als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:15

Wat ik echt niet begrijp, is hoe je kunt genieten van het paardrijden met de wetenschap dat je paard op dat moment pijn heeft. Echt hoe dan..? Als de rollen omgedraaid waren, jij pijn moet lijden voor het plezier van een ander, zou je dat oke vinden?

Lieser
Berichten: 1560
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:19

flint_blesco schreef:
Een tijdje geleden vroeg ik mijn moeder om nog eens een paar foto's te komen nemen op buitenrit.
Nu ik ben iemand dat mijn haar altijd in een staart doet en mijn moeder deed het op 1 voorwaarde: mijn haar moest los op de foto's.

Na deze aankondiging verwachtte ik lang, dik haar à la Rapunzel dat zou dansen in de wind ...

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:22

Maar dat zien ze niet.
Ook al word het verteld, hij eet toch goed, of kijk hier staan zijn oren een keer naar voren *terwijl net de fanfare voorbij komt*
Hij rent echt zelf nog door de wei *achterna gezeten door een horzel*

Ze zien het echt niet, geen onwil. Ze zien het werkelijk niet.

Ik ben ooit toevallig eens bij iemand op de koffie gegaan.
Kijk eens, onze merrie ligt in die wei en onze dochter kan er zo lief bij gaan zitten *trots glunder*
Bij mij gingen direct alarmbellen, ben er wel eens bij gevraagd wat te doen want merrie viel dochter in de wei aan.
Lag dat paard daar met koliek wat ze niet herkende.
Na komst van de dierenarts gelukkig opgeknapt hoor. Maar het echt gewoon niet zien. Foto's gemaakt van dat wonderlijke moment....
En dat waren echt mensen die niets lieten om hun paard, die waren er echt goed voor.
Maar als je het niet ziet, niet herkent? Dan handel je ook niet.


amber15 schreef:
Wat ik echt niet begrijp, is hoe je kunt genieten van het paardrijden met de wetenschap dat je paard op dat moment pijn heeft. Echt hoe dan..? Als de rollen omgedraaid waren, jij pijn moet lijden voor het plezier van een ander, zou je dat oke vinden?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:29

Ik ga niet bijhouden wie wat waar ooit heeft geplaatst en kan het me ook niet herinneren. Maar ik zie heel vaak naar beeld voorbij komen, zowel irl als op Bokt en het lijkt er wel sterk op dat het uitmaakt wie wat waar plaatst, dus vriendjespolitiek.

Als ik nu zie dat mensen afgelopen weekend gewoon wedstrijden hebben gereden en trots laten zien, heb ik daar ook een mening over. Maar dure paarden, dure zadels en veel geld, dus mensen roepen snel oe en ahhh.

Of mensen die nu al jonge veulens afspenen met alle bekende smoesjes..........Maar niks zeggen, want als men 10 veulens heeft gefokt zijn ze expert en met veel en de juiste aanhang mag alles.

Als ik naar het schrijven van TS kijk, denk ik dat ze een verstandelijke beperking heeft. Dat praat het leed van het paard niet goed, maar geeft wel aan dat de begeleiding om haar heen niet goed is. En ik herken het, mijn gehandicapte broer reed en dan is het plezier van de mensen met beperking vaak wat voorop staat.

Het typisch bokt of azijnzeikerds etc vind ik ook bloedirritant als reactie op gegronde kritiek. Als je op bokt, waar paarden liefhebbers zitten met droge ogen kan zeggen; TS heeft lol, moet je jezelf ook wat vragen gaan stellen.

In mijn ogen zou het eerder vaker wat kritischer mogen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:31

Moderatoropmerking:
post weggehaald ivm niet voldoen aan de regels van Bokt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:49

We kunnen wel iets doen. Blijven reageren, ook op foto's van GP ruiters bijv. Dat is wel een stuk lastiger, want als je geen GP hebt gereden mag je niks zeggen en een grote groep mensen vindt het nog steeds een mooi stukje sport. Dan moet je dus tegen enorm veel weerstand kunnen als je kritiek gaat geven.

Met z'n allen op iemand met een beperking is natuurlijk veel makkelijker......

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:53

superpony schreef:
We kunnen wel iets doen. Blijven reageren, ook op foto's van GP ruiters bijv. Dat is wel een stuk lastiger, want als je geen GP hebt gereden mag je niks zeggen en een grote groep mensen vindt het nog steeds een mooi stukje sport. Dan moet je dus tegen enorm veel weerstand kunnen als je kritiek gaat geven.

Met z'n allen op iemand met een beperking is natuurlijk veel makkelijker......


Ik vind je onderste zin niet fair. Als Anky hier een topic zou openen, zouden de reacties niet mis zijn. Maar dat is niet aan de orde. TS heeft dit topic geopend en daarop krijgt ze zeer terecht commentaar. Als TS een beperking heeft die dermate zwaar is dat dit gevolgen heeft voor hoe ze omgaat met dieren, vind ik het heel erg dat ze (blijkbaar) niet beter wordt begeleid in wat ze online zet.

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:55

Moeder maakt de foto's, dus die ziet er geen probleem in.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 13:56

DuoPenotti schreef:
Moeder maakt de foto's, dus die ziet er geen probleem in.


Das toch erg? Ook dat je moeder zegt "vlieg maar lekker zonder cap in galop door het land, kind". Maar we weten niet zeker of het zo gaat. Iig is het wel opmerkelijk dat haar moeder niet ziet dat dit gewoon niet goed is.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:25

DuoPenotti schreef:
Moeder maakt de foto's, dus die ziet er geen probleem in.



Moderatoropmerking:
post verwijderd omdat het niet voldoet aan de Bokt regels

MarliesV

Berichten: 15248
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:27

HO stop, dit gaat wel erg ver! Je kan niet mensen gaan betichten van dingen, aan de hand van de informatie in dit topic en uit het verleden van de TS.

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:29

amen schreef:
DuoPenotti schreef:
Moeder maakt de foto's, dus die ziet er geen probleem in.



Veel psychische stoornissen zijn ook erfelijk...

Je ziet wel vaker oa adhd autisme pdd nos ed. Dat dat bij de kinderen zit. Maar ook bij ouders of ooms tantes grootouders...

maar hoe weet jij of deze mensen dat hebben?

De voorbeelden die ik eerder gaf was van mensen die dat niet hadden.
Dus nee dat kan en mag je zo niet stellen zonder ze echt te kennen

Fly_high

Berichten: 3323
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:32

amen schreef:
Sommige mensen hebben paarden voor hun eigen geluksgevoel..

De ellende en pijn die ze hun paard aan doen zien ze NIET. Kunnen ze niet zien. Tis een psychische stoornis. Die behandeld moet worden

Ze kunnen de gewone verantwoordelijk voor hunzelf niet eens dragen, laat staan voor hun kinderen of dieren!

Daar is psychische jeugdzorg voor.


Zo lelijk en dieronvriendelijk als de plaatjes in dit topic zijn, sla je toevallig niet door >;) Psychische stoornisen bij mensen obv van tien foto's op bokt vaststellen is best heftig... nog heftiger om autisme een psychische stoornis te noemen :') en het vooroordeel te verspreiden dat men met psychische aandoeningen dierenleed niet kan waarnemen.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:33

Ik zie dat een aantal mensen hier de Mongol Derby noemen als zijnde 'dierenleed'. Ik ga graag de discussie aan in een ander topic mocht daar behoefte aan zijn.

RianneH

Berichten: 28264
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:34

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat erg hard, er worden interessante vragen gesteld en algemene discussie gevoerd.

Het is echter nooit oké om persoonlijk te worden, of anderen te diagnosticeren via een topic. Hierbij dus het uitdrukkelijke verzoek niet persoonlijk te worden, maar inhoudelijk te blijven. Mocht dit niet mogelijk zijn zal het topic gesloten moeten worden, terwijl we liever kijken hoe we deze discussie op een toegankelijke manier af kunnen splitsen.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:37

Apple schreef:
Ik zie dat een aantal mensen hier de Mongol Derby noemen als zijnde 'dierenleed'. Ik ga graag de discussie aan in een ander topic mocht daar behoefte aan zijn.


Wat mij betreft behoeft dat onderp geen discussie.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:38

Mee eens, je kunt ook niet alles weten. Ik heb zelf ook een tijdje een paard gereden met een zadel wat slecht paste. Wist ik veel.. Toen ik erachter kwam en de eigenaar er niks mee wilde doen (ik was blijkbaar niet de eerste die haar hierop wees), ben ik daar weggegaan. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om op een paard te stappen, wetend dat het zadel slecht past of het dier pijn heeft.
Maar waar ik op doel, zijn mensen die al meerdere jaren door verschillende mensen er op worden gewezen dat het paard niet lekker in zijn vel zit, pijn heeft, het tuig niet past etc. en er niks mee gedaan wordt. Dan is het geen onkunde, geen onwil, maar een bewuste keus om je eigen plezier boven het welzijn van je dier te plaatsen. En dat kan ik niet begrijpen.

DuoPenotti schreef:
Maar dat zien ze niet.
Ook al word het verteld, hij eet toch goed, of kijk hier staan zijn oren een keer naar voren *terwijl net de fanfare voorbij komt*
Hij rent echt zelf nog door de wei *achterna gezeten door een horzel*

Ze zien het echt niet, geen onwil. Ze zien het werkelijk niet.

Ik ben ooit toevallig eens bij iemand op de koffie gegaan.
Kijk eens, onze merrie ligt in die wei en onze dochter kan er zo lief bij gaan zitten *trots glunder*
Bij mij gingen direct alarmbellen, ben er wel eens bij gevraagd wat te doen want merrie viel dochter in de wei aan.
Lag dat paard daar met koliek wat ze niet herkende.
Na komst van de dierenarts gelukkig opgeknapt hoor. Maar het echt gewoon niet zien. Foto's gemaakt van dat wonderlijke moment....
En dat waren echt mensen die niets lieten om hun paard, die waren er echt goed voor.
Maar als je het niet ziet, niet herkent? Dan handel je ook niet.


amber15 schreef:
Wat ik echt niet begrijp, is hoe je kunt genieten van het paardrijden met de wetenschap dat je paard op dat moment pijn heeft. Echt hoe dan..? Als de rollen omgedraaid waren, jij pijn moet lijden voor het plezier van een ander, zou je dat oke vinden?

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:44

amen schreef:
DuoPenotti schreef:
Moeder maakt de foto's, dus die ziet er geen probleem in.



Veel psychische stoornissen zijn ook erfelijk...

Je ziet wel vaker oa adhd autisme pdd nos ed. Dat dat bij de kinderen zit. Maar ook bij ouders of ooms tantes grootouders...


Zo, ga je lekker met je diagnoses?! Je hebt wel lef.. Doe maar niet.
Laatst bijgewerkt door Goudhaan1 op 15-08-22 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey
Berichten: 9523
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:44

Dit gaat echt veel te ver! Er worden nu psychische diagnoses gedaan door mensen die daar totaal geen verstand van hebben over iemand die ze alleen van een internet forum kennen. Dit kan echt niet!

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:48

Als iedereen zich houdt aan het groene verzoek, dan dooft dat deel van de discussie vanzelf uit toch :)

DuoPenotti

Berichten: 30097
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:49

@amber
Maar ze zien toch zelf dat hij ook met de oren naar voren loopt, dus wat weet bokt er dan van, of die smid of....?

Als hier de smid zou zeggen, dat voetjes geven gaat wel erg moeizaam, of een instructie dat zadel ligt niet oke, dan ga ik morgen actie ondernemen.
Maar als je dan een instructie hebt zie zegt, ah valt wel mee....

Daarnaast heb ik het idee, kan een niet kloppend idee zijn, dat in België de standaard van kennis gemiddeld lager ligt dan in Nederland over paarden.
Ook betreft instructie, zadelpasser en zo. Dat mensen daar veel beter moeten zoeken naar een goede.
Maar dan moet je wel weten dat je verder moet zoeken... Als dat niveau bij andere paardenkennissen net zo hoog is doe je dat ook niet.

Muronia

Berichten: 19651
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:00

Ik zie op de foto's iemand die plezier heeft op een paardenrug en een paard dat zichtbaar geen plezier heeft en ook te mager is. Ik heb medelijden met dit dier.

Daarna ben ik gaan lezen en blijkt er een voorgeschiedenis te zijn die ik niet ken. Die laat ik dan ook voor wat het is daarom.

Wat ik heel jammer zou vinden is als een topic als deze gesloten of verwijderd wordt. Of dat een TS als deze een verbod krijgt om foto's te plaatsen. Ik denk dat het juist goed is dat we hier een duidelijk statement in nemen door middel van de reacties en het niet verstoppen, want wat we niet kunnen zien, gebeurt niet? Dan steek je pas je hoofd in het zand.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: als je je moeder vraagt foto's te komen nemen met 1 voorwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:12

België is de inhaalslag aan het maken maar het gaat langzaam. Nederland heeft zeker weten lange tijd veel verder gestaan qua kennis rond welzijn.

Qua kunde en rijden in de springsport zou ik België dan juist wel hoger inschatten.

Maar hier krijg ik echt nog rare gezichten als ik zeg dat ze ook in de winter buiten moeten staan. Hier is ‘hele winter binnen’ nog heel courant helaas. En idd qua niveau van rijden vind ik het echt zoeken naar goede les.

Verder: diagnosticeren online vind ik echt niet kunnen. Gewoon niet doen zeg.

TS: ik zou gewoon altijd je cap opzetten, ook voor foto’s. Qua rijden ga ik met de rest mee.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:35

Wat een mooie omgeving, echt jaloersmakend! Ik wou dat ik in zo'n omgeving kon rijden. Ik zie ook dat je er plezier in hebt. +:)+

Wat ik ook zie is dat je er graag uitziet als een mooie combinatie met je setjes! Er is een manier waarop je straks nog trotser kan zijn op je foto's, maar net als bij setjes moet je daar een kleine investering voor doen en krijg je er heel lang plezier voor terug! Ik denk dat het jou en je paard kan helpen om te investeren in goede instructie die je kan helpen met jouw lichaam ontspannen en je paard leren zijn lijf beter te gebruiken. Zo kunnen jullie samen leren, nog meer lol hebben en heb je straks nóg mooiere foto's voor bijvoorbeeld aan de muur. +:)+

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:41

amen schreef:
DuoPenotti schreef:
Moeder maakt de foto's, dus die ziet er geen probleem in.



Veel psychische stoornissen zijn ook erfelijk...

Je ziet wel vaker oa adhd autisme pdd nos ed. Dat dat bij de kinderen zit. Maar ook bij ouders of ooms tantes grootouders...



wow dit gaat wel eventjes een grens over he.......de toespelingen dat ts een geestelijke beperking heeft vind ik al veel te ver gaan, maar nu haal je dr moeder er ook bij?
Sommige mensen zien gewoon niet wat ze fout doen....en daar zitten zelfs mensen bij met een hbo of wo opleiding. Dus gelijk concluderen dat er wel sprake zal zijn van een geestelijke beperking is wel zo kort door de bocht dat je gewoon de bocht uitvliegt.

Bokt mag idd wat meer aandacht schenken in wat er gepost wordt waarbij welzijn in het geding komt, maar ook dit soort valse insinuaties mag van mij op gemod worden. Ik heb dan ook een TEM de deur uitgedaan. Dit gaat echt veel te ver.

En daarom....om dit soort valse opmerkingen.....had ik in het verleden ( toen de topics voornamelijk met Rahere waren) vaak zo'n medelijden met ts. Had je dit ook in hun gezicht gezegd?
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-08-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt