Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5578
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 17:26

Een rust periode kan inderdaad heel erg helpen om het hoofd even leeg te halen, merk ik bij mijn paard ook, komt goed!

wendy1987

Berichten: 6941
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 17:38

Qleke schreef:
Wat lief dat je aan je paard denkt! Heb ik ook gedaan, zo’n 2 jaar gereden met een zadel waar mijn paard op liep maar ik niet in kon blijven zitten.
Toch de beslissing gemaakt om voor beiden een goed zadel te zoeken (heeft lang geduurd en was ook niet goedkoop) en het is nu nog eens zo goed als ervoor!
Het is zeker de moeite om ook aan jezelf te denken op dat vlak hoor!

Nog veel succes verder met je mooie haf! Ik vind ze altijd heel knap met zo’n lichte kleur!


Ja, uiteindelijk wil ik ook zeker een mooi aangemeten zadel van echt leer. Maar dan ben je gauw 1500-2000 euro verder en momenteel zit dat er even niet in helaas. Daarom nu even roeien met de riemen die ik heb..

Ze is normaal donkerder maar hier al geschoren, haha. Als ze nog een keer geschoren wordt is ze nog lichter.


CalipsoLover schreef:
Een rust periode kan inderdaad heel erg helpen om het hoofd even leeg te halen, merk ik bij mijn paard ook, komt goed!

Ja mooi is dat om dat te merken idd :))

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 19:44

Ja holle rug is heel lastig... bij mij bleek het een oude blessure te zijn in m'n schouder. Ik kreeg er pas veel later last van toen ik op een wat gevoeliger paard moest door galopperen, als je niet voldoende meegaf naar voor dan ging mevrouw in de staak. Heb toen mij mijn schouder en rug los laten prikken bij een fysio die dryneedling doet. Heeft bij mij echt wonderen verricht.

Cinnepin

Berichten: 8939
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:08

Als het zadel jou niet lekker zit, zou ik even stoppen met rijden tot er een zander zadel is. Een zadel hoort niet alleen het paard, maar ook de ruiter te passen. Ook als het zadel de ruiter niet past kan dit voor vervelende druk zorgen.
Ik ben er mee eens wat eerder gezegd is dat je met jouw beenligging geen sporen hoort te dragen. Je prikt haar constant ermee. Laat deze liever even af voor je een betere beenligging hebt.

Succes

wendy1987

Berichten: 6941
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 20:36

Dryneedling kan ik ook zeker eens kijken. Net als accupunctuur.

Cinnepin. Ik snap je beredenering. Maar zowel mijn instructrice ( die veel ervaring heeft met zowel les geven als zelf hoog in dressuur) als mijn zadel maakster zeggen dat het zo gewoon kan als ik zelf aan werk. Ik moet meer naar het beeld van foto 6 toe. Dat lukt heel vaak maar nog niet altijd.
Sporen ben ik zelf ook niet van. Daarom rijd ik daar ook zo min mogelijk mee. Maar gezien mijn enkel en minder kracht in dat been moet ik soms om te zorgen dat ze netjes op haar eigen benen blijft lopen en geen loopje met mij neemt door in te zakken en niet te hoeven reageren op hulp.
Ook heb ik heel duidelijk aan instructrice gevraagd of ik hier wel goed aan doe gezien ik nu nog met rug en dus niet optimaal beenligging zit. Ze gaf aan dat dit juist even 'moet' om te zorgen dat ze niet gaat leren vast te houden op mijn hand en daarin gaat hangen.
Zonder sporen krijg ik haar er ook doorheen maar kost het me meer moeite en vooral pijn in enkel. (Omdat ik dan langer aan het rijden ben en de houding is gewoon niet fijn voor mijn enkel helaas)
Vandaar de keuze om ze zo nu en dan als ik merk dat ze weer meer vast wil gaan houden en gaan hangen toch even spoortje om te doen.

Edit:
Zadel geeft absoluut geen drukkingen. Wordt elk jaar netjes gecontroleerd van top tot teen door goede zadel maakster

Renee1991

Berichten: 5984
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:55

Nou, stoppen met rijden is wel heel rigoureus. Als het zadel gewoon goed ligt en de instructrice ziet dat het paard verder geen last heeft van TS dr houding, zie ik er geen kwaad in.
Ziet er super uit Wendy <3 Zeker in vergelijking met een jaar terug.

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:35

wendy1987 schreef:
Ik loop elke 2 weken bij de fysio voor de rest van mijn leven voor mijn enkel. Aankomende woensdag ga ik zeker vragen idd ze iets kan betekenen voor mijn rug idd. Met lopen probeer ik er ook op te letten want ook dan trek ik hem extreem hol idd.
Drijven gaat ook beter als ik rechter zit. Merk idd aan alles dat het dan fijner gaat maar verval nog snel in het hol zitten. ( 20 jaar rijden is er niet zo uit :') )

We gaan rustig verder idd met goede hulp vanaf de grond en hopelijk ook fysio

Dank je amber anne. Er komen gelukkig steeds meer van dat soort momenten maar het is goed om ook de 'slechte' momenten te laten zien :)


Ik ben geen expert maar ik les nu bij een CR-instructrice en van haar tips is dit misschien eentje die kan helpen?
Wat ik van haar regelmatig even moet doen na een poosje waarin ik goed zit, is om expres terug te gaan in mijn normale voorkeurshouding (in mijn geval ook voorover, overdreven hoog lichtrijdend met benen aangespannen). Dit voelt zeer oncomfortabel en tegenstrijdig aan waardoor mijn lichaam terug wil naar de nieuwe, aangename houding en die daarna (even) minder moeite/aandacht vraagt.
Het is geen wondermiddel maar mij helpt het wel een beetje. Ik heb nu 3 lessen gehad en mijn houding gaat er echt elke les op vooruit (mijn probleem is dat ik onbewust mijn bovenbeen aanspan waardoor ik mezelf uit het zadel en voorover druk).

Op de foto's lijkt het mij alsof je erg gespannen bent in je bovenlijf maar nogmaals, ik ben geen expert, dat zal je instructrice beter kunnen beoordelen dan ik.

wendy1987

Berichten: 6941
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kayenne, work in progress, mijn knappe goud..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 19:11

Goede tip! Ga ik zeker eens meenemen!! Klopt. Ik zet mijn schouders vast en boven armen.
Maar deze tip ga ik zeker gebruiken :)) dank je!