wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:54

Ik vind dat je lesgeefster je geen goed advies geeft zoals ik dit nu lees. Verder commentaar is verder al gegeven. Ik wil je wel de tip mee geven om andere instructie te nemen, want iemand die meteen een spoor aan je been doet om de hulp te leren begrijpen? :n Dalijk kun je m gewoon NIET zonder spoor rijden, want hij reageerd niet op je been ;)

Verder proberen boven je paard te blijven zitten dus niet naar binnen vallen.

Veel plezier met je paardje :j

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 22:55

ik heb dit paardje gekocht als jaarling.
dus ik heb hem nu 2 jaar.
we gaan hem nu een maand of 3 rijden en daan gaat hij tot eind van het jaar de weide op. en dan pakken we hem van de winter weer op.

Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:56

marjoleinft schreef:
ik heb dit paardje gekocht als jaarling.
dus ik heb hem nu 2 jaar.
we gaan hem nu een maand of 3 rijden en daan gaat hij tot eind van het jaar de weide op. en dan pakken we hem van de winter weer op.

Dat lijkt me zeker een goed idee :)

Succes in ieder geval!

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:57

Cariena schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niets vind..

Persoonlijk vind ik dat je te zwaar bent om een jong paard in te rijden.
Daarnaast zou ik ook niet gelijk beginnen met een spoortje, eerder een zweepje en achter je been bijtikken als hij niet reageerd..


Met bijzet is in mijn ogen niets mis, als je hem niet te strak zet kan hij zij rugspieren en buikspieren trainen..


Hopla, gaan we weer over dat gewicht...

Ik ben zeker niet slank en ik heb al meerdere paarden correct ingereden. Het hangt puur af van wat voor ervaring de TS heeft. Voor de rest zou ik de sporen aflaten, eventueel zweepje bijnemen maar dit is zo te zien niet nodig. En vergeet niet dat je met een piepjong paardje bezig bent, je kunt natuurlijk niet verwachten dat ie op een week soepel loopt als een paard dat al jaren gereden wordt he!

Veel plezier met jouw haf! Het is een lekker ding :D En denk er even over na of je lesgeefster wel de juiste is... Het klinkt mij niet verantwoord dat hij/zij jou nu met sporen laat rijden, er bestaan heel wat andere manieren.

GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:58

Met bijzet longeren kan volgens mij geen kwaad hoor, als je het maar niet te strak doet. De pony uit mijn onderschrift is er super door gaan lopen en heeft veel spieren opgebouwd. Met sporen zou ik wel oppassen dat je ze niet te veel gebruikt, dus zodra ze niet meer nodig zijn weer afdoen.
Dat paardje kan jou makkelijk dragen hoor, hij is niet zo groot maar wel sterk gebouwd. Vooral als je zelf oplet dat je niet te zwaar gaat zitten, dus niet belemmerd, moet het goed komen.
Veel plezier met hem! En goed van je dat je zoveel begeleiding hebt.

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:59

tjah als ik heel eerlijk ben vind ik het gewoon heel erg zonde!

heb je een leuke haf en dan doe je gelijk sporen om teugels strak omdat hij anders gaat zwabberen. waarom??

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:59

chipieke schreef:
Cariena schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niets vind..

Persoonlijk vind ik dat je te zwaar bent om een jong paard in te rijden.
Daarnaast zou ik ook niet gelijk beginnen met een spoortje, eerder een zweepje en achter je been bijtikken als hij niet reageerd..


Met bijzet is in mijn ogen niets mis, als je hem niet te strak zet kan hij zij rugspieren en buikspieren trainen..


Hopla, gaan we weer over dat gewicht...


Misschien omdat het niet geheel onbelangrijk is!

Meggggyyy

Berichten: 34
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:00

lovelucydan schreef:
Cariena
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niets vind..

Persoonlijk vind ik dat je te zwaar bent om een jong paard in te rijden.
Daarnaast zou ik ook niet gelijk beginnen met een spoortje, eerder een zweepje en achter je been bijtikken als hij niet reageerd..

ook ik vind je iets te zwaar om een jong paard in te rijden (dit is niet gemeen bedoelt, ik zou persoonlijk gekozen hebben voor een groter en ouder paard , ook in verband met je ervaring met jonge paarden inrijden)


Ik ben het hier mee eens. Kijk, tuurlijk, iedereen moet een keertje beginnen. Maar haal alsteblieft die spoortjes eraf, anders heb je straks zo'n 4-jarig paard dat nooit meer luistert naar gewone beenhulpen. Hij snapt jouw beenhulpen gewoon nog niet helemaal. Daarbij vind ik persoonlijk ook de bijzetjes behoorlijk strak staan. En als je op hem rijdt, vind ik je handen wat te streng. Ik zou vooral in het begin lekker de teugels in een boogje laten hangen, ook al gaat hij dan in de krul. Zo leert hij tenminste zijn eigen gewicht te dragen, en hoef jij dat als ie eenmaal beleerd is niet te doen, dan denk ik namelijk dat de kans op hangen heel groot is. Het is allemaal niet onvriendelijk bedoeld! je hebt een onwijs gave haflinger, en ik hoop dat je met dit commentaar wat kan ;)

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:01

GJ9 schreef:
Met bijzet longeren kan volgens mij geen kwaad hoor, als je het maar niet te strak doet. De pony uit mijn onderschrift is er super door gaan lopen en heeft veel spieren opgebouwd. Met sporen zou ik wel oppassen dat je ze niet te veel gebruikt, dus zodra ze niet meer nodig zijn weer afdoen.
Dat paardje kan jou makkelijk dragen hoor, hij is niet zo groot maar wel sterk gebouwd. Vooral als je zelf oplet dat je niet te zwaar gaat zitten, dus niet belemmerd, moet het goed komen.
Veel plezier met hem! En goed van je dat je zoveel begeleiding hebt.

maar wees eens heel eerlijk... zitten die spieren wel op de goede plek?

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:01

Ik vind de foto's geen fijn beeld geven. Afgezien van dat ik het te vroeg vind om een nog geen 3-jarige te beleren vind ik 3x per week bijgezet longeren al erg veel. Ook heb ik niet het idee dat het op deze manier fijn werkt voor de pony. Hij loopt namelijk niet aan de teugel maar kruipt er ver achter. Daarnaast vind ik dat je, zoals gezegd, hem meer op zijn eigen benen moet laten lopen. Voor een jonge pony vind ik jouw hand wat streng. Ook sporen lijken me hier overbodig

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:02

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je lesgever soms te snel wil..

Doe eerst de spoortjes weer af en leer m op je kuit naar voren te gaan, gewoon helpen met je stem of eventueel een zweepje... Desnoods eerst weer aan de longe met iemand ernaast die aangeeft wat er verwacht wordt, knopjes zijn niet aangeboren, paard moet leren wat er van hem verwacht wordt...

Ook het helpen balans vinden zou ik niet doen, laat m lekker zelf zoeken, dan zwabbert die maar even, komt vanzelf goed... eerst op eigen benen leren lopen. De rest komt daarna wel....

Voor jezelf omdat je soms naar voren zit en best streng bent met een lage brede handhouding, is het mss een idee om eens op een ingereden paard wat zitlessen te nemen, komt jouw houding ten goede en kun je je pony weer mee helpen...

Neem gewoon de tijd overal voor, dingen fout aanleren is makkelijker dan dezelfde fouten weer afleren!!!

Succes met je pony!

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:02


GJ9

Berichten: 4481
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:03

Peelie schreef:
GJ9 schreef:
Met bijzet longeren kan volgens mij geen kwaad hoor, als je het maar niet te strak doet. De pony uit mijn onderschrift is er super door gaan lopen en heeft veel spieren opgebouwd. Met sporen zou ik wel oppassen dat je ze niet te veel gebruikt, dus zodra ze niet meer nodig zijn weer afdoen.
Dat paardje kan jou makkelijk dragen hoor, hij is niet zo groot maar wel sterk gebouwd. Vooral als je zelf oplet dat je niet te zwaar gaat zitten, dus niet belemmerd, moet het goed komen.
Veel plezier met hem! En goed van je dat je zoveel begeleiding hebt.

maar wees eens heel eerlijk... zitten die spieren wel op de goede plek?


Heb je het over mijn pony? En wat is er niet goed volgens jou? Ben benieuwd ;)

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:03

gewicht speelt zeker mee. een haflinger kan best wat hebben. maar als je een paardje gaat inrijden dan zijn de spieren nog niet echt in staat om iemand te dragen, en is het makkelijker voor het dier als er een lichter iemand op zit

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 23:03

hier heb ik zeker wat aan.

maar als ik de teugels in een boogje laat hangen dan loopt hij zo tegen de bakrand aan en loopt hij overal behalve waar hij moet lopen.
hij gaat er niet vandoor of zo.

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:05

marjoleinft schreef:
bedankt voor de reacties.
als ik hem langere teugels geef gaat hij erg ''zwaberen'' onder mij.
hij komt erg snel met zijn hoofd in de krul wat van mij nog niet hoeft.

het klopt dat het zadel ver naar voren lag.
met longeeren was ik vergeten goed aan te singelen.(oeps mijn fout)
met rijden hebben we het zadel weer goed gelegt.en aangesingelt.



Zwabberen omdat hij niet op zijn eigen benen kan lopen..

Edit; Als hij tegen de bakrand enzo aan komt, dat doet hij maar 1 keer goed.. Probeer hem dan met je benen te sturen.

Erg mooie haf trouwens!
Laatst bijgewerkt door ShauniBef op 17-03-09 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:05

Dan loopt ie maar tegen de bak aan leert ie het vanzelf := Hij gaat vanzelf wel een keertje de bocht om. Zou hem eerst lekker lang laag rondjes proberen te laten lopen.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:05

Nimmy schreef:
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je lesgever soms te snel wil..

Doe eerst de spoortjes weer af en leer m op je kuit naar voren te gaan, gewoon helpen met je stem of eventueel een zweepje... Desnoods eerst weer aan de longe met iemand ernaast die aangeeft wat er verwacht wordt, knopjes zijn niet aangeboren, paard moet leren wat er van hem verwacht wordt...

Ook het helpen balans vinden zou ik niet doen, laat m lekker zelf zoeken, dan zwabbert die maar even, komt vanzelf goed... eerst op eigen benen leren lopen. De rest komt daarna wel....

Voor jezelf omdat je soms naar voren zit en best streng bent met een lage brede handhouding, is het mss een idee om eens op een ingereden paard wat zitlessen te nemen, komt jouw houding ten goede en kun je je pony weer mee helpen...

Neem gewoon de tijd overal voor, dingen fout aanleren is makkelijker dan dezelfde fouten weer afleren!!!

Succes met je pony!


Hier sluit ik mij ook bij aan :)
Ik zou trouwens ook in verlichtere zit inrijden..dit met betrekking op de rugspier. Dit heeft niks te maken met gewicht van de ruiter..!
Verder vind ik het wel een leuke haf! *D

Cariena
Berichten: 48
Geregistreerd: 27-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:06

chipieke schreef:
Cariena schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het niets vind..

Persoonlijk vind ik dat je te zwaar bent om een jong paard in te rijden.
Daarnaast zou ik ook niet gelijk beginnen met een spoortje, eerder een zweepje en achter je been bijtikken als hij niet reageerd..


Met bijzet is in mijn ogen niets mis, als je hem niet te strak zet kan hij zij rugspieren en buikspieren trainen..


Hopla, gaan we weer over dat gewicht...

Ik ben zeker niet slank en ik heb al meerdere paarden correct ingereden. Het hangt puur af van wat voor ervaring de TS heeft. Voor de rest zou ik de sporen aflaten, eventueel zweepje bijnemen maar dit is zo te zien niet nodig. En vergeet niet dat je met een piepjong paardje bezig bent, je kunt natuurlijk niet verwachten dat ie op een week soepel loopt als een paard dat al jaren gereden wordt he!

Veel plezier met jouw haf! Het is een lekker ding :D En denk er even over na of je lesgeefster wel de juiste is... Het klinkt mij niet verantwoord dat hij/zij jou nu met sporen laat rijden, er bestaan heel wat andere manieren.


Tjah dat is mijn mening, maar mening is ook dat je in elke situatie niet meer dan 12% van het paardengewicht mag wegen.
Het is gewoon aantoonbaar dat het schade bij een paardenrug aanbrengt als je teveel weegt..

Maargoed dat is een heel ander onderwerp.. :o

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:06

Dat komt vanzelf goed. Je moet de hulpen aanleren.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:07

tuurlijk heeft het ruiter gewicht er wel wat mee te maken of er nou 60 of 90 kilo op een jong ding zit + zadel gewicht

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:08

lovelucydan schreef:
tuurlijk heeft het ruiter gewicht er wel wat mee te maken of er nou 60 of 90 kilo op een jong ding zit + zadel gewicht


Nee, want ze verdeeld het gewicht dan op haar twee benen, waardoor ze rugspier al een stuk ontlatst. Maar er zijn zoveel manieren en meningen..
Laatst bijgewerkt door Meraki op 17-03-09 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:09

Sappos schreef:
Dan loopt ie maar tegen de bak aan leert ie het vanzelf := Hij gaat vanzelf wel een keertje de bocht om. Zou hem eerst lekker lang laag rondjes proberen te laten lopen.

ik wil net zeggen... het is niet erg... Het is een hele ontdekkingsrijs voor hem... laat het hem uitzoeken... zorg er voor dat het fijn is om gereden te worden. Niet een plaag.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:09

novawen:
hoe bedoel je dat op de voorbenen?

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:09

Nee haar eigen benen ;)

Maar ik zie net dat dit ITP is.. dus we commentaren ter wijl TS daar in principe niet om vroeg :D
Laatst bijgewerkt door Meraki op 17-03-09 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt