wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:33

Ok wat ga je er dan nu precies aan doen?

bikkeltjes

Berichten: 111
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Bij mijn paarden en daarna thuis in het huis

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:36

Sorry hoor maar dit noem ik een dier kwellen.

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:37

overdrijven is ook een vak... ik wil niet zeggen dat het slim is hoor...

bikkeltjes

Berichten: 111
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Bij mijn paarden en daarna thuis in het huis

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:39

ik vind dit zeer zeker niet overdreven zo ga je niet met een nog geen 3 jarig paard om punt

Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:40


Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:42

bikkeltjes schreef:
ik vind dit zeer zeker niet overdreven zo ga je niet met een nog geen 3 jarig paard om punt

Je wilt trouwens niet weten hoeveel sportpaarden er al voor hun derde worden bereden := alleen maar omdat ze "officieel" al 3 zijn (1 jan)....echt sneu...

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:43

Waarom niet gewoon aan het eind van het weideseizoen beginnen := Of begin van de lente volgend jaar :=

Calanddra maar dat praat het helaas niet goed.

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:43

en die was ook net voor zijn 3e begonnen met een zadeltje enzo. maar als je naar hem kijkt zie je dat hij er gewoon aantoe is. Een dan kijk je naar deze haf dan zie je dat hij nog helemaal niet goed geroeid is om er een zadel op te hebben.

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:43

bikkeltjes schreef:
ik vind dit zeer zeker niet overdreven zo ga je niet met een nog geen 3 jarig paard om punt

Ik denk niet dat de TS haar paard opzettelijk wil ''kwellen'', integendeel.
Ze dacht er denk ik goed aan te doen om advies te vragen bij een instructrice, en er alleen maar op te klimmen
op het moment dat zij er bij was. Waarschijnlijk niet wetend dat zij verkeerd advies heeft gegeven! de intentie is goed,
maar verkeerd uitgepakt. Dus wat dat betreft is het goed dat ze dit topic heeft geopend, en adviezen zijn gegeven.
Dan heeft de TS in ieder geval iets om over na te denken, en deze methode in twijfel te trekken :)

Ook heeft de TS er nog maar enkele keren opgezeten, dus er kan nog veel verandert worden..

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:43

Sappos schreef:
Waarom niet gewoon aan het eind van het weideseizoen beginnen := Of begin van de lente volgend jaar :=

Calanddra maar dat praat het helaas niet goed.

nope... daar wil ik ook niks van weten...

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:44

Sappos schreef:
Waarom niet gewoon aan het eind van het weideseizoen beginnen := Of begin van de lente volgend jaar :=

Calanddra maar dat praat het helaas niet goed.

Dat zeg ik niet := wilde alleen maar aangeven hoe ontzettend sneu het is :=

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:45

Calanddra schreef:
bikkeltjes schreef:
ik vind dit zeer zeker niet overdreven zo ga je niet met een nog geen 3 jarig paard om punt

Je wilt trouwens niet weten hoeveel sportpaarden er al voor hun derde worden bereden := alleen maar omdat ze "officieel" al 3 zijn (1 jan)....echt sneu...

En denk je dat dit gegeven relevant is voor dit topic? Ik denk het niet.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:47

Sorry ik vind dat er erg overdreven wordt in dit topic. Geef gewoon vriendelijke adviezen, de TS wil waarschijnlijk ook het beste voor haar paardje. Er wordt net gedaan of ze hem aan het vermoorden is ofzo.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:48

Zelfde situatie....maargoed dat is een keuze, wel een puntje wat wij aan mogen stippen

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:49

GJ9 schreef:
Sorry ik vind dat er erg overdreven wordt in dit topic. Geef gewoon vriendelijke adviezen, de TS wil waarschijnlijk ook het beste voor haar paardje. Er wordt net gedaan of ze hem aan het vermoorden is ofzo.

ik schreef al, overdrijven is ook een vak. :P

maar er zijn zeker verbeter punten...

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:51

Elmira schreef:
Calanddra schreef:

Je wilt trouwens niet weten hoeveel sportpaarden er al voor hun derde worden bereden := alleen maar omdat ze "officieel" al 3 zijn (1 jan)....echt sneu...

En denk je dat dit gegeven relevant is voor dit topic? Ik denk het niet.

Het geeft wel aan hoe 'normaal' dit wordt gevonden tegenwoordig. De TS denkt er blijkbaar ook zo over, anders had ze wel een paar maanden gewacht.

Waarom kan men niet het geduld op brengen om een paard paard te laten zijn? Laten uitgroeien totdat ze er klaar voor zijn om bereden te worden? Waarom kijkt men alleen naar wat zij wil en niet naar wat het paard aan kan?

Misschien iets voor de ts om over na te denken :)

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:54

Ik vind ook dat er vrij heftig gereageerd wordt.
Ze is gewoon enthousiast en met een paar kleine aanpassingen kan het
nog allemaal supergoed komen. Ze kan alsnog rustiger aan gaan doen.
Ze vraagt alleen om advies en niet om een complete afbranding..
Om even aan te geven dat ik het niet helemaal met de beleerwijze eens ben.
Ik heb zelf ook een haffie van BIJNA 3 en die longeer ik gewoon 1 of 2 keer in de week
los zonder bijzet of wat dan ook. Gewoon om lekker bezig te zijn en een band te krijgen..

Pop
Berichten: 808
Geregistreerd: 07-06-06
Woonplaats: Noord-Sleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:57

mijn pony heeft absoluut geen wormen.
hij word elke 8 weken ontwormt.

en de reden dat ik nu al begin omdat het landseizoen laat begint en laat eindigt.
zodra ze het land op kunnen gaat hij het land op en mag hij alles lekker verwerken. tot het stalseizoen weer begint.
en wie zegt dat ik hier niks mee doe.
ik ga julie tips zeker opvolgen.[/quote]

Leuke haflinger, ik ga wel mee met het commentaar wat eigenlijk al vaker is gegeven.
Je paard is nog maar net ''3'' jaar oud. Ik zou gewacht hebben tot zowieso de winter, lekker rustig aan doen en je paard de tijd geven. Ik vind het wel een beetje vreemd hoe jij over landseizoen en stalseizoen spreekt.. staat je paard tijdens het 'stalseizoen' niet buiten dan? Dan kunnen ze toch ook gewoon op het land? Of staat hij dan alleen op stal?

Als ik jou was had ik gekeken of misschien iemand anders je kan helpen met het 'beleren' van je paardje. Als je instructeur zegt dat je nu al met zweep en sporen kunt rijden, en de teugels al zo oppakt, is in mijn ogen het niet helemaal de juiste instructeur.
Laat je teugels lekker losjes, sporen af, zweepje er evt bij, laat iemand in de bak gaan staan met een zweepje bijvoorbeeld, dat als jij been geeft en ze reageert echt niet dat je het misschien kan oplossen via degene die in de bak staat. Straks reageert ze helemaal niet meer op je been.
Dat zwabberen met losse teugel hoort er gewoon bij, de paarden hebben nog geen evenwicht met opeens iemand op hun rug. Laat het hem zelf uitzoeken, komt vanzelf goed.
Als jij nu al veel druk op de hand krijgt, loopt hij straks alleen maar op je hand, en kan hij helemaal niet op zijn eigen benen lopen.

Veel succes, en ik hoop dat je wat doet met het commetaar dat hier gegeven wordt. Je hebt een leuke haf, maar geef hem de tijd.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 00:02

Peelie schreef:
GJ9 schreef:
Sorry ik vind dat er erg overdreven wordt in dit topic. Geef gewoon vriendelijke adviezen, de TS wil waarschijnlijk ook het beste voor haar paardje. Er wordt net gedaan of ze hem aan het vermoorden is ofzo.

ik schreef al, overdrijven is ook een vak. :P

maar er zijn zeker verbeter punten...


verbeter punten zijn er zeker.
maar ik ben zeker niet te zwaar voor hem.
maar daar zijn de meningen over verdeelt.

in het landseizoen staan ze 24/7 buiten.
in het stalseizoen staan ze snachts op stal en overdag in de paddock.
het land kunnen ze niet op in de winter daar is het te nat voor.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:04

wat een gezellige boel weer.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:09

ja joh... ontzettend.. snap t ook niet?

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:19

Jeetje wat een rel hier! Ik vind het er nou echt niet vreselijk uitzien hoor ;) pony gaat deze zomer weer lekker de wei op, en daarna gaat ze weer beginnen! vind het ook geen goed idee van de sporen maar Ts weet dat zelf nu ook wel ;)
ik snap natuurlijk dat als je les neemt dat je er van uit gaat dat je goed les krijgt, helaas is dat niet altijd zo ;) maar ik ken je instructrice niet, misschien is ze wel heel erg goed!
Ik vind het alleen zo not done om dit topic te verpesten met 'oeeeh, aaah, zielig' Pb de ts anders, vooral als je je daarom afvraagt waarom ts niet reageert.. ben je gek zeg, ik zou helemaal dichtklappen met dit soort reacties!
Ts geeft echt wel veel om haar pony, en hij gaat over een tijdje weer lekker het land op 24/7 en daarna gaat hij weer aan het werk! niks mis mee

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:29

TS, ik vind persoonlijk ook dat je te vroeg begonnen bent met inrijden.
Ik ben geen voorstander van vroeg inrijden, eerder het tegenovergestelde.

Verder is alles al gezegd, geloof ik. Ik heb zelf een pony vanaf zijn tweede jaar, inmiddels is hij alweer 5 jaar over 2 weken en ik heb hem juist met losse teugel ingereden (bitloos, he ;) ), juist omdat ik het belangrijk vind dat hij op mijn zit gaat reageren en dat hij zelf zijn balans gaat vinden. Echt zwalken heeft hij nauwelijks gedaan.

Verder is grondwerk DE truc om je paard gevoeliger te maken voor o.a. het been. Die van mij snapte 'het been' in het begin ook niet, maar door met lichaamstaal te werken op de grond, is zijn lijf veel gevoeliger geworden. Daarbij mag ik alleen lichte druk gebruiken tijdens mijn lessen. En geloof me, ik heb een oersterk paard met veel eigen initiatief, wat echt een issue kan zijn soms, zeker als je langere tijd niet rijdt (wat wel eens gebeurt, want ik rij niet fanatiek bijvoorbeeld, ben een tijdje terug langere tijd ziek geweest ook). Maar sporen, hulpteugels en dwangmiddelen, nee, ik weiger het te gebruiken, omdat er zoveel andere oplossingen voor zijn (ik doe aan NH). En verder hou ik altijd rekening met het feit dat het om een jong dier gaat. Ik heb geen haast, wel veel plezier en mijn paard ook, gelukkig. :)

Over je gewicht, tja...... ik wil niet vervelend zijn, wel eerlijk, maar je oogt wel wat zwaar voor een erg jong paardje van 1,35 m. Kan heel bokt over heen gaan vallen, ga vooral jullie gang, maar ik wil gewoon eerlijk zijn.

Ik denk dat je intenties op zich goed zijn (fijn dat hij lekker veel buiten kan staan!!!), maar ik zou absoluut andere begeleiding zoeken. Iemand die meer rekening houdt met het fysieke gedeelte van je paard, iemand die zitlessen kan geven, iemand die je paard wat minder 'dwingt', iemand met wat meer verstand over het geven van de juiste hulpen (been- en teugelhulpen en houding). Dat is mijn mening. Succes met je Haf verder.

Anoniem

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:34

Jeetje he wat voor toon gaat er weer ricting de ts! Kunnen mensen dan niet fatsoenlijk commentaar geven?

ts Ik ben er ook niet zo mee eens hoe je dit doet.
Laat m eerst lekker op eigen benen lopen voor je aan de *krul* werkt!
Laat m zijn balans kunnen zoeken met een ruiter. Het liefst lange rechte stukken!
Ikzelf had de mogelijkheid mijn paard in het bos in te rijden! Zoveel mogelijk lange rechte stukken in de gangen. Goed rem en stuur dr op! Daarna wat in de bak gedaan. Sowieso ben ik tegen bijzetten ( vind dat je je paard in een houding dwingt ) maar doe het al helemaal niet nu. Nageven kom vanajuit ontspanning en balans, op deze manier krijg je alleen maar valse nageeflijkheid wat niet ten goede komt :)

Wel mooi beest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:36

Je hebt echt het beste met je pony voor.. maar het is HEEL belangerijk dta hij EERST leert op zijn EIGEN benen te lopen. dus teugels los, en voorwaarts, alleen maar naar voren!!pas als hij die balans heeft en dus niet meer "zwabbert" kan je hem gaan oppakken!!

ik ben ook onze 3 jarige aan het beleren, hier het voorbeeld van wat ik bedoel:
[RIJ-ITP] Voor de 2e keer op 3 jarige Armani...En vief bitloos

die van ons hoeft nog NIKS, alleen voorwaarts!
De rest komt pas veeel later. en je ziet dat die van ons zelf al gaat zoeken naar aanleuning, omdat hij alleen maar voorwaarts gereden word!

edit: tegfelijk gereageerd met cinnepin, we bedoelen hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-09 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt