neckrope avondturen met pre nazari !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:02

Kristy: sluiten of verwijderen kan je aanvragen door te temmen, dit zal de TS wel zelf moeten doen denk ik. Dat doe je door op het rode uitroepingsteken te klikken (en je eerstgeborene te offeren of zoiets).

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:07

Daphara schreef:
TS kan echt wel netjes rijden, dus dat moet het “probleem” niet zijn en valt verder niets over te vinden of zeggen. Wat dat betreft geef ik Kristy helemaal gelijk (hoewel ik het waarschijnlijk iets anders zou verwoorden), want TS vraagt hier geen meningen over haar postuur en of zij volgens bokt wel of niet op dit paard moet gaan zitten, ze deelt gewoon foto’s van het rijden met een neckrope.

Dat TS een beperking heeft is in dit geval inderdaad niet belangrijk, want TS is zich goed bewust van haar postuur en van wat mensen vinden van vollere ruiters, dat geeft ze ook meerdere malen hier in het topic aan. Ze ontkent ook nergens dat ze overgewicht heeft en ze geeft zelf aan dat ze ook haar twijfels had bij de combinatie.

De enige die ze over deze kwestie om een mening heeft gevraagd, is de eigenaresse van het paard en die vind dat het past voor de tijd en arbeid die het paard moet leveren. Dan kunnen wij met z’n allen een andere mening hebben, maar dat is totaal niet relevant.
Bij de mening van de eigenaresse houdt het gewoon op, geen enkele andere mening is belangrijk en doorgaan over haar postuur zal helemaal niets veranderen, TS is er totaal niet mee geholpen, Nazzari is er ook niet “mee geholpen”.

Toevallig weet ik dat Nazzari bij de vorige eigenaars gereden werd door zowel moeder als dochter, moeder is langer dan TS, maar zal ook rond de 90-95 kilo zijn. Nazzari werd door haar op M2 niveau gereden, het paard is dus wel wat gewend, is nog jong en zit goed in de spieren. Als TS met langere beugels kan rijden, meer midden in het zadel komt te zitten, verwacht ik met die 45 minuten per week dat ze er op zit echt totaal geen problemen. Vind ik het mooi passen, nee ik zou TS liever op een wat groter paard zien, maar ik vind het zo’n drama als sommigen het er hier van maken, nou dat ook weer niet. Ik zie Nazzari op de foto’s eigenlijk best lekker ontspannen door de bak sjeesen.

Ik zie op bokt toch echt wel meer drama voorbij komen, waarbij ik toch maar weer mezelf moet bedwingen en niet iets van te zeggen. Veel te korte singels, slecht liggende zadels en paarden die “mooi nagevelijk” lopen met weggedrukte ruggen waar iedereen “oe wat gaaf” en “ahh wat een mooi plaatje” roept, terwijl ik dan maar weer op mijn handen ga zitten.
Ik heb het idee dat overgewicht makkelijker zichtbaar is en iedereen daar wat van durft te vinden. Maar men niet goed kan zien dat tuig niet goed ligt of een paard zijn lijf verkeerd gebruikt, dus dat gewoon maar accepteren.

Dit is trouwens niet het “ben ik te groot voor mijn paard/pony?” topic, dus al die reacties (en zelfs ook mijn mening hierover) is totaal niet om gevraagd en dus off topic.

Het enige dat bereikt is is dat TS zich niet meer laat zien op bokt. Maar hey, iedereen kan zichzelf weer een schouderklopje geven, want ze hebben er toch maar wat van gezegd. Wees dan ook zo’n held om in elk ander foto topic waar iets anders dan gewicht niet klopt er ook wat van te zeggen of imo beter nog, zeg voortaan niets als je mening over dat onderwerp niet is gevraagd.

helemaal met je eens :j

Zelf heb ik al gevraagd waarom ts met zulke korte beugels rijd. Maar helaas geen antwoord.
Dit kan toch niet fijn zitten zo boven de wrongen uit. Ik denk dat geen zadel dan lekkerder zit.
En ik denk dat het plaatje dan ook al anders is.
Is er een reden dat ze zo kort zit?

Elisa2

Berichten: 37556
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:21

Leuke foto's! Ik vraag me af of dat rijden op de neckrope nu heel anders is?

Voor de rest vond ik de foto's niet zo schrikwekkend als de drama's die er nu over gemaakt worden. Een iets langer zadel en de beugels een paar gaatjes langer en het beeld is al heel anders. Wij kunnen vanaf de foto ook niet zien hoe de TS rijdt, er zijn wat vollere mensen die prachtig mooi in de beweging mee kunnen zitten en slanke mensen die constant aan het stuiteren zijn.

Zoals ik het lees is er toezicht en begeleiding genoeg en TS is 14 kg afgevallen (heel goed!) en zich bewust van haar gewicht.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 23-09-22 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Denise_

Berichten: 5611
Geregistreerd: 05-02-06

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:54

Als ik de lengte van jouw vlecht zie, dan heb jij volgens mij ongelooflijk lang haar. :D Nazari lijkt me een heel fijn en eerlijk dier!

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:32

Ik vind het echt heel dapper dat je je foto's op Bokt plaatst. Want ik herken dit soort reacties wel.
Ik heb zo'n zelfde postuur als jij. Qua gewicht kan het, maar ik heb vooral forse bovenbenen en achterwerk (lipoedeem), waardoor het altijd goed zoeken is naar een goed passend zadel. Bij mij hielp het al enorm om de beugels langer te maken. Je kunt dan én beter je benen kwijt én je zit meer in het midden van je zadel. Wat jouw balans ten goede komt, maar ook de drukverdeling van het zadel, wat weer beter is voor het paard.

Wat ik vooral goed vind is dat je je bewust bent van je postuur en dat je afvalt en ook dat je voor jezelf een grens hebt wanneer je wel en niet opstapt. Maar ook dat je na durft te vragen bij de eigenaresse of het past. En dat het paard goed onder controle staat. Zeker voor ons type mens is het belangrijk om altijd bewust te zijn van wat je gewicht en postuur met een paard doet. Zo liet ik mijn paard elk half jaar checken, werkte ik zelf keihard aan mijn core stabiliteit en conditie en had ik een instructeur die gewoon zegt waar het op staat. En ook daar vroeg ik regelmatig aan of ik mijn paard niet in de weg zat. Hij was daar heel eerlijk in waarom wel of niet. En ook ik heb een grens wanneer ik er wel en niet meer opstap.

En wat betreft de neckrope: wat onwijs stoer. Zeker als je het paard maar 1x per week rijdt, vind ik dat echt lef hebben!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33852
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:44

_Carien schreef:
Chapeau, hulde en alle lofzangen voor Captain, Cinnepin, MarlindeRooz et al. Jullie hebben het zover gekregen ( nog los van de beperking van ts) dat een gebruiker dit hobbymatige forum niet meer durft te betreden. Trots mogen jullie écht zijn.

? Zo gemeen was mijn reactie niet.

Daarbij kan ik me erg boos maken als er dierenleed goedgepraat word. Het is echt heel sneu om je eigen plezier boven dat van een dier te stellen.

En ja ik heb zelf ook overgewicht en ja ik heb dezelfde beperking als TS.

Kristy1998xJarig

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 09:52

Ik vind de reacties momenteel voor TS erg prettig en zal haar vandaag benaderen of ze misschien toch weer een kijkje wil nemen in het topic zodat ze persoonlijk kan reageren op enkele mensen. Wat een fijne positieve draai aan het topic, zo kan het dus ook :o.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5025
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:18

Moderatoropmerking:
Bij deze dan ook nogmaals het dringende verzoek om de discussie over gewicht te laten rusten. Alles is inmiddels al meerdere malen gezegd. Hier is de ITP regel voor het niet herhalen van commentaar ook voor bedoeld. Je zou er zelf ook niet vrolijk van worden als je een ITP topic opent en mensen blijven maar op één ding hameren toch?

little_birdy
Berichten: 12233
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:53

Lieve ts ik vind het leuke foto’s!
Paard ziet er happy uit en lijkt lekker soepel te bewegen!
Zou misschien de beugels wat langer doen is wat fijner voor je balans en dan zit je wat mooier rechtop en is het een nog fijner plaatje!

En marlinderooz dierenleed serieus??
Paard ziet er prima uit loopt prima en geeft echt geen tekenen van ongemak kom op zeg

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:56

Kristy: Ben jij begeleider of iets? Vind je toon nogal belerend in dit topic alsof jij TS haar boontjes moet doppen en vind dat wat vreemd overkomen. Ik zou er zelf niet van gediend zijn als iemand zo in mijn topic zou de overhand nemen maar weet niet goed hoe het tussen jullie zit.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:19

DuoPenotti schreef:
Zelf heb ik al gevraagd waarom ts met zulke korte beugels rijd. Maar helaas geen antwoord.
Dit kan toch niet fijn zitten zo boven de wrongen uit. Ik denk dat geen zadel dan lekkerder zit.
En ik denk dat het plaatje dan ook al anders is.
Is er een reden dat ze zo kort zit?


Ik denk dat ik daar een redelijke gok op kan wagen.

De paarden van de zorgboerderij hebben (hadden toen ik daar op stal stond) allemaal een VZ zadel. Nazzari was tot enkele maanden terug alleen pensionpaard daar op stal, maar moest vanwege priveomstandigheden van de vorige eigenaren verkocht worden en natuurlijk was de zorgboerderij de ideale koper, zo kan de dochter van de vorige eigenaren "haar" paardje ook nog regelmatig blijven rijden. Ik denk dat Nazzari verkocht is inclusief alle toebehoren, dus ook het dressuurzadel dat hem goed past.

TS is gewend op een VZ zadel te rijden (dus met de beugels al korter dan op een dressuurzadel)en het kan zijn dat ze, vanwege het wat spannend vinden van het rijden met alleen een neckrope, de beugels ook nog eens op springlengte heeft gedaan.

Ik weet zeker dat TS kan wennen aan haar beugels wat langer en uiteindelijk op echt dressuurlengte, maar ik snap de onzekerheid ook als de beugels niet zitten waar je ze normaal gewend bent. Het is gewoon een kwestie van steeds een gaatje langer maken tot je weer gewend bent en dan weer een gaatje langer. Mocht Nazzari een VZ zadel krijgen in de toekomst (wat ik wel verwacht), dan heb je ook al minder dat de wrongen je nog eens extra in een stoelzit dwingen als je de beugels iets korter hebt.

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:25

Maar dit is toch een vzh zadel?

Ik heb zelf ook vzh zadels omdat ik dat ook fijner vind dan dressuur.
Maar dan zo gaan zitten is toch ook echt niet fijn kan ik uit ervaringen vertellen :)

Kristy1998xJarig

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:31

Zoals gemeld ben ik een goede vriendin van TS, ik ben dus niet haar begeleider. TS heeft mij persoonlijk gevraagd het topic voor haar te beheren (iets wat ik hierboven al vermeld heb), de beweegredenen die zij hiervoor heeft hoef ik niet met anderen te delen. Mocht je hier verdere vragen in hebben of mij ergens anders op willen aanspreken kan je mij een PB sturen. Verder laat ik het in dit topic voor wat het is, PB staat hiervoor open.

poes schreef:
Kristy: Ben jij begeleider of iets? Vind je toon nogal belerend in dit topic alsof jij TS haar boontjes moet doppen en vind dat wat vreemd overkomen. Ik zou er zelf niet van gediend zijn als iemand zo in mijn topic zou de overhand nemen maar weet niet goed hoe het tussen jullie zit.

Vanavond ga ik overigens een avondje richting TS gezien ze graag samen met mij de reacties wilt lezen :o!

Fly_high

Berichten: 3315
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:54

Daphara, DuoPenotti heeft gelijk, zadel op de foto's is ean VZH zadel, geen dressuurzadel hoor. Goed te zien aan vorm van wrongen, singel etc :j

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het is nou eenmaal zo met spring- en VZH zadels dat grotere zitmaat => langere, maar vooral meer naar voren liggende zweetbladen en kniewrongen. Het is waarschijnlijk 17,5 of 18 inch gok ik (zou ik ook verwachten op een manege) daar moet je heel cru gezegd gewoon veel langere benen voor hebben. Net zoals slanke maar langbenige dames niet meer in standaard 16,5 of 17 inch springzadels passen ongeacht hun ienie mini broekmaat. Zodra je van de meest gebruikelijke verhoudingen afwijkt, of je nou slank en extreem lang bent of juist klein maar zwaarlijvig, wordt je (spring)zadel al gauw maatwerk. Ik denk dat als TS haar beugels paar gaatjes langer maakt, ze nog steeds niet bij de kniewrongen kan :n

En hier bij voorbaat excuses mocht iemand het fatshamen vinden, het is mijn intentie namelijk niet, maar verder hoe dikker je dijbenen en bips (hoe meer "padding" er aan de binnenkant van je benen en onder je kont zit) hoe hoger je eigenlijk boven je zadel blijft hangen ipv in je zadel zitten. Daardoor lijken je benen als het ware korter te worden (probeer eens paar kussens in je broek te steken en zo te gaan zitten) + ze liggen dan meer schuin gekanteld ipv recht naar beneden te kunnen hangen. Standaard zadels op de markt zijn er gewoon niet voor gemaakt, het uitgangspunt blijft een persoon (of eigenlijk een man, want meer vrouwelijke vromen zijn vaak ook al een klempunt) van gezond gewicht met bijbehorende verhoudingen. Misschien hebben we straks nog obesitas-zadels (bariatrische zadels...?), who knows, maar voorlopig zijn alle zadels eigenlijk ongeschikt voor mensen boven bepaald BMI, ook al zijn die mensen objectief gezien niet zodanig zwaar dat een gezond paard het niet kan dragen.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:25

*probeert mee te denken*

Uitgaande van dat TS echt minder zwaar is dan ze er uit ziet en ze dus oké is om op te stappen.

Is het wellicht een optie voor TS om met een barebackpad oid te rijden? Een paar dikke dekjes met een dekensingel desnoods?
Dat zal voor het paard qua drukverdeling een stuk prettiger zijn dan dit zadel waar ze niet goed in past. Want dat kan echt wel problemen gaan geven, ook met eens per week rijden.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:12

En zonder sporen te rijden? Want volgens mij zijn de sporen niet nodig en zonder lijkt mij fijner voor het paard.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:11

Lijsken schreef:
*probeert mee te denken*

Uitgaande van dat TS echt minder zwaar is dan ze er uit ziet en ze dus oké is om op te stappen.

Is het wellicht een optie voor TS om met een barebackpad oid te rijden? Een paar dikke dekjes met een dekensingel desnoods?
Dat zal voor het paard qua drukverdeling een stuk prettiger zijn dan dit zadel waar ze niet goed in past. Want dat kan echt wel problemen gaan geven, ook met eens per week rijden.


TS heeft al iets gezegd over het rijden met BBP. Daarnaast brengt dit op een verkapte manier om toch weer het onderwerp op postuur of gewicht en de Mods waren daar heel duidelijk daarover.


Eilish schreef:
En zonder sporen te rijden? Want volgens mij zijn de sporen niet nodig en zonder lijkt mij fijner voor het paard.


Zeg je dat in elk ITP topic waar een ruiter sporen om heeft? Je kunt van een foto niet beoordelen of TS wel of geen sporen nodig heeft en ook niet of haar gebruik van de sporen onjuist of vervelend voor het paard is, dus de opmerking voegt niets toe en is hier totaal overbodig.

@Fly-High en DuoPenotti, jullie hebben gelijk, dit is wel een VZ zadel, ik heb de foto’s even op mijn laptop bekeken, want op mijn mobiel zag ik het verschil niet.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:21

Eilish schreef:
En zonder sporen te rijden? Want volgens mij zijn de sporen niet nodig en zonder lijkt mij fijner voor het paard.

Oh, dat had ik nog niet gezien. Waarschijnlijk omdat de hiel constant naar het lijf gericht is :\

Mwah Daphara, dit is geen goed spoorgebruik hoor en dat kun je van deze foto's echt wel vaststellen. Ik begrijp dat je haar kent en ik begrijp best dat je het voor dit meiske op wilt nemen maar hier gaat het 1 en ander echt niet helemaal goed. Ik stel daar de eigenaar van het paard/de instelling verantwoordelijk voor, niet dit meisje, ik begrijp best dat zij het leuk vind om op een paard te rijden maar hier mag best wat beter begeleid worden.

Afbeelding

Afbeelding

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:29

oei die ingezoomde foto's van die sporen vind ik niet zo fijn. Paardje wordt duidelijk flink geprikt. Liever zonder sporen. Paard moet wel heel braaf zijn. Die van mij had je met deze manier van spoorgebruik er echt af gegooit

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:40

Ik geef het op echt waar!

Het is geen “zoek de fouten” topic, het is een ITP topic!
TS vraagt geen advies, ze heeft dat ook meerdere malen duidelijk aangegeven.

Blader de laatste 15 Rij-ITP topics door en je ziet vaker een teen naar buiten wijzen en een spoor naar binnen, waarom wordt daar niets over spoor-gebruik gezegd?

Juist, omdat in dit topic de focus ligt op wat allemaal “fout” is, omdat het makkelijk is om iemand een trap te verkopen als die toch al op de grond ligt. Wat een helden zijn jullie toch!

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:42

@ Daphara. kijk eens goed naar die eerste spoor foto, je ziet toch duidelijk aan de huid van het dier dat die spoor flink inwerkt. En ja ik geef vaker reacties op spoorgebruik hoor.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:45

Mensen hou toch op met dingen zoeken.

En heb respect voor elkaar.

Ik vind hier echt hele nare reacties staan.
En er wordt nu op iedere slak zout gelegd door dingen te zoeken.

Heel kinderachtig om die ingezoomde foto’s te plaatsen.

En dan nog een rotopmerking er achter aan. Wat een braaf paard. Die van mij had je er allang af gegooid.

Zeg dan gewoon niets ipv iemand helemaal de grond in te stampen.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:48

Nouja zo is de mijne wel, die had je er serieus afgegooid als je zo je spoor gebruikt, die pikt dat niet.

Saul

Berichten: 9661
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: neckrope avondturen met pre nazari !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:49

Gefeliciteerd.

Cinnepin

Berichten: 8957
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:51

Saul schreef:
Gefeliciteerd.



Jij bent lekker vriendelijk :')