Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-19 10:18

Twee weken terug heb ik meegereden met een clinic van Arne Koets. Ik heb al vaker les van hem gehad en vind zijn manier van rijden en omgang met paarden erg inspirerend. Voorgaande keren reed ik altijd mee op het paard van vrienden of een bijrijdpaard, maar dit jaar kon ik voor het eerst mijn eigen paard meenemen!

Lady Brown is een 13-jarige merrie die we afgelopen jaar zadelmak hebben gemaakt. Ik denk dat ik voor de clinic er 10-15 keer opgezeten heb, dus ik vond het erg spannend om haar mee te nemen. Daarnaast is het ook een vrij sensibele merrie die als ik haar niet bezig houdt allerlei bakkabouters gaat zoeken, dit in combinatie met een vreemde locatie maakte dat ik zeven kleuren stront scheet :+ Maar wat heeft ze het super gedaan! Ze bleef ontzettend goed bij me en zeker na de laatste les kon ik niet meer ophouden met glimlachen. Ik ben zo trots op deze merrie!

Op zaterdag had ik 1 duoles, deze was in de buitenbak.

1. Even kennismaken
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Tja, en toen raakte mijn oortje los :') Deze kwam tegen Lady Brown's buik aan wat een enorme schrikreactie gaf. Dit uitte zich in een boksessie tot dat gevaarlijke ding bij haar buik weg was, alleen een beetje jammer dat dat ding aan mij vast zat :+ Ach, het levert wel leuke plaatjes op :))

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Daarna ben ik wel weer opgestapt en hebben we weer verder gereden. Hoewel ze het in het begin wel wat spannend vond kon ze de spanning ook wel los laten. De rest van het weekend ging zonder oortje :+

Op zondag zijn we naar de binnenbak verhuisd. Hier was erg veel te zien, waardoor Lady Brown in de eerste les op slot sloeg. Dit resulteerde in een paard wat alleen nog maar achterwaarts kon denken. Toch nog geprobeerd het beste er van te maken. De tweede les heb ik daarom ook achterin de bak gereden waar een stuk minder te zien was en ben ik veel meer aan het focussen geweest op voorwaarts denken. Dit ging toen ook een heel stuk beter!

10. Duoles zondag, hier zie je duidelijk dat ze minder actief is en zich ook wat strakker in de kaak houdt.
Afbeelding

11. Privéles zondag
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Met zo'n mooi paard kan je niet anders dan glimlachen :D Ze heeft me dit weekend zoveel gegeven! Op deze foto zie je goed hoe trots ik op haar ben!
Afbeelding

Alle foto's zijn gemaakt door Amanda Melchior!

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:34

Je hebt een aansprekende AV! Wat mij op valt is dat je nogal streng bent met je handen vastzetten op het zadel en daar zijn deze gevoelige AV paarden absoluut niet gediend van. Ik zou je adviseren om trots op je paard te zitten en laat a.u.b. de mond/voorkant met rust en laat het dier op eigen benen lopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:37

WAUW TS, wat een prachtmerrie! <3

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:40

Supermooie merrie met een leuk maatje en het was er echt niet aan te zien dat ze nog maar zo kort onder zadel was! Het was een enorm spannende locatie voor paarden en ruiters }:0

Wou dat ik zondag ook zo intelligent was geweest om achterin te gaan rijden :'(

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 10:42

Mooie combinatie en vriendelijk gereden zo :)

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:11

Erg mooie merrie en knap dat je na de bok-sessie wel door bent blijven rijden! Wat mij opvalt is je spoorgebruik, helemaal als je pas zo kort een combinatie bent. Zou de sporen graag lager zien zitten of nog beter, laat deze eerst maar achterwegen.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 15:35

Wat een droppie van een merrie om te zien en wat stoer om aan zo'n weekend mee te doen terwijl ze nog maar net onder het zadel is. En zo te zien was het op het kleine oortje-tegen-buik moment na ook een succesvol weekend.

Ik vind wel dat je erg in stoelzit zit, je zit te ver achterop de lepel en je benen liggen te ver naar voren waardoor je knieen en tenen naar buiten draaien. Ik vraag me ook af of het zadel wel in balans ligt (als het zadel achterover ligt dan kan dat goed jouw houding verklaren).

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 09:33

Dee_Es schreef:
Wat een droppie van een merrie om te zien en wat stoer om aan zo'n weekend mee te doen terwijl ze nog maar net onder het zadel is. En zo te zien was het op het kleine oortje-tegen-buik moment na ook een succesvol weekend.

Ik vind wel dat je erg in stoelzit zit, je zit te ver achterop de lepel en je benen liggen te ver naar voren waardoor je knieen en tenen naar buiten draaien. Ik vraag me ook af of het zadel wel in balans ligt (als het zadel achterover ligt dan kan dat goed jouw houding verklaren).

Dat klopt, ik merkte zelf ook dat het zadel naar voren schoof. Ik heb het zadel nog niet zo heel lang, toen lag hij goed, maar ze is drachtig, dus verandert nu best wel in vorm. Ik laat binnenkort de zadelmaker even komen om te kijken of er iets aangepast kan worden of dat we het wat meer in balans kunnen krijgen met een pad oid :)

Mondy

Berichten: 11843
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 09:57

Dat is een flinke smak geweest :(:)

Prachtige dame is t, kan zien dat je trots op dr bent !
Ik zou de spiertjes ook echt nog even achterwege laten. Die heb je nu nog jiet nodig, eerst richting de ontspanning bij beide rijden voor je gaat finetunen

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:34

goldenarrow schreef:
Dee_Es schreef:
Wat een droppie van een merrie om te zien en wat stoer om aan zo'n weekend mee te doen terwijl ze nog maar net onder het zadel is. En zo te zien was het op het kleine oortje-tegen-buik moment na ook een succesvol weekend.

Ik vind wel dat je erg in stoelzit zit, je zit te ver achterop de lepel en je benen liggen te ver naar voren waardoor je knieen en tenen naar buiten draaien. Ik vraag me ook af of het zadel wel in balans ligt (als het zadel achterover ligt dan kan dat goed jouw houding verklaren).

Dat klopt, ik merkte zelf ook dat het zadel naar voren schoof. Ik heb het zadel nog niet zo heel lang, toen lag hij goed, maar ze is drachtig, dus verandert nu best wel in vorm. Ik laat binnenkort de zadelmaker even komen om te kijken of er iets aangepast kan worden of dat we het wat meer in balans kunnen krijgen met een pad oid :)


Oh dat is altijd lastig bij drachtige merries, idd fijn als de zadelmaker kan meedenken. Ik rij een fokmerrie dus ik ken de struggle ;)

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 14:40

Ja precies :j Brown is ook altijd gebruikt voor de fok (vandaar ook pas zo laat zadelmak gemaakt) plus dat ze nu andere bespiering krijgt. Maar wil niet direct een ander zadel kopen, want als ik dat steeds moet doen raakt mijn spaarpotje wel erg snel leeg, haha. Dus vandaar dat ik eerst wil kijken of het met een pad op te vangen is :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 14:44

Knap hoor! Ik doe het je (nog) niet na! Ik vind het al spannend om buiten het terrein te gaan wandelen. Ben vorig jaar weleens op een in-hand clinic geweest, maar nog nergens anders onder het zadel.

Het ziet er netjes uit, en ik vind het dapper dat je ook het "missertje" laat zien! Ga zo door! *\o/* +:)+

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:46

Echt heel stoer dat je haar mee durfde te nemen terwijl ze pas zo kort onder het zadel is! *\o/*
Jullie zijn een leuke combinatie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110723
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 06:50

Wat een knappe merrie!
Aan je houding moet nog het nodige worden gesleuteld, maar daar zijn mijn voorgangers al op ingegaan.
Staat Arne nou steeds in net pak les te geven? :+

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 07:18

Prachtige merie! Ze lijkt ook mega groot!

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:02

Mooi paard!
Wat is haar bloedijn?

Hopelijk ben je niet te hard gevallen!

Maar even serieus, lesgeven in kostuum? Wat is dat toch tegenwoordig?
Buiten gewoon onpractisch en je kunt ook niet even op het paard van je leerling stappen om te voelen hoe en wat...
Is “ imago “ belangrijker dan je leerling practisch kunnen bijstaan?

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:36

Wat een prachtig dier!

Pareltjes schreef:
Maar even serieus, lesgeven in kostuum? Wat is dat toch tegenwoordig?
Buiten gewoon onpractisch en je kunt ook niet even op het paard van je leerling stappen om te voelen hoe en wat...
Is “ imago “ belangrijker dan je leerling practisch kunnen bijstaan?


pareltje, de beste man zit in harnas op zijn paard, dan moet het in 3-delig kostuum ook wel lukken. En daarnaast, wat is er mis met een beetje decorum?

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:37

Pareltjes schreef:
Maar even serieus, lesgeven in kostuum? Wat is dat toch tegenwoordig?
Buiten gewoon onpractisch en je kunt ook niet even op het paard van je leerling stappen om te voelen hoe en wat...


Arne rijdt ook in colbert hoor. :') Heeft dus weinig met praktisch nut te maken. Waarom zou een pak sowieso onpraktisch zijn? Als je bv. naar WE wedstrijden kijkt, daar wordt veelal in traditionele kleding gestart, en in veel stijlen is dat met pantalon (of rijrok voor dames) en in vol kostuum naast een gilet ook nog een colbert voor heren of een bolero voor dames. En dat zit allemaal prima en is ook praktisch (op de witte blousen na, maar die zijn net zo onpraktisch als de witte rijbroeken binnen de Engelse dressuur :+ ).

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 08:43

Precies dat Rider, ik snap de verbazing ook niet zo goed. Zijn alle wedstrijdruiters dan ook raar met hun witte broek, wedstrijdshirt met col, een strakke plastron om hun nek en een colbert? Want dat is dan net zo goed vreemd als je erover nadenkt ;) En zo'n pak staat dan wel weer mooier op de foto :P Bijkomstig voordeel, haha.

Brown zal ongeveer 1.56m zijn oid, maar ik heb haar nooit gemeten :) Ze is een Psytadel x Natsir Apal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:04

Jouw houding wordt vanzelf ook beter als de spanning minder wordt. Ik vind het superstoer, helemaal na je val de eerste dag.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:19

Om de volgende keer zo’n ‘oortjes-incident’ te vermijden, raad ik aan om het draadje onder je polo door te halen. Sowieso heb je dan zelf ook minder last van het draadje.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:35

Pareltjes schreef:
Mooi paard!
Wat is haar bloedijn?

Hopelijk ben je niet te hard gevallen!

Maar even serieus, lesgeven in kostuum? Wat is dat toch tegenwoordig?
Buiten gewoon onpractisch en je kunt ook niet even op het paard van je leerling stappen om te voelen hoe en wat...
Is “ imago “ belangrijker dan je leerling practisch kunnen bijstaan?


Je fatsoenlijk kleden is een teken van respect naar je paard. Net zoals dat het tuig schoon is, je paard goed gepoetst, de manen verzorgd zijn etc. Wij vragen het paard ons te dragen en vanalles te doen, en zouden dan zelf de discipline niet hebben om dat met respect van ze te vragen? Nah.

Nee, ik kom niet in kostuum aan, maar ik ben niet zo klassiek geschoold als Arne. Maar voor mij is er geen "overdressed" in de paardensport.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:40

Mooi paardje! En knap zo voor de eerste keer.

En Arne in pak onderscheid zich van de rest, top!! En super strak. Ik mag dat wel. Respect inderdaad.

Stral

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:43

Ceetje_bokt schreef:
Om de volgende keer zo’n ‘oortjes-incident’ te vermijden, raad ik aan om het draadje onder je polo door te halen. Sowieso heb je dan zelf ook minder last van het draadje.

Dit! Ik haal het er ook altijd onderdoor :j En dan ook nog onder je sluiting van je helm dan moet je al je best doen om dat los te laten vallen!

Hier ook zelfde opmerking wat zit/zadel betreft, je ziet wel dat je wat gespannen bent zelf. Ik doe je het niet na in ieder geval, doodeng met zo'n pas zadelmakke :D Dus dat doe je maar gewoon! Gewoon lekker werken aan de ontspanning met haar (samen dus) daar heeft ze het meeste deugd van (en jij ook) denk ik. Logisch dat je geen nieuw zadel gaat zoeken, maar moet op te lossen vallen zoals je zelf zegt inderdaad.
Tip van de spoortjes vind ik wel geen slechte, ik neem er liever een zweepje bij met paarden die het nog niet snappen dan dat ik spoor gebruik, zeker als je in schrikmomenten je hak wat gaat optrekken is dat niet ideaal.

Als die mens in kostuum wil lesgeven dan doet hij dat toch gewoon, als lesgever is het fijn als je kan overnemen maar dat wil niet zeggen dat je het ook altijd maar moét doen op elk paard dat je voor je neus krijgt.
Mogen zwangere vrouwen dan bijvoorbeeld ook geen les geven omdat ze niet meer kunnen overnemen? :) Of ik heb bijvoorbeeld veel last van hernia's en kruip ook niet meer overal op, dat wil niet zeggen dat je het niet meer kan uitleggen toch? Daar kies je als leerling dan zelf voor, of je met zo'n instructeur of een ander wil werken vind ik.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Lady Brown voor het eerst op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 10:07

Ik rij wel altijd met shirt in mijn broek, dus dan is een draadje onderdoor niet zo heel makkelijk. Overigens was het het kastje wat losraakte uit mijn broekzak, niet het oortjesgedeelte zelf. Die moest ik later nog lospeuteren onder mijn cap vandaan :+

Ik zie trouwens niet in waarom een instructeur maar op mijn paard moet stappen, buiten dat dit in het geval van Arne best kan. De instructeur waar ik normaal bij les is een flink gespierde man van 1.90m, ik denk niet dat Brown er erg blij van wordt als ik hem op laat stappen. En dan heeft hij nog niet eens een pak aan ;) Ik vind het daarnaast ook helemaal niet nodig dat een instructeur erop gaat, hooguit als ik een flinke tijd met hetzelfde probleem zit en het niet opgelost krijg, maar in alle andere gevallen hoeft dat voor mij niet.