Amar op wedstrijd in het L1

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nelske164

Berichten: 195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Boxtel

Amar op wedstrijd in het L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-22 13:05

In 2016 plaatste ik dit topic over mijn project bijrijd paard Amar: Amar tijdens onze 2e L1 wedstrijd

Het rijden was hier eigenlijk één groot compromis en hierna was het nog steeds heel vaak strijd. Ik heb toen een tijdje 1x per week wat rondjes door de bak gedaan, want door drukte met werk en geen motivatie, had ik geen puf en zin voor meer.
In 2020 begon het toch wel weer te kriebelen om echt aan de slag te gaan. Alle moed bij elkaar geraapt, nieuw zadel, nieuw hoofdstel/bit en vooral heel de trainingen volledig op de schop. Sindsdien trainen we onwijs hard en sinds dit jaar gaan we weer op wedstrijd. Zijn explosies zijn nog niet helemaal weg, maar ze zijn beter af te vloeien, waardoor zijn sterke punten nu wel goed tot uiting komen en we nu toch langzaam aan met winspuntjes thuis komen.
Afgelopen vrijdag waren we op wedstrijd in Someren en daar heeft Foto4U foto's van gemaakt.
Als ik dan het vorige topic en deze foto's vergelijk, ben ik zo trots op waar we nu staan <3
1:
Afbeelding
2:
Afbeelding
3:
Afbeelding
4:
Afbeelding
5:
Afbeelding
6:
Afbeelding
7:
Afbeelding
8:
Afbeelding
9:
Afbeelding

Nu nog kiezen welke ik wil laten afdrukken op groot formaat <3

Euridicey

Berichten: 702
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Amar op wedstrijd in het L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:09

Wat fijn dat jullie het weer starten, je ziet er goed uit op de foto's. Ik moet wel zeggen dat ik echt geen fan ben van het hoofdstel. Die lage neusriem is niet heel vriendelijk

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:10

Wat fijn dat je weer aan de gang bent, en lekker hebt kunnen rijden!

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:23

Sorry, ik vind het geen fijne plaatjes. Ik zie heel veel spanning bij je paard, en bijna op elke foto een valse knik. Hele strenge handen ook, met name je binnenhand, en juist die moet zacht zijn, je paard geeft na op de buitenteugel, je binnenhand moet zacht zijn, zodat het achterbeen eronder kan en je paard los kan laten in kaak, nek, en rug.

Volgens mij doe je super je best, en dat is ook echt te zien, maar de nageeflijkheid is nog wel echt een stuk om aan te werken. Misschien met een goede instructeur wat aandacht aan besteden :j

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:24

Wat fijn dat het zoveel beter gaat. Ik vind je paard nog wel erg opdrukken. Je ziet dit ook aan de halsspier die niet mooi doorloopt. Hoe train je thuis? Ik denk wel dat als je die spanning onder controle kan krijgen jullie de klasses door kunnen vliegen hoor.

De neusriem moet wel echt omhoog. Nu ligt de neusriem tegen de neusvleugels aan.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:26

Leuk om de progressie bij jullie te zien en wat fijn dat je de motivatie weer hebt kunnen vinden!
Jullie zijn een leuke combinatie al is de spanning er nog wel aan te zien. L

De lage neusriem viel mij ook op en daardoor lijkt het beeld wel oncomfortabel voor je paard (open neusgaten). Ik zou hem zelf nog een stukje hoger doen, hij valt nu onder het neusbot en dat is niet de bedoeling.
Door het neusnetje is het niet helemaal goed te zien maar bij mijn merrie zit hij zo:
Afbeelding

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 00:44

Ik word ook niet heel blij van de foto's. Paard lijkt mij niet comfortabel.

Ik zou vooral enorm aan jezelf gaan werken. Je houding (hand!!!) belemmert je paard nu.

Verder idd je neusriem. Die moet echt flink omhoog. Dat daar geen opmerking op het protocol opstond vind ik vreemd.

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Amar op wedstrijd in het L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:00

Wat fijn dat je het plezier in rijden en trainen weer teruggevonden hebt!

De foto's van de zijgangen zijn mooi! Je paard kan goed scharen, duidelijk een sterk punt!

Helaas moet ik verder wel meegaan met mijn voorgangers. De neusriem ziet er echt niet comfortabel uit en je paard lijkt strak en niet fijn nageeflijk door zijn hele lijf. Het oogt meer als in een houdinkje te lopen. Voor mij wordt dit ook bevestigd als ik kijk naar je "oude topic", op die oude foto's vind ik je paard fijner in zijn bespiering zitten.

Autumnn

Berichten: 8073
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Amar op wedstrijd in het L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:39

Wat goed dat jullie weer op wedstrijd gaan! een lage neusriem is lastig hè, wanneer zit hij nou goed. Bij jou mag hij inderdaad wel wat hoger, ongeveer 4 vingers boven de neus :)

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:32

Ik vind jullie een leuke combinatie en denk zeker dat je op de goede weg bent! We moeten allemaal ergens beginnen en juist door bewust te zijn van de je werkpunten en daar ook mee aan de slag te gaan kun je groeien. Volgens mij ben je goed op weg en het belangrijkste is dat je er weer plezier in hebt met je paard. En zo ziet het er ook uit! +:)+

AnnoNiemand

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:37

Ik vind de aanleuning, eigenlijk het hele plaatje, er in je vorige topic beter uitzien. Ben je ondertussen van instructie gewisseld? Puur nieuwsgierigheid. :) De neusriem is al genoemd. Misschien is een anatomisch hoofdstel fijner voor hem? Gezien he verhaal lijkt het me een gevoelig paard.

Kortom, leuk paard, leuke combi, maar ik 'voel' het nog niet helemaal. Alsof dit niet helemaal de juiste trainingsweg is voor dit paard (je ziet ook een hele onontwikkelde bovenlijn).

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:22

oji schreef:
Wat fijn dat je het plezier in rijden en trainen weer teruggevonden hebt!

De foto's van de zijgangen zijn mooi! Je paard kan goed scharen, duidelijk een sterk punt!

Helaas moet ik verder wel meegaan met mijn voorgangers. De neusriem ziet er echt niet comfortabel uit en je paard lijkt strak en niet fijn nageeflijk door zijn hele lijf. Het oogt meer als in een houdinkje te lopen. Voor mij wordt dit ook bevestigd als ik kijk naar je "oude topic", op die oude foto's vind ik je paard fijner in zijn bespiering zitten.

Ja, daar is hij ook niet nageeflijk, maar is het alleen het laatste knikje zeg maar. Als je op de eerdere foto's je binnenhand wat meer zou meegeven, en je paard op de buitenteugel hebt, ben je er.

En ik zou absoluut de lage neusriem vervangen door een hoge.
Lage neusriemen zitten als ze goed zitten op het puntje van het neusbot, en als ze te laag zitten zowat in de neusgaten. Beide is echt niet diervriendelijk.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Amar op wedstrijd in het L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:40

Ik snap dat je trots bent. Van zo lang voor je gevoel vechten, naar dit.
Een nieuw zadel lijkt jou goed te doen, je houding is veel beter vergeleken met het vorige topic 6 jaar terug.
De tip over de neusriem is al gegeven. Maar daarnaast ga ik met de rest mee dat dit niet een manier van rijden is die het paard verbeterd. Als je hem nu 2 jaar intensief rijdt met de juiste benodigdheden, had ik andere/betere bespiering verwacht. Met name te zien aan de hals.
Het is echt zonde want verder is het algemene beeld fijn en schaart hij makkelijk.
Wat zegt je lesgever ervan? Waar ben je mee bezig met het rijden voor jezelf en in de lessen?

nelske164

Berichten: 195
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 19:34

Misschien had ik er nog even bij moeten vermelden dat hij in de winter ziek geweest is en daarbij heel erg is afgevallen. Zo erg zelfs dat hij echt bijna vel over been was. Daarbij is hij dus ook veel spieren kwijtgeraakt. Pas sinds maart hebben we hem weer netjes op gewicht, maar de spieren moeten nog meer terug komen.

Wat betreft het rijtechnische gedeelte weet ik zelf ook prima waar onze moeilijke punten liggen en daar werk ik met mijn instructrice ook hard aan. Dit blijven ook maar gewoon moment opnames van een wedstrijd (waar toch altijd wat meer spanning bij komt kijken) ;) . Thuis loopt hij beter en met meer ontspanning. Zoals xmarliez het mooi zegt, moeten we toch ergens beginnen en we leren het alleen maar door te doen en kilometers te maken. Ik ben nu vooral wel heel blij dat we inmiddels zo de ring door kunnen in plaats van op zijn achterbenen, in zijn achteruit of als een kanon alleen maar keihard.

De neusriem vertekend op de foto's denk ik, door de grote neusgaten van de warmte/zich druk lopen maken. Ik heb net nog eens gekeken thuis en hij ligt gewoon netjes, past ook nog een hand tussen op de neus, dus zit totaal niet strak. Terug naar een hoge ga ik sowieso niet doen, daar loopt hij helemaal niet fijn op.

Avalanche

Berichten: 16203
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Amar op wedstrijd in het L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:33

Spanning snap ik he. Echt. Maar liever dan een paard met de neus in de lucht, dan een valse knik. Want nu knikt je paard in in het bovenste deel van de nek, maar houdt kaak en nek vast (te zien aan de strakke mond en de neusgaten) en dat wil je niet.

Spieren terug opbouwen snap ik ook, ben ik nu ook mee bezig met mijn zwarte. Ik snap ook dat dat niet ineens gebeurd is, maar halsspieren zitten er snel op, hoor, dat is in 3 maanden tijd gedaan.

Ik ben benieuwd van foto's van thuis, want ik ben het met je eens dat die er 9 van de 10 keer een stuk fijner uitzien. Spanning heeft absoluut een negatief effect op je rijden.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:57

Ook ik vind je neusriem echt te laag.. je zegt de foto's geven een vertekend beeld door grote neusgaten, maar het zit echt niet fijn zo. Op of over het zwevende neusbot

Niemand zegt hier boven dat hij te strak zit.
Wel te laag :)