Het verhaal van Bikkel en zijn vijand..(Lawsonia)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Het verhaal van Bikkel en zijn vijand..(Lawsonia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:00

Lawsonia..
Het word een lang verhaal.. Je hoeft het ook niet te lezen, maar misschien kunnen andere mensen met veulens die ziek zijn, of het zelfde hebben hier wat ervaring lezen.

Donderdag 8 mei 2008.
Ik had Indira nog even lekker rondjes gestuurt door het land, dat vondt ze nog leuk om te doen, en kreeg ze toch op een goeie manier haar beweging. Op 12 mei was ze uitgeteld van haar 1ste veulen (Ielke).
Ze had nog geen tekenen, geen vol uier, leek er niet eens op.

Vrijdag 9 mei 2008.
's ochtends kwam de vee-arts inenten, dus ook gelijk een wormenspuit er bij in. Ook nog alles gecontroleerd, en leek nog wel een maand te duren. Maar helaas. 's middags was er niemand aanwezig.
Ik kwam rond 18.00 uur op stal aan, en zag een extra stel minibeentjes staan.. Gelukkig had een oplettende buurman de vee-arts gebeld, dus alles goed verlopen.
Niemand kon bij de merrie in de buurt komen, maar het veulen kon niet drinken omdat de merrie erg beschermend was naar hem, en dus de andere paarden uit de buurt hield.
Ik had geen idee hoelang hij niet had gedronken, of hij uberhaupt wel had gedronken, maar erg snugger zag HIJ *\o/* er op dat moment niet uit... Op dat moment liep hij met de naam Bikkel door het leven.
Uit eindelijk rond half 8 kwam er hulp aan, en konden ze op stal, Indira liet hem niet drinken, maar na enige hulp gelukkig wel. Niemand kon bij haar in de buurt komen behalve ik, de rest werd weggemept.
Afbeelding
Zo vonden we hem.

15 mei 2008..
Ja hoor hier begon de ellende mee..
Bikkel was erg aan de diarree (Het was meer water), het zat overal, aan de muren, aan de merrie, zn hele kont dicht geplakt, hij dronk nog goed, niet uitgedroogd..
Temp was 40.1, dus vee-arts gebeld, antib er in, heb zn kont lekker gewassen, die was nu zo kaal als babybilletjes.. Antib. Moest hij een week hebben (Pijnstillers, en koortremmers).. Alarmbellen gingen nog niet rinkelen, aangezien veulens met een dag of 10 vaker aan de diarree zijn..
21 mei 2008.
Moest hij sterk verbeterd zijn, en dat was hij. Heb elke dag zijn temp en ziekteverschijnselen bijgehouden.
Afbeelding

28 mei 2008..
Ik had samen met Hilda een fotoshoot gepland. Bikkel was weer helemaal beter (Dachten we). Hij sprong, hij rende, en deed gek.
Afbeelding

9 juni 2008..
Bikkel was weer aan de diarree!, op dit moment at hij ook hooi en brok mee, en dat deed hij nog steeds, eetlust was er dus nog.
Ook dronk hij goed, vel beet gepakt, en ook niet uitgedroogd. Hij had geen ernstige verhoging, maar ik hield hem in de smiezen.

10 juni 2008..
Hij leek al weer veel beter dan de dag van te voren, en temp was weer goed. Arm dier.. 4 x per dag thermometer in zn kontje.. |(

11 juni 2008.
Temp was weer 40+ dus vee-arts weer gebeld, weer gespoten met van alles en nog wat, binnen een week moest hij beter zijn. Bloedonderzoek was niet nodig zeiden ze. Ze hebben wel mest meegenomen om te kijken naar wormen.

15 juni 2008..
Hij was weer beter! :D Dachten we.. Mestonderzoek was er ook, geen last van wormen.

Op dit punt was ik al zover, dat als ik hem zag, dat ik wist of hij ergens last van had of niet.

Hij leek alweer een tijdje goed, was ook nog goed opgewicht.

Een maand verstreken..zou het dan echt over zijn? Nee natuurlijk niet.. De ellende begon weer..

25 juli 2008..
Ik moest op concour.. Ik haalde ze uit de box, en het leek wel of Bikkel er eentje teveel had gerookt.. Zweette als een gek, zwaarademig, sloom.. Temp was 41+.. Dus hop vee-arts voor de verandering maar weer eens gebeld, het was vrijdagavond, dus kregen een vervanger, Hij was er binnen 10 min, hij luisterde naar zn longen, en wat hij al vermoedde.. Hij had longontsteking.. Nou mij krijg je niet snel van me stokkie, of verdrietig of boos.. Maar nu had ik het helemaal gehad.. Stomme paarden ook altijd..

Dus voor de verandering maar weer een stel spuiten erin. Ze zijn in het weekend nog 2 x wezen spuiten, toen kreeg hij weer antib. in pasta vorm wat hij 2 x daags moest hebben..
Hij heeft er nog iets last van gehad, wat verkouden, maar verbeterde wel. Was allang blij dat hij geen diarree had..

En zo ging het weer een tijdje goed..

16 sept 2008..
Voor de verandering had Bikkel weer eens diarree..(Even voor de duidelijkheid, de merrie heeft nooit ergens last van gehad..) Hij at niet, dronk niet.
Temp was 41+ en hij ging nu toch echt achteruit. Vee-arts weer gebeld, en dit keer ook bloed getrokken om te controleren op rare dingen (bijv salmonella en lawsonia). Ondertussen kreeg hij weer antib. Volgens mij kun je daar onderhand wel een heel leger mee dood gooien.
Na een week was hij weer "beter".. Mocht ook wel.. had de stal nu al 4 x leeggehad, schoongemaakt en ontsmet..Was er nu wel zat van..Voor de uitslag van het bloed was hij weer goed.

30 sept 2008.
De uitslag: Bikkel heeft Lawsonia, een bacterie.
Ja en nu? Wat doen we er mee? Google is youre friend zeggen ze.. Maar omdat het zo ontzettend weinig voorkomt, was er alleen een boel telezen over varkens..

Vee-arts ging overleggen met Utrecht over andere antib. Wat de bacterie zou kunnen bestrijden.
Ook kreeg Bikkel een echo, om te kijken hoe erg zijn darmwand was "aangerand", dat mag ik nu onderhand wel zeggen.
Zijn darmwand was 3 x zo erg verdikt, dan wat hoorde..

Dus antib. Moest er zowiezo komen, want de darmwand moest genezen en tot rust komen.

Hij was beter, dus hebben we toch besloten hem af te spenen op 4 oktober 2008.
Dit gaf geen problemen, was vaak genoeg uren zn moeder geweest.

Verrassing!
9 okt 2008, Weer diarree, ziek, koorts, niet willen eten.
Vee-arts kwam spuiten. en dat 2 dagen lang, daarna kon hij beginnen aan zijn 3weekse antib kuur.

Ik had als veulen denk ik allang het loodje gelegd, en ik ben niet de enige die het verbaasde dat Bikkel er nog steeds is..

Toen hij zo ziek was, heb ik Nancy gemaild voor een reading (Ik had eerst net zo als zo velen, van wat moest ik er van geloven?) Tot ze ook Indira en mijn vader had gedaan (via mn zusje).. Helaas door omstandigheden van haar en mijn kant liet het wat langer op zich wachten..
Maar mijn gevoel werd wederom bevestigd. Bikkel had op het randje gestaan.. Gelukkig is het (dat blijkt wel) een enorme vechter.

Hij heeft sinds hij is afgespeend een enorme groeispurt gehad.

Afbeelding
dec 2008. (Bikkel links) rechts is de JAARLING merrie.

Hij is weer goed op krachten gekomen, hij had de keuze tussen de winter op stal, of lekker buiten. Dus heb hem lekker buiten gelaten met zn vriendinnetje.. (hoef er tenslotte geen watje van te maken toch?) Hij stond wel gewoon bij huis, word 2 x per dag bezocht, dus we houden hem goed in de gaten.
Hij kreeg ook lekker een echte babybuik :D Zo'n dikke hangbuik.

In de reading had Nancy het ook over evt terugslag. En inderdaad die heeft hij nu.. Ik denk zelf iets met de overgang van winter na lente.
Zijn mooie ronde buik is weg.. Hij eet goed, drinkt goed, is speels, maar hij stopt op dit moment alles wat hij binnen krijgt in het groeien van zn botten, pezen e.d. en niet in zijn buik. Hij ziet er verder ook niet verkeerd uit, maar mag van mij dikker.

Uiteraard omdat hij altijd zo zielig was, is hij strontverwend, heeft hij weinig van de opvoeding meegekregen.

Van mij mag het gras gaan groeien! Kunnen ze zich weer lekker rond eten.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Re: Het verhaal van Bikkel en zijn vijand..(Lawsonia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:11

Jeetje wat een verhaal! Arm beestje, hopen dat het nu niet meer fout gaat!
Vind het ook knap van jou dat je er zo goed mee door bent gegaan, lijkt me voor jou ook heel moeilijk :j
Wen sje nog heel veel plezier met m, volgens mij is t schatje :D
Hij heeft z'n naam wel waar gemaakt!

GEEN_ZIN

Berichten: 426
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: R'dam

Re: Het verhaal van Bikkel en zijn vijand..(Lawsonia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:54

Wat een verhaal...Ik denk dat jij heet ook héél moeilijk hem gehad! Of heb ik het mis? Maar iig nog veel plezier met je Bikkeltje!

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Het verhaal van Bikkel en zijn vijand..(Lawsonia)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:03

Ja leuk is anders, Helemaal omdat de merrie het ook moeilijk heeft gehad (Bij andere ruiter)..
Ik heb inderdaad dagen gehad.. Dat ik zei ik ga niet meer heen, straks ligt hij wel dood..
Maar elke dag als ik de wei in kom, of ik loop langs de weg..hij herkent me uit duizende en dan brult hij even.. :D

EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Re: Het verhaal van Bikkel en zijn vijand..(Lawsonia)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 16:10

Wat een elende al in zijn jonge leventje. Hopelijk vanaf nu alleen maar plezier maken en gezond zijn! Succes met je kleine Bikkel!

joepluffer

Berichten: 250
Geregistreerd: 19-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:49

Wat een verhaal zeg :(:) Hopelijk gaat het nu verder goed hem! Veel sterkte met Bikkel!