Het eerste jaar met Welsh Cob Abby

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Het eerste jaar met Welsh Cob Abby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 01:34

Eigenlijk een jaar en een paar maanden, want ik heb haar vorig jaar augustus gekocht. Na het inslapen van mijn lieve Ivy ging ik op zoek naar een nieuwe pony, maar dat was een flinke zoektocht. Paarden en pony's zijn duur en lastig te vinden, en een heleboel pony's waren al verkocht voor ik de kans had om te gaan kijken.
Toen ik de advertentie van Abby zag staan ben ik dan ook dezelfde avond gaan kijken, ook al was het aan de andere kant van het land. Wat ik aantrof was een beetje een schrale pony in een wei vol onkruid.

Afbeelding

Ze had een slechte vacht en kende nog niks, maar ze was zo vriendelijk en lief dat ik het eigenlijk gelijk wist. En dat was maar goed ook, ik moest snel beslissen. Had ik iets langer getwijfeld was ze aan een ander verkocht.

We hadden geen geweldige start... bij het ophalen was het nogal een chaos. Ze werd door een ander paard weggestuurd terwijl ik haar vast had. Ze draaide zich half om en trapte me recht op mijn borstbeen. Gelukkig schampte ze me, anders had het heel anders af kunnen lopen.
Gelukkig ging het laden vlekkeloos en heeft ze onderweg heel rustig op de vrachtwagen gestaan. En dan heb je een bang, mensenschuw en volledig groen paard op stal staan...

Afbeelding

Ze was 2,5 jaar oud en net aan halstermak, meer niet. Met een beetje onderzoek kwam ik erachter dat ik waarschijnlijk al haar vijfde eigenaar ben. Ergens in haar korte leven is ze uit Engeland geïmporteerd. Geen wonder dat ze mensen maar raar vind. Ik denk niet dat ze echt slecht behandeld is, maar ze heeft ook nooit geleerd dat mensen leuk kunnen zijn.
Gelukkig was ze nieuwsgierig zat en best braaf voor een jong ding en met een paar dagen kon het te kleine halster af en kon ik haar gewoon pakken.

Afbeelding

Afbeelding


Ze was nog nooit ingeënt en had schimmel, dus de dierenarts erbij om te behandelen. Dat deed ze onverwacht makkelijk. De smid was wel gelijk paniek, maar ook dat ging al snel een stuk beter. Ze zag er al snel wat beter uit, maar bleef wat aan de diarree en mestwater houden. Dus een wormenkuur erin en toen was de oorzaak snel gevonden, het arme ding zat vol horzellarven. Toen die er eenmaal uit waren kon ze haar energie gebruiken om te gaan groeien. En hoe...

Afbeelding

Afbeelding

Ze was al snel over haar wantrouwen heen en ik ben nu haar beste vriendinnetje. Het is echt een enorme knuffel! Ze komt hinnikend aanlopen als ik fluit. Als ze me hoort en ik kom niet gelijk, blijft ze net zo lang herrie maken tot ze aandacht krijgt :D.

Januari

Lekker samen knuffelen!

Afbeelding


Februari

We gaan nuttige dingen doen, voor het eerst een singeltje om!

Afbeelding

Maart

lekker verder oefenen met een bitje en een singeltje. Abby is ook gewogen en gemeten. 427 kilo en 1,45 hoog. Al vijf centimeter groter dan toen ik haar kocht.

Afbeelding

Afbeelding

April

Lekker loungen in de zon! Ze is nog steeds enorm aan het groeien eet de oren van mijn hoofd.

Afbeelding

Afbeelding

Mei

Abby is alweer drie jaar. Kleine paardjes worden groot!

Afbeelding

Afbeelding

Juni

Voor het eerst een zadel op! En ze vindt alles wel prima :D.

Afbeelding


Juli

Hier dacht ik dat ze redelijk klaar was met groeien...

http://boktimg.nl/img/m/TGcWLL.jpg

Van augustus en september heb ik niet echt foto's. We oefenen rustig verder met het zadel en pakken ook de lange lijnen en schriktraining op. Ze groeit zo hard dat ik er nog niet op ga. Eerst maar even lekker uitgroeien.

Oktober

We gaan weer richting winterkleur. En het kontje gaat weer de lucht in...

http://boktimg.nl/img/m/8pHX6Z.jpg

November en december

Ik zei iets over klaar met groeien... ik geloof dat ze me heeft gehoord, want ze gaat gewoon weer de lucht in. Ik heb nu twee keer op haar gehangen en dat interesseerde haar niet zoveel. Hopelijk in het nieuwe jaar erop!
http://boktimg.nl/img/m/27eF1M.jpg

Voorlopig gaan we lekker verder met grondwerk, schriktraining en hopelijk snel een begin maken met inrijden. Ondanks de moeilijke start ben ik onwijs blij met mijn knuffelbeertje!
Laatst bijgewerkt door Sica op 23-12-22 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Teveel aan afbeeldingen in link gezet

Bernadth99

Berichten: 145
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:51

Leuk om ze zo te zien veranderen door de tijd heen! En een mooi kleurtje <3

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Het eerste jaar met Welsh Cob Abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:41

Wauw wat is ze mooi opgeknapt! Zowel van buiten als van binnen :) een prachtige Welsh Cob <3

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 14:41

Bernadth99 schreef:
Leuk om ze zo te zien veranderen door de tijd heen! En een mooi kleurtje <3


Dankjewel! Ze is is een echte toverbal, elke maand een ander kleurtje :D .


Ballard_L schreef:
Wauw wat is ze mooi opgeknapt! Zowel van buiten als van binnen :) een prachtige Welsh Cob <3


Dankjewel! Ik vind Roadie ook zo'n gave pony. Ze zijn zo lekker veelzijdig!
Abby is ook weer heel anders dan mijn vorige Welsh Cob. Ze is veel groter en steviger, maar ook veel rustiger.

Ellen_ov

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Het eerste jaar met Welsh Cob Abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:32

Wat een dropje zeg, leuke uitstraling. Mooi dier, veel plezier met haar.

DayDream21

Berichten: 1078
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 15:44

Wat een leuke Welsh Cob <3 Prachtig kleurtje!

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Het eerste jaar met Welsh Cob Abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 16:35

Wat een leuk dier! Wil je geen volgtopic maken?

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: Het eerste jaar met Welsh Cob Abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 10:26

Wat een super leuke pony heb je gevonden Petra, veel geluk met haar! Ze boft dat ze bij jou terecht is gekomen :-)

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 10:53

Bedankt allemaal voor de leuke berichtjes!

Maanlicht schreef:
Wat een leuk dier! Wil je geen volgtopic maken?


Dat is wel een leuk idee! Ik ben er alleen nooit zo goed in om zoiets bij te houden :o .


moretje schreef:
Wat een super leuke pony heb je gevonden Petra, veel geluk met haar! Ze boft dat ze bij jou terecht is gekomen :-)


Dankjewel! ik ben zo blij met haar. Ze kan Ivy natuurlijk nooit vervangen, maar dat hoeft ook niet. Het is weer een heerlijk avontuur om met een jong ding aan de slag te gaan.