Een thuis training met SuperSam

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorsePassion
Berichten: 974
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:22

Altijd leuk om rijfoto's te zien :))
Ik weet niet of je zelf je verbeterpunten ziet?

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:27

Gloeiende griebels, jullie zijn wel aan elkaar gewaagd. Dat was een lange reis voor beiden.

En wat kun je zelf veel leren bam zo'n dier. Want daar waar jij Sam met al zijn nukken en grillen en spanningen hebt geleerd dat "het" goed is, dat ben je voor jezelf ook aan het leren geloof ik.

De spanning bij Sam in zijn hoofd en bij jou kennelijk nog in je lichaam.

Respect hoe ver jullie samen gekomen zijn.

Het enige dat ik me nu afvraag: als Supersam al zo'n paard met zo'n handleiding is, hoe erg moet Terror dan zijn als je haar zo noemt. Die moet dan wel levensgevaarlijk zijn >;)

HorsePassion
Berichten: 974
Geregistreerd: 21-03-20

Re: Een thuis training met SuperSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:10

Wat gek. Ik heb een bericht hier geplaatst. Is ook te zien in mijn berichten maar niet in je topic.

HorsePassion
Berichten: 974
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:38

Ik denk dat mijn berichten hier nu weer zichtbaar zijn. +:)+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 22:56

Tjiftjaf: voor mezelf is het nu vooral even k*t omdat noch ik, noch mijn fysio vinden waarom mijn lijf zich zo vast zet. Kan iets heel klein zijn. Heb nog eens zo’n periode gehad. Dat was toen iets zo klein dat het onder al de rest van de blokkades gewoon niet op viel tot hij het eens per ongeluk los maakte. :=
Voor nu heb ik het er even mee te doen. Ga twee keer per week naar de fysio en doe oefeningen elke dag... Mijn fysio maakt steeds de blokkades los en probeert verschillende dingen en als iemand het kan vinden en kan oplossen is hij het. :D

Wb Sam zal vooral soepelheid, ontspanning en die aanleuning altijd iets zijn om waakzaam over te zijn en aan te blijven werken. Verder heb ik een erg goede trainer die heel goed is in hem stap voor stap sterker en soepeler maken. Want hij is nog niet op zijn maximum. :+:


Rocamor schreef:
Gloeiende griebels, jullie zijn wel aan elkaar gewaagd. Dat was een lange reis voor beiden.

En wat kun je zelf veel leren bam zo'n dier. Want daar waar jij Sam met al zijn nukken en grillen en spanningen hebt geleerd dat "het" goed is, dat ben je voor jezelf ook aan het leren geloof ik.

De spanning bij Sam in zijn hoofd en bij jou kennelijk nog in je lichaam.

Respect hoe ver jullie samen gekomen zijn.

Het enige dat ik me nu afvraag: als Supersam al zo'n paard met zo'n handleiding is, hoe erg moet Terror dan zijn als je haar zo noemt. Die moet dan wel levensgevaarlijk zijn >;)


_O- ik schoot even in de lach.. :))

Ik heb onnoemelijk veel geleerd van Sam. Over paardrijden, over opleiden maar nog veel meer over mezelf en mijn eigen gebreken. Sam en ik lijken kwa karakter enorm op elkaar. _O-
Ik heb wel eens gezegd dat Sam gewoon ‘ik’ is maar dan zonder zelfbeheersing. :o
Een deel van mijn spanning nu is ook te herleiden naar mentale onrust maar ik zie momenteel niet meteen oplossingen voor die onrust helaas.

Verder heeft Sam over de jaren veel bijnamen gehad. Sam de verschrikkelijke, Samantha (omdat hij zo humeurig kan zijn en moodswings heeft.) Darth Samantha (toen was ie extreem humeurig en hij had een zwarte vliegenkap op. := ). Met de stalgenoten die me veel geholpen hebben ben ik erg goed bevriend. We hebben termen zoals ‘een Samantha-dagje’ als we zelf neurotisch en humeurig zijn en ‘Een Sammeke doen.’ is een kleine mental breakdown hebben om niks. O:)
Sam is een dankbaar slachtoffer voor dat soort dingen, we hebben ook OMS ipv OMG. Want Sam = Samuel = ‘de naam is God’ of op slechte dagen Samáel wat dan weer aan Satan gelinkt is. _O-
Maar meestal is het SuperSam. :))

Terror is oorspronkelijk gekomen omdat ik haar als veulen altijd ‘terrorist’ en ‘gouden nachtmerrie’ noemde. Dat werd al snel ‘Terror’. Maar ze is ook al levensgevaarlijk genoemd door een vorige trainster. Die wilde me ook niet meer helpen met zadelmak maken terwijl zij grondpersoon was. :+ Ik ging er op.

Terror is echt op vrijwel elk gebied het compleet tegen over gestelde van Sam. Het enige dat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze mij als eigenaar hebben en dat beide niet vals zijn. Beetje apart maar niet vals.. _O- Ík vind haar niet perse levensgevaarlijk maar ik ben me er ook bewust van dat ze niet voor iedereen geschikt zou zijn kwa karakter.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:41

Respect voor jou en Sam. Hoedje af!
.. Ook voor je partner en moeder trouwens- hun zenuwen moeten door de jaren heen ook wel zijn gestaald :+
Je schrijft het ook mooi beeldend en invoelend op. Leuk om te lezen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Een thuis training met SuperSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:34

Wat knap dat jullie zo ver zijn gekomen!

Zou ik mogen vragen waarom je er voor kiest om een paard met een weke rug en die moeite heeft met ontspannen en uitademen, diep te rijden ipv lang en laag?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 10:11

senna21 mijn moeder krijgt nu ook minder mee dan vroeger dus voor haar is het iets makkelijker geworden. _O- Mijn man heeft geleerd dat ik meestal de risico's wel goed kan inschatten en dat ik heus wel hulp vraag als ik twijfel. :D Vorig jaar een paar kleine dingetjes gehad die ik echt niet had kunnen voorkomen. Dan schrikt mijn man wel maar goed, hij weet ook dat het er bij hoort. Hij is sowieso inmiddels wel e.e.a gewend door de operaties en gezien ik epilepsie heb en hij inmiddels ook al een paar keer de ambulance heeft moeten bellen alvorens ze 1. door hadden dat het epilepsie was en 2. de medicatie goed ingesteld gekregen hadden. :=
Hm... Ja... Misschien moet vooral mijn man toch wel stalen zenuwen hebben. _O-
Toen Rêve geboren werd en bleek wat voor karakter ze had heeft hij ook twee jaar vol gehouden dat we haar weg zouden brengen om te beleren. Ik zei niks maar dacht in mezelf "neuh da doen we nie." _O- Hij weet inmiddels dat als ik op zo'n dingen niet reageer dat ik mijn zinnen op iets anders gezet heb en dat ik geen zin heb in discussie omdat ik toch niet van plan ben om te luisteren. :o _O- Bovendien had ik voor mezelf beslist dat ik zou kijken wat ze deed op het zadel en op basis daarvan zou beslissen of ik er zelf op ging of niet. Toen Rêve 5 zou worden is hij mijn grondpersoon geweest en hebben we haar samen ruitermak gemaakt gezien ze bij het voorbereidend werk zo snel "mee" was. Hij sputterde even tot ik kwam met het argument "als iemand anders haar beleerd moet ik haar vervolgens toch weer omzetten naar mijn hulpen tenzij je nog een ruiter met een halfzijdige verlamming vindt die paarden beleerd." O:)
Toen heeft ie diep gezucht, haar eens aan de longe genomen, gezien dat ze daarin echt wel braaf en nuchter was en me geholpen. Ik denk dat hij gedurende die eerste weken nerveuzer was dan ik. _O- :(:)

Bowo: Dat mag. :) Omdat hij bij lang en laag nog steeds vrij makkelijk de rug weg kan drukken en de achterhand moeilijker te activeren is. :)
Wat ik wel vaak doe is bv op wedstrijden, om hem eerst lang en laag te laten en als hij daarin dan ontspant, pak ik hem van daaruit op naar dat rondere om hem iets meer te kunnen activeren in die ontspanning. :) Lang en laag doen we ook bij het "uitrijden" in galop, draf en stap. Maar daarin is de activatie van zijn achterbeen een stuk moeilijker klaar te krijgen en bovendien heeft ie dan de neiging om die rug "hol" te laten worden. :) Op het einde, als hij dus goed aan die hulpen staat, dan is dat probleem er veel minder. Maar aan het begin van de training als hij nog met zijn gedachten bij vlinders en vogeltjes zit, dan is het met lang en laag nagenoeg geen doen. :D Door hem rond in te stellen behoud je simpelweg meer controle over wat er vanvoor, van achter en in het midden gebeurt. :) Hij wordt nu bovendien ook niet extreem diep ingesteld. :D Bij dit paard is lang en laag alleen nuttig om inderdaad die eerste "spanning" er uit te laten maar wil je hem ook kunnen activeren dan is het gewoon niet meer zo handig. :) Hij heeft vanvoor een zekere "begrenzing" nodig. En die krijg ik bij lang en laag op één of andere manier niet klaar bij hem. Dus samen met mijn trainer voor deze manier gegaan. Voordeel hiervan is ook dat we doorheen het rijden bij wijze van spreke elke paar minuten even een paar centimeter "lucht" kunnen geven zonder hem volledig lang te laten worden/uit elkaar te laten vallen. :) Want je kan ze niet lang en laag laten lopen zonder dat ze lang worden. :+ En als je een paard hebt dat echt vrij regelmatig nood heeft aan "lucht" dan moet je dus bijna elke drie rondjes dat dier lang laten worden en dan weer oppakken naar werkhouding. In theorie kan dat natuurlijk allemaal maar in praktijk is het heel omslachtig en verliest het dan gewoon zijn voordelen. :)

Inmiddels heeft hij overigens geen moeite meer met uit ademen. Ik heb iig dat gevoel al tijden niet meer gehad bij hem.
Toen hij nog echt met die absolute basis bezig was, dus niet met gedragenheid en verzameling, liep hij trouwens bijna constant lang en laag. :) Heb daarover ook een blog geschreven. :) Maar als je ze eens meer in die gedragenheid en verzameling gaat rijden en je wil dan ook nog eens regelmatig lucht kunnen geven dan werkt dat rondere veel fijner omdat je ze niet uit elkaar hoeft te rijden. Ik kan hem die paar centimeter geven en lucht geven in mijn zijgangen zonder dat hij veranderd in ritme en takt. :) Met lang en laag is dat een heel ander verhaal. :)

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:07

Ayasha schreef:
senna21 mijn moeder krijgt nu ook minder mee dan vroeger dus voor haar is het iets makkelijker geworden. _O- Mijn man heeft geleerd dat ik meestal de risico's wel goed kan inschatten en dat ik heus wel hulp vraag als ik twijfel. :D Vorig jaar een paar kleine dingetjes gehad die ik echt niet had kunnen voorkomen. Dan schrikt mijn man wel maar goed, hij weet ook dat het er bij hoort. Hij is sowieso inmiddels wel e.e.a gewend door de operaties en gezien ik epilepsie heb en hij inmiddels ook al een paar keer de ambulance heeft moeten bellen alvorens ze 1. door hadden dat het epilepsie was en 2. de medicatie goed ingesteld gekregen hadden. :=
Hm... Ja... Misschien moet vooral mijn man toch wel stalen zenuwen hebben. _O-
Toen Rêve geboren werd en bleek wat voor karakter ze had heeft hij ook twee jaar vol gehouden dat we haar weg zouden brengen om te beleren. Ik zei niks maar dacht in mezelf "neuh da doen we nie." _O- Hij weet inmiddels dat als ik op zo'n dingen niet reageer dat ik mijn zinnen op iets anders gezet heb en dat ik geen zin heb in discussie omdat ik toch niet van plan ben om te luisteren. :o _O- Bovendien had ik voor mezelf beslist dat ik zou kijken wat ze deed op het zadel en op basis daarvan zou beslissen of ik er zelf op ging of niet. Toen Rêve 5 zou worden is hij mijn grondpersoon geweest en hebben we haar samen ruitermak gemaakt gezien ze bij het voorbereidend werk zo snel "mee" was. Hij sputterde even tot ik kwam met het argument "als iemand anders haar beleerd moet ik haar vervolgens toch weer omzetten naar mijn hulpen tenzij je nog een ruiter met een halfzijdige verlamming vindt die paarden beleerd." O:)
Toen heeft ie diep gezucht, haar eens aan de longe genomen, gezien dat ze daarin echt wel braaf en nuchter was en me geholpen. Ik denk dat hij gedurende die eerste weken nerveuzer was dan ik. _O- :(:)

Bowo: Dat mag. :) Omdat hij bij lang en laag nog steeds vrij makkelijk de rug weg kan drukken en de achterhand moeilijker te activeren is. :)
Wat ik wel vaak doe is bv op wedstrijden, om hem eerst lang en laag te laten en als hij daarin dan ontspant, pak ik hem van daaruit op naar dat rondere om hem iets meer te kunnen activeren in die ontspanning. :) Lang en laag doen we ook bij het "uitrijden" in galop, draf en stap. Maar daarin is de activatie van zijn achterbeen een stuk moeilijker klaar te krijgen en bovendien heeft ie dan de neiging om die rug "hol" te laten worden. :) Op het einde, als hij dus goed aan die hulpen staat, dan is dat probleem er veel minder. Maar aan het begin van de training als hij nog met zijn gedachten bij vlinders en vogeltjes zit, dan is het met lang en laag nagenoeg geen doen. :D Door hem rond in te stellen behoud je simpelweg meer controle over wat er vanvoor, van achter en in het midden gebeurt. :) Hij wordt nu bovendien ook niet extreem diep ingesteld. :D Bij dit paard is lang en laag alleen nuttig om inderdaad die eerste "spanning" er uit te laten maar wil je hem ook kunnen activeren dan is het gewoon niet meer zo handig. :) Hij heeft vanvoor een zekere "begrenzing" nodig. En die krijg ik bij lang en laag op één of andere manier niet klaar bij hem. Dus samen met mijn trainer voor deze manier gegaan. Voordeel hiervan is ook dat we doorheen het rijden bij wijze van spreke elke paar minuten even een paar centimeter "lucht" kunnen geven zonder hem volledig lang te laten worden/uit elkaar te laten vallen. :) Want je kan ze niet lang en laag laten lopen zonder dat ze lang worden. :+ En als je een paard hebt dat echt vrij regelmatig nood heeft aan "lucht" dan moet je dus bijna elke drie rondjes dat dier lang laten worden en dan weer oppakken naar werkhouding. In theorie kan dat natuurlijk allemaal maar in praktijk is het heel omslachtig en verliest het dan gewoon zijn voordelen. :)

Inmiddels heeft hij overigens geen moeite meer met uit ademen. Ik heb iig dat gevoel al tijden niet meer gehad bij hem.
Toen hij nog echt met die absolute basis bezig was, dus niet met gedragenheid en verzameling, liep hij trouwens bijna constant lang en laag. :) Heb daarover ook een blog geschreven. :) Maar als je ze eens meer in die gedragenheid en verzameling gaat rijden en je wil dan ook nog eens regelmatig lucht kunnen geven dan werkt dat rondere veel fijner omdat je ze niet uit elkaar hoeft te rijden. Ik kan hem die paar centimeter geven en lucht geven in mijn zijgangen zonder dat hij veranderd in ritme en takt. :) Met lang en laag is dat een heel ander verhaal. :)


Uiteraard gaat lang en laag niet samen met dragen en verzamelen. Neusje eruit echter wél. Je paard zou niet mogen lang worden en uit elkaar vallen omdat je vooraan lucht geeft.

Ik geef je 100% gelijk dat je dit paard niet lang en laag rijdt, maar ik zou ‘rond’ rijden zeker niet zien als een lange termijn oplossing en toch streven naar het neusje eruit krijgen en hem laten dragen vanuit het lichaam.

Ik denk dat je voor het hogere werk hier tegenaan gaat lopen. En ik vind het stukje neusje eruit in je filmpje niet zo verkeerd om verder op te bouwen.

Neemt niet weg dat jullie knap rondrijden en ik hem niet extreem rond vind lopen! Maar ik zou dit toch in mijn achterhoofd houden.

Zeker gezien jullie verleden en jouw lichamelijke issues vind ik het heel knap wat jullie doen. Zoals ik al zei, de les lijkt me al pittig voor iemand die geen last heeft van enige ongemak :')

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Een thuis training met SuperSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:16

Ik snap het niet goed... Ik kan prima het neusje er uit rijden... :) Op wedstrijd moet dat immers ook. En ook in de les wordt dat gewoon meegenomen. :D Dus ik zie het probleem niet echt om heel eerlijk te zijn. :)

Hoe wil je ‘lang’ en laag rijden zonder dat ie lang wordt? :) hebben we het wel over hetzelfde?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:40

Verzameling vraagt inderdaad om meer oprichting, maar oprichting is niet direct kort. Van wat ik zie in de les, vind ik het niet zo gek dat hij lucht nodig heeft, omdat hij daar in draf soms best wel heel kort in de hals is (al is hij daar dan niet heel rond/diep).

Ik zie ook een andere manier van rijden op de foto's als de filmpjes en ik zou persoonlijk een combinatie daarvan gebruiken (maar ik ken je paard natuurlijk niet). Ik vind de halslengte op de foto's prettiger, maar de "loodlijn" van het filmpje.

Op het laatste stukje van het filmpje is hij wat te lang voor de verzameling, maar eigenlijk zie ik hem dan pas echt zijn lijf gebruiken. Dus daar tussenin zou ik proberen te zitten.
En dat laatste stukje is in mijn ogen ook nog steeds niet lang en laag, pas het allerlaatste stukje. Ik het begin is het net iets langer dan normale arbeidshouding wanneer er geen verzameling wordt gevraagd.
Ook is het vooral lang en pas op het eind ook laag.

Ik hecht veel waarde aan ontspanning en losgelatenheid in het lichaam en ik denk dat jullie daar meer kunnen (zowel als dat ik dat zou willen zien, maar ook dat als je dat vraagt, hij het zou kunnen laten zien).
But again, ik ken jouw paard niet en van jullie verhaal te horen, hebben jullie mega stappen gemaakt, dus zal jouw rijstijl ook wel aansluiten op hem :)

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:56

Ayasha schreef:
Ik snap het niet goed... Ik kan prima het neusje er uit rijden... :) Op wedstrijd moet dat immers ook. En ook in de les wordt dat gewoon meegenomen. :D Dus ik zie het probleem niet echt om heel eerlijk te zijn. :)

Hoe wil je ‘lang’ en laag rijden zonder dat ie lang wordt? :) hebben we het wel over hetzelfde?

Ik heb het inderdaad over lang in de hals en niet in het lichaam :-)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:57

Ah! Zie! Daar heb je gelijk in dat hij meer lengte mag nemen in die hals. :j
Dat is inderdaad een werkpunt.

BoWo: ga even nadenken over jouw post als je dat goed vindt. :) ik denk dat ik er thuis ook minder ‘druk’ op zet dan in de les. In de les worden we allebei onder begeleiding uit onze comfortzone gehaald natuurlijk. :D

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Een thuis training met SuperSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:40

Sam z'n naam verdient nog wel een verlenging: SuperStoereSuperSam 8-)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Een thuis training met SuperSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 14:51

:+: <3 Ja! Die blijft er in! _O-
SSSS is ook iets meer geaccepteerd dan SS wat nu de afkorting zou zijn. _O-