Onze bijzondere kudde in 2022

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ttranch

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 17:31

Het was een bijzonder en druk jaar met onze kudde van 6! Een jaar vol met vele heerlijke buitenritten, magische Sunrise Rides, onwijs mooie zonsondergangen op de zandverstuiving, spetteren en zwemmen met de paarden, photoshoots en heel veel genieten!

Even een korte uitleg: ik begon ooit met 2 paarden aan huis hier op de Veluwe waar telkens een projectje bij kwam. Zo kwam de fjord als onaangeraakt 9-jarig paard uit een natuurgebied, de rode Mérens merrie Fassa en haar veulen kwamen uit de Franse Pyreneeën en waren erg schuw en bang voor mensen. De haflinger met meer dan 13 baasjes in 12 jaar tijd waar ik voor moest tekenen dat hij NIET terug kon. En de Mérens ruin die ik ooit kocht voor de slachtprijs omdat hij niet te rijden was en zelfs ging liggen als hij gedwongen werd voorwaarts te gaan. The list goes on! :D Ze kwamen hier allemaal tot rust en eigenlijk bleken het stuk voor stuk hele leuke en fijne paarden. Bij mij mogen ze zijn wie ze zijn, maar ik ben wel heel duidelijk en streng als het moet en blijkbaar was dat wat ze nodig hadden want van het probleemgedrag is nu niets meer te merken.

Uiteindelijk stonden er dus 5 volwassen paarden en 1 veulen in de tuin *D en om alles in beweging te houden nam ik zo nu en dan mensen van buitenaf mee op onze buitenritten. Dat groeide steeds groter en sinds april 2021 zijn we officieel de TT Ranch begonnen met buitenritten. Daarnaast ben ik docent Engels en werk ik 32 uur buiten de paarden om. Combineer dat met 6 poepfabrieken aan huis (paddock paradise ) en lange buitenritten en je snapt dat wij druk zijn! Maar het is wel heel erg leuk allemaal en hopelijk vinden jullie het ook leuk om een impressie van ons jaar te zien.


Titan (TT): het paard dat al 8 jaar bij ons is, niet te rijden was maar bleek het meest bijzondere, intelligente en gevoelige dier dat ik ooit heb meegemaakt. Hem kun je gewoon los meenemen, hij vindt het fantastisch om zo in vrijheid met je te spelen en dat motiveert hem enorm:
Afbeelding

Rode Mérens merrie Fassa was begin van het jaar net zadelmak (het duurde maanden voordat ik haar kon benaderen) met als hoogtepunt misschien wel het zonder hoofdstel galopperen op de zandvlakte! (foto door Nicolle Franken Fotografie - Nicolle89 hier op Bokt)
Afbeelding

Sliding stop op neckrope; ze bleek zo ontzettend slim en leergierig! (foto door Nicolle Franken Fotografie - Nicolle89 op Bokt)
Afbeelding

Titan bleek het rijden op neckrope ook helemaal geweldig te vinden en wordt super fanatiek als het hoofdstel af mag! (foto door A. d'Otreppe Photography)
Afbeelding

Volle galop met veulentje Bliss als handpaard & de kudde (foto door A. d'Otreppe Photography) Door het handpaardrijden is ze (onderhand een jaarling) supermak en gewend aan verkeer, snelweg, spoor e.d.
Afbeelding

Fassa en veulen Bliss kwamen met hun verhaal zelfs in de Penny! (foto door Dalisfotografie)
Afbeelding
(en nee wij doen niet aan prikpaaltjes en hekjes, ze gaan echt los!)
Afbeelding

Deze rode donderstraal houdt wel van een bokkie *D (foto door Nicolle Franken Fotografie)
Afbeelding

Net een bokkende ballon aan een lijntje <3 (foto door A. d'Otreppe Photography)
Afbeelding

Handpaardrijden kan ook in rengalop!
Afbeelding

Een beetje gekkigheid tussendoor met Mérens merrie Katy!
Afbeelding

Prachtige shoot voor nieuw bedrijf Indy Woman in Nunspeet: (foto's door Moodsbyeef)

Afbeelding

Afbeelding

Haflinger Wielie (Mara Los Fotografie)
Afbeelding

Zwemmen met de kudde
Afbeelding

Altijd heerlijk genieten met deze knapperds!
http://boktimg.nl/img/m/F2OoGH.jpg
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 11-11-22 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

Zunzuncito

Berichten: 1573
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 18:07

Wat een leuk verhaal, prachtige foto's en mooi dat jij je paarden kan geven wat ze nodig hebben!

Nicolle89

Berichten: 295
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:01

Waauww!! Ik kom gauw weer een ritje doen!

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 22:52

Wat bijzonder, de band die jij zo te zien met je dieren hebt. Erg mooi en wat hebben ze het goed bij jou.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 05:00

mooie foto's!!! en wat een leuke kudde!! En kom zeker een keertje bij je rijden als dat kan!! lijkt me heel gezellig!!

ttranch

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 07:27

Bedankt voor de lieve reacties!

Voor degenen die meer over de paarden willen weten, we hebben een website www.ttranch.org - leuk als je een keer komt rijden Rusty886!

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 07:55

Prachtig verslag.

Je zit zo dichtbij.... moet toch een keer een ritje komen doen.

Was jij nou ook mee met een Haflinger buitenrit bij Kootwijk waar ik bij was met mijn 2 haflingers een paar jaar geleden?

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 08:31

Heerlijke foto's! Geweldig dat je al deze paarden onder je hoede hebt genomen, niet te geloven toch dat ze zo zijn opengebloeid. Het plezier spat er echt van af, geweldig om te zien.

ttranch

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 09:00

@Surelee heb een paar jaar terug meegereden met de haflingers op buitenrit-groep. Dacht naar Kootwijk inderdaad, was erg leuk!

@miereneter, eigenlijk was het de bedoeling dat ze na hertraining wel verkocht zouden worden maar daar was ik niet zo goed in dus maar gewoon gehouden

Sure_lee

Berichten: 10393
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:03

Ah nice. Ik dacht je al te herkennen!

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 09:18

Wat een prachtige kudde heb jij <3
Fantastisch hoe jij met je paarden omgaat!

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 22:53

Heel leuk verhaal en leuke kudde. Ga zeker even op je site kijken.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 03:51

ttranch schreef:
Bedankt voor de lieve reacties!

Voor degenen die meer over de paarden willen weten, we hebben een website https://www.ttranch.org - leuk als je een keer komt rijden Rusty886!


ja lijkt me kei leuk! alleen als het kan graag op je fjordje Saartje zij lijkt me kei leuk en super lief! Heb helaas geen eigen paarden meer wegens omstandigheden

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 07:15

Wat een gave kudde heb je! Hoe komen dit soort paarden bij jou terecht?

ttranch

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-01-22
Woonplaats: Hulshorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 09:15

Saartje is ook echt de liefste fjord die bestaat, uniek paardje! ❤️

@_Nelleke_ ik heb ze gekocht en soms gekregen, via kennissen of uit de handel. Het waren natuurlijk paarden die niet gemakkelijk te verkopen waren en natuurlijk een risico, maar ik zag dan wat ze waren en konden worden en ging er gewoon voor. Soms pakte dat heel goed en snel uit, zoals met de fjord uit het natuurgebied die echt binnen 3 weken al mee ging op buitenrit. Bij Fassa duurde het maanden voor ik haar normaal kon pakken, ze bleef heel lang angst houden en vluchten. En ik ben niet de meest geduldige persoon dus dat was echt een uitdaging voor mij ook Ze blijft altijd een pittige merrie maar is nu mijn hele fijne Ferrari-paard! Ik denk dat onze plek (paddock paradise) en stabiele kudde heel veel heeft bijgedragen. Paarden leren toch het meest van elkaar eigenlijk, dat onderschatten mensen weleens.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:30

ja dat geloof ik meteen en zie dat ook aan haar hoe ze op de foto staat! <3 maar ja ben zo wie zo een koudbloed fan maar het meeste van fjordjes :P

Tancreda4

Berichten: 24048
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Onze bijzondere kudde in 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 11:15

Wat een prachtige kudde zo!!