wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:13

Dat andere mensen paarden beleren met spoor betekent niet dat dat goed is :n beetje een rare redenatie.

Als hij nu niet op je been reageert, enkel en alleen met spoor, dan zul je hem niet meer zonder spoor kunnen rijden. Als je hem ineens af doet zijn de hulpen ineens anders en kan het zijn dat hij het niet meer snapt...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78533
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:34

Moderatoropmerking:
Marjolein, mensen hebben hier het beste met je voor en willen je helpen, velen zijn ouder dan jezelf bent, om deze nu penny's te gaan noemen getuigd niet echt van veel respect.
@ de rest, denken jullie aan de regels?

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:25

even off topic: Je mag ze dan nu volgens jou wel weer af gedaan hebben,die sporen, peelie maar ik zie wel dat je er flink mee liep te porren op je profiel, mee eens of niet je beenhouding was er gewoon niet naar.

Nu weer on topic.
Ik wil de TS toch aanraden om gewoon eens een proefles bij iemand anders te nemen. Dan kun je het in ieder geval even vergelijken?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:54

marjoleinft schreef:
en @peelie waarom loop je mij af te zijken op mijn spoor terwijl je zelf met een 2x zo lange spoor rijd als mij?
ik gebruik die spoor alleen om hem alerter op het been te maken omdat ik geen zin heb hem een schop in zijn buik te geven als hij niet reageert.


Hoe kan jij je paard alert maken op je been/spoor als hij nog niet eens de hulp snapt?
Ik heb mijn paard eerst stemhulpen aangeleerd en toen ik erop ging gebruikte ik de stemhulpen in combinatie met mijn beenhulp, zodat het begrijpelijk wordt wat er van het paard verwacht wordt. Nu prik je zomaar die sporen erin zonder dat het voor het paard duidelijk is wat je nu eigenlijk bedoelt. Daarnaast...wat voor middelen heb je straks nodig als hij niet meer aan je been is omdat hij er doof voor is geworden?? Probeer juist nu al zonder spoor je paard scherp aan je been te maken, daar heb je later echt profijt van.
Eigenlijk straf je je paard nu zonder dat het in de gaten heeft waarvoor het gestraft wordt. Nu neem ik aan dat je niet echt heel hard zal prikken met je sporen, maar toch is het niet de manier :n
Verder heeft een paard/ pony het nodig om te zwabberen, anders krijgt je paard geen balans en zal altijd steun zoeken op je handen, bakwand etc. Belangrijk is om lange rechte stukken te stappen/ draven, galop komt later wel, maar ik geloof dat je ergens al zei nog niet te galopperen? Goed van je!
Longeren kan fijn zijn om alvast wat stemhulpen aan te leren die het rijden/ monteren van de hulpen vergemakkelijken, maar zie het nut van de bijzet niet zo. Nageeflijkheid is een gevolg en kan niet worden afgedwongen, dit komt voort uit activiteit vanachter en ontspanning. Dit is iets waar je later lekker mee aan de slag kunt gaan. Met de leeftijd van je pony is nu alleen maar belangrijk dat je pony snapt wat gas is en wat de rem is en een beetje stuurwerk, dat is al voldoende werk/ oefeningen om te verwerken.
Als je dit netjes voor elkaar hebt en je paard straks van het land komt, kan je hem weer lekker oppakken.
Verder wil ik je enkel nog adviseren een andere instructrice te zoeken, één die weet waar ze het over heeft, iets wat ik erg mis in je verhaal over je instructrise die volgens jou heel veel weet. Naar wat ik eruit kan afleiden, moet ze nog erg veel leren ;)

Succes!

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:58

jeetje zeg! Ik schrik gewoon van die topic :oo
Ben het eens met wat iedereen zegt, en vind dit echt not done :n

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:02

Axel_Valerie schreef:
even off topic: Je mag ze dan nu volgens jou wel weer af gedaan hebben,die sporen, peelie maar ik zie wel dat je er flink mee liep te porren op je profiel, mee eens of niet je beenhouding was er gewoon niet naar.

Nu weer on topic.
Ik wil de TS toch aanraden om gewoon eens een proefles bij iemand anders te nemen. Dan kun je het in ieder geval even vergelijken?


Heb jij aandelen in dit topic lopen ofzo? :7

Op de vorige pagina las ik Peelie haar antwoord hierop, misschien anders even teruglezen? :)

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:06

hahaha ja maar dat antwoord komt niet helemaal overeen met wat er van haar gevraagd werd!
Nee helaas anders was ik nu aanzienlijk rijker geweest..

edit: Ik ben het ook niet eens met hoe ze het aanpakt hoor en ik ben het wel eens met sommige dingen die hier gezegd worden.
Alleen ik vind dat we der zo aanvallen...
Laatst bijgewerkt door Axel_Valerie op 18-03-09 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:07

Axel_Valerie schreef:
hahaha ja maar dat antwoord komt niet helemaal overeen met wat er van haar gevraagd werd!
Nee helaas anders was ik nu aanzienlijk rijker geweest..


:D _O-

Ok, weer ontopic ;)

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:08

ik vind het gewoon een beetje zielig voor der :(:)

hihi okee on topic maar weer.. }>

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:24

Het is misschien zielig voor TS, maar iemand moet haar toch het één en ander duidelijk maken dat dit NIET de manier is. Door haar onervarenheid mag de pony straks letterlijk de lasten dragen en dan heb ik het niet over TS haar gewicht om dat maar even uit de wereld te helpen. Ik zie liever een wat zwaarder iemand die netjes met de bewegingen mee gaat als een lichte ruiter die tegenzit, dat is ook belastend! Ts moet dan ook wel erg op haar eigen houding gaan letten wil ze deze pony verder beleren.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:58

Sporen: Je paard snapt de drijvende hulp nog niet, het is niet dat hij hem niet naar voren wil, hij weet niet wat je wilt. Leer hem de stemhulpen, ga er op zitten en geef de stemhulp terwijl je drijft. Zonder sporen, maar evt met zweep die je even achter je kuit tikt als hij niet reageerd. Dat is de manier om je paard de drijvende hulp aan te leren, niet door iets in z'n buik te prikken.

Teugels: ik vind inderdaad ook dat je een veel te strenge hand hebt, en niet alleen op de foto waarbij je het zelf aangeeft. Zwabberen is normaal, sommige paarden gaan bijna op hun plaat als je ze ineens los laat. Geeft niet, daar leren ze van, als je hem vast blijft houden gaat hij hangen. En dan moet je hem alsnog loslaten om hem het hangen af te leren en alsnog op eigen benen te laten lopen. Eerst het evenwicht, gas, rem en stuur, de rest pas als dat bevestigd is.

Longeren: Bijzet heeft weldegelijk nut tijdens het longeren, maar maak de teugels eerst vast net meer vragend dan zijn natuurlijke houding. Je zegt dat hij zo goed over z'n rug gaat lopen, maar een groen paard heeft nog niet de juiste spieren om meteen goed over zijn rug te lopen. Die rugspier moet opgerekt worden, niet uitgetrokken.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:01

Poeh 7 pagina's verder kan ik enkel een conclusie uit trekken er wordt weer eens veel gezeurd.

Maar goed enkel foto's bekeken
Ik vind het niet normaal dat een 3-jarige zo aan het werk en bijzet wordt gezet..tevens vind ik de ruiter nog al aan de zware kant voor een onervaren pony.

Je houden is zeer slecht en je hebt een slechte beenligging tevens zie ik ook sporen (bezint eer begint)
Je binnenhand is erg streng en je teugels zijn veels te lang.

Waarom rij je deze pony niet met lange lijnen over zijn rug ipv zo snel in de krul.
Laat hem leren lopen op eigen benen

_Lotteke

Berichten: 227
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: In een ''arm'' huisje maar met een ''rijk'' hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:23

aller eerst, een prachtige pony met vast veel talent in de sport
maar...

persoonlijk snap ik jou niet helemaal..
ergens in een ander topic zit je te vertellen dat je het zielig vond
dat iemand zijn net beleerde haf naar beneden trok en zaagde
en zelf doe je het min of meer!
wel een mooi beestje maar denk erom dat je niet zo uiterst gemeen bent
in deze eerste periode, nooit eigenlijks en al helemaal niet nu hij net ingereden
word....

ik heb later pas gekeken naar de verdere reacties, sorry van dit vorige overdreven
antwoord, maar oke, veel succes verder met je haf maar pas je rijstijl wel een
beetje meer aan ;)
Laatst bijgewerkt door _Lotteke op 18-03-09 15:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Vanky
Berichten: 2252
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:25

eilleen333 schreef:
Zoals hierboven gezegd zou ik eerst zorgen dat hij lekker op zijn eigen benen in balans kan lopen voordat je hem 'in de krul' wil hebben.
Op enkele longeerfoto's lijkt het zadel vrij ver naar voren te liggen, maar dit is bij de rijfoto's weer niet zo.

Mooi paardje! Veel plezier ermee en succes met beleren :D !

dat d8 ik ook maar dat komt door de schaduw

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:32

mijn tip terug naar rijden aan de lijn zonder bijzet laat je powny zoeken hoe hij jou kan dragen en zijn evenwicht kan zoeken ook kan je aan de lijn werken aan reageren op je beenhulp dus de overgang naar draf.
Sommige snappen het nou eenmaal sneller dan de ander( de bedoeling v je beenhulp) maar nu al sporen niet doen hoor!! Hoe wil je hem straks gaan verfijnen???

Tja en dat hij wat evenwicht zoekt en wat zwabbert is dood normaal laat hem lekker op eigen benen lopen en zoeken dan. daar word hij sterker van en vind hij des te sneller zijn evenwicht daarna kun jij tempo vragen en bepalen.
Daarbij vind ik 3jarige powny wat 3x in de week aan de lijn loopt mijn zijn kop in krul beetje overdreven.... en gebruik als je hem nagevelijk wilt laten lopen aan de lijn aub een touwtje zodat hij zelf kan zoeken!!! en dus niet vast zit.
succes

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:35

ik heb even nagevraagd voor nog een leuke optie!
Wat ook leuk is om te doen is een goedkoop menhoofdstelletje aan te schaffen en hiermee te longeren. Zo ziet hij jou niet en kan hij NOG beter leren op eigen benen te staan. Ik zou wel even een ander bit gebruiken dan. Ook kun je dan de uitdaging aan de lange lijnen beter oppakken omdat het dan voor hem interessanter is..

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:37

mocht je nou geen passend hoofstelletje kunnen vinden ik heb er 2! en die van mij kan je gratis gebruiken :D

edit: ik denk dat me aandeel weer gestegen is :)

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:53

Wat een super leuke haflinger heb de rest van het topic niet gelezen dus het zou best kunnen dat ik dingen dubbel zeg.
Ik zou hem wat meer op zijn eigen benen laten lopen hij hangd nu op je handen(soort van steun zoeken)
Hij moet gewoon leren zijn evenwicht te vinden met jou er op.

Persoonlijk vind ik zoveel longeren voor een jong paard absoluut niet goed dit is natuurlijk ieder zijn eigen keuze maar niet echt bevordelijk voor zijn benen.

hij mag dan wel bijna 3 zijn toch ben je voor die tijd ook begonnen met longeren dus al langere tijd bezig wat ik zeer slecht vind laat een dier lekker groeien dan maar volgende zomer beleren.
Nogmaals dit is mijn mening dus niet aangevallen of iets voelen.
Als het mijn paard was geweest had ik gewoon nog even gewacht aan de buitenkant zien ze er altijd ow zo volwassen uit maar de binnekant telt ook mee.

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:01

Ziet er goed uit, ga zo door.
Dit is toch het enigste wat de TS wil horen.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:46

Watch_Me schreef:
Ziet er goed uit, ga zo door.
Dit is toch het enigste wat de TS wil horen.


dat is helemaal niet zo.
ik vroeg om tips niet om afgezeken te worden.
en om meteen mij lesgever af te schilderen als een not done persoon vind ik zelf rijkelijk overdreven.
iedereen doet het op een andere mannier.
en over die sporen misschien hebben julie er wel gelijk over, en zij niet. maar om haar daar gelijk op af te rekenen nee vind ik zelf not done.
ik vind longeeren met bijzet wel degelijk nut hebben.
en als julie zien hangen op al die fotos de bijzets los .
het is een pony wat heel soepel in zijn lijf zit en absoluut niet vast zit.
3 weken terug is voor mijn andere paard de ostheopaat geweest en heeft me haf ook nagekeken.
en geen een werfel oid. zat vast.
ik weet zelf ook dat er heel wat aan mijn houding verandert moet worden.
word aan gewerkt! de zitlessen staan al een hele tijd op mijn planning.!

menhoofdstel heb ik liggen.
1met en 1 zonder oogkleppen.
en 2 menbitten 2liverpoolstangen 1 met en 1 zonder tongvrijheid maar die krijgt hij nog niet in.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:05

als je paard dan zo los is, waarom dan bijzetten? waarom moet dat paard nu al in een houding lopen? de voorkant is geen prioriteit en is een gevolg van goed achterhand gebruik. nu is het enkel zaak dat je paard op eigen benen zonder steun van wat dan ook. laat, als je echt wilt leren van andermans tips, die voorkant lekker even voor wat het is en begin daaraan als je na het weide seizoen hem weer oppakt. nu is enkel balans, wat ook niet in 1dag voor elkaar is, gas, rem en een beetje sturen. daarmee heeft je paard al genoeg te verwerken, zeker omdat niets nog echt bevestigd is. je zet een kleuter ook niet op een directeursfunctie toch? hij moet alles nog leren en dat moet je overzichtelijk houden, zodat het te begrijpen blijft voor je pony.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:10

Waarom heb je de teugels zo strak? Laat ze maar lekker los, een jong paard moet zijn balans vinden! En waarom met bijzet longeren? Nou ook gezellig, sta je eerst lekker jong te zijn als paard; moet je ineens met een bijzet longeren en laag lopen.

En dit moet van jou lesgeefster? ;(

Nog een tip: doe die sporen af, een jong paard hoeft nog niet op goed tempo te lopen; die moet eerst de balans vinden!

Edit: Ik heb het topic doorgelezen en ik vind alle kritiek die de mensen geven heel normaal hoor ;) Mijn post komt mischien bot over, maar zo is hij niet bedoeld. Ik zou als ik jou was een andere instructrise zoeken :)
Veel succes!

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 17:15

we hebben hem eerst aan de longe gehad zonder bijzet.
alleen met hoofdstel.met een halster er over.
daarna gelongeert met alleen een hoofdstel en een singel om.
en nu sinds de laatste paar weken met bijzet.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:17

marjoleinft schreef:
we hebben hem eerst aan de longe gehad zonder bijzet.
alleen met hoofdstel.met een halster er over.
daarna gelongeert met alleen een hoofdstel en een singel om.
en nu sinds de laatste paar weken met bijzet.


Maar wáárom met bijzet? Wat heeft dat nou voor nut voor zó'n jong paard?

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 17:19

omdat hij dan beter over de rug gaat lopen en lekker met zijn hooft naar beneden gaat.