Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 21:51

Even ter info..
4 jarige ruin van Riverman..
was volledig onbeleerd toen ik op stal kwam..(december 2008) heb hem zelf beleerd qua longeren,zadel erop, hoofdstel in.. overal aaien, meelopen, stap,draf,galop..
alleen het inrijden zelf is gedaan door een prof... het zadelmakmaken..
met deze reden : [VP] geen probleem maar tips gevraagd! (inrijden/zadelmak maken)
Hij is 3 weken weggeweest om zadelmak gemaakt te worden. daarna zijn we hem gaan ophalen
de bedoeling was om op stal lekker verder te gaan...
dit ging 1x keer goed..
tot de dag (ik citeer) :

Jolliegirl schreef:
:( :( helaas een fikse tegenslag vandaag!
vandaag samen met de boer bezig geweest met dat jonge paard van me.
ik zat... ging netjes, braaf de bak in...toen stappen... ging redelijk... maar hij begon gek te doen en hij was al aan het springen... en de boer had hem nog kort bij zich aan de longe, maar hij had zoiets van : gisterne ging het ook goed, dus hij liet hem wat losser, ong volte 15 meter. en toen sprong hij omhoog, dus ik klapte naar voren, waarna hij mij een kopstoot gaf, mijn benen naar achteren schoten, beugelriemen schoten los.. en toen heeft ie me eraf gebokt.. voor zover ik nog weet ben k op mn bovenbeen gevallen, toen op mn rug en toen op mn hoofd..ik krege geen lucht, en dat gevoel he.. zooo beangstigend!! en het schijnt dat ik niet reageerde, niets zei, neit bewoog, maar ik had zelf het idee dat ik al 3x had gezegd : het gaat wel het gaat wel. toen is mar even een stalgenoot naar me toe gekomen,die zei dat ik heel erg begon te trillen (ik weet van niets hoor :n zal wel van het ademhalen zijn geweest)en toen had ik het idee dat ik weer voldoende lucht kreeg.. en toen kon ze me verstaan.. opgestaan... droog vest aan,de boer heeft hem noig even aangepakt door te longeren. en er weer op , en weer eraf, erop en toen gestapt nog paar rondjes,en gedraafd, en toen vond albert het wel klaar...want hij bleef springen...
echt een enorme tegenslag!! ik ben zo blij dat ik de bodyprotector om had! en een cap op!
morgen moet ik er weer op van de boer op als ik zelf nog wil, en dan vraag ik hem wel of we rustig aan kunnen doen enzo..
hij had de 2e keer ook steeds een bolle rug, en ik moest niets bewegen, als ik mijn teugels wou pakklen schoot hij al weg...

ik ga zo op de bank, heb koppijn en ben afentoe wat draaierig, dit kan wel van de pijn komen in mn been...
Baal wel een beetje... en weer een blauw been! nu niet de linker (trap van wiolanda) maar de rechter haha! :=


Helaas is het de keren erna niet goed gegaan.. ben wel blijven zitten, maar ik durfde niet meer..
toen is een stalgenoot erop gegaan, net wat meer ervaring en een betere zit.. en dit klikte gelijk met het paard..
ze rijd hem nu al een weekje of 3... en vandaag weer, en ze vroeg of ik er ook even op wou..
eigenlijk had ik zoiets van 'nee laat maar.. gaat toch fout'
maar na even staan kijken te hebben ging het toch kriebelen hoor.. dus heb mn moed verzameld.. en erop geklommen om hem uit te stappen... wat voelde ik me trots!!
het bleef niet bij stappen.. heb 1 rondje gedraafd om even te kijken hoe en wat... en superbraaf.. niet bang meer.. lekker mak.. heel braaf!!

wat voel ik me goed!! hopelijk gaan we dit samen weer langzaam opbouwen door eens vaker uit te stappen en rondje draf te doen..

mischien klinkt het zwak ofzo.. maar ik ben zo geschrokken van de val.. en heb er zo'n last aan overgehouden van mn hoofd en mn been.. wat gelukkig over is.. dat ik wel 10x nadenk voor ik op een jong paard stap.

genoeg gezever, hier de trotse foto's!!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
caddy lacht mee :D

Afbeelding
en zóóóóó trots voelde ik me.. dat ik er weer even 5 minuten op heb gereden na die enorme val een paar weken terug!

foto bijgevoegd ivm zijn hoofd die hij omhoog doet.
hier is duidelijk te zien dat ik geen druk heb op de teugels.. en dan doet hij dit.
tevens was hij op de andere ergens bovenstaande foto net aan het flemen/geweest.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 04-04-09 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:57

Knap van je dat je er toch weer op durft na zo'n nare val en niet eens zo lang geleden. Kan me voorstellen dat je trots bent en door er regelmatig weer even op te gaan komt je vertrouwen vast weer terug, succes ermee!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:59

dat ie mee lacht denk ik niet. ziet er niet heel blij uit eerlijk gezegd...

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:01

Super knap dat je er weer op bent gegaan!
Daar mag je wel trots op zijn...!

moppielover

Berichten: 1665
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: boven-leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:02

Super dat je weer even gereden hebt :D.
Ik snap heel goed dat je eerst niet durfde ;).
Hopenlijk kun je dit uitbouwen en daarna heerlijk rijden.
Veel succes ;)

Lynn_Nikita

Berichten: 25529
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:07

ikenindi schreef:
dat ie mee lacht denk ik niet. ziet er niet heel blij uit eerlijk gezegd...


hoe kan je dat zien? Kan toch ook dat paard stil staat en begint te flemen/hinikken
vind niet dat je van een foto kan zien of dit niet goed gaat

fijn dat je na de val weer erop geklommen bent
nu nog wat lessen nemen en komt alles goed

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:08

Hij was idd aan het flemen en ik stapte weer weg.
tevens schud hij bij het uitstappen ook met z'n hoofd als je geen teugelcontact houd. als je goed kijkt zie je dat mijn teugel loshangt.

als er iemand is die niet in de mond durft te zitten van dit paard ben ik het wel ;)
heb foto bijgevoegd, waar hij hetzelfde doet met zijn hoofd :)

tevens.. na de val zit er ook in mij nog spanning, dus dat ik mischien mn teugels iets te vast heb kan gebeuren toch? als je hem te vast hebt laat hij dit echt wel merken door te gaan springen of juist terug te trekken.. daar is dit paard zeer duidelijk in.
als ik bij die val neit naar voren en achteren was geklapt en dus een ruk gegeven heb aan de teugels.. was ik waarschijnlijk gewoon blijven zitten en had ik hem kunnen terugnemen :)

Als hij hinnikt doet hij ook zo, gezien hij niet meer kan hinneken :=

EmDee

Berichten: 2535
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:43

Jolliegirl schreef:
Hij was idd aan het flemen en ik stapte weer weg.
tevens schud hij bij het uitstappen ook met z'n hoofd als je geen teugelcontact houd. als je goed kijkt zie je dat mijn teugel loshangt.

als er iemand is die niet in de mond durft te zitten van dit paard ben ik het wel ;)
heb foto bijgevoegd, waar hij hetzelfde doet met zijn hoofd :)

tevens.. na de val zit er ook in mij nog spanning, dus dat ik mischien mn teugels iets te vast heb kan gebeuren toch? als je hem te vast hebt laat hij dit echt wel merken door te gaan springen of juist terug te trekken.. daar is dit paard zeer duidelijk in.
als ik bij die val neit naar voren en achteren was geklapt en dus een ruk gegeven heb aan de teugels.. was ik waarschijnlijk gewoon blijven zitten en had ik hem kunnen terugnemen :)

Als hij hinnikt doet hij ook zo, gezien hij niet meer kan hinneken :=


Ik heb geen verstand van paarden :n maar ik ben blij dat je er weer op ging zitten, en in eerste instantie dacht ik gut wat fijn, maar ik snap niet helemaal het hinnik gebeuren? Of heb ik iets gemist? Niet verkeerd bedoeld hoor, absoluut niet :n

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 23:12

Hij kan niet meer hinneken wegens een operatie die hij heeft gehad, hij had cornage(zeg ik dat goed )
Zoiets was het iig, gepiep, en hij zou verkocht zijn, dus issie speciaal daarvoor geopereerd, maar de kopers hebben toen afgehaakt.
toen reed ik hier niet, dus hoe alles precies in elkaar steekt weet ik niet :)

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:29

stoer hoor dat je er weer op kruipt, vind het knap als iemand van een foto kan zien hoe een paard zich voeld hij zal het raar vinden misschien omdat je wat spanning over geeft maar dat is heel logische lijkt me.
Als je iedere keer even op zijn rug kruipt als ie wat gedaan heeft en jij zo je vertrouwen weer terug krijgt moet je dat zeker doen is alleen maar goed voor jou en voor het paard succes is een leuk dier en jullie komen er wel.

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 23:31

bedankt! Dit gaan we ook zeker doen, hoeft niet elke keer, maar wel voorlopig even.

ik vind het niet erg dat mensen oordelen, als ze mijn reactie maar aannemen, soms zien foto's er gewoon wat onhandig uit.. maar filmpjes maken had ik gewoon geen zin in :)

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:48

Lynn_Nikita schreef:
ikenindi schreef:
dat ie mee lacht denk ik niet. ziet er niet heel blij uit eerlijk gezegd...


hoe kan je dat zien? Kan toch ook dat paard stil staat en begint te flemen/hinikken
vind niet dat je van een foto kan zien of dit niet goed gaat


heb al even pb contact gehad met ts ook. ik doelde ook niet op alleen die ene foto. ik vind dat het totale plaatje er totaal niet ontspannen uit ziet (en ik snap dat dat niet gek is als de angst er zo in zit bij de ruiter, maar vraag is dan of je er op moet klimmen. paard voelt de spanning aan namelijk...)

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:55

Knap hoor dat je er zelf weer op durft!
komt allemaal goed, leuk paard!

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 14:25

heb idd pb contact gehad met ikenindi .
ikzelf vind.. dat ik er weer op moet.. de spanning bouwt zich alleen maar op bij mij... ik wou het eruit hebben.. en eens zal je het toch wel weer moeten doen...
paard voelt de spanning zeker aan, dat is te zien op de foto's.
maar wat ik merkte is dat het geen lastige spanning was... geen vervelende spanning..
dit paard is jong, moet veel leren, en tsja een andere ruiter op de rug is dan spannend, en al helemaal als de ruiter het ook spannend vind.

Als ik langer zou wachten, gaat mijn zelfvertrouwen alleen maar meer van weg.. dit weet ik uit ervaring..
nu heb ik weer even een oppepper.. en de volgende keer als ik erop zou klimmen zou er geen spanning zijn.. denk ik :)

dus gaat helemaal goedkomen hoor !

vuurtoren

Berichten: 2013
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: wormerveer n-h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:04

Wat fijn dat je er weer opdurft en dat het goed is gegaan.
Ga zo door dan kan je van de zomer weer genieten van het rijden +:)+

moonbx
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-02-09

Re: Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:07

Knap van je dat je er toch weer opstapt!

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:20

Fijn dat je er weer ff op hebt gezeten, zo'n jong dier voelt t direct als je angstig bent en dan kun je er inderdaad beter even naast blijven. Komt vast helemaal goed hoor, ben van mij jonge paard vorig jaar ook een keer of 4 afgestuiterd en nu gaat t rijden helemaal top!

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:38

Ik ben er n paar weken naast gebleven, maarja eens moet het weer.. het is goed gegaan ! :)
als het niet goed gegaan zou zijn, dan hadden we weer n paar weken gewacht! :)

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:42

ikenindi schreef:
ik vind dat het totale plaatje er totaal niet ontspannen uit ziet (en ik snap dat dat niet gek is als de angst er zo in zit bij de ruiter, maar vraag is dan of je er op moet klimmen. paard voelt de spanning aan namelijk...


Dat wordt er echt niet beter van door er niet op te klimmen. Je moet er gewoon weer op en weer vertrouwen krijgen.

HarmanyL

Berichten: 2666
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:43

Komt vast wel goed. Laat gewoon je stalgenoot nog lekker helpen, en steeds na haar er even op. Wellicht kan je dan een bokriempje omdoen, heb je altijd iets om te grijpen!

Jolliegirl

Berichten: 32997
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:45

ik zal er zeker weer opgaan om uit te stappen en wat te draven, maar niet te snel.. wanneer ik wil.. ga ik erop.. als ik niet wil.. ga ik niet.. ik wil vertrouwen erin hebben.
want alleen dan komt het helemaal goed :D

ansj17

Berichten: 114
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Strijen

Re: Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:06

Heel knap van je dat er weer op durft! Voorzichtig weer het vertrouwen opbouwen en dan gaan jullie het vast nog heel leuk hebben samen.Veel succes!

ukoldaatje

Berichten: 1517
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: Bruinisse,schouwenduiveland

Re: Een paar weken na de val... er weer even op...Armageddon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:12

Ik vind het super knap van!!

Je mag jezelf een schouderklopje geven hoor!!!!

Ik begrijp je angst helemaal..is niet niks op die manier eraf te vallen. En dan de manier waarop je neerkomt, is ook niet al te prettig.

Je doet het super, ga zo door mbv je stalgenoot!!