Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 23:13

Hierbij wil ik jullie mijn trots voorstellen.
Shahim is vorig jaar rustig zadelmak gemaakt. Toen mocht hij enkel in het bos op wandel. We hebben toen het rijden moeten staken doordat zijn job toch wel DEKhengst is. Na het zware dekseizoen is hij terug gekomen naar de farm en heeft een 12-jarige meisje hem op wandeling gereden. In september hebben we opnieuw het rijden moeten staken wegens het invriezen van sperma. Nu een kleine maand geleden hebben we de draad weer opgenomen en beslist dat we het rijden en dekken toch gaan proberen te combineren.
We zijn gestart met het longeerwerk en 2 weken geleden zaterdag heeft hij zijn eerste echte les gehad. De dag later mocht hij mee op een kleine wedstrijd. Het probleem met Shahim is, dat hij enkel de trailer op mag om naar het dekstation te gaan. Hij moet echt leren dat de trailer hem ook naar andere plaatsen kan brengen in de toekomst ;-)
Omdat het vorige week zo goed is gegaan, hebben we dit weekend hetzelfde gedaan. Zaterdag les (jammer genoeg maar 1 foto door het slechte weer) en zondag op wedstrijd.
Het is de bedoeling om het rijtechnische heel rustig te doen. Er wordt nu nog helemaal niets van hem verwacht, enkel dat hij zich kan beheersen tussen andere paarden.


Met dank aan Joelle Dumont van Haras de Croissart, de coach en Pierre Hertoghe, de ruiter, die Shahim onder hun vleugels hebben genomen en hem willen klaarstomen onder het zadel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:27

Leuk dier al is de ruiter voor het mooie een beetje te groot.
Wat ik echter niet snap is dat je hem 1 keer rijdt en vervolgens in een wedstrijd start.
Dat je niets van hem verwacht op concours is goed alleen denk ik dat je eerst beter het rijden wat meer kan bevestigen voordat je hem in een spannende omgeving plaatst terwijl het rijden zelf ook nog onwennig voor hem is.

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 23:42

Wildgirl schreef:
Leuk dier al is de ruiter voor het mooie een beetje te groot.
Wat ik echter niet snap is dat je hem 1 keer rijdt en vervolgens in een wedstrijd start.
Dat je niets van hem verwacht op concours is goed alleen denk ik dat je eerst beter het rijden wat meer kan bevestigen voordat je hem in een spannende omgeving plaatst terwijl het rijden zelf ook nog onwennig voor hem is.


De ruiter is +1m80 en het plaatje past misschien niet, maar voor ons is het belangrijker dat een paard correct wordt opgeleerd vooraleer het plaatje past.
Shahim is karakter gewijs geen normaal paard. Het is tevens een arabier en daar ligt de schakel. Met jonge AV paarden hebben wij de beste resultaten door lessen en situaties te hebben waarin ze zo weinig mogelijk kunnen denken en veel moeten doen, het ene moet het andere behoorlijk snel opvolgen. Als je te lang in éénzelfde oefening blijft dan komt er verzet. Wij kunnen hem ook geen half uur aan de longe zetten, de eerste 20 min. gaat hij mooi in zijn cirkel blijven lopen en daarna zegt:"he, wij doen hier de hele tijd hetzelfde, kan je met niets beters uit de hoek komen" Dit wil niet zeggen dat het een paard is dat niet wil werken of moeilijk is. Het verwacht gewoon beetje creativiteit in het les gebeuren.
Onze coach heeft ongeveer 25 jaar ervaring met (moeilijke) arabieren en zij zal geen onverantwoorde keuzes maken die invloed kunnen hebben op een slechter verloop naar rijden. Als we zien hoe Shahim zelf reageert, die geniet met volle teugen. Het ene paard is natuurlijk ook het andere niet en je moet individueel bekijken wat het paard mentaal en fysiek aankan.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:51

sorry maar ik vind dat de houding van de ruiter echt te wensen over houd..... die ingezakte houding, geen rechte rug hangende schouders........ prima als ie wel wat te lang is maar rij dan wel netjes beugels kunnen ook wel wat langer maar ik snap dat dat gedaan wordt om de lengte wat te compenseren, concours zou ik ook nog niet doen maar gewoon thuis door rijden maar zo doet ieder het op zn eigen manier

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:09

Mjay schreef:
sorry maar ik vind dat de houding van de ruiter echt te wensen over houd..... die ingezakte houding, geen rechte rug hangende schouders........ prima als ie wel wat te lang is maar rij dan wel netjes beugels kunnen ook wel wat langer maar ik snap dat dat gedaan wordt om de lengte wat te compenseren, concours zou ik ook nog niet doen maar gewoon thuis door rijden maar zo doet ieder het op zn eigen manier

dat was ook mijn gevoel een beetje, dat je een ruiter kiest die rijtechnisch veel in huis heeft dat lijkt me logisch.
Vanaf de foto moet ik zeggen dat het er niet zo professioneel uitziet.
Zeker bij een paard wat gevoelig is,snel gespannen is etc is een rustige ruiter met een ontspannen zit de bedoeling lijkt me.
Het kunnen natuurlijk momentopnamens zijn, dat is de andere kant.
Jouw methode van inrijden vindt ik lastig, aan de ene kant snap ik je wel en kan ik er ergens wel inkomen.
Aan de andere kant blijf ik toch, ook in het geval van een hete av hengst, bij beginnen bij de basis en eerst maar eens zorgen dat die voor elkaar is voordat je extra uitdagingen opzoekt.
Imo kun je ook in je dagelijkse rijden genoeg uitdagingen vinden zonder daarvoor per sé op concour te moeten.

CxX
Berichten: 714
Geregistreerd: 24-03-07

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:56

Knap paard onder het zadel!

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 09:21

Op dit moment vind ik de houding van mijn ruiter helemaal niet belangrijk, ik wil gewoon iemand die onder alle omstandigheden heel rustig blijft en vooral geen stress heeft. Iemand die zacht in de mond is en weet hoe om te gaan met een jong paard.

Wij hebben voor een andere weg gekozen bij het inrijden van onze paarden.
Ik zie persoonlijk liever mijn paard in het begin heel veel op wandeling gaat ipv eerst in de bak wordt gereden.
Ik denk dat het moeilijk is van op 8 foto's het karakter in te schatten en of deze techniek voor dit paard de juiste is. Casus per casus bekijken, mijn ander paard wordt op een heel andere manier gereden, die is meer aan de bak gewoon en die gaat gewoon dit jaar niet mee op wedstrijd.

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 10:17

Afbeelding

Shahim met zijn ruiter deze zomer. Celine zal hem in de toekomst ook uitbrengen voor het grotere werk.

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:37

Ik vind de ruiterhouding ook echt niet netjes..En zeker voor het 'zadelmak' maken van een paard, die moet meteen leren dat een ruiter recht zit op 'm. Als je het namelijk zo aanleerd, en hij gaat hierop lopen en je zet er daarna iemand op die recht zit, is het paard voor geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen (ook al is het een arabier). En dan nog wat, ik maak geen verschil tussen het inrijden van een merrie, hengst, ruin, arabier, haflinger of fjord hoor!! ;)

Wildgirl

Berichten: 11679
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:56

Rawaat schreef:
Afbeelding

Shahim met zijn ruiter deze zomer. Celine zal hem in de toekomst ook uitbrengen voor het grotere werk.

Dit meisje zit in mijn ogen veel ontspannener!

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:59

Die foto geeft mij een 100 X fijner beeld ;)

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:08

Het is dan wel geen rijtechnisch ITP maar alle tips en onderbouwd commentaar sla je in de wind. Als je geen commentaar op je werk wil moet je het zéker niet op bokt neer zetten. :n
Over het rijden, ik vind de houding van de ruiter echt gewoon bagger, hoe kan je met zo een houding mee gaan met het paard? Het lijkt mij dat het juist de bedoeling is dat het paard een fijne ervaring heeft met het rijden, als de ruiter er op zit met een houding als een zak aardappelen lijkt het me voor het paardje niet fijn.
Het beeld van het jonge meisje is al veel beter waarom rijd die heb nu nog niet?

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:52

Gelukkig ben ik niet naïef om om het even welke commentaar door te laten dringen, die helemaal geen onderbouwing heeft. Vermoed dat hier geen Anky, Tieneke, Ludo of Judy-Ann aan het woord is.
Bekritiseren is natuurlijk heel gemakkelijk ;-)
Ik sta open voor nieuwe dingen, maar enkel over het beeld praten is wel heel hypocriet natuurlijk. Het belangrijkste is wat er onder het zadel gebeurd, maar ga hier geen comment op geven, wil geen wind slaan natuurlijk :-).... Je kan duidelijk zien dat het PAARD (waar het trouwens over gaat meisjes...) hier geen probleem van ondervindt en ook plezier beleefd.

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:03

Ik ben dan misschien wel geen Anky of Imke, ik zit wel rechter dan deze ruiter. :+
Want het aanleren van de juiste hulpen begint bij een goede houding :j

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:09

Ik vind het er eerlijk gezegd niet zo slecht uitzien. Ruiter blijft er aan de voorkant netjes vanaf. Tja zit wat krom, maar dat vind ik bij een jong paard helemaal niet zo storend. Het ontlast de rug wat (vooral omdat de ruiter toch aan de grote kant is) en een jong paard kan je niet op de fijnste zithulpen rijden. Gewoon steeds iets meer gaan zitten en de zithulpen mee gaan pakken. Het is ook niet zo dat ze er opeens op gaan zitten en gelijk lessen en wedstrijd. Hij is zo te lezen al een tijd onder het zadel, wat ik begrijp alleen met tussenpozen en vooral in het bos.

Ik zeg niet dat het helemaal mijn manier is, maar ik vind het zeker niet verkeerd.

AV blijven niet mijn type paarden, maar hij heeft wel een mooie uitstraling

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:47

nikki160287 schreef:
Het ontlast de rug wat (vooral omdat de ruiter toch aan de grote kant is) en een jong paard kan je niet op de fijnste zithulpen rijden. Gewoon steeds iets meer gaan zitten en de zithulpen mee gaan pakken.
WORD! ik durfde het zo niet neerschrijven (heb wat bang dat ik in de wind sla ;) )


Citaat:
Het is ook niet zo dat ze er opeens op gaan zitten en gelijk lessen en wedstrijd. Hij is zo te lezen al een tijd onder het zadel, wat ik begrijp alleen met tussenpozen en vooral in het bos.

Ik zeg niet dat het helemaal mijn manier is, maar ik vind het zeker niet verkeerd.

AV blijven niet mijn type paarden, maar hij heeft wel een mooie uitstraling


Thx!

Elske_D
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-11-08

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:56

Vind 't er allemaal niet zo storend uitzien hoor ;) en of je nu op plaats a of b rijdt maakt voor zo'n paard ook niet uit. Aan de foto's te zien wordt er bepaal nog geen Hoge School gevraagd..

Ik denk wel dat de jongen op een vz of springzadel prettiger zal zitten dan op dit dressuurzadel, wél prettig om te zien dat de sperriem eens NIET op z'n kop zit!

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:59

Ooh wat een mooi beest zeg! Hij is echt helemaal mijn type! Het gaat wel goedkomen met hem in de toekomst, hij straalt een bepaalde rust uit vind ik zo op de foto's.

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:15

jullie doen net alsof het hier gaat om een volwassen iemand op een shetlander, ooit gekeken waarvoor arabieren gefokt zijn? Om volwassen mensen te dragen, op lange afstanden.
(sla me maar als ik het fout heb)
Tjah, die houding, ik vind het wel een beetje typische mannen houding (niet negatief bedoeld ;) ), maar ik zie de houding het paard niet storen.

Owja, wat een lekkerding is het paard!
veel succes ermee, en goed gedaan hoor. Zo'n paard laten inrijden door iemand van het (over het algemeen) stoerdere/sterkere geslacht. En dan iemand voor het plaatje hem laten starten etc.

Roos_s

Berichten: 3500
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: A'hoek

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:42

opzich vind ik deze ruiter beter rijden dan vele mensen die netjes zitten, maar ontzettend storen in de mond....
Toch is het denk ik wel belangrijk voor de ruiter om netter te gaan zitten en aan de houding te werken. Het verstoort het plaatje wat best jammer is. Een leuk paardje is het en zit ook wel leuke bewegingen in zo te zien!!

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:45

Hmmm, ik ben het niet met het verdedigingsverhaal van TS eens.
Het is wel degelijk storend voor een paard om een veel te lange ruiter mee te dragen, maar goed, dat wilde ik gewoon even kwijt.

Met de rest van het commentaar op bepaalde gebruiks meningen ben ik het ook wel eens, al moet ieder het zelf weten en dit is ITP en HAW, dus rijtechtnisch commentaar word hier dan ook helemaal niet gevraagd en gewild.

Ik vind het een ontzettend mooi en elegant beestje, al zijn AV's niet mijn ding, het is en blijft een van de mooiste rassen met zeer rastypische kenmerken die zeer sierlijk zijn.
Ik wens jullie heel veel succes verder, en het rijden en dekken samen komt goed, je zult er gewoon even een weg in moeten vinden en bij beiden misschien genoegen nemen met iets minder!
Verder zal shakim het zelfs wel aangegeven als de combinatie hem teveel word.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:41

Hij zit misschien niet zo netjes, maar je ziet wel dat hij het paard veel ruimte van voor geeft, waardoor het paard in een hele fijne houding loopt.

Rawaat

Berichten: 663
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 13:17

Bedankt voor de leuke reacties. We gaan proberen de foto's draaiende te houden. Binnenkort start ik er zelf ook mee voor het "fijnere" werk...

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:37

Ik vind Shahim een heel typisch AV-tje, op en top hengstje, een paardje die zo uit de woestijn geplukt kan zijn, helemaal mijn type ;)
Heel veel succes met zijn 'rij-carrière' *D

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re: Shahim Al Nakeeb -AV hengst - net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 11:51

Ik vind Shahim geweldig en top dat hij bereden wordt.
Zou graag nieuwe foto's van hem willen zien met zijn nieuwe berijdster.
Ik vind de foto's totaal niet onaangenaam! Ruiter mag dan lang zijn, maar rijdt netjes. Ik zie dit liever dan de té volslanke mensen op hun (jonge) paarden. Dat doet meer pijn aan mijn ogen, dan dit.

Keep up the good work, Eline!