Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 11:51

Gisteren heb ik na een pauze eindelijk weer een keer wat serieuzer getraind. Omdat ik zo tevreden ben met hoe Jillz dit aanpakte wil ik haar toch even in de spotlights zetten. (Verwacht er niet teveel van aangezien het stills uit video zijn).

Jillz is mijn achtjarige tuigpaard stermerrie waarmee ik M1 start. Ze is een paard met enorm veel beweging en een uitgesproken eigen mening.
Mijn houding en zit hebben nogal veel moeite met dit paard.

Foto's staan in willekeurige volgorde.
1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding

En nog twee foto's van na de training met 2 grote liefdes <3

11
Afbeelding
12
Afbeelding


En nog wat bewegend materiaal voor degenen die dat kunnen waarderen.

https://youtu.be/JrXv7hPCjtM
https://youtu.be/d-Hh8mEYjzE
Laatst bijgewerkt door jildou1979 op 30-07-22 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:55

Knappe dieren heb je, allebei :D En wat zijn tuigers toch leuk!

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 11:57

Ik vind het wel een mooi beeld het enige onrustige is haar staart ;)

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 12:08

Gelbrich schreef:
Ik vind het wel een mooi beeld het enige onrustige is haar staart ;)


Ja klopt, dat is helaas waar. Ze had dit al bij aankoop en dit verbetert helaas niet. Destijds was ze behoorlijk schreef en strak, ik hoopte dat dit minder zou worden als ik haar rechter zou krijgen en losser in haar kaak, door haar lijf en over de bovenlijn zou krijgen. Maar ondanks dat die dingen enorm verbeterd zijn blijft haar staart zeer onrustig. Alle adviezen om dit op te lossen zijn welkom. Osteopaat, zadelpasser komen regelmatig ter controle.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 12:12

BaileyMix schreef:
Knappe dieren heb je, allebei :D En wat zijn tuigers toch leuk!


Dank je wel. Abba (mijn australian Shepherd) heeft de looks en een geweldig karakter <3

DreamGuide

Berichten: 2018
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:37

Wat is ze knap en wat kan ze stoer lopen. <3

Onrustig staart doet die van mij ook hoor, vermoed dat het een tuigerdingetje is haha

Qimm

Berichten: 15192
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 12:54

DreamGuide schreef:
Wat is ze knap en wat kan ze stoer lopen. <3

Onrustig staart doet die van mij ook hoor, vermoed dat het een tuigerdingetje is haha



Mijn tuiger heeft ook zo'n buitenboordmotor 8)7 Heel herkenbaar dus. Ik vind dit overigens ook wel een hele knappe <3 Tuigers zijn echt zo leuk!

Nimber

Berichten: 26557
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:44

Wat een leuk paard!

xVera94

Berichten: 131
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:21

Zo, mijn tuiger heeft beweging, maar die van jou heeft er echt gangen op zitten. Ik vind de foto's tof, maar het bewegende beeld (met name de draf op het filmpje) doet daar echt nog wel een paar schepjes boven op. Heerlijk! <3 Behalve om uit te zitten dan. Ik vind het een heel aansprekend dier en volgens mij laat je haar ook heel erg in haar waarde met rijden. Mooi om te zien!
De staart herken ik niet zozeer van mijn tuiger, de uitgesproken eigen mening des te meer :')

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 18:26

Dank jullie wel!
Tuigers zijn echt geweldig, ik had me geen toffer paard kunnen wensen.
Fijn om te horen dat die staart wel herkenbaar is.
@DreamGuide zijn jij en Horonae al ZZ-licht, wat onwijs knap. Ik blijf het fantastisch vinden wat jullie samen doen!
@xVera94 Super lief, dank je wel! Jillz moet je ook wel echt in haar waarde laten anders zal ze het wel duidelijk maken. Ik vind dat ze groot gelijk heeft en waardeer dit enorm in haar.

Neon

Berichten: 4947
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:31

Mooi dier

Rocamor

Berichten: 10971
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:45

Wat een retegaaf peerd heb jij onder je achterwerk zeg :oo

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:04

jildou1979 schreef:
Gelbrich schreef:
Ik vind het wel een mooi beeld het enige onrustige is haar staart ;)


Ja klopt, dat is helaas waar. Ze had dit al bij aankoop en dit verbetert helaas niet. Destijds was ze behoorlijk schreef en strak, ik hoopte dat dit minder zou worden als ik haar rechter zou krijgen en losser in haar kaak, door haar lijf en over de bovenlijn zou krijgen. Maar ondanks dat die dingen enorm verbeterd zijn blijft haar staart zeer onrustig. Alle adviezen om dit op te lossen zijn welkom. Osteopaat, zadelpasser komen regelmatig ter controle.


Dan hoort het gewoon bij haar :j

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:14

Staart zou ik mij niet druk over maken. Oren staan naar voren. Wat een porrie heeft deze merrie.
Je grootste uitdaging is om het voorwaartse wat meer te doseren. Iets met even(ge)wicht op vier benen.
Zitten op je kont en met rust uitwerken.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 09:12

Morganlefay schreef:
Staart zou ik mij niet druk over maken. Oren staan naar voren. Wat een porrie heeft deze merrie.
Je grootste uitdaging is om het voorwaartse wat meer te doseren. Iets met even(ge)wicht op vier benen.
Zitten op je kont en met rust uitwerken.


Dank je wel!
Ze is (normaal gesproken) wat traag in haar achterbeen en wil graag gaan stuwen. Ze moet daarin vlotter worden zonder zich naar voren van het achterbeen af te gooien. Dat zitten is idd een ding, ik vind dat echt lastig. Ze gooit me echt omhoog en ik vind het heel moeilijk om haar achter actief te houden zonder mijn ontspannen zit te verliezen.
Zitten nog wel wat trainingsuren in, maar dat houdt het juist zo leuk.

office
Berichten: 825
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:45

Mooi zijn jullie met z’n drietjes .Lijkt me ook een hele fijne bak bodem trouwens .

Suzanne F.

Berichten: 49424
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 10:31

Probeer echt te werken aan de nageeflijkheid en de verbinding over de rug. Op eigenlijk geen enkele foto is ze echt nageeflijk. Ze houdt zich wat vast in haar lichaam en die motor van achteren werkt nu alleen maar tegen je. Ze moet zich meer vormen naar je hand toe, echt nageven en van daaruit de hand gaan volgen en blijven opzoeken. Ze loopt nu in een houding maar echt loslaten doet ze niet.
Als ze dat gaat doen heb je er echt een ruig dier aan hoor. Al blijft het ruggebruik wel een aandachtspunt maar dat is met de meeste tuigers zo.

jildou1979
Berichten: 318
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 11:40

Ja, dat klopt. Dat sluit volgens mij aan bij wat ik eerder aangaf met betrekking tot het achterbeen?
Alleen kan ik mij niet helemaal vinden in de lossigheid van haar lijf, zeker voor dit type paard is ze zeer los in haar bovenlijn. Haar (rechter-)kaak is zeer zeker wel een stuk waar ze zich makkelijk vast zet.
Waarom heb jij de indruk dat Jillz mijn hand niet volgt? Ik heb juist de indruk dat ik haar makkelijk in verschillende houdingen kan rijden (in elk geval kan, laten zakken en strekken). Wellicht doordat op de foto's de houding telkens vergelijkbaar is?

Suzanne F.

Berichten: 49424
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 14:53

Misschien vertekent dat iets op de foto. Ik heb op veel foto’s het gevoel dat ze er net niet doorheen is en ze je hand niet in verbinding opzoekt. Maar nogmaals, dat is van foto’s moeilijker dan van bewegend beeldmateriaal natuurlijk.

hesterve

Berichten: 1940
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Tuigpaard Stermerrie Jillz onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:41

Knap dier en heel knap gereden! Dat zitten wat niet meevalt en die staart is heel herkenbaar…
Jullie komen er wel met de juiste training, t kost misschien meer uren training maar als t voor elkaar is dan heb je echt de wauw factor.
En mijn inziens blijft nagevelijkheid en lossigheid altijd een groot aandachtspunt bij dit soort dieren. Ze houden zo makkelijk toch net iets vast, ben daar met die van mij ook altijd mee bezig.
Veel plezier en succes!

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:16

Bewegende beelden vind ik heel fijn. Super leuk beest.

Je ziet wel precies aan haar staart wat ze moeilijker vind. De hoeken bij je contra (en daar drukt ze haar hals ook wat op lijkt het). En de rechte lijn is ze er veel rustiger mee.
Mij stoort het eigenlijk maar minimaal omdat je haar verder wel bereidwillig haar ding ziet doen.

Beetje als die tennisdames die vroege ha-ie of uhm riepen als ze een bal sloegen :') Of eender welk poep-hoofd bij een sporter die zich concentreert.