'Met de billen bloot' Les van Rien van der Schaft.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:03

Het heeft even geduurd maar heb vandaag eindelijk de tijd gehad om de filmpjes te kunnen bekijken (met geluid). Geniet altijd enorm van Rien zijn manier van lesgeven en het is ontzettend jammer dat ik deze keer er niet bij kon zijn!

Erg leuk om eens beeldmateriaal van jullie te zien! Wat mij vooral erg opvalt is dat Briljant imo erg scheef is, dat is nog een pittig kusje voor jullie. Vind dat je de tips van Rien erg goed oppakt en je ziet Briljant ook zeker meer verbeteren tijdens de les.

Was je zelf ook bewust van de scheefheid van je paard? En wat deed je voor de les(sen) van Rien om dit op te lossen en wat doe je tegenwoordig? Ben erg benieuwd :D .

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:09

Cardy schreef:
Het heeft even geduurd maar heb vandaag eindelijk de tijd gehad om de filmpjes te kunnen bekijken (met geluid). Geniet altijd enorm van Rien zijn manier van lesgeven en het is ontzettend jammer dat ik deze keer er niet bij kon zijn!

Erg leuk om eens beeldmateriaal van jullie te zien! Wat mij vooral erg opvalt is dat Briljant imo erg scheef is, dat is nog een pittig kusje voor jullie. Vind dat je de tips van Rien erg goed oppakt en je ziet Briljant ook zeker meer verbeteren tijdens de les.

Was je zelf ook bewust van de scheefheid van je paard? En wat deed je voor de les(sen) van Rien om dit op te lossen en wat doe je tegenwoordig? Ben erg benieuwd :D .


Foei!! Heeft wel heel lang geduurd ~~}> :D Volgende keer beter, dan kan ik ook bij jou kijken.

Briljant is scheef, niet extreem maar zoals ieder paard een voorkeurskant heeft. Bewust ben je er zeker van, je voelt gewoon dat die scheef is. Ik moest van Rien veel lange lijnen rijden en vooral niet te veel aandacht geven aan de scheefheid. Dat wordt uiteindelijke beter, als ik er teveel aandacht aan zou geven dan zou hij meer uit balans komen en meer kwaad doen dan goed. Daarom mocht ik ook niet teveel van hand veranderen en 'slingeren' door de baan. Het was voornamelijk naar de hand toe blijven rijden en de schouder plaatsen. Ook hebben we het wijken erbij gepakt in stap en meer gegaloppeerd dan gedraafd. Door de galop wordt de draf beter en wordt Briljant rechter.

Ik heb helaas na de les van Rien niet meer gereden. Mijn instructrice heeft hem even gepikt omdat we op een behoorlijk dood punt zaten waar bij ons de ervaring ontbreekt om dat op te lossen. Ik ga nu aankomende vrijdag weer rijden met les en dan wil ik een aantal dingen oefenen die ik bij Rien geleerd heb.

Oh ja, wat ik deed voor de les van Rien, als ik alleen reed niet goed. Briljant was erg gespannen en die spanning werkte elkaar tegen. Dan ging ik teveel aan de voorkant zitten en te weinig impuls en met name activiteit. Met de les kon ik het wel oplossen en naar de hand toe rijden maar ik ben in dit stuk vreselijk ongeduldig. Het klinkt zo makkelijk naar de hand toe rijden en dat hij daarop zakt aan de voorkant maar oei oei oei wat is dat moeilijk.

De aankomende tijd ga ik dus vooral oefenen en trainen op 'het volgen van de hand' met activiteit en been. Als ik been geef mag hij dus niet zijn rug wegdrukken maar moet die ondertreden van achter en zakken van voor. Behoorlijk moeilijke klus maar we hebben de tijd en dat is paardrijden!

Zinzi_jewel

Berichten: 8816
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: 'Met de billen bloot' Les van Rien van der Schaft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:52

Zou ook graag lessen halen bij die man ...
Benieuwd hoe dat mogelijk is
Heb fijne trainer(s) maar eens wat anders is altijd fijn

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: 'Met de billen bloot' Les van Rien van der Schaft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 07:24

Ik stuur je even een pb.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: 'Met de billen bloot' Les van Rien van der Schaft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 09:44

Wat genieten deze filmpjes! leuk om dit te zien, leuk ook om te zien hoe de ontspanning bij beiden erin komt :)
ik geloof zeker dat deze man heel fijn les geeft :)

haha, binnenhand opzij en naar voren...... hoe vaak ik die al niet gehoord heb..... het werkt echt, maar het voelt zo tegenstrijdig in het begin. Wat hij zegt van het focussen op de houding herken ik ook idd :) daar ben je (algemeen bedoeld, niet specifiek jij) soms teveel mee bezig, moet je terug naar het voelen, het concentreren op jezelf, je eigen gevoel, en je ziet het paard dan ook verbeteren :) leuk dit