wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:41

marjoleinft schreef:
wes word 1april 3
dus dat is al over 2 weken.
ze mogen hier eind april / half mei de weide op en dan krijgt hij rust tot november.
en dan pak ik hem weer op.
dat zou betekenen dat hij voor hij het land op gaat 3 maanden aan het werk is geweest. persoonlijk vind ik dat geen ramp.
wand hij heeft straks langer dan een half jaar rust.

Dat is ook super dat hij zoveel rust krijgt om alles te verwerken :D

Maar bedenk wel dat doordat je hem voor zijn 3e al 3 maanden aan het werk hebt gezet hij hier later last van kan krijgen. Zijn botten zijn nog niet klaar met groeien en dit zou het tegen kunnen werken.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 01:46

ik heb al vanalles geprobeert.
en ik wil hem geen ''rare'' dingen aanleren zoals liggen,zitten,etc
hij is al lui en dat gaat hij tegen me gebruiken dus dat doe ik niet.
ik heb het met mijn andere paard wel eens geprobeert maar ik heb het gedult er niet voor.
over een bal, ik heb er een keer 1 aangeschaft z'n grote paarden bal die waren toen 50 euro en die heeft 5min geleeft.
daarna heeft hij een paar skippy ballen gehad die het ook niet langer dan 5 min uithouden.
andere dingen zoals een pion die belanden in de sloot.
dus dat heeft allemaal geen zin hij sloopt alles.


ja okee, maar mijn paard van 11 heeft rugklachten en die is op haar 6e ingereden dus ik denk niet dat dat zo veel heeft uitgemaakt die 3 maanden .

maar dat is mijn mening.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:49

Dat merk je dan vanzelf wel. Zijn iig genoeg onderzoeken naar gedaan, wil je dat risico nemen???

Je zult toch iets anders moeten bedenken. Ik neem aan dat hij zich elke dag verveelt, betekent dat dat je hem elke dag aan het werk zet om verveling te voorkomen?
Je moet kijken naar de oorzaak, waarom verveelt hij zich zo en wat kan ik ertegen doen? Dus beginnen bij het probleem.

Nogmaals, als hij 2/2,5 zou zijn en alles zou slopen, wat zou je dan doen? Hem ook aan t werk zetten? Hoe heb je dat de afgelopen jaren gedaan?

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:51

Tuurlijk kunnen paarden die op latere leeftijd ingereden zijn ook wat krijgen. Maar het risico is meer aanwezig als het op jongere leeftijd gebeurd.

over 2 weken word hij 3... Tsja dat is het zelfde als ik afgelopen week op die van mij zou stappen. Mijne is vorige week 3 geworden. Het enige wat er met hem gedaan is, is een zadeltje erop. De planning is om binnenkort een stuk met zadel aan de hand te gaan wandelen. En in/na de zomer wil ik er voor de eerste keer een rondje of wat op kunnen stappen. Meer absoluut nog niet.

En zoals al gezegt. Omdat andere het nog slechter doen, wil niet zeggen dat het van jou meteen goed te praten is natuurlijk ;)

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:53

Ow ja, en over dat vervelen. Gooi hem op de wei met jaarlinge/leeftijdsgenoten, en moet je zien wat zo'n ruin kan spelen. Mijn merrie moet het regelmatig ontgelden omdat hij wil spelen hoor. Goed voor hun beiden.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 01:59

er stond bij mij tot dec een leeftijdsgenoot op stal.
die is weg gegaan en sinds dien is hij gaan slopen omdat hij nu niet meer kan spelen.
ik ga hem nu niet weer verslepen van stal naar stal.
van de zomer gaat hij samen met mijn merrie het land op die in de zomer meer te pruimen is dan in de winter.
en die andere dagen dat hij niet werkt loopt hij naast de fiets mee of word er met hem gewandelt.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 02:04

Als een verhuizing betekent dat hij niet meer gaat slopen (heeft ie t blijkbaar toch niet zo naar zn zin als hij zich constant gaat vervelen, had ik met de mijne ook), dan zou ik hem toch echt verhuizen. In dit geval staat hij voorop en een verhuizing is een oplossing voor je problemen. Want in de winter gaat hij zich straks ook weer vervelend en slopen.

Vind wel dat er erg veel met hem wordt gedaan, dus hij heeft eigenlijk niet 1 dag rust? Zelfs mee aan de fiets op aan de hand wandelen vergt veel van hem. Fysiek waarschijnlijk niet zoveel, maar wel geestelijk. Is een boel voor hem om te verwerken. Daar heeft hij echter geen tijd voor omdat hij elke dag aan de slag is.

Mijn pony was ook niet thuis op zn oude stal. Kon niet samen staan met andere paarden, niet samen spelen, kwam bijna niet buiten. Was gewoon niks voor hem in de winter :n
De mijne is ook zeer slim, heeft dingen snel door en is dingen ook snel zat. Je moet hem bezig houden en hij verveelt zich snel.
We zijn nu 3 weken verhuisd naar een stal waar hij de hele dag buiten komt met andere pony's, je wilt niet weten hoe hij is opgeknapt :D Je ziet hem gewoon genieten.

Ik zou verhuizen toch overwegen :) Je kan altijd even rondkijken en je ogen open houden voor een plekkie. Niet alleen jij moet het fijn hebben, ook je pony. Vergeet hem niet ;)

Nativa

Berichten: 1129
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Stuttgart

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 07:06

Ik heb je nog geen antwoord horen geven over het afdoen van de sporen TS, ben wel heel nieuwschierig of je dit nu gaat doen of niet.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78605
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:18

Moderatoropmerking:
Houden we er hier wel rekening mee dat het RIJ-ITP is en geen RT-HAW? De TS plaatst haar topic niet voor niets hier neer. En natuurlijk mag rijtechnisch commentaar, maar houdt er dan wel rekening mee dat dan wel de regels van RT-HAW geldden. Dus geen herhalingen, wat ik hier wel keer op keer lees.

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:10

VivaLaVida schreef:
Je hebt echt het beste met je pony voor.. maar het is HEEL belangerijk dta hij EERST leert op zijn EIGEN benen te lopen. dus teugels los, en voorwaarts, alleen maar naar voren!!pas als hij die balans heeft en dus niet meer "zwabbert" kan je hem gaan oppakken!!

ik ben ook onze 3 jarige aan het beleren, hier het voorbeeld van wat ik bedoel:
[RIJ-ITP] Voor de 2e keer op 3 jarige Armani...En vief bitloos

die van ons hoeft nog NIKS, alleen voorwaarts!
De rest komt pas veeel later. en je ziet dat die van ons zelf al gaat zoeken naar aanleuning, omdat hij alleen maar voorwaarts gereden word!

edit: tegfelijk gereageerd met cinnepin, we bedoelen hetzelfde.

ik had je voorbeeld al gegeven. :) Maar ze vinden (aantal mensen) dat je hem te los laat. Maar als ik mijn paard zou inrijden dan zou ik het op jou manier doen. Ik vind dat een stuk vriendelijker dan dit gebeuren.

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:13

Twiggy2008 schreef:
Bij de rijfoto's zie ik vrij strakke teugels. En bij de bijzetfoto's zie ik hem zo diep gaan....

Ik heb centered riding lessen (gehad) en rij voornamelijk op zit, dus minder met teugel en been. Een echt onafhankelijke zit, dat is waar ik aan werk. Knijpen met mijn bovenbenen mag ik niet van mijn instructrice. Hooguit ietwat met mijn onderbeen, als hij niet reageert op mijn eerste aanwijzing met mijn kuit om voorwaarts te gaan. Het is een andere manier van rijden, met minder druk.

Ieder zijn ding, hoor. ;)

Zo ben ik het nu ook aan het leren en ik kom mezelf vaak tegen. Het is lastig, maar ik heb nu al een paard dat VEEL soepeler loopt.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:16

Calanddra schreef:
Als een verhuizing betekent dat hij niet meer gaat slopen (heeft ie t blijkbaar toch niet zo naar zn zin als hij zich constant gaat vervelen, had ik met de mijne ook), dan zou ik hem toch echt verhuizen. In dit geval staat hij voorop en een verhuizing is een oplossing voor je problemen. Want in de winter gaat hij zich straks ook weer vervelend en slopen.

Vind wel dat er erg veel met hem wordt gedaan, dus hij heeft eigenlijk niet 1 dag rust? Zelfs mee aan de fiets op aan de hand wandelen vergt veel van hem. Fysiek waarschijnlijk niet zoveel, maar wel geestelijk. Is een boel voor hem om te verwerken. Daar heeft hij echter geen tijd voor omdat hij elke dag aan de slag is.

Mijn pony was ook niet thuis op zn oude stal. Kon niet samen staan met andere paarden, niet samen spelen, kwam bijna niet buiten. Was gewoon niks voor hem in de winter :n
De mijne is ook zeer slim, heeft dingen snel door en is dingen ook snel zat. Je moet hem bezig houden en hij verveelt zich snel.
We zijn nu 3 weken verhuisd naar een stal waar hij de hele dag buiten komt met andere pony's, je wilt niet weten hoe hij is opgeknapt :D Je ziet hem gewoon genieten.

Ik zou verhuizen toch overwegen :) Je kan altijd even rondkijken en je ogen open houden voor een plekkie. Niet alleen jij moet het fijn hebben, ook je pony. Vergeet hem niet ;)



ik heb nu met mijn 2 paarden al 3 stallen gehad en ik vind het hier zelf het beste.
ze gaan in de winter smorgens om 10 uur naar buiten en om 6 uur weer naar binnen.
en in de zomer staan ze 24/7 op het land.

hier hebben we ook niet onwijs veel keuze aan pensionstalling.
anders zit je aan de kust waar je 300per paard betaalt en dat kan ik niet betalen.
en verder is hij rustig.
en jij vind dat er veel met hem gedaan word?
nou vind ik niet.
een paard hoort elke dag beweging te hebben.
en met wandelen is er niks mis mee.
kan hij ook lekker wat gras eten etc.
en met longeeren die 15 min per keer kan hij makkelijk aan.
julie beordelen hem nu op de fotos.
maar als je voor hem staat dan zul je zien dat je er anders tegenaan kijkt.

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:25

wat denk je dat in de paddock staan is?

dat is ook beweging... ik vind het jammer dat je niet verder wil zoeken naar een oplossing en dus maar naar de makkelijkste grijp.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:32

ik zie los staan in de paddock zelf niet als beweging.
het enigste wat ze doen is eten.
of stil staan en slapen.
misschien 1 rondje rennen maar daar houd het wel mee op.
en ik kan mijn paard de hele dag in de gaten houden door middel van een camera die daar hangt.

en misschien grijp ik wel naar de makkelijkste oplossing maar eind april gaat hij het land op tot het einde van het jaar.
en dan word er niks meer met hem gedaan.
en ik snap zelf niet waar julie je druk over maken.
als ik deze fotos 2 maanden later had geplaatst had het de normaalste zaak van de wereld geweest.
en waarom zo fel tegen een spoor.
het is een klein knopspoortje dus totaal niet scherp.
en ik zie zoveel dat paarden beleert worden met spoor.

en ik heb eigenlijk een beetje een hekel aan die penny opmerkingen van dat is zielig etc.
mijn pony is absotuut niet zielig.
hij heeft een goede conditie en is nooit ziek.
en ik vroeg om rijadvies niet om afzijk advies.
Laatst bijgewerkt door marjoleinft op 18-03-09 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:34

en tochdat 'beweging' Als ze eten lopen ze. heb je ooit een paard stilstaand zien eten? ik niet (ja in stal)

waarom denk je dat VD alleen maar truukjes leren is?

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:39

Peelie schreef:
en tochdat 'beweging' Als ze eten lopen ze. heb je ooit een paard stilstaand zien eten? ik niet (ja in stal)

waarom denk je dat VD alleen maar truukjes leren is?



vrijheids dressuur is gewoon niet mijn ding.
geen gedult voor.
en als ik er geen aandacht voor heb (en niet ga krijgen ook) hebben mijn paarden dat ook niet.
en ik doe volgende keer mijn spoor wel af.(als julie dat tevreden maakt.)

maar peelie waarom denk je dat hij wormen heeft.?
dat wil ik ook wel eens weten, op welke gronden jij dat basseert.

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:45

omdat hij wat ik er zo van zie een redelijk bolle opgezetten buik g=heeft en verder eigenlijk maar weinig vet heeft. Ik kan het verder niet zien. Ik weet niet of zijn ribben goed voelbaar of zichtbaar zijn.

maar dat kan wijzen op wormen.

heb je ook wel eens aan NH gedacht. van de basis van VD en NH is eigenlijk het zelfde maar NH gaat meer uit van de comunicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:46

hoi marjolein

ik begrijp wel dat als jij trots je foto's wil laten zien, en je krijgt zoveel 'commentaar' dat dat niet zo leuk is. Maar iedereen wil je echt alleen maar helpen, niet afzeiken :n Tot nu toe vind ik dat iedereen erg netjes is en behulpzame posts neerzet. Ze willen voor je paardje en voor jou het beste, zodat jullie nog lang van elkaar kunnen genieten :)

je doet je best om het met hulp te doen en denkt zo dat het goed is. ik heb die gedachtegang ook gehad toen ik mijn 4jarige fjordje net had. iemand geeft les, dús iemand heeft er verstand van. maar dat werkt echt niet altijd zo. zelfs hele goede instructeurs kunnen voor jou niet de beste zijn, het is altijd zoeken wie het beste bij je paard en jou past qua manier van lesgeven. Dat jouw instructrice je verkeerde tips geeft, is niet jouw fout. Maar het welzijn van je paard is wel jouw verantwoordelijkheid en als ik het zo lees wil jij echt wel het beste voor hem toch?

Ik hoop echt dat je nadenkt over de vele tips die hier gegeven zijn. Het is niets ergs om naar iemand anders te gaan die je beter kan helpen.

Het is misschien moeilijk om het toe te geven, dat vond ik toen ook. Maar achteraf ben ik héél blij dat ik wel naar mensen heb geluisterd en bij iemand anders les ben gaan nemen. Totaal ander en gelukkiger paard en beide weer veel meer plezier in het rijden.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 09:51

ik krijg van mijn lesgever al 14 jaar les.
en nu sinds ik mijn eigen paard heb 3 jaar prive les.
zij heeft mij erg goed geholpen met mijn andere paard.
die kon eerst alleen maar bokken en stijgeren en nu loopt ze met gemak een l proef.

en @peelie waarom loop je mij af te zijken op mijn spoor terwijl je zelf met een 2x zo lange spoor rijd als mij?
ik gebruik die spoor alleen om hem alerter op het been te maken omdat ik geen zin heb hem een schop in zijn buik te geven als hij niet reageert.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:59

Ik vind het onzin om over wormen bij je paard te spreken (nog even en ze verwaarloosd hem :n )

Wel komt het op mij over dat je niet open staat voor advies waar je toch dit topic voor hebt geopend?
Er zijn ook een hoop reacties goed bedoeld en onderbouw maar je schrijft toch dat je het allemaal zo wilt houden. Je kan wel met sporen rijden maar nu nog niet. En zo zijn er nog meer adviezen.

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:05

ja ik zie ook dat je hem naar beneden wil rijden, een jong paard moet op zijn eigen benen leren lopen teugels kunnen wel iets langer en veel vooruit rijden !!

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:06

omdat mijn paard niet nog geen eens 3 is. Ze al verder in de africhting is.

er word hier over wormen gesproken omdat dat het eerste was wat ik dacht toen ik de foto's zag. ik zeg dus niet dat het zo is.

en tjah verder over die spoor... die heb ik al een hele poos geleden weer afdaan, omdat het niet het gewente effect had en ik een instructeur had die zei dat ik met mijn spoor moest drijven... daar ben ik het niet mee eens en ben dus opzoek gegaan naar een andere instructeur...

ik vind het jammer dat je zecht dat je al 14 jaar bij deze vrouw les hebt en dat je dus vind dat ze nu ook goed handeld. Ik vind het jammer dat je niet open staat voor alternatieven. zonde...

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:33

Daarbij moet ik heel eerlijk toegven dat ik toen 14 was en ik het 'cool' vond om met sporen te rijden. Maar zoals je hierboven lees weer ik ondertussen wel beter.

Nimmy

Berichten: 3952
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:42

marjoleinft schreef:
ik krijg van mijn lesgever al 14 jaar les.
en nu sinds ik mijn eigen paard heb 3 jaar prive les.
zij heeft mij erg goed geholpen met mijn andere paard.
die kon eerst alleen maar bokken en stijgeren en nu loopt ze met gemak een l proef.

en @peelie waarom loop je mij af te zijken op mijn spoor terwijl je zelf met een 2x zo lange spoor rijd als mij?
ik gebruik die spoor alleen om hem alerter op het been te maken omdat ik geen zin heb hem een schop in zijn buik te geven als hij niet reageert.


Als jouw lesgever je al na 3 keer op een paard met sporen laat rijden is er iets mis... Spoor is niet om m te leren reageren op t been, maar om hulpen te verfijnen, dan liever een zweepje erbij om hem te helpen... Beestje moet leren wat been betekend... Ik rijd ook met veel langere sporen dan jij rijdt (en dan alleen met les/ wedstrijd, verder wil ik dat hij op mn kuit reageerd), maar mijn paard is verder doorgereden dan die van jouw!

Bijzetten aan de longe kan ik me voorstellen, alleen zo heeft geen nut, hij krult op en probeert de druk te ontwijken, kun je m niet met touwtjes bijzetten? kunnen ze ook minder in gaan hangen..

Verder jouw houding moet gewoon goed zijn voor je op een jong ding wat zoekt naar de balans gaat zitten, neem eerst eens even een paar zitlessen en ga dan met je pony verder... waarschijnlijk zal die dan ook sneller zn balans vinden... nu zoek je steun op je handen (die je op je knieen hebt staan)...

verder zou ik het meekijken/ stelling nog even achterwege laten, eerst balans vinden en zorgen dat ze recht word, dan pas gaan buigen om je been heen....

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:10

Een paard van nog geen 3 hoeft niet elke dag beweging te hebben. Toen ik de mijne kocht was hij net een paar maanden 3 en licht bereden (vanaf dat hij 3 was is er pas begonnen met longeren). Ik heb hem destijds hooguit 2x in de week een 10-15 min gereden, 1 a 2x in de week kort longeren en voor de rest had hij vrij. Dat heeft hij ook nodig, wanneer moet hij anders al die nieuwe dingen verwerken?

Als je nu al met sporen rijdt stomp je hem af, hoe wil jij dan dat hij ooit naar je gaat luisteren zonder sporen? Dat gaat niet :n sporen zijn ervoor bedoeld om de hulpen te verfijnen, niet om een paard naar voren te krijgen.
Super dat je ze aflaat de volgende keer, maar doe dat niet voor ons, maar voor jezelf en je pony!

Ik ben het er mee eens dat je voor de makkelijkste oplossing kiest. Ik ben nu naar een stal gegaan wat niet alleen verder weg is (25 min met scooter, kost flink wat benzine) en nog eens duurder. Maar als mijn pony daar gelukkiger van wordt dan heb ik dat ervoor over.