Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:02

Wat ook vergeten wordt is het talent van dit paard. Wanneer een paard talent, goed gebouwd en goed karakter dan gaat het opleiden eenvoudig. Deze paarden bieden al veel zelf aan zoals verzameling.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:12

nickynicole schreef:
stitchlover schreef:
Vind het wel frappant om te zien dat de ene bokker wel weg komt met foto's waarop een net aan drie jarige opgericht, met slof en sporen door de baan gaat en andere bokkers weer niet.

Het opleiden van een jong paard is niet gemakkelijk en meerdere wegen leiden naar Rome zullen we maar zeggen. Van een snelle commerciële manier tot halfzacht aan blijven kl*ten totdat het paard slimmer is dan jou. Welke manier het duurzaamste is, ligt ergens in het midden denk ik.
Wees zuinig op dit mooie paard en het is fijn dat ze met de dracht even door kan groeien.


Dat was mijn mening ook. Al die probleempaarden die ontstaan omdat ze nooit leiding hebben gekregen. De markt is er vol mee. En zorgt voor werkgelegenheid.

Wel werk wat ik niet graag doe, vaak gaat het wel maar soms is het als ruiter gevaarlijk. Al knappen de paarden vaak snel op als er duidelijkheid is over leiding en wat er wel en niet mag.

Wat je zegt, dit kan alleen met een paard wat goed in elkaar zit en met beleid gereden word.
Voor sommige misschien wel interessant: in mijn onderschrift staat de link naar mijn vorige project, ik denk dat daarin ook blijkt hoeveel ik nadenk en plan etc.

Anoniem

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:28

Wauw wat jammer. Eindelijk weer eens een paard wat mij écht aanspreekt (ondanks dat het een vos is, sorry) die zeer correct wordt voorgesteld en heel veel potentie toont.

En dan moet bokt weer zo reageren. Want ja. Er hangt een losse slof om. Hebben mensen dan echt totaal geen idee wat je aan het doen bent? Je hebt er nog geen 25 keer op gereden en de slof hangt los. Het lijkt mij heel wat vriendelijk dat mocht het misgaan jij je slof erbij pakt dan dat je compleet in d'r mond zal moeten gaan zitten en ze daar uiteindelijk geestelijk iets aan overhoud.

Ik vind het een verdomd goed paard met een hele goede ruiter en zie heel veel potentie voor de toekomst. Succes.

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:44

Sluit me helemaal bij je aan Jorienn!

Prachtig paard en ze zit zo te zien super in haar vel. heel veel plezier met haar een de mooie plannen.
En wat een fijne buitenbak en mooie omgeving :wow:

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:45

nickynicole schreef:
Wat ook vergeten wordt is het talent van dit paard. Wanneer een paard talent, goed gebouwd en goed karakter dan gaat het opleiden eenvoudig. Deze paarden bieden al veel zelf aan zoals verzameling.

....en daar schuilt juist het gevaar ! -O- (als de ruiter/trainer er niet goed mee om weet te gaan )

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:47

Ts: ik vind het er heel fijn en ongedwongen uit zien. Wat loopt je merrie al lekker zeg!!
Mooie manier van werken heb je, heel veel succes en plezier met het opleiden van dit paard!



Voor alle moraalridders hier:

1.
Welkom op RIJ-ITP

Motivatie en toelichting op het forum
RIJ-ITP is bedoeld voor alle leuke rijfoto's van je paard. Als je graag dressuurfoto's wilt laten zien maar niet specifiek op zoek bent naar rijtechnisch commentaar kun je je foto's hier plaatsen, net als bosritfoto's, en alle andere rijfoto's die niet op de overige ITP-fora thuishoren.

Dus: TS was niet echt van plan om een discussie te starten volgens mij, anders had ze het topic wel bij HAW gezet.


2. Ik zelf hou ook niet van hard en paardonvriendelijk rijden. Als je mensen wil ''helpen'' en corrigeren: ga eens bij een normaal basissport concours kijken. Heb je meer dan genoeg personen waar je je standpunten kwijt kunt.

vibabuJarig

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:48

Wat een ontzettend gaaf dier! En wat fijn dat je zo meedenkt met het dier. Het commentaar op de slof had ik ook wel verwacht :') maar ik vind juist jouw beweegredenen wel heel vriendelijk. Niet om te dwingen maar om te begeleiden. Het is ook een hulp..... middel. Anders zou het wel de naam dwangmiddel hebben gehad. Al wordt een slof wel heel vaak zo gebruikt.

Wat ik ook heel leuk vind om te lezen dat je haar expres iets bovenin rijdt in de galop omdat haar balans nog niet optimaal is. Dat stukje 'op eigen benen lopen' komt wel zodra ze haar balans wel heeft gevonden. Je moet het het dier ook niet moeilijker maken dan dat het is. Ik denk dat het veel onvriendelijker zou zijn door te zeggen 'ik wil dat je in galop gaat maar ik ondersteun je niet want je moet op eigen benen lopen'.

Heel veel succes! en ik hoop meer topics van je tegen te komen de komende jaren.

pronkje_vdp

Berichten: 347
Geregistreerd: 24-07-10
Woonplaats: Hoeven

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:55

Gaaf beest!! <3

Ik vind je slof gebruik erg vriendelijk . Ben benieuwd hoe ze zich verder gaat ontwikkelen. :j

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:57

@ts, de valse knik is heel duidelijk hoor, hij knikt bijna halverwege de nek zo in..je ziet duidelijk een knik zitten ;) en dat hoort dus niet ;)

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:59

Heel netjes gebruik van de slof. :) Kan menig bokker nog wat van leren. En wat een prachtig dier.

De omgeving komt me heel bekend voor, rijd jij bij Frank?

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 11:00

Bedankt voor de leuke reacties wederom.

Cinnepin, ik zie vooral een halsspier die correct aangespannen is en een paard wat op verbinding begint te komen. Wel wat kort in de hals en soms een fractie achter de loodlijn, past bij deze fase van het rijden maar de echte knik zie ik niet.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:05

Heel knap dier! Wat een power!

Al zal ik ook eerlijk zeggen dat ik niet graag een paard in die houding met sporen zie lopen na 25 korte ritjes. Eerst de basis: leren luisteren naar de hulpen en op eigen benen leren lopen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:12

Wat een gaaf dier.

En dank je wel voor de rust, tijd en geduld die je neemt om overal op te reageren en uit te leggen waarom je bepaalde keuzes gemaakt hebt.

Slof gebruik, zeer correct en fijn. Zo komt ze m alleen tegen als t echt nodig is.

Sporen zou ik zelf niet meteen gekozen hebben maar kan ik me na jou uitleg wel in vinden.

Ja de neus mag er meer uit maar dat komt vanzelf met de tijd goed.

Ik ben zeer benieuwd naar gaar eerste veulen straks.

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:16

Ohja, de sporen waren nog niet genoemd.

Ik zou TS toch aanraden volgende keer zonder zadel en hoofdstel te gaan rijden, maar alleen met een touwtje om de hals. Toch wel wat paardvriendelijker.

:=

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6644
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:21

xRivaldo schreef:
Ohja, de sporen waren nog niet genoemd.

Ik zou TS toch aanraden volgende keer zonder zadel en hoofdstel te gaan rijden, maar alleen met een touwtje om de hals. Toch wel wat paardvriendelijker.

:=


Het hoeft toch niet alleen maar ja en amen te zijn?
Ik begrijp de keuze voor sporen ook niet en daarom heb ik heel netjes naar TS haar beweegredenen gevraagd. Het is toch niet meteen allemaal bedoeld om TS zo veel mogelijk af te kraken?

Vanuit mij is het in ieder geval om verschillende visies op iets te verkrijgen en er op die manier iets van te leren. En ik denk, of hoop, dat de instelling van de meeste mensen hier zo is.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:21

xRivaldo schreef:
Ohja, de sporen waren nog niet genoemd.

Ik zou TS toch aanraden volgende keer zonder zadel en hoofdstel te gaan rijden, maar alleen met een touwtje om de hals. Toch wel wat paardvriendelijker.

:=


Toch raar, ik heb het idee dat mensen op Bokt toch nog steeds been geven met hun sporen ofzo... Dat ze been en spoor niet meer onderscheiden? Een paar jaar geleden maakte men daar nog een aardig onderscheid in.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:34

NadjaNadja schreef:
xRivaldo schreef:
Ohja, de sporen waren nog niet genoemd.

Ik zou TS toch aanraden volgende keer zonder zadel en hoofdstel te gaan rijden, maar alleen met een touwtje om de hals. Toch wel wat paardvriendelijker.

:=


Het hoeft toch niet alleen maar ja en amen te zijn?
Ik begrijp de keuze voor sporen ook niet en daarom heb ik heel netjes naar TS haar beweegredenen gevraagd. Het is toch niet meteen allemaal bedoeld om TS zo veel mogelijk af te kraken?

Vanuit mij is het in ieder geval om verschillende visies op iets te verkrijgen en er op die manier iets van te leren. En ik denk, of hoop, dat de instelling van de meeste mensen hier zo is.



Top dat je het zo op pakt, helaas is dat voor vele op Bokt niet zo.


Ik vind dat TS heel netjes en correct overal op reageert, uitlegt, etc. Gewoon eens iemand met verstand van paarden en weet waar ze mee bezig is en dit ook (goed) kan uitleggen. Mensen vergeten ook nogal vaak dat veel af hangt van het paard. Er zijn paarden die boven in veel beter balans hebben dan beneden, zeker talentvolle en goed in elkaar zittende paarden lopen bovenin veeeeel makkelijker. Laat ze daar dan ook lekker lopen om vertrouwen te krijgen en een nieuwe balans te ontwikkelen met een ruiter op de rug. Zo zijn er ook paarden die beneden een betere balans hebben, die paarden laat je daar ook gewoon lopen.

Een spoor en slof zijn hulpmiddelen, zeker voor een jong paard kan dat enorm veel verschil maken. Liever af en toe de goede richting op begeleiden met een hulpmiddel, dan lopen trekken en plukken om m maar de goede kant op te krijgen. Een slof kan een jong paard juist heel veel vertrouwen geven (bij goed gebruik!!), een slof begeleid een paard makkelijker de goede richting in dan alleen een hand met enkele teugel. Zodra ze de goede richting op gaan is de druk direct weg en dat is een beloning! Een hand/teugel is altijd trager dan een slofteugel die direct los is zodra het paard de goede richting op gaat. Mits die dus correct gebruikt wordt (wat TS doet) en ook alleen inwerkt wanneer nodig. Zo krijg je paarden die op een stabiele aanleuning kunnen gaan. Geen getrek en gepluk in de mond waar een jong paard heel onzeker van kan worden, dat wil je niet.

Petje af TS, je weet duidelijk waar je mee bezig bent en voert dit ook goed uit, daarnaast kun je het ook nog goed uitleggen en onderbouwen. :j
Ik ben heel erg benieuwd hoe dit paard het over een paar jaar gaat doen, ik vind het een enorm ruig dier! Lijk een zeer talentvol paard ook.

Edit: Quote gefixt.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 12:36

xRivaldo schreef:
Ohja, de sporen waren nog niet genoemd.

Ik zou TS toch aanraden volgende keer zonder zadel en hoofdstel te gaan rijden, maar alleen met een touwtje om de hals. Toch wel wat paardvriendelijker.

:=


Ik ben daar echt ongeschikt voor |(
Gelukkig kan ik wel wat kritiek hebben, en hoop ik idd dat we wat leren van elkaar.
Ik leer met elk paard wel weer iets!

Bedankt voor je mooie aanvulling Quir :D

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:45

Nou nou, al die mensen die hier gelijk roepen dat dit paard nog veel te jong is voor sporen en een slof en de manier waarop ze gereden wordt... Die hebben volgens mij nog niet veel kaas gegeten van het opleiden van dressuurpaarden. Dit paard staat prachtig op gewicht en in model. Helemaal klaar om de eerste stapjes te zetten in haar carrière. En een paard dat zelf al makkelijk in de oprichting gaat op die leeftijd bestaat wel zeker, dat is gewoon een teken van een zeer goed ontwikkelde achterhand en rugspier. Dat kan ik alleen maar toejuichen. En waarom zou je zo'n jong ding perse in die lage houding willen rijden als ze zelf liever omhoog loopt. Het is mij echter onduidelijk waarom je er een slof om hebt hangen TS, ze lijkt mij al aardig mooi te rijden en netjes van achter naar voor. Dus wat is daar precies de bedoeling van?

Wat betreft de sporen, ik weet niet hoe het bij de ruiters zit die je ervoor afstraffen in dit topic, maar als je gewoon je benen stil houdt en er vanaf kan halen is er geen vuiltje aan de lucht. TS rijdt erg netjes, soms wordt ze iets te veel opgevangen vanvoor in mijn ogen maar dat zijn ook maar momentopnames. Ik ben er zeker van dat wanneer ik dit IRL of op video zou zien dat er een mooie wisselwerking is tussen aanrijden en opvangen. Erg knap paard TS, wees er maar zuinig op! Komt vast ook een knap baby'tje uit :)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:48

wauw echt een stoere vos, wees er maar zuinig op!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:12

NadjaNadja schreef:
xRivaldo schreef:
Ohja, de sporen waren nog niet genoemd.

Ik zou TS toch aanraden volgende keer zonder zadel en hoofdstel te gaan rijden, maar alleen met een touwtje om de hals. Toch wel wat paardvriendelijker.

:=


Het hoeft toch niet alleen maar ja en amen te zijn?
Ik begrijp de keuze voor sporen ook niet en daarom heb ik heel netjes naar TS haar beweegredenen gevraagd. Het is toch niet meteen allemaal bedoeld om TS zo veel mogelijk af te kraken?

Vanuit mij is het in ieder geval om verschillende visies op iets te verkrijgen en er op die manier iets van te leren. En ik denk, of hoop, dat de instelling van de meeste mensen hier zo is.


Hier ga ik geheel in mee.

Ik wil graag mijn eigen kennis verbreden en mijn eigen blik steeds blijven ontwikkelen.

Ik bedank enkel voor het uitleggen van haar goed onderbouwde visie.

Beetje jammer dat dit blijkbaar gelijk als kritiek gezien wordt.

TS ik blijf jullie graag volgen :j

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 13:20

Zo zag ik het niet hoor ynskek!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10425
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:34

xx_Irisje schreef:
Zo zag ik het niet hoor ynskek!


Dank je wel. Was ook met name mijn eerste gevoel bij de reactie van Rivaldo

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:39

ynskek schreef:
xx_Irisje schreef:
Zo zag ik het niet hoor ynskek!


Dank je wel. Was ook met name mijn eerste gevoel bij de reactie van Rivaldo


Sorry, het was ook cynisch bedoeld. Ik zie namelijk geen (verkeerd) spoorgebruik. Zo kun je overal wel wat over zeggen natuurlijk. :D

Maar snap nu ook waarom erover begonnen werd.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:51

gebaseerd op deze foto's lijkt het me wel duidelijk dat deze amazone meer dan prima in staat is om hulpmiddelen te gebruiken als slof en sporen. Ik zie op geen één foto een naar beneden getrokken paard of sporen in de buik. Verder vind ik het een pracht van een paard, goed dat je er zo zuinig op bent <3