wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:10

marjoleinft schreef:
hier heb ik zeker wat aan.

maar als ik de teugels in een boogje laat hangen dan loopt hij zo tegen de bakrand aan en loopt hij overal behalve waar hij moet lopen.
hij gaat er niet vandoor of zo.


geef hem de tijd, als je hem zelf zn balans laat zoeken gaat t vanzelf beter... en dan stoot ie zn neus maar een keer, krijgt die niks van.. gewoon zelf makkelijk blijven zitten en naar voren blijven rijden...

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:10

met rijden hebben we nu het meeste alleen nog maar gestapt met een paar rondjes draf.
verder nog helemaal geen galop daar zijn we nog niet aan toe.
en dat wil ik voorlopig ook nog niet.
ik zit er nu 1x per week op verder niet zonder begeleiding.

mij is altijd geleerd dat een paard 20% van zijn gewicht mag dragen.

haffilover
Berichten: 880
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:10

En ook ik vind je te zwaar, sorry. Ik heb ook een haflinger hoor en ben zelf ook 11 kilo afgevallen. Maar, dit kan niet..
Verder vind ik het bijzetten ook niet nodig, evenals de sporen..

Jammer.. tegenwoordig grijpt iedereen zo snel naar de hulpmiddelen.

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:11

NonaWen schreef:
lovelucydan schreef:
tuurlijk heeft het ruiter gewicht er wel wat mee te maken of er nou 60 of 90 kilo op een jong ding zit + zadel gewicht


Nee, want ze verdeeld het gewicht dan op haar twee benen, waardoor ze rugspier al een stuk ontlatst. Maar er zijn zoveel manieren en meningen..

maar dan moet je wel recht zitten... En hoeveel mensen zitten er nou daatwerkelijk recht vraag ik me dan af... ik betrap mezelf er ook nog HEEL vaak op dat ik scheef zit.
Laatst bijgewerkt door Peelie op 17-03-09 23:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:11

Jep dat klopt helemaal :) vandaar ook dat ik het stukje citaat meenam over zitles ;)

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:13

Hoi hoi,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de gewichtsopmerkingen niet erg terecht vindt. Daarbij lees ik in een opmerking dat de haffie nog geen 3 is, maar dan weet je vast iets wat ik niet weet, want ik lees toch echt 3-jarige haffie.

Ik vindt het idee om nu even te rijden en dan weer rust te geven een hele goeie, maar vergeet ook nu niet om de rust te geven om iets te verwerken.

Ook ik vind 3x per week bijgezet longeren best veel...misschien 2x en één keertje lekker los. Misschien weet je instructrice hoe je touwtjes kan maken ipv de bijzet, dan kan je paardje veel beter zelf een houding zoeken. En inderdaad niet te strak...

Verder ben ik het ook wel eens dat het zwabberen erbij hoort. Niet teveel ondersteunen aan de voorkant, want dat gebeurt gewoon door gebrek aan evenwicht. Daarbij zal je als je drijft gewoon VEEL meer overdrijven moeten met je handen naar voren brengen om je paardje te laten begrijpen dat een hulp betekent naar voren toe bewegen...

Om je paardje een beetje te ontlasten zou ik overigens (en ja ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn) een beetje naar voren leunen...op die manier kan je paardje zijn rug bollen om fijner te lopen....en dan proberen of hij je hand naar voren wil volgen. Krullen is niet goed en als je het zo kan voorkomen zou dat super zijn, afleren is alleen maar extra werk...Dat volgen van de hand zou ik redelijk extreem doen, dus zowiezo niet te korte teugels en lekker je hand naar voren en beneden steken als hij ook maar een beetje naar beneden wil...

Hoe dan ook, succes en vooral...heeeel veel plezier! Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's over een tijdje :)

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:14

marjoleinft schreef:
met rijden hebben we nu het meeste alleen nog maar gestapt met een paar rondjes draf.
verder nog helemaal geen galop daar zijn we nog niet aan toe.
en dat wil ik voorlopig ook nog niet.
ik zit er nu 1x per week op verder niet zonder begeleiding.

mij is altijd geleerd dat een paard 20% van zijn gewicht mag dragen.


goed dat je t onder begeleiding doet, maar ik twijfel aan de kennis en ervaring van de gene die je nu helpt (vanwege de sporen en het kort oppakken, dat is gewoon not done)...

Heb je verder ook les? kun jij mss een paar zitlessen nemen op een doorgereden paard om zelf een onafhankelijke zit te krijgen? Ik denk dat je daar jezelf en je paard heel erg mee kan helpen.

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:15

maarja als je volslank bent dan is de uitwerking op de onvolgroeide natuurlijk 10x zo groot dan waar neer en een pakje boter op gaat zitten.

kips

Berichten: 635
Geregistreerd: 12-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:16

zonde dat je nu al met sporen gaat rijden, en dat zwabberen laat hem lekker zwabberen... ik ben de mijne momenteel ook bezig met alles aanleren en ze is al 6.. maar zij zwabbert ook af en toe nog en reageert ook nog niet goed op het been, maar doe geen sporen om

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:17

ik zelf vind de bijzet absoluut niet zinloos bij het longeeren.
hierdoor ontspant hij zijn rug ook sneller als ik er op zit.
en de meningen over het te zwaar zijn dat is uitlopend.
ik ga deze zomer zitles nemen.
dat stond al op de planning.
ik ben namelijk toen ik een jaar of 12 was plat op mijn rug gevallen waar ik nu nog steeds last van heb.
vandaar dat ik snel naar voren val.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:18

als je naar voren gaat zitten om de rug spieren te onlasten. belast je de voorbenen weer meer.
en het maakt toch niet uit of je het gewicht verdeeld ove 2 benen. het blijft het zelfde gewicht wat de pony moet dragen. :?

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:19

Ik zie in je profiel dat hij nog niet eens 3 is..
Doe rustig aan, het is een lekkerding waar je nog jaren plezier van wilt hebben ofniet ?

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:20

maar als de bijzet zo strak en zwaar is dat je pony zo gaat lopen? wat is er dan nog het nut van dan alleen maar in de krul lopen en dus niet leren op zijn eigen benen te lopen.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:22

lovelucydan schreef:
als je naar voren gaat zitten om de rug spieren te onlasten. belast je de voorbenen weer meer.
en het maakt toch niet uit of je het gewicht verdeeld ove 2 benen. het blijft het zelfde gewicht wat de pony moet dragen. :?


ik heb het hier niet over de rug van mijn pony.
ik heb het hier over mijn eigen rug.
ik doe het niet bewust het naar voren vallen.
mijn lesgever zegt het vaak genoeg tegen me.
maar iedereen heeft zo zijn gebreken.

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:23

jammer dat je bijna niet op mijn berichten reageert.

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:24

Wat ik me afvraag.. Doe je wel wat met deze tips? Want het lijkt alsof het je geen reet intresseert.. niet om je aan te vallen gewoon nieuwsgierig ;)

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:25

nog niet eens 3. :n snap niet dat mensen niet kunnen wachten, dat weet je toch als je een jaarling koopt.
lekker nog een half jaartje in het land zetten en dan weer op pakken.

pfff soms.....

ik heb zelf mijn haffie ook gekocht met een half jaar oud. tuurlijk kriebelt het om te gaan beginnen. dat sanp ik. je wilt toch nog heel lang plezier van je pony hebben (neemt niet weg dat het een ontzettend leuke pony is hoor) die van mij is 6 en begint nu pas een beetje lekker te lopen en stabiele gangen te hebben.
laat hem lekker op eigen benen lopen, duurt gewoon even voor dat ze stabiel lopen
Laatst bijgewerkt door lovelucydan op 17-03-09 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:26

daarom zeg ik ook... "jammer dat je bijna niet op mijn berichten reageert" volgens mij kan het haar niks schelen...

en ondertussen leest niemand en roept iedereen dat geen wat ik al die tijd al loopt te verkondigen.

het eerste dar ook in me opkwam toen ik het beestje zag is "wormen" kijk naar die buik

bikkeltjes

Berichten: 111
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Bij mijn paarden en daarna thuis in het huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:27

Wat is dit belachelijk zeg, een 3 jarige inrijden op zo'n fanatieke manier, die lesgever van jou zoals jij diegene noemt moet eerst zelf maar eens les krijgen. Mijn tip die pony heeft al hard genoeg gewerkt gooi hem lekker nog even in het land voordat die verpest word. ZONDE!!!!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:29

1 april 2006 is 2 jaar 11 maanden en nog iets...Géén 3 jaar dus.

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:30

Peelie schreef:
daarom zeg ik ook... "jammer dat je bijna niet op mijn berichten reageert" volgens mij kan het haar niks schelen...

en ondertussen leest niemand en roept iedereen dat geen wat ik al die tijd al loopt te verkondigen.

het eerste dar ook in me opkwam toen ik het beestje zag is "wormen" kijk naar die buik

Als de TS het haar niks kon schelen, had ze geen begeleiding genomen (al dan niet de goede..) en al helemaal niet dit topic geopent.
(want je kan verwachten dat je commentaar krijgt als je een topic opent over een paard dat je in rijdt)
Ik denk dat de TS echt wel dit topic leest... Of ze wat met de tips doet is haar eigen verantwoordelijkheid :)
Laatst bijgewerkt door Elmira op 17-03-09 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:31

Nog geen 3 en nu al bereden MET sporen :n zucht...

Waarom stop je nu niet en wacht je niet tot de winter? Ga alsjeblieft niet door als je je pony niet wilt verpesten.

Als je in de winter verder gaat, ga dan ook alsjeblieft op zoek naar een andere instructrice. Iemand die een nog geen 3 jarige bereden laat worden met sporen, op haar eigen advies.... daar zou ik absoluut geen les van willen hebben :n

Vanwaar die haast? Waarom moet alles zo snel?

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:31

Peelie schreef:
daarom zeg ik ook... "jammer dat je bijna niet op mijn berichten reageert" volgens mij kan het haar niks schelen...

en ondertussen leest niemand en roept iedereen dat geen wat ik al die tijd al loopt te verkondigen.

het eerste dar ook in me opkwam toen ik het beestje zag is "wormen" kijk naar die buik


mijn pony heeft absoluut geen wormen.
hij word elke 8 weken ontwormt.

en de reden dat ik nu al begin omdat het landseizoen laat begint en laat eindigt.
zodra ze het land op kunnen gaat hij het land op en mag hij alles lekker verwerken. tot het stalseizoen weer begint.
en wie zegt dat ik hier niks mee doe.
ik ga julie tips zeker opvolgen.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:32

Wat een rotsmoes, laat hem lekker staan tot de winter :\

Je kan toch best dan al beginnen? Waarom nu? Begin in de winter kort en zet m dan weer voor een aantal maandjes op t land, kan toch ook prima?

JIJ bent degene die ervoor kiest om hem zo jong te berijden. JIJ bent degene die het risico neemt dat hij hier later last van kan krijgen... :n
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 17-03-09 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:33

ik denk ook wel dat ze dit leest.
en dat ze zelf ziet dat dit pardje hier nog niet aan toe is en hem nog lekker een half jaartje in het land zet en hem dat weer oppakt.