Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 19:28

Hi Bokkers :wave:

Daar zijn we weer, dit keer met mijn eigen paard Action (v. Special D) <3 Hij is inmiddels alweer 17 jaar (I’m in denial.. de tijd gaat echt veel te hard). Ik heb hem al sinds hij 4 jaar oud is en hij is echt mijn allerbeste vriendje.

We starten maar heel zelden omdat Action een verleden heeft met hardnekkige maagzweren. Dit keer hebben we geprobeerd hem een heel weekend mee te nemen. Alle wedstrijden hier zijn ver weg (lees minimaal 2,5 uur rijden) en nu we op dit niveau starten vind ik het niet eerlijk meer om hem op 1 dag te starten en 5 tot 6 uur op de trailer te zetten.

Ik had een stal en een eigen weilandje voor hem gereserveerd. Thuis staat hij dag en nacht buiten, op deze manier kon hij tenminste overdag lekker buiten staan en grazen. Hij leek erg op zijn gemak en heeft goed gegeten en gedronken, dus het lijkt alsof hij er goed doorheen is gekomen :j

Op vrijdag zijn we aangekomen en op zaterdagochtend hadden we een ZZ-Zwaar proef staan (Fourth level test 2). Hij voelde met losrijden super goed en dat gevoel konden we in de proef mooi vasthouden. Op 1 klein foutje na een heel fijne proef gereden. Uiteindelijk 2e geworden met 66.316% (0.1% los van de nummer 1 :Y) )

Toen op zondagochtend stond ons Prix St. George debuut gepland *\o/* ik merkte met losrijden dat de energie er een beetje uit was en dan is het altijd wat moeilijker om hem aan elkaar te houden. De proef zelf hadden we hele mooie stukken in de appuyementen, uitgestrekte gangen, stap en galoppirouettes. Een hele vette fout in de serie om de 4 leverde ons een welverdiende 2 op :') gelukkig de serie om de 3 ons kunnen herpakken. Al met al een 2e plaats met 60.441% <3

Het is fijn om te weten dat zelfs met een 2 op ons protocol we alsnog de 60% halen. Hopelijk met wat meer routine, iets meer energie en controle gaan we de score de volgende keer iets opschroeven.

Ik ben in ieder geval méga trots op Action. Wat een wereldpaard. En het belangrijkste, we doen het zonder ruk en pluk werk, ik weiger ‘druk’ erop te zetten. Het moet een feestje zijn voor ons allebei en anders stoppen we ermee.

Geniet (hopelijk) van de foto’s! Mocht je onze avonturen op de voet willen volgen dan kan dat op instagram @christinedv_


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Dankjewel voor het kijken/lezen!

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 08:17

Goed gedaan. Die PSG is toch zo’n geweldige mijlpaal!!!
Hij ziet er super fit uit!

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:15

Gefeliciteerd! Fijn dat je hebt kunnen gaan en Action er weinig onder te lijden heeft gehad (qua maag). Ik herinner me nog in je vorige topic dat je daar heel wat hoofdbrekens over hebt gehad.

miereneter

Berichten: 2588
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:25

En of dat je daar trots op mag zijn, gefeliciteerd. Het rijden ziet er inderdaad enorm vriendelijk uit. Hulde dat je in de eerste plaats aan je paard denkt, en niet aan de prestaties. Het houdt jullie in elk geval niet tegen!

Moon10
Berichten: 372
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 09:40

Knappe combinatie! Gefeliciteerd met de behaalde resultaten.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:07

Zo super zeg, heerlijk op trens en jouw instelling zouden meer mensen mogen hebben! Gefeliciteerd met de behaalde resultaten.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:11

Wat heerlijk om te zien dat het prima kan op een trensje met een losse neusriem.
Top voorbeeld!

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 12:15

Gefeliciteerd!

Ik vind het er ook super vriendelijk uitzien. Is dit een normaal beeld in de VS ?

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 14:21

Dankjewel voor de leuke reacties! <3

De meeste mensen hier doen er vanaf Z niveau toch meteen een S&T in (helaas). Ik vertel al mijn les klanten dat ik het prima vind als ze een S&T willen uitproberen. Maar dan moeten ze wel netjes blijven rijden, en dan moet het paard ook daadwerkelijk er beter op lopen dan op een trens. Anders zie ik de meerwaarde er niet van om er een 2e bit in te hangen.

Verder vind ik het beeld hier in de usa over het algemeen wel een stuk vriendelijker. Je wordt hier echt hard afgestraft op trekken, of als je paard duidelijk in een frame gedwongen wordt. Ook wordt er niet zoveel waarde gehecht aan veel spektakel - tenzij het paard technisch goed voor elkaar is. Dat vind ik wel mooi om te zien :j

Anoniem

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:30

Dat klinkt wel jaloersmakend :=

Ik ben heel blij dat ik na jaren van uitersten ook jouw instelling te pakken heb en kan behouden, het moet LEUK zijn (voor allebei).

Gefeliciteerd met je mooie debuut!

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 14:32

Wat rijd je hem ontzettend vriendelijk en fijn zeg! Hij oogt als een groot dier, hoe groot is hij? En van harte met jullie mooie plaatsing.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 15:01

Dankjewel weer! <3

@robijntjah: wat fijn dat je er ook nu zo in kan staan! Voor mij was dat ook een weg waar ik doorheen moest, maar uiteindelijk voelt het ZO goed om elke dag je paard een aai te geven en te weten dat ze jou net zo leuk vinden als jij hen. Daar kan echt niets tegenop.

@Sam I am: hij is grappig genoeg ‘maar’ 1.72 m. Hij oogt groter omdat hij best wel lang is van oor tot staart en ook veeeel body heeft denk ik :j

Lukasje
Berichten: 11340
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Action Prix St. George en ZZ-Zwaar in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 17:18

Het valt meteen op: hoger niveau en GEEN stang en trens. Top !

_Snow_White

Berichten: 3192
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:10

Wat leuk, top beeld ook :D

Ik heb mijn merrie afgelopen weekend voor het eerst 4th level gestart, echt een top gevoel als je zoiets met je eigen paard kan doen!


_Christine schreef:
Verder vind ik het beeld hier in de usa over het algemeen wel een stuk vriendelijker. Je wordt hier echt hard afgestraft op trekken, of als je paard duidelijk in een frame gedwongen wordt. Ook wordt er niet zoveel waarde gehecht aan veel spektakel - tenzij het paard technisch goed voor elkaar is. Dat vind ik wel mooi om te zien :j


Ik denk dat dit ook komt omdat het algemeen niveau iets anders/correcter is. Het (intro/training) B is hier ook echt een beginners niveau, dus dat trekken is niet "nodig" omdat je zonder volledig nageeflijk te zijn evengoed nog een prijs kan krijgen. Veel ruiters zeggen dat het niveau hier lager is, maar ik denk dat de verwachtingen hier juist bij het niveau passen en in Europa in het B/L eigenlijk te hoog is.

Ik merk dat verschil vooral in lesgeven aan <18 ruiters in Nederland vs Noord-Amerika, want op die leeftijd willen ze toch graag af en toe een lintje winnen. Wij werken echt aan correct rijden (voltes zijn rond, hoeken in etc) & een onafhankelijke zit voordat we met meer detail aan de lichaamsbuiging & hoofdhouding gaan werken terwijl in Nederland de pony "in de knik" moest lopen om uberhaupt een beetje bovenaan te kunnen eindigen.