wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:24

Buiten is bij ons trouwens niet in het bos hoor :)
Als je een goede band hebt met je paard en er iemand mee loopt die je vertrouwd en waar je paard ook vertrouwen in heeft is het goed te doen.

Peelie

Berichten: 13422
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:26

ik moest wel toen mijn merrie 4 jaar was... die iedere keer dat ik ging rijden liep er iemand naast met een halstertouw en aan vast geklikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:35

ik ben diegene die t paard in t bos heeft ingereden ( als je die bedoelt :P )
ik zorgde dat er een rem, een stuur en een gas op zat en een ervaren paard mee t bos in die voorop ging!
( voor die tijd heb ik tot ze 3 werd altijd gewndelt in t bos en langs drukke wegen, ze was dus al 100% verkeersmak )
Toen de rem etc erop zat dus met een ervaren paard ( datw as mn andere paard 100% bomproef ) t bos in!
lange rechte stukken, is goed voor t balans, Jonge paarden moet je helemaal nie op zo'n klein oppervlate in rijden als je andere mogelijkheden hebt. Dat is al erg belastend! En die groeischijven zijn nog helemaal niet dicht en zeker niet op 3 ( achterfaf had ik ook willen wachten tot 4 a 5 jaar maargoed ).
Zelfs nu mijn paard bijna 6 is rijd ik dr nog niet dagelijks, die groeidingen zijn pas op hun 8 jarige leeftijd gesloten!

Maar om op t bos verhaal terug te komen, ik heb er alleen maar goede ervaringen mee gehad! Nooit ongelukken gebeurt ( en die kunnen ook in de bak gebeuren )
Overigens heeft Bonito nooit een stap verkeerd gezet! De 1e keer dat ik erop ging zitten ( achteraf heel onverantwoord ) was in de wei zonder enig tuig! ( nog niet eens een halster ) en datw as de aller eerste keer, kroop er gewoon op! Ze ging gewoon grazen t boeide dr niks, al heeft dat er wel mee te maken dat ik haar heb vanaf dat ze 5 maandjes oud was en ze mij dus wel is gaan vertrouwen :)

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:40

Hier nog iemand die af en toe het bos in is gegaan, in de inrijfase. Ook met een ander paard erbij, hoor, of met meerdere paarden. Alleen wilde die van mij meteen voorop. :+
Die trok zich weinig aan van de andere paarden eigenlijk. :D
Behalve als er 'vreemde' paarden in de buurt komen, die vindt hij bere-interessant. :+

Zijn rem is nog steeds iets wat we goed moeten blijven oefenen :j , dus als hij ooit gaat, dan gaat hij toch wel. Maar ik merk dat de afwisseling hem goed doet, dat de ervaringen hem goed doen en de heuveltjes op de hei, de bospaadjes met vele boomwortels hem soepeler en bewuster maken. Overigens ga ik ook wel eens wandelend met hem naar de hei en het bos toe. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:46

Twiggy2008 schreef:
Hier nog iemand die af en toe het bos in is gegaan, in de inrijfase. Ook met een ander paard erbij, hoor, of met meerdere paarden. Alleen wilde die van mij meteen voorop. :+
Die trok zich weinig aan van de andere paarden eigenlijk. :D
Behalve als er 'vreemde' paarden in de buurt komen, die vindt hij bere-interessant. :+

Zijn rem is nog steeds iets wat we goed moeten blijven oefenen :j , dus als hij ooit gaat, dan gaat hij toch wel. Maar ik merk dat de afwisseling hem goed doet, dat de ervaringen hem goed doen en de heuveltjes op de hei, de bospaadjes met vele boomwortels hem soepeler en bewuster maken. Overigens ga ik ook wel eens wandelend met hem naar de hei en het bos toe. :)



Idd leren ze ook avn opletten met die boomstronkies haha

En jah ik wandel ook nog zo vaak door t bos met ze, heerlijk! Soms kan ik daar nog meer van genieten als van rijden!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:46

marjoleinft schreef:
waarom longeeren zonder bijzet als ik vragen mag.
hierdoor komt hij alleen maar beter door de rug en lang en laag naar beneden.



Waarom met? kun je mij dat uitleggen? en dan gelijk alle keren dat je longeert.. :n
Laat hem anders 2 keer op zijn eigen benen lopen en 1 keer met een bijzetje om te motiveren, maar niet altijd :oo
En waarom nu al met bijzet? laat hem anders eerst een jaartje zonder en als hij zich dan nog niet goed kan ontspannen, kun je altijd nog met hulpteugels wat motiveren. hulpteugels zijn voor kortetermijn!

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:13

Cinnepin schreef:
ik ben diegene die t paard in t bos heeft ingereden ( als je die bedoelt :P )
ik zorgde dat er een rem, een stuur en een gas op zat en een ervaren paard mee t bos in die voorop ging!
( voor die tijd heb ik tot ze 3 werd altijd gewndelt in t bos en langs drukke wegen, ze was dus al 100% verkeersmak )
Toen de rem etc erop zat dus met een ervaren paard ( datw as mn andere paard 100% bomproef ) t bos in!
lange rechte stukken, is goed voor t balans, Jonge paarden moet je helemaal nie op zo'n klein oppervlate in rijden als je andere mogelijkheden hebt. Dat is al erg belastend! En die groeischijven zijn nog helemaal niet dicht en zeker niet op 3 ( achterfaf had ik ook willen wachten tot 4 a 5 jaar maargoed ).
Zelfs nu mijn paard bijna 6 is rijd ik dr nog niet dagelijks, die groeidingen zijn pas op hun 8 jarige leeftijd gesloten!

Maar om op t bos verhaal terug te komen, ik heb er alleen maar goede ervaringen mee gehad! Nooit ongelukken gebeurt ( en die kunnen ook in de bak gebeuren )
Overigens heeft Bonito nooit een stap verkeerd gezet! De 1e keer dat ik erop ging zitten ( achteraf heel onverantwoord ) was in de wei zonder enig tuig! ( nog niet eens een halster ) en datw as de aller eerste keer, kroop er gewoon op! Ze ging gewoon grazen t boeide dr niks, al heeft dat er wel mee te maken dat ik haar heb vanaf dat ze 5 maandjes oud was en ze mij dus wel is gaan vertrouwen :)


Kijk als je het op deze manier doet is er ook niks mis mee. Maar TS heeft nog maar 3keer??? (dacht ik) op haar pony gezeten. En daarom adviseer ik haar eerst nog paar keer in de bak te rijden. Jij hebt er denk ik wel vaker opgezeten voor je het bos inging en dan is er ook niks mis mee. Alleen maar goed voor je paard en leuk voor de afwisseling.

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:17

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 10-02-22 02:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 00:21

supergaaf dat inrijden in het bos! Een vriendin van mij heeft haar haf deels buiten ingereden!
Echt topbalans krijgen ze ervan. Ik ben voorstander ik ben ook voorstander van deels buiteninrijden
en ik ga dat ook proberen! Ohja en k ben helemaal geen superNaturalHorsemanner!

Peelie

Berichten: 13422
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 17:28

mijn paarden ga ik ook buiten inrijden... Nou heb ik gelukkig ook een ponyclub met een helegroote zandplaat. Daar kan ik groote lange recht stukken rijden. Prima voor het opzoeken van ballans en toch nog een stukje veiligheid voor het paard omdat hij niet weg kan ;)

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:50

wat een teddy zeg! :D

ik vind dat je wel erg vroeg je paard naar beneden vraagt,het is duidelijk dat jij met puur en alleen de hand hem naar beneden vraagt.
ook spoorgebruik ( als ik het goed zie) zal ik noh even mee wachten met zon jong ding.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:30

Peelie schreef:
Axel_Valerie schreef:
even off topic: Je mag ze dan nu volgens jou wel weer af gedaan hebben,die sporen, peelie maar ik zie wel dat je er flink mee liep te porren op je profiel, mee eens of niet je beenhouding was er gewoon niet naar.

Nu weer on topic.
Ik wil de TS toch aanraden om gewoon eens een proefles bij iemand anders te nemen. Dan kun je het in ieder geval even vergelijken?

dat geef ik ook toe, ik was 14 jaar oud en vond het stoer... ik ben ondertussen 17 en heel wat wijzer.

Lezen is ook een vak...



Als lezen toch een vak is dan zie je ook dat ik WEL gelezen heb dat je je sporen ook weer hebt afgedaan. Het lijkt me alleen stug dat dat foto's zijn van 3 jaar terug...

Ik ben niet bekent met het fenomeen "ponyclub" haha! jawel... maar ik kan op een hele veilige manier mijn paard buiten inrijden. Ten eerste is hij bomproof en ten 2e is het een veilige route. Bovendien zal ik hem ook deels binnen inrijden ik zal niet in 1 keer naar buiten gaan. Dit is ook geen ramp want wij hebben een ENORME binnenbak omdat deze tevens gebruikt wordt om in te mennen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78533
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:44

Moderatoropmerking:
Kunnen we hier met wat meer respect naar elkaar reageren? Zojuist is er een reactie verwijderd die niet getuigd van veel respect naar een medebokker.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:49

hmm omdat er een link in stond?
Ik moet zeggen dat ik dat er ook niet echt lekker uit vond zien. Hele bit door de mond
gerukt.. Hele strenge binnenhand geen 1 keer los contact met de mond (ik dacht dat dat moest?)
Maarja! Ik wil ook niet meer respectloos zijn... dus ik ga hier verder niks meer over zeggen..
Ik vind alleen dat je wel gerechtvaardigt advies moet geven.
OP een aardige manier...
Ohja TS ik zou met kleppen doen dat is een grotere uitdaging want dan heeft ie niet zoveel aanleunpunten.
Je hoeft er niet gelijk een scherp bit in te zetten hoor!

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:04

Je hoeft mij niet op die manier lastig te vallen via PB peelie maar ik wil best antwoord geven hoor.
Omdat je in januari 2008 nog met sporen reed http://i41.photobucket.com/albums/e300/ ... C03282.jpg
En je toen dus geen 14 was leek het mij erg stug..

Edit: Vorig jaar was je misschien wel een jaar jonger dan nu maar dat kan nooit 14 jaar zijn toch? En januari 2008 is volgens mij gewoon vorig jaar dus GEEN 3 jaar geleden..

(ik kreeg ineens een PB met de vraag waarom het mij stug leek dat het geen drie jaar geleden was dat ze met sporen reed)
Laatst bijgewerkt door Axel_Valerie op 22-03-09 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:05

kunnen we misschien on topic blijven, vecht dit via PB uit ajb

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:09

ja dat adviseer ik je ook TS... ik doe 2 a 3 keer in de week met hem bezig zijn!
En dan nooit hele zware dingen maar dingen waar je iets aan hebt!
Ik heb een aantal longeeropdrachtjes van een leraresje gehad heel leuk en geen zware dingen!
Ik doe af en toe wat kleine parelli dingetjes ook heel leuk!
Lange lijnen werk... maar dat wist je al..
Je kunt zoveel verzinnen heel erg leuk!
En sjorsie! ja okee maar ik ga zo ie zo niet "vechten" ook niet figuurlijk ik ga gewoon verder
niet meer in op de opmerkingen van peelie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:01

Axel_Valerie schreef:
Je hoeft mij niet op die manier lastig te vallen via PB peelie maar ik wil best antwoord geven hoor.
Omdat je in januari 2008 nog met sporen reed http://i41.photobucket.com/albums/e300/ ... C03282.jpg
En je toen dus geen 14 was leek het mij erg stug..

Edit: Vorig jaar was je misschien wel een jaar jonger dan nu maar dat kan nooit 14 jaar zijn toch? En januari 2008 is volgens mij gewoon vorig jaar dus GEEN 3 jaar geleden..

(ik kreeg ineens een PB met de vraag waarom het mij stug leek dat het geen drie jaar geleden was dat ze met sporen reed)



Lastig vallen? Je maakt nu een PB openbaar en valt een persoon publiekelijk aan, dat lijkt me ook niet fair.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-09 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:05

Peelie schreef:
VivaLaVida schreef:
Je hebt echt het beste met je pony voor.. maar het is HEEL belangerijk dta hij EERST leert op zijn EIGEN benen te lopen. dus teugels los, en voorwaarts, alleen maar naar voren!!pas als hij die balans heeft en dus niet meer "zwabbert" kan je hem gaan oppakken!!

ik ben ook onze 3 jarige aan het beleren, hier het voorbeeld van wat ik bedoel:
[RIJ-ITP] Voor de 2e keer op 3 jarige Armani...En vief bitloos

die van ons hoeft nog NIKS, alleen voorwaarts!
De rest komt pas veeel later. en je ziet dat die van ons zelf al gaat zoeken naar aanleuning, omdat hij alleen maar voorwaarts gereden word!

edit: tegfelijk gereageerd met cinnepin, we bedoelen hetzelfde.

ik had je voorbeeld al gegeven. :) Maar ze vinden (aantal mensen) dat je hem te los laat. Maar als ik mijn paard zou inrijden dan zou ik het op jou manier doen. Ik vind dat een stuk vriendelijker dan dit gebeuren.


Te los bestaat niet als je er net op zit :)
Hij moet op zijn EIGEN benen lopen, en leren dat ik hem stuur met mijn benen en zit, VOOR ik er met mijn handen aan ga komen. :)

Waarom denk je dat al die peerden zo met hun kop in de lucht lopen?
(niet tegen jou peelie maar tegen de mensen die vinden dat ik hem te los laat :) )

Sappos schreef:
1 april 2006 is 2 jaar 11 maanden en nog iets...Géén 3 jaar dus.



denk je dat is over 20 dagen ineens *plinggg* er anders uitziet?
mensen, alsjeblieft.. kijk naar de BOUW van een paard.
er zijn 4 jarigen die er nog niet aan toe zijn!! die veeelste iel zijn en er zijn 3 jarigen die er WEL aan toe zijn mits op een goede manier (niet te vaak, niet te lang, op eigen benen, niet te veel wendingen, niet te zwaar, niet te zware bak. e.d)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-03-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 13:09

foutje

Peelie

Berichten: 13422
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:31

Ik ben mara nu ook weer aan het leren om haar op haar eigen benen te laten lopen omdat mij dat die tijd was geleerd strak vast te houden.

Dat wil ik echt nooit meer.

Ik zag dat Armani al lekker op zijn bitje rondknabbelt. En al een beetje uitzichzelf begind na te geven.