wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 00:36

Twiggy2008 schreef:
TS, ik vind persoonlijk ook dat je te vroeg begonnen bent met inrijden.
Ik ben geen voorstander van vroeg inrijden, eerder het tegenovergestelde.

Verder is alles al gezegd, geloof ik. Ik heb zelf een pony vanaf zijn tweede jaar, inmiddels is hij alweer 5 jaar over 2 weken en ik heb hem juist met losse teugel ingereden (bitloos, he ;) ), juist omdat ik het belangrijk vind dat hij op mijn zit gaat reageren en dat hij zelf zijn balans gaat vinden. Echt zwalken heeft hij nauwelijks gedaan.

Verder is grondwerk DE truc om je paard gevoeliger te maken voor o.a. het been. Die van mij snapte 'het been' in het begin ook niet, maar door met lichaamstaal te werken op de grond, is zijn lijf veel gevoeliger geworden. Daarbij mag ik alleen lichte druk gebruiken tijdens mijn lessen. En geloof me, ik heb een oersterk paard met veel eigen initiatief, wat echt een issue kan zijn soms, zeker als je langere tijd niet rijdt (wat wel eens gebeurt, want ik rij niet fanatiek bijvoorbeeld, ben een tijdje terug langere tijd ziek geweest ook). Maar sporen, hulpteugels en dwangmiddelen, nee, ik weiger het te gebruiken, omdat er zoveel andere oplossingen voor zijn (ik doe aan NH). En verder hou ik altijd rekening met het feit dat het om een jong dier gaat. Ik heb geen haast, wel veel plezier en mijn paard ook, gelukkig. :)

Over je gewicht, tja...... ik wil niet vervelend zijn, wel eerlijk, maar je oogt wel wat zwaar voor een erg jong paardje van 1,35 m. Kan heel bokt over heen gaan vallen, ga vooral jullie gang, maar ik wil gewoon eerlijk zijn.

Ik denk dat je intenties op zich goed zijn (fijn dat hij lekker veel buiten kan staan!!!), maar ik zou absoluut andere begeleiding zoeken. Iemand die meer rekening houdt met het fysieke gedeelte van je paard, iemand die zitlessen kan geven, iemand die je paard wat minder 'dwingt', iemand met wat meer verstand over het geven van de juiste hulpen (been- en teugelhulpen en houding). Dat is mijn mening. Succes met je Haf verder.



ik wil mijn pony niet bitloos inrijden.
ik wil juist dat hij het zo leert.
omdat ik hem eind van het jaar wegbreng om te beleren voor de kar.
en ik dit niet bitloos wil doen.
mijn pony is ondertussen een eind gegroeit.
toen hij 1 jaar oud was was hij1.35 hoog.
ik heb hem 2 weken terug gemeten op een hoogte van 1.53m
dus geen klein iel paardje.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:41

marjoleinft schreef:
ik wil mijn pony niet bitloos inrijden.
ik wil juist dat hij het zo leert.
omdat ik hem eind van het jaar wegbreng om te beleren voor de kar.
en ik dit niet bitloos wil doen.
mijn pony is ondertussen een eind gegroeit.
toen hij 1 jaar oud was was hij1.35 hoog.
ik heb hem 2 weken terug gemeten op een hoogte van 1.53m
dus geen klein iel paardje.


Ik zeg ook niet dat JIJ je pony bitloos in moet rijden, hoor. ;)
Ik heb dat met de mijne gedaan, wilde ik even ter verduidelijking aangeven met mijn verhaal. Ik wil nl. graag vooral op zit rijden en dat is met bit eigenlijk ook een vereiste, toch? Jij rijdt meer met je teugels, als ik naar de foto's en je handen kijk en dat lijkt mij niet optimaal.

Je paard lijkt vrij klein onder jou trouwens. :)

Hoe je het ook wendt of keert, je paardje is nog geen 3 jaar en wordt al zo bijgezet en strak getrokken. Voelt dat echt goed voor jou? Ik kan me er niets bij voorstellen..... :n

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 00:46

zo strak staan die bijzetjes niet.
op de meeste fotos hangen ze gewoon slap.
en ik rij niet alleen met mijn teugels.
maar ook met mijn been.
als ik een wending maak dan knijp ik mijn boven been aan en laat hem naar binnen kijken en als hij de wending in gaat dan hou ik hem weer op 2 teugels(even veel druk op elke teugel) en drijf ik hem met 2 benen aan.

Twiggy2008
Berichten: 21243
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:53

Bij de rijfoto's zie ik vrij strakke teugels. En bij de bijzetfoto's zie ik hem zo diep gaan....

Ik heb centered riding lessen (gehad) en rij voornamelijk op zit, dus minder met teugel en been. Een echt onafhankelijke zit, dat is waar ik aan werk. Knijpen met mijn bovenbenen mag ik niet van mijn instructrice. Hooguit ietwat met mijn onderbeen, als hij niet reageert op mijn eerste aanwijzing met mijn kuit om voorwaarts te gaan. Het is een andere manier van rijden, met minder druk.

Ieder zijn ding, hoor. ;)

Anoniem

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:56

mijn benen moet ik idd ook van mijn instructrice ontspannen houden, geen geknijp enzo :)
Lijkt me ook niet fijn voor je paard als je zo met de benen duwt.
Legt je instructrice ook uit waarom je dingen moet doen, of zegt ze gewoon dat je dingen moet doen?
Waarom zet ze hem bijvoorbeeld bij?
En dat soort dingen ;)

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 00:59

zoals je op de longeer fotos kan zien worden de bijzet teugels vrij laag vastgemaakt.
het is de bedoeling dat hij lang en laag gaat lopen.

we zetten hem bij omdat hij dan over de rug gaat lopen.
ik moet met mijn been duwen zodat hij de wending in gaat.
en zo is mij dat geleert.
en hij reageert er goed op.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:02

oh je wordt aardig op de proef gesteld zie ik! haha!
Lekker dit :(:)
Maarja paar kleine aanpassingen en alles komt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:04

Vaak als je met je benen gaat duwen gaan ze op een gegeven moment op jowu been de volte in, hoe moet ik dit uitleggen hmm.
Dan draaien ze niet meer om je binnen been heen maar vallen ze er tegen aan ( dit voel je niet 123 dat moet je leren voelen ) Jij maakt dan als t ware een steunpaaltje voor m met je been waar hij lekker tegen aan kan leunen en loopt ie nog niet goed in balans en op eigen benen ( leg dat eens voor aan je instructrice )

Van lang en laag lopen dat dat moet dat snap ik vokkomen! Is ook erg belangrijk, maar ik dnek niet dat je dat met een bijzet bereikt. Vaak nemen ze de achterhand dan absoluut nie mee en word t allemaal van voren gedaan. Dat is de verkeerde manier. Het moet van achteren komen! Lekker voorwaarts lekker op de eigen benen en dan komt dat allemaal vanzelf. Het *krulletje * is niet noodzakelijk, en al helemaal niet bij het inrijden! :)

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:06

Beste TS, ik begrijp dat je het beste voorhebt met je Hafje. Maar ik sluit me aan bij anderen dat dit imo niet de juiste manier is.

Ik vind de bijzetjes ook te strak, hij kan hooguit net voor de LL komen met zijn neusje. Lekker op eigen benen lopen en voorwaarts. Neerwaarts volgt vaak vanzelf als het voorwaartse er eenmaal opzit. Je hoeft de teugels echt niet los te gooien maar gewoon licht contact.

Spoortjes er lekker af. Het is logisch dat hij er nog niet veel van snapt. Beter een zweepje en anders is er de grondpersoon (je lesgever) om te helpen om het paard voorwaarts te houden.

marjoleinft schreef:
dit was mijn 3e les op hem, hiervoor heb ik veel les met hem gehad met longeeren.


Dit is eigenlijk wat mij nog het meest verbaasd. Ik vind 3 keer longeren + nog een keer longeren voor het rijden en dan erop wel erg veel longewerk voor een 3-jarige. En dan ook nog dat je al veel les hebt gehad met longeren.

Longeren is zo ontzettend belastend voor een paard, laat staan een jong paard.

Ik zou een 3-jarige ook max 3 keer per week kort aan het werk zetten 15-20 min. per keer. En zo snel mogelijk er gelijk op en vooral zo veel mogelijk lange rechte lijnen rijden. Zo min mogelijk longeren.

Verder vind ik 'm eigenlijk zowieso al te jong, ook al lijken hafjes al snel volwassen. Dat is maar de buitenkant. Wel hartstikke goed dat je 'm het komende weideseizoen lekker rust wil gunnen. Ik was pas na het weidezeizoen begonnen. Sterker nog in ga pas dit voorjaar beginnen met mijn dan net 4-jarige.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:08

ik vind dat hafjes helemaal niet snel volwassen lijken...kijk maar in me profiel :+
Maar ik vind ook dat tussen de 3 en de 4 moet je een start maken.
Niet teveel willen en ik denk dus dat onze TS zich alleen maar heeft laten meeslepen
in haar enthousiasme..

Anoniem

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:11

Helaas is ts niet de enige vroege, ik zie t vaker voorbij komen dat mensen voor de 3e! al beginnen!
Ik zat er voor de lol wel eens op voor ze echt 3 was ( ook te vroeg achteraf ) maar echt rijden? nee dat deed ik niet! En zelfs als ze de 3 bereikt hebben is t al aardig vroeg, Mocht ik t over doen zou ik idd ook waxchten tot 4
Wel heb ik mijn paard toen ze gereden kon worden nog een paar maandne op de weide gezet en daarna weer opgepakt ( had intussen mn andere paard nog om te rijden dus kwam niks te kort hihi ).
Maar wat ik dus wilde zeggen is ts helaas niet de enige die vroeg begint!

Op mijn vorige stal was er 1 die haar 8 maanden oude veulen al aan de dubbele longe had lopen! ( jah daar heb ikw at mee in de clinche gelegen )

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 01:14

misschien ook wel ja.
maar als je pony alles gaat slopen omdat hij zich dood verveelt ja dan ga je hem aan het werk zetten.
en hij staat de hele dag buiten in de kudde.
we hebben het afgelopen jaar al heel veel hout moetten vervangen omdat menneer er door heen was.
nu hij aan het werk zet vreet hij nergens meer aan.
en het ene paard is sneller volwassen als een andere.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:14

hahahaha zielig...
Ik wil alleen zeggen dat dit nog niet het ergste geval is.
Ze zegt zelf ook dat ze nog veel moet leren en advies nodig heeft!
Alleen sommige mensen kunnen dat niet zo genuonceerd brengen..
Ik longeer mijn haf gewoon nog lekker los 2 keer in de week.. en dan ook niet langer
dan MAX 20 minuutjes..
Hoow ik bedoelde te reageren op de vorige (die van het 8 maanden dubbele longe)!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:16

Absoluut enthousiast en op zich vind ik de gedachtengang ook niet slecht. Voor de zomer een start maken, dan lekker de wei op, en na de zomer weer verder.

Maar ik was dan wat later begonnen, echt vlak voor of net aan het begin van het weideseizoen. 2-3 weekjes, 3 keer in de week wat doen en ze hebben een goede basis om na de zomer verder mee te gaan.

En lichamelijk zijn ze allemaal ong even snel volwassen. In het koppie is soms een ander verhaal. Maar ook dan kun je andere dingen doen ipv longeren en inrijden. Lange lijnen bv.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 18-03-09 01:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:17

marjoleinft schreef:
misschien ook wel ja.
maar als je pony alles gaat slopen omdat hij zich dood verveelt ja dan ga je hem aan het werk zetten.
en hij staat de hele dag buiten in de kudde.
we hebben het afgelopen jaar al heel veel hout moetten vervangen omdat menneer er door heen was.
nu hij aan het werk zet vreet hij nergens meer aan.
en het ene paard is sneller volwassen als een andere.


ipv van het echte werk wat de spieren belast kan je misschien ook andere dingen doen waardoor hij zich minder *verveelt* ?
Ge lekker met hem spelenderwijs aan de gang :) Of wat vrijheids dressuur ofzo :)

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:17

ohja dat doe ik ook nog wel eens! lange lijnen voor de voorlopige afwisseling!
Misschien kunnen we dat een keer doen tijdens een meeting TS :D

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:19

Lange lijnen is echt super om het stuur er op te zetten voor je erop gaat :j

En later gewoon voor de lol en afwisseling. Als je dan ook nog regelmatig draaft ook goed voor je eigen conditie :D

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 01:20

ik heb van de week een andere 3 jarige haf voorbij zien komen op haw. en dat vond ik er toch wel erger uit zien.
die had met haar 3 jarige al gesprongen en al en die had de teugels nog strakker als wat ik heb.
dus ik weet zeker dat ik de goede weg op ben.

ik heb zelf helemaal niks met vd.
is mijn ding niet echt.
en als hij eenmaal voor de kar staat denk ik dat hij meer aangespannen rijd dan onder het zadel.

we zijn af en toe wel met de dubbele lijnen bezig.
er achter aan wandelen en dan sturen.
maar dat wist die slimmerik na 10 min ook al hoe dat moest.
ik zie ons al gaan naast elkaar aan de dubbele lijnen:P

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:21

ja jammer dat mijnes altijd superenthousiast raakt tijdens het draven en ik niet..
maar het is inderdaad wel heel leuk:)

ja samen lekker rennen en jouwes lekker tegen de bakrand enzo, mijnes er gewoon bovenop :)

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 01:24

haha ja .
met de lange lijnen heeft hij helemaal geen moeite.
en loopt hij niet tegen de bakrand aan.
maar hij is liever lui dan moe.
zodra hij mag stilstaan dan vind hij dat niet erg en krijg je hem met moeite vooruit.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 01:25

maar ik ga naar me bed.
morgen om 5 uur me bed weer uit.
ik lees morgen wel bij.

en aan de pennys:
ga je ergens anders vervelen.

Axel_Valerie

Berichten: 3044
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Alkmaarcity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:29

ik ook kga ook slapen!

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:33

Ik vind het een hele leuke haf. :j Dat ten eerste.

Maar ook ik moet zeggen dat ik het met de rest eens ben.
Hij word in april pas 3, en persoonlijk vind ik dat te vroeg. Het idee van ermee beginnen en daarna weer de wei op, is een top oplossing, en gaat zeker goed werken :j

Ook de spoortjes zou ik af doen. Hij moet weten wat drijven betekend, dus het is logisch dat hij niet zomaar op je been reageerd. Dat zwiebelen gaat vanzelf over als je hem aan de losse teugel lekker laat lopen op eigen benen. Neem de tijd, en ik zou persoonlijk nog even wachten. Hij is nog maar 2 nu natuurlijk. ;)

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: wes mijn 3 jarige haflinger @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 01:38

wes word 1april 3
dus dat is al over 2 weken.
ze mogen hier eind april / half mei de weide op en dan krijgt hij rust tot november.
en dan pak ik hem weer op.
dat zou betekenen dat hij voor hij het land op gaat 3 maanden aan het werk is geweest. persoonlijk vind ik dat geen ramp.
wand hij heeft straks langer dan een half jaar rust.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 01:40

marjoleinft schreef:
ik heb van de week een andere 3 jarige haf voorbij zien komen op haw. en dat vond ik er toch wel erger uit zien.
die had met haar 3 jarige al gesprongen en al en die had de teugels nog strakker als wat ik heb.
dus ik weet zeker dat ik de goede weg op ben.

ik heb zelf helemaal niks met vd.
is mijn ding niet echt.
en als hij eenmaal voor de kar staat denk ik dat hij meer aangespannen rijd dan onder het zadel.

we zijn af en toe wel met de dubbele lijnen bezig.
er achter aan wandelen en dan sturen.
maar dat wist die slimmerik na 10 min ook al hoe dat moest.
ik zie ons al gaan naast elkaar aan de dubbele lijnen:P

Niet aanvallend bedoeld, maar omdat het er bij jou 'minder erg' uitziet dan in dat andere topic ben je op de goede weg? Dat zij momenteel niet zo lekker bezig is met dr pony betekent dat niet automatisch dat jij dat wel bent :)

Dat je hem aan het werk zet omdat hij zich verveelt vind ik niet echt een optie. Zou toch echt een andere optie gaan zoeken, zoals VD (ik lees dat je er niks mee hebt, maar je kunt het altijd proberen toch, misschien vind zowel jij als je pony t wel hartstikke leuk :D). Klinkt iig als een slimme pony die dingen snel doorheeft/leert. Dan is VD juist een leuke manier om bezig te zijn met hem.

Als een 2/2,5 jarige zich zo zou vervelen ga je m toch ook niet aan het werk zetten?

Leuk trouwens dat je ook met de lange lijnen bezig bent, zet dit door, verzin nieuwe dingen. Vooral aangezien hij zo snel leert denk ik dat hij er dan veel plezier aan beleeft :)

En tja, dat hij dingen sloopt, je kunt hem sowieso niet de hele dag bezig houden toch? Misschien een idee om zo'n grote bal te kopen voor m, kan ie zich vermaken :))