6 maanden samen met Kwiedo. Brabantse kampioenschappen M1!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

6 maanden samen met Kwiedo. Brabantse kampioenschappen M1!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 18:42

Na ons eerste topic waarin we 3 maanden samen waren,
[ITP] De eerste 3 maanden. Samen timmeren aan de weg.
nu het vervolg met de 3 maanden erna.

Eerst dus de vakantie... Dat vond hij niet zo leuk. Hij werkt echt heel graag en na 4 vrije dagen kreeg ik berichtjes van stalgenoten dat hij compleet uit zijn plaat ging in de wei... Niet heel handig en dat resulteerde dan ook in een los ijzer, waar hij in was gaan staan. De lip zat precies achter de hoefwand in de witte lijn. Goede vakantie stress.
Afbeelding
Dankzij de smid en 2 super fijne stalgenootjes kreeg hij voldoende biotex badjes en werd zijn schoen netjes teruggelegd.

Daarna heeft mijn instructrice hem een paar keer wat beweging gegeven om herhaling van dit probleem te voorkomen :') .

Vlak voor de laatste selectie werd de verdeelsleutel bekend. Daardoor wist ik al dat ik mocht starten op de Brabantse Kampioenschappen!!! *\%/* *\%/*
Zo tof! 4 maanden samen en dan al geplaatst!
In de ranking stond ik 3de en dat wilde ik heel graag vasthouden maar ik wist dat het heel lastig zou worden.

Voordeel was wel dat ik zonder enige stress de laatste selectie kon rijden. Het losrijden zonder instructrice vind ik altijd een beetje lastig en ik kreeg hem weer net niet zo zoals het thuis kan. Dat laatste stukje controle en nageeflijkheid heb ik wel nodig om een fijne proef neer te zetten. De proef werd wat rommeling. De afwerking was niet goed en ik was niet zo tevreden.
We werden uiteindelijk 4de met 192,5 net buiten de prijzen. Niet helemaal verdiend.
We hielden er wel een hele toffe foto aan over.
Afbeelding

En dat bracht ons naar een 4de plek overal van de 23 starts in mijn kring. Achter 3 professionals :+ . Super blij mee natuurlijk. En dus kon de voorbereiding beginnen.

Gelukkig hebben we een binnenbak.
Afbeelding

En als het droog is, het bos!
Afbeelding

Zo trainde we lekker door tot 2 weken voor de kampioenschappen. We konden starten in Schijndel waar het allemaal moest gebeuren.

Hij vond het heel spannend daar op locatie maar deed wel echt hard zijn best. We hadden goede en minder goede stukken in de proef hierdoor en bleven steken op 185.5 punten en een 8ste plek van slechts 12 starts. Zo kwam hij de bak uit hahahaha _O-
Afbeelding

Er kwam een geweldige kans om een weekend te gaan trainen. Wat hebben we daar veel aan gehad! Het schepte echt een band. 3 dagen bij elkaar en zelf de zorg dragen voor alles.
Mocht je het nog niet gelezen hebben, ik heb er een topic van gemaakt.
[RIJ-ITP] Trainingsweekend bij Hof van Alexander ETC

Toen was het opeens vrijdag de 17de van januari.
Om 11:00 vertrok ik richting stal waar ik op me gemak alles kon voorbereiden. En rond 14:00 reden we weg naar Schijndel.
Ik kwam om te genieten en te proberen een ontspannen nette proef neer te zetten. Daarom had ik besloten gebruik te maken van het baan verkennen eerder op de dag. Om 15:00 zadelde ik hem dus al op. Hij was relaxed en bij mij dus na 10 minuten stappen besloot ik hem weer lekker terug op de trailer te zetten om zijn energie te sparen.
Afbeelding
Uiteraard met genoeg hooi vond hij het best.

Ruim voordat ik moest opzadelen waren mijn instructrice en 2 vriendinnen al ter plekke. Mijn vriend was er uiteraard vanaf het begin al bij. Het losrijden ging fijn en ontspannen. Ondanks de enorme drukte vonden wij onze ruimte en ontspanning. Hij ging beter en beter lopen en hij voelde echt super! Het beste moment om te pieken!

Wat plaatjes van het losrijden in de losrij bak die vriendin gemaakt heeft. (Wel lampen/geen lampen het was nogal lastig).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Niet het beeld wat je wilt in de ontspanning maar ik moest er hard om lachen. (Hij heeft vaak zijn oortjes opzij/wat naar achter als hij geconcentreerd aan het rijden zijn overigens)
Afbeelding

De proef ging super super fijn! Wat kleine dingetjes die beter konden en overal werd hij soms wat strak. Maar het was de beste proef van het hele seizoen. Wat een moment om dat hier en nu te doen. <3
Zo trots op deze foto:
Afbeelding
Middendraf te zuinig gereden. Better safe then sorry.
Afbeelding
Mag wat losser:
Afbeelding
En heel blij na mijn proef
Afbeelding

En tja toen was het wachten...

Wachten op de uitslag....

We werden uiteindelijk 12de van 16 met een groot jury verschil. Met 181.5 en 196 punten sloten wij ons hele korte wedstrijd seizoen af.
Afbeelding
Hoewel we meer gehoopt hadden na onze super fijne proef hebben we niks om ons voor te schamen tussen al die grote namen. Trots was en ben ik op onze groei, ons teamwork en deze prestatie die we na zo een korte tijd samen hebben kunnen neerzetten.


Hoewel dit natuurlijk super gaaf was en we veel geleerd hebben samen vind ik het ook wel fijn dat we nu even niks op de planning hebben. Gewoon genieten samen en lekker verder trainen samen in ons eigen tempo <3 *\o/*

Tot onze volgende update :evaw:

Jolijn15
Berichten: 38
Geregistreerd: 06-07-14
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: 6 maanden samen met Kwiedo. Brabantse kampioenschappen M1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:52

Wat een gaaf paard! Veel succes op jullie volgende wedstrijden!

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 6 maanden samen met Kwiedo. Brabantse kampioenschappen M1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:47

Leuk paard, maar ik vind het er gespannen en strak uitzien, hij laat niet fijn los in kaak en nek. Ik zou hem eigenlijk liever wat lager en dieper zien op een punt waar hij wel los kan laten, dan dit plaatje. Zal ongetwijfeld ook wedstrijdspanning zijn hoor, waardoor je wat strak wordt in schouders en armen, en zelf stug wordt, dan wordt je paard het ook.

Ik zou aanraden om in je trainingen niet proberen om de lange (moeilijke) kant kort te maken, maar de korte kant lang te maken, zodat je lengte krijgt over de hele bovenlijn. Op een gegeven moment wil hij zelf dan gaan oprichten, en dan wordt de onderlijn korter, maar de bovenlijn blijft lang, dan hou je veel meer impuls en energie in je rijden, en zullen zijn gangen ook expressiever worden. Een leuke middendraf krijg je ook door niet te zuinig te willen rijden, maar vooral door je zit te openen, en met de beweging mee te gaan, en op die manier kun je vanuit je zit de impuls en de lengte van de pas vergroten, en omdat je dan de ontspanning behoudt, gaat je paard meer swingen.

Muronia

Berichten: 19583
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 6 maanden samen met Kwiedo. Brabantse kampioenschappen M1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:50

Ik wil even kwijt dat ik vind dat je een heel mooi paard hebt! Heel veel succes voor de toekomst samen!

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 22:48

Thx Jolijn en Muronia :D Ben er ook blij met deze knapperd. Lekker opt gemak verder nu.

@Avalanche.
Bedankt voor je tips. Ik krijg onwijs fijn les en natuurlijk werken wij ook veel laag en rond. Nadeel is wel dat hij graag opkrult in het lage dus we wisselen veel af. Heb alleen niet echt foto's van het ronde werk op dit stap moment na.
Afbeelding

Er zitten idd paar wat strakkere platen bij maar wellicht hebben wij een verschillend idee bij een ontspannen beeld want voor mij zitten er ook foto's bij waar hij echt los laat. En dat verschil voel je bij hem heel goed.

Dat ik strak zit ben ik absoluut mee eens! Zoals ook te lezen in het topic over het trainingsweekend, mijn houding is een enorm aandachts punt waar ik hard aan werk. Tips zijn altijd welkom!

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 6 maanden samen met Kwiedo. Brabantse kampioenschappen M1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:16

Ik vind dit wel een fijner plaatje :) Hij is hier meer ontspannen in kaak en nek, leunt iets teveel op je, maar neemt hier zelf contact met je handen, en wat je ziet, is dat de klier achter de kaak niet bol is, hij laat hier de kaak los.
Je houding: goh, probeer eens rechtop te gaan zitten, even je beugels uit en dan gewoon je been recht naar beneden laten vallen, dan ga je voor je gevoel je navel wat intrekken, en als het goed is, zou je bekken dan rechtop in het zadel moeten zitten. Dan zit je een klein beetje op je doos hoor, maar dat is niet erg, zo hoort een vrouw te zitten :)
Schouders naar achteren en laten vallen, en dan doe je net alsof er een gewichtje aan je ellebogen zit, die ook laten vallen. Dan zijn je bovenarmen ontspannen, en je draagt je onderarmen. Polsen los, en wat je dan krijgt is een heel mooie positie om met zijn mond mee te gaan, waarin je iets weerstand biedt, en hem dus opvangt, maar op het moment dat hij jouw handen als 5e been wil gebruiken, ben je daar iets te ontspannen voor zeg maar, dus dat vang je niet op, en op dat moment kun je ook je zit weer openen, dus je duwt hem met je billen naar voren (als ie niet luistert, been erbij). Op die manier kun je hem leren hoeveel druk je wilt hebben van hem, en je bent duidelijk in dat hij wel zichzelf moet dragen, jij gaat het niet voor hem doen :)

Kun je hier wat mee?

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 21:52

@ Avalanche. Thanks voor de tips maar kan er heel weinig mee. Mijn hand is geen 5de been, hij kruipt erachter als ik hem geen steun geef. Hij zoekt te weinig druk en ik moet juist leren iets meer druk te pakken en hem toch op lengte weten te houden.

Ik weet in stilstand heel prima hoe ik moet zitten en doe dus al 8 jaar flexchair maar het probleem is de spanning die ik zelf in mijn schouders heb en niet helemaal los kan laten. Vooral tijdens de oefeningen vind ik dat moeilijk en daar bestaat een proef natuurlijk helemaal uit :+

En dat hij meer ontspannen is in de kaak en nek. Kaak ben ik niet met je eens. Ik weet ook hoe hij voelt/voelde :o. Nek is logisch want hij hoeft hem hier niet zo gedragen te dragen als in de andere foto's.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:42

Als de klieren achter de kaak opgezwollen zijn, wat je ziet in je eerdere foto's, komt dat omdat het paard de kaakspieren aanspant. Een paard dat de kaakspieren aanspant, laat daar dus niet los.

leonie87 schreef:
Nek is logisch want hij hoeft hem hier niet zo gedragen te dragen als in de andere foto's.


Maar is hij dan wel toe aan dat niveau van oprichting?

En richt hij zich op omdat de achterkant er meer onder komt, of omdat jij hem in die houding zet?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:56

Heel gaaf en aansprekend paard!

Ik ga met Avalanche mee dat ik je plaatsing wel snapt. Je voelt natuurlijk als jury niet wat jij voelt, maar het paard oogt erg strak in het lijf en spieren.

Lekker aan werken en dan zit er zeker nog meer in!

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 17:33

Avalanche81 schreef:
Als de klieren achter de kaak opgezwollen zijn, wat je ziet in je eerdere foto's, komt dat omdat het paard de kaakspieren aanspant. Een paard dat de kaakspieren aanspant, laat daar dus niet los.

leonie87 schreef:
Nek is logisch want hij hoeft hem hier niet zo gedragen te dragen als in de andere foto's.


Maar is hij dan wel toe aan dat niveau van oprichting?

En richt hij zich op omdat de achterkant er meer onder komt, of omdat jij hem in die houding zet?

Ik zie dat dus niet op alle foto's in die kaak. Zitten voor mij ook platen bij waar hij wel loslaat.

Hij liep voor ik hem kocht op Zz-zwaar niveau (niet uitgebracht) onder een Gp ruiter. Denk dat een M proef wel moet lukken voor hem. Dat ik nog veel fout doe, dat sowieso hoor!


Sunnda schreef:
Heel gaaf en aansprekend paard!

Ik ga met Avalanche mee dat ik je plaatsing wel snapt. Je voelt natuurlijk als jury niet wat jij voelt, maar het paard oogt erg strak in het lijf en spieren.

Lekker aan werken en dan zit er zeker nog meer in!


Dankjewel hoor!
Nergens op mijn protocol staat er iets over strak. Het probleem was kleine rommeltjes en een aanleuning die nog wat constanter mag soms. En 1 groot spanningsmoment :+
Je kunt weinig zeggen over de plaatsing als je de concurrentie niet kent en de proef niet gezien hebt natuurlijk. Ik zeg overigens nergens dat ik het niet eens ben met de plaatsing (de rest was gewoon beter). Alleen dat het jury verschil erg groot is, wat ook gewoon zo is natuurlijk.

Er zit zeker nog heel veel meer in. Meer dan ik er ooit uit zal kunnen rijden als amateur.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 6 maanden samen met Kwiedo. Brabantse kampioenschappen M1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:30

Hmm, volgens mij kan jij best rijden. In je profiel staan erg leuke plaatjes.