk was alles goed met dat been. Maar de d.a. hield vol dat het dat been moest zijn. Ik was ervan overtuigd dat het RV moest zijn. Maar na 3 uur zich te hebben geconcentreerd op LA wilde ze RV niet meer onder de loep nemen en had zgn een afspraak elders. Ik kreeg een zalfje om op LA te smeren.

Afbeelding

Na een weekend nadenken, heb ik een 2nd opinion aangevraagd bij een grote d.a.-praktijk. Ze waren meteen overtuigd dat het RV was. Maar dachten gelukkig alleen aan een hoefzweer. Dus ingepakt in waterdichte schoen/verband met natte zwachtels. Bloed wees echter geen ontsteking qua hoefzweer uit. Na weer 10 dagen weer echo's en foto's laten maken maar dan nu van RV door de 2e d.a. Het bleek dat haar pees samen met een stukje sesambeentje was afgescheurd!
De bovenste foto is de echo. De twee witte 'stippen' horen op 1 horizontale lijn te zitten. Op de onderste röntgen zie je dat er botwoekering is ontstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Prognose: nul. De 2e d.a. zei zet haar maar een half jaar op rust. Het is niet operabel. Maar mogelijk herstelt het zelf. Nog een derde d.a. ingeschakeld die zei, zet haar maar een jaar weg, ga haar maar als fokmerrie gebruiken. Wie weet herstelt het. We zijn nu 9 maanden verder en het is soms iets beter, maar de kreupelheid blijft en het gaat niet meer weg. Dat was mij in mei al duidelijk.

Mijn wereld stortte in. Ik had zoveel plannen. Het ging zoveel beter in dit nieuwe huis, nieuwe omgeving deed haar goed, maar vooral haar pijn sneed door mijn hart. Was het eerlijk om haar zoveel pijn te laten hebben? zou ik haar een zenuwsnede laten geven? Moest ik haar in laten slapen? De 3 d.a. en mijn omgeving verklaarde me voor gek. Ze liep niet op 3 benen, of zo. En zo is het nu nog. Ze loopt erg kreupel vaak, zichtbaar zelfs voor leken, maar ze is haar vrolijke ondeugende zelf, dus ze maait ons gras.

In juni heb ik de beslissing genomen naar een ander koudbloedje erbij te gaan kijken om op te rijden en om een kudde te gaan vormen, want mijn kudde bestond nog maar uit 2 nadat eervorig jaar mijn hartje en shet Shadow binnen een paar dagen was overleden aan het voor mijn d.a. onbekende luchtzakmycose.
Mijn hart ging uit naar een Comtois. Een zoektocht door heel Frankrijk volgde met dagen achter het stuur en overnachtingen in hotels en bij vrienden. Ook nog wat volbloedjes, dravers en barokke tuigpaarden geprobeerd. Dat was het allemaal niet. Ik was meteen verliefd op Ilan een vierjarige comtois, maar die bleek al blind aan een oog en het andere was ook aangestoken. Zo ontzettend jammer maar ik durfde het niet aan.

Half bokt hielp mee zoeken en uiteindelijk viel mijn oog op een comtoismerrie...

Afbeelding

...met errug korte benen. Een soort teckelcomtois. Al oud, 18 jaar, ging weg voor zelfs onder de slachtprijs, maar absoluut alleen naar een goed tehuis. Je moest solliciteren om haar te mogen bezichtigen. Mijn sollicitatie was kennelijk niet goed genoeg, want ik werd niet uitgenodigd. Weken gingen voorbij en ineens tipte iemand van bokt me dat de advertentie was aangepast, met een heel verhaal van de verkoper wat voor soort nieuwe baas ze NIET zocht. Ik heb een tweede sollicitatie ingediend en werd gebeld. Ik stond ineens bovenaan haar lijst en eigenlijk was er niemand geweest die haar merrie kon bieden wat ik kon bieden. En zo kwam Prisca onze tweekoppige kudde aanvullen.

Afbeelding

Nu is 3 geen fijn getal vind ik, dus zocht ik alle opvangs af om een vriendje voor mijn minishetmerrie Poupette te vinden en dat werd Quarbonne, een 19 jarig ruintje uit Parijs van een manege die door de covid failliet was gegaan. Bij aankomst hier bleek het geen shet maar waarschijnlijk een dartmoor van 1.25m. Dat was een moeilijke tegenvaller. Wat te doen, hem terug sturen? Ik had gevraagd om een (mini)shet, toch? Maar teruglezende zag ik dat ik had gevraagd om een maatje voor mijn mini. Dat had ook een shire kunnen zijn... Afijn dit was de voorstelfoto van Quarbonne van het asiel.

Afbeelding

Hij bleek een draak met een hoofdletter D en eigenlijk onhandelbaar, liep niet mee aan het halster en liet zich niet in een box zetten, hij klom letterlijk uit zijn box, hij joeg op de merries, dreef ze in het nauw, sloeg naar ze. Maar goed, hij is gebleven, want terug naar de opvang was geen optie. En het was te vroeg om meteen te oordelen. Alhoewel...

Afbeelding

Meneer bleek ook onder de luizen te zitten en binnen no time was de hele kudde aangestoken. Maanden heb ik gestreden met van allerlei producten en uiteindelijk besloten Quarbonne en Poupette kaal te scheren. Het is nog steeds niet helemaal weg, maar wel een stuk beter en ik blijf iedere week behandelen.

Maar afijn, we hadden nu een 'echte' kudde van 4 pony's. Poupette merrie minishet 22 jaar. Callas merrie Irish 10 jaar. Quarbonne ruin 19 jaar en Prisca merrie Comtois 18 jaar. En nu een half jaar later na zijn komst is alles een stuk beter. Aan de hand meelopen, alleen kan nog steeds niet, in de groep meelopen gaat 9 van de 10 keer al goed, laten we het zo maar zeggen.

Prisca is een erg lief paard voor mensen. Voor paarden wat minder, heeft erge voernijd en mept naar believen als er een paard te dicht achter haar staat, ook in situaties waar er geen sprake is van voer. Ik heb la grande dame 2 maanden op proef mogen hebben, waarvan ik de eerste zes weken genomen heb om zonder OHZ kennis met haar te maken en haar te laten wennen aan hier en haar nieuwe kudde. Ik had haar terug kunnen geven op het trappen, maar ik zocht een paard om een paar keer per week (stap)ritjes op te kunnen maken en ze is wel een cool paard dat niet schrikt van haar eigen schaduw. En hoewel reeën erg spannend zijn als ze wegschieten, kan ik het verschieten van haar uitzitten. Zeker toen ik een boomloos zadel gebaseerd op de Portugese zadels kocht.

Afbeelding

Wat probleempjes die we wel meteen moesten aanpakken, Prisca moest afvallen. Ze was ver over de 625 kilo (het meetlint kon het niet aan) en 550 kilo zou beter zijn, zeker voor haar artrose-achtervoetjes. Maar ze had ook chronische diarree veroorzaakt door lyme volgens de vorige eigenaar. Ik moest op drie punten gaan aanpakken. Afvallen, diarree oplossen en conditie opbouwen (om af te vallen). De diarree bleek niet veroorzaakt door lyme en drie wormkuren binnen twee maanden gaven haar weer mooie keutels.
We maakten fijne ritjes en bouwden steeds meer conditie op.

Afbeelding

Ik reed zelfs zonder veiligheidsvest, zonder zadel en zonder bit!

Afbeelding

Maar... de wormen hebben wel de aanzet gegeven voor maagzweren en het lijnen dat ik haar oplegde heeft daar ook niet mee geholpen. Dus het einde van 2022 heeft een (maag)zuur staartje. Ik rijd Prisca nu alleen op dagen dat ze goed lijkt en weinig fleemt en ik doe geen galop of draf waarbij het maagzuur tegen haar maagwand klotst. Ondertussen staat ze op maagzuurremmers en ik hoop op het beste en dat 2023 eens een zorgeloos paardenjaar kan worden. Ik sluit af met een foto van 'de kudde' en wens iedereen een voorspoedig paarden-2023.

Afbeelding

ikkedus
Berichten: 3291
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 00:32

Leuk om weer eens wat van jullie te lezen! Wat er verhaal weer. Jij maakt het jezelf ook niet makkelijk zeg! Waarom niet kiezen voor wat minder gecompliceerde en wat jongere aanvulling voor de kudde?

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 09:56

ikkedus schreef:
Leuk om weer eens wat van jullie te lezen! Wat er verhaal weer. Jij maakt het jezelf ook niet makkelijk zeg! Waarom niet kiezen voor wat minder gecompliceerde en wat jongere aanvulling voor de kudde?


Hey die Ikkepik, dat is lang geleden. LOL, waarom geen minder gecompliceerde jongere aanvulling. Hm, dat heb ik geweten met Callas +:)+

In mijn topic heb ik mijn keuze uitgelegd, maar kortweg, ik wil graag oudere paarden een goede laatste etappe geven. Maar het had ook een jongere comtois mogen zijn, ben ik ook naar wezen kijken, maar geen van allen goed doorgereden en ik wilde niet hetzelfde met Callas hebben dat ik moest gaan africhten. En veel comtois zijn gewoonweg in Frankrijk niet goed doorgereden. Dus in ieder geval een paard met ervaring. Rond de 12 had ideaal geweest. Ik ben volgend jaar 60 (doet pijn) dus als het nieuwe paard zo rond mijn 70e met pensioen zou gaan zou dat ideaal geweest zijn. Ik heb maanden gezocht, tientallen paarden gereden, maar het was het allemaal niet. Prisca had alles wel, goed voorwaarts op stem, drijven/zweep niet nodig, en lekker cool. De maagzweer wist ik niet en de vorige eigenaar ook niet. Zegt ze. Maar ze had wel singelnijd al bij de bezichtiging. Mijn paard vóór Callas, Thor, heb ik tot op zijn 28e de dag voor zijn overlijden nog gereden en gegaloppeerd. Dus dat hoop ik ook met Prisca. Je kunt het treffen of niet.

Rocamor

Berichten: 10898
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:05

Wat een leuke kudde heb je. Heb je topic over Callas een hele tijd gevolgd, maar ben het later uit het oog verloren. Heftige tijden gehad dus. Ik hoop voor jou en Prisca dat je de maagzweren onder controle gaat krijgen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 11:29

Hey Rocamor, ook lang geleden idd! Leuk je hier weer tegen te komen. Je kunt het topic nog steeds volgen, het gaat nog steeds over paardenperikelen, maar ook over ons leven in Frankrijk en het paardenleven in Frankrijk. En ja, ik heb nu weer een minikudde. Ik realiseerde me te laat dat ik helemaal geen foto van mijn kleine hartje erbij had gezet, dus dat doe ik nu nog even:

Afbeelding

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:13

Mooi overzicht zo! Wat kan er veel gebeuren in een jaar. Het lijkt al veel langer geleden dat je met Callas rondreed op jullie erf.
Je hebt een heerlijke kudde! En dat snoetje van Poupette.... Ze doet echt haar naam eer aan.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 13:21

JudithO schreef:
Mooi overzicht zo! Wat kan er veel gebeuren in een jaar. Het lijkt al veel langer geleden dat je met Callas rondreed op jullie erf.
Je hebt een heerlijke kudde! En dat snoetje van Poupette.... Ze doet echt haar naam eer aan.


Poupette is echt een toppopje inderdaad, Juud. En voor mij lijkt dit jaar een eeuw. Er is zoveel gebeurd met de paarden.

ElfBeau_067

Berichten: 1998
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:09

Ook al was het een heel moeilijk jaar, je hebt goede keuzes gemaakt! En dat je toch nog een leuke kudde kon vinden had ik niet verwacht. :D

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:37

Wat leuk om weer wat van je te lezen! Ook ik ben afgehaakt op een gegeven moment, maar wat fijn dat je paarden een goede oude dag gunt bij je!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf één keer heb gedaan, maar het dus niet weer doe. Eigenlijk om dezelfde reden als je nu omschrijft over Prisca, je krijgt er de medische ellende van een ander gratis bij. Wat lief dat jij je daar niet door laat weerhouden!

En die foto van de pees van Callas vind ik wel heftig zeg, wat goed dat je toch naar je gevoel hebt geluisterd :j

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 11:42

ElfBeau_067 schreef:
Ook al was het een heel moeilijk jaar, je hebt goede keuzes gemaakt! En dat je toch nog een leuke kudde kon vinden had ik niet verwacht. :D


Dank je Elfje Beau. Het is fijn om meer paarden te hebben. Vier vind ik een fijn getal. En zij ook *D


Achterom schreef:
Wat leuk om weer wat van je te lezen! Ook ik ben afgehaakt op een gegeven moment, maar wat fijn dat je paarden een goede oude dag gunt bij je!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf één keer heb gedaan, maar het dus niet weer doe. Eigenlijk om dezelfde reden als je nu omschrijft over Prisca, je krijgt er de medische ellende van een ander gratis bij. Wat lief dat jij je daar niet door laat weerhouden!

En die foto van de pees van Callas vind ik wel heftig zeg, wat goed dat je toch naar je gevoel hebt geluisterd :j


Hi Achterom, ik zet nu iedere week een filmpje in het topic, wie weet vind je het wel weer leuk om te kijken. Ik heb lang oude paarden gehad, Thor, Bubbles, Shadow zijn allemaal ver achterin de 20 geworden. Dat was geen probleem. Maar precies wat je zegt, ik realiseer me pas nu idd dat het uitmaakt of je je ellende van je eigen paarden die je al 20 jaar hebt of langer, opknapt, of dat je de ellende van een ander overneemt. Dat is wel een heel ander gevoel. Toch vind ik het ook fijn om oude paarden (van anderen) een laatste etappe te kunnen geven. Ik vind verzorgen leuk en het is fijn om dieren te kunnen helpen. Tja, van die dingen. Ik zou graag alles van te voren weten, maar ja...

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:48

Alles van te voren weten gaat niet nee :D
Mijn oudste eigen paard wordt binnenkort ook 20, die heb ik al sinds hij 2 jaar oud was. Ook hij heeft inmiddels zijn kwaaltjes (o.a. 3x peesblessure gehad die gelukkig weer over ging) maar we kennen elkaar zo door en door dat ik hem voor geen goud meer zou willen missen. Dus ook ik heb gewoon weer een oud paard ;)
Maar ook een jonge erbij, lekker stabiele quarter voor de buitenritjes die ik ook graag maak.
Omdat het nu vakantie is heb ik inderdaad wel even tijd, maar normaal gesproken is het best druk hier met werk, verbouwing, paarden en sociale verplichtingen. Dus ik merkte dat ik jouw topic steeds vaker oversloeg, maar bijlezen is wel weer leuk nu ja!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 11:53

Achterom schreef:
Alles van te voren weten gaat niet nee :D
Mijn oudste eigen paard wordt binnenkort ook 20, die heb ik al sinds hij 2 jaar oud was. Ook hij heeft inmiddels zijn kwaaltjes (o.a. 3x peesblessure gehad die gelukkig weer over ging) maar we kennen elkaar zo door en door dat ik hem voor geen goud meer zou willen missen. Dus ook ik heb gewoon weer een oud paard ;)
Maar ook een jonge erbij, lekker stabiele quarter voor de buitenritjes die ik ook graag maak.
Omdat het nu vakantie is heb ik inderdaad wel even tijd, maar normaal gesproken is het best druk hier met werk, verbouwing, paarden en sociale verplichtingen. Dus ik merkte dat ik jouw topic steeds vaker oversloeg, maar bijlezen is wel weer leuk nu ja!


O wat gaaf zeg een quarter! Een van mijn favo-rassen! En ja, dat heb ik ook met Callas, ze mag voor de rest van haar leven hier blijven met al haar kwalen en fratsen. Zou haar nooit wegdoen. En Prisca is erg fijn om te rijden, maar ja, die maag. Hopen maar dat dat met een sisser afloopt.
Leuk dat je weer eens bijleest in het topic. In het laatste filmpje meen in, komen de drie grootste de berg op galopperen, dat is wel leuk om te zien. Geniet van je vakantie!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34680
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:17

Wat een bewogen jaar. Ik moet bij de uitbreiding van je kudde denken aan die filmpjes die je wel eens voorbij ziet komen met "my horse was lonely, so i got my horse a horse" en zo verder. Ik hoop ook op meer paardengeluk voor jou in 2023. Je hebt een prachtig plekje en een mooie kudde zo samen.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 13:24

SusanH schreef:
Wat een bewogen jaar. Ik moet bij de uitbreiding van je kudde denken aan die filmpjes die je wel eens voorbij ziet komen met "my horse was lonely, so i got my horse a horse" en zo verder. Ik hoop ook op meer paardengeluk voor jou in 2023. Je hebt een prachtig plekje en een mooie kudde zo samen.


Hi SusanH, Dank voor je complimentjes, ik ken die filmpjes niet, maar toen we hier net kwamen wonen, zag ik in 3 landjes 3 zielige alleenstaande paardjes staan. Ik nam me toen voor om de eigenaren te benaderen zodra we op dreef waren om voor te stellen ze allemaal samen te voegen tot een kudde. Pas begin dit jaar waren we zo ver op dreef dat dit eventueel mogelijk zou zijn. Twee paardjes zie ik niet meer en de derde is overleden. Maar ook zo zielig om dieren alleen te houden, zeker paarden. En ondanks dat er bonje is af en toe in de 'kudde', denk ik toch dat het beter is dan alleen inderdaad!

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 13:31

Hi Monique,
Ik zag je foto in uitgelicht, en dacht heee. :)*
Lees nog steeds mee in het tij keren topic, maar meestal stilletjes. Fijne jaarwisseling en alle goeds voor jou en Erwin, en alle beestjes, in het nieuwe jaar.

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 13:35

Hi Veldbloempje, leuk dat je hier ook even komt. Dank voor je wensen, voor jou en iedereen ook natuurlijk! Maar eh, zit ik in uitgelicht? Dat wist ik niet. Ga even spieken.

O ja, wat leuk dan! Hahaha, had ik dat geweten, had ik wel een nettere foto in het overzicht geplaatst, hahaha, ik zit als een aap! Maar Prisca is haar mooie beauty als always!

ElfBeau_067

Berichten: 1998
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:04

Monique1963 schreef:
ElfBeau_067 schreef:
Ook al was het een heel moeilijk jaar, je hebt goede keuzes gemaakt! En dat je toch nog een leuke kudde kon vinden had ik niet verwacht. :D


Dank je Elfje Beau. Het is fijn om meer paarden te hebben. Vier vind ik een fijn getal. En zij ook *D

Vier is inderdaad een mooi getal. Niet teveel en niet te weinig. Fijne jaarwisseling!

Heb een beetje geknoeid met de quotes _O-

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 15:22

Geeft niet Elfje Beau, ik snap je quotes wel. Ik ben het met je eens, 4 is mooi. Twee vond ik echt te weinig. Ik heb altijd 3 of 4 paarden gehad. 3 heb ik het gevoel dat er eentje buiten de boot valt. We hebben er terrein bij kunnen kopen en voor 2 was dat echt veel te veel. Voor 4 blijkt het nèt aan te zijn, maar het gaat. Meer dan vier paarden wordt voor mijzelf te veel werk fysiek.

Ik las dat je in november afscheid hebt moeten nemen van je lievelingspaard. Dat is nog maar kort geleden. Voor jou dus ook een jaar met rottig staartje. Veel sterkte!

ElfBeau_067

Berichten: 1998
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:54

Monique1963 schreef:
Geeft niet Elfje Beau, ik snap je quotes wel. Ik ben het met je eens, 4 is mooi. Twee vond ik echt te weinig. Ik heb altijd 3 of 4 paarden gehad. 3 heb ik het gevoel dat er eentje buiten de boot valt. We hebben er terrein bij kunnen kopen en voor 2 was dat echt veel te veel. Voor 4 blijkt het nèt aan te zijn, maar het gaat. Meer dan vier paarden wordt voor mijzelf te veel werk fysiek.

Ik las dat je in november afscheid hebt moeten nemen van je lievelingspaard. Dat is nog maar kort geleden. Voor jou dus ook een jaar met rottig staartje. Veel sterkte!


Dankjewel <3 Wat je zegt over de kuddes ben ik het helemaal met je eens. En het jaar loopt inderdaad niet helemaal lekker. Maar gelukkig heb ik nog genoeg hoogtepunten. En ik heb lekker met Boinair kunnen rijden en springen. Fijne jaarwisseling Monique!!

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Re: Callas en Prisca een heftig jaar met ups&downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:59

Hoi Monique,
Als stille meelezer van je volgtopic viel jouw foto in uitgelicht meteen op.
Wens je een heel goed en gezond nieuwjaar en ook voor de hele menagerie meer geluk dan in het afgelopen jaar.

Jammer dat Prisca zo last heeft van maagzuur. Mocht de huidige medicatie te weinig helpen dan zou je misschien Twydil Stomacare maag paard injector kunnen overwegen. Is wel duur, maar het heeft mijn paard destijds goed geholpen (dierenapotheker.nl).

Een goede jaarwisseling!

Monique1963

Berichten: 8657
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-22 21:03

uxgranta schreef:
Hoi Monique,
Als stille meelezer van je volgtopic viel jouw foto in uitgelicht meteen op.
Wens je een heel goed en gezond nieuwjaar en ook voor de hele menagerie meer geluk dan in het afgelopen jaar.

Jammer dat Prisca zo last heeft van maagzuur. Mocht de huidige medicatie te weinig helpen dan zou je misschien Twydil Stomacare maag paard injector kunnen overwegen. Is wel duur, maar het heeft mijn paard destijds goed geholpen (dierenapotheker.nl).

Een goede jaarwisseling!


Hé Uxgranta, wat leuk dat je mijn volgtopic stil volgt. Leuk dat je onder je steen uitkomt. En ja ik was ook helemaal verbaasd van het uitgelicht. Wel trots op mijn geblondeerde dame. Dank voor je tip, ik schrijf hem weer bij mijn lijstje. Jij ook een goede oliebollenavond!