casper @ z2 training

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:31

Longeren! Eerst dingen naar beneden. Dan de hoogte opzoeken. En omdat je lichamelijke problemen hebt is dit een prima alternatief.

reinandje

Berichten: 708
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:45

hoe bedoel je met eerst dingen naar beneden en met longeren duik hij te veel en loopt te veel naar binnen longeer hem altijd met de dubbele lijn maar blijft lastig bij hem!!

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:46

reinandje schreef:
hoe bedoel je met eerst dingen naar beneden en met longeren duik hij te veel en loopt te veel naar binnen longeer hem altijd met de dubbele lijn maar blijft lastig bij hem!!


Ik neem aan dat je wel eens heb gelongeerd met longeersingel en touwtjes?

reinandje

Berichten: 708
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:48

ja maar dat heb ik al verteld waarom ik dat juist niet met touwtjes longeer en waarom wel met dubbele lijn

reinandje

Berichten: 708
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:49

ps ik ben niet van eerst naar beneden. eerst recht en voorwaarts wat ik schiet ik ermeee op als ik hem aan de longe naar bende vast zet???

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:55

reinandje schreef:
ps ik ben niet van eerst naar beneden. eerst recht en voorwaarts wat ik schiet ik ermeee op als ik hem aan de longe naar bende vast zet???


Dan buigt het paard. Een paard die met "de neus over de grond" loopt strekt de spier die van zijn oor tot aan zijn hak loopt. Hij gebruikt zijn nek, BOVENhals en rugspier. IPV de onderhals die hij nu heeft. Daarnaast heeft het het voordeel dat het dier zich van achter los maakt.

Wanneer je genoeg rijtechnische kennis hebt kan je je paard op de loodlijn zetten met touwtjes, dit kan je zowel gewoon rechtzetten als in stelling. Als je paard moeite met stelling heeft kan ervoor kiezen hem in stelling te zetten, vaak moet je dan ook nog een bijzetteugel erbij gebruiken omdat sommige paarden nogal graag hun hoofd kantelen om eronder uit te komen. Wanneer je hem rechtzet en hij geen moeite heeft met buiging en stelling(meestal een ver gevorderder paard) hoef je meestal geen extra bijzet te gebruiken. Wel kan je in beide gevallen de longelijn door de binnenste bitring doen en vastmaken aan de singel. Touwtjes werken eigenlijk hetzelfde als een slofteugel, daar is dit ook op van toepassing.

5. Paarden die moeilijk door de hals lopen
Als je paard moeillijk door de hals loopt kan je de longe door de binnenbitring halen en vastmaken onder de singel. (voorwaarts neerwaarts idee)


http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:01

pessoa-tuig zou mijn voorkeur hebben (heeft t altijd :D )
achterhand eronder, lekker over de rug vw-nw, de super basis..
Dan zou je m evt later bovenin bij kunnen zetten.
Maar aan je foto's te zien heeft hij het nodig om allereerst vw-nw over de rug te lopen
en dan moet hij meer aan elkaar lopen.
martine heeft goeie punten.

reinandje

Berichten: 708
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:03

eenitraM schreef:
reinandje schreef:
ps ik ben niet van eerst naar beneden. eerst recht en voorwaarts wat ik schiet ik ermeee op als ik hem aan de longe naar bende vast zet???


Dan buigt het paard. Een paard die met "de neus over de grond" loopt strekt de spier die van zijn oor tot aan zijn hak loopt. Hij gebruikt zijn nek, BOVENhals en rugspier. IPV de onderhals die hij nu heeft. Daarnaast heeft het het voordeel dat het dier zich van achter los maakt.

Wanneer je genoeg rijtechnische kennis hebt kan je je paard op de loodlijn zetten met touwtjes, dit kan je zowel gewoon rechtzetten als in stelling. Als je paard moeite met stelling heeft kan ervoor kiezen hem in stelling te zetten, vaak moet je dan ook nog een bijzetteugel erbij gebruiken omdat sommige paarden nogal graag hun hoofd kantelen om eronder uit te komen. Wanneer je hem rechtzet en hij geen moeite heeft met buiging en stelling(meestal een ver gevorderder paard) hoef je meestal geen extra bijzet te gebruiken. Wel kan je in beide gevallen de longelijn door de binnenste bitring doen en vastmaken aan de singel. Touwtjes werken eigenlijk hetzelfde als een slofteugel, daar is dit ook op van toepassing.

5. Paarden die moeilijk door de hals lopen
Als je paard moeillijk door de hals loopt kan je de longe door de binnenbitring halen en vastmaken onder de singel. (voorwaarts neerwaarts idee)


http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html



ja dat klopt dat wist ik al maar hij gaat achter de teugel lopen met touwtjes en dan kan ik hem wel voorwaartser laten lopen maar dan rent hij alleen weg dus het lijkt mij dat het onder het zadel beter valt op te lossen en hij gaat makkelijk naar beneden alleen die neus moet er uit dan past strekt hij de boven spieren niet als hij weg duikt ervoor!

Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:21

Leuke foto's en mooie set 8-)
Wat zit jij er met een big smile op zeg! je hebt duidelijk plezier
Veel succes in de Z2 :D

kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:28

Hoe rij je los?
Ben niet zo heel goed in het uitleggen (en snap ook eigenlijk niet zo heel goed dat een 3 voudig Z ruiter dat zelf niet weet)
Maar je kunt je paard toch wel gewoon voorwaars neerwaarts rijden?
Laag, rond van je af op eigen benen? dan kun je m toch ook zo longeren?
Om die neus van je af te rijden heeft hij kracht nodig in zijn bovenlijn. Die zul je toch moeten krijgen. Die neus eruit rijden is niet een eerste, maar een resultaat van een goed gereden paard.
Beetje warrig verhaal, hoop dat je t begrijpt

reinandje

Berichten: 708
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:35

kamsel schreef:
Hoe rij je los?
Ben niet zo heel goed in het uitleggen (en snap ook eigenlijk niet zo heel goed dat een 3 voudig Z ruiter dat zelf niet weet)
Maar je kunt je paard toch wel gewoon voorwaars neerwaarts rijden?
Laag, rond van je af op eigen benen? dan kun je m toch ook zo longeren?
Om die neus van je af te rijden heeft hij kracht nodig in zijn bovenlijn. Die zul je toch moeten krijgen. Die neus eruit rijden is niet een eerste, maar een resultaat van een goed gereden paard.
Beetje warrig verhaal, hoop dat je t begrijpt


omdat hij da achter de teugel kruipt en gaat duiken als iemand weet hoe je dat met longeren kan oplossen graag!!!!
en hij word lang laag naar beneden gereden maar niet te diep ander sduikt hij en valt hij op de voorhand!
dus eerst wil ik dat hij iets langer blijf met neus eruit als met ze hals helemaal naar beneden en dat hij gaat duiken!

reinandje

Berichten: 708
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 23:36

Babsie_Flash schreef:
Leuke foto's en mooie set 8-)
Wat zit jij er met een big smile op zeg! je hebt duidelijk plezier
Veel succes in de Z2 :D



dankje eindelijk een leuke berichtje haha ja ik heb er ook wel lol in hoor al ik dat niet meer heb dan stop ik ermee haha!!

mizzet
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Loosbroek

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:50

Dat was ook het eerste dat mij opviel! Die glimlach van oor tot oor, haha. Ik herken het probleem met longeren wel, die van mij had er ook eerst last van. Gelukkig doet hij het nu niet meer, alleen nu ik erover nadenk, heb ik echt geen idee hoe ik het heb opgelost! xD

moonfish13
Berichten: 18247
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:20

Ik vind het er echt niet Z waardig uit zien, nog niet M waardig als ik eerlijk ben. Niet rot bedoeld.
Ik zou bij de basis beginnen, Proberen aan je houding te werken, eerst zorgen dat je voorwaards-neerwaards voor elkaar hebt, hoe kan je oprichting verwachten als het die basis niet voor elkaar is?

Over je lichamelijke klachten, hoe kan een paard optimaal lopen als er een ruiter op zit die niet goed zit?
Niet gemeen bedoeld, maar ik zou mijn doelen bijstellen.

Odieta

Berichten: 345
Geregistreerd: 03-02-09

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:32

Hoi,

Ik heb even snel de reakties doorgelezen, en ben zelf niet zo van reakties op foto's geven, maar gezien jouw beamingen op de reakties van de anderen, kan ik voor het *dragen* en daarbij de oprichting een tip geven en dat is schakelen, Schakelen in je draf, en ook in de galop, geen hele lange meters, maar een paar passen naar voren en hem weer wat terug zetten, Zo maak je hem sterker aan de achterkant, vlugger, en losser door zijn lijf(in dit gedeelte natuurlijk goed door de nek houden)
Door dit gaat hij beter dragen, wat in de Z zeker een vereiste is, doordat hij beter gaat dragen kun je hem makkelijker bij elkaar rijden, zo komt hij mooier op de achterhand en draagt hij jou door de baan, + dat je hem hierdoor in de hals wat meer terug kan laten komen , en er een mooie boog ontstaat. En je eigen houding komt samen met de houding van het paard, als je paard niet loopt kan jij niet fijn zitten en andersom, het één sluit de ander niet uit.

Hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Paardrijden is leren en trainen ook anky doet dit nog dagelijks.
Vind het positief dat je je hier duidelijk gemotiveert je foto's neerzet !!

(p.s mooi setje hoor!)

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:44

reinandje schreef:
Pashon schreef:
'k vraag me af waarom je zo fel moet reageren, als je zulk soort reactie's niet wenst had je simpel weg geen foto's moeten plaatsen. we proberen je alleen maar te helpen en niet onnodig pijn te doen.

je zal misschien Z geweest zijn maar vind dit geen Z combinatie. ook al zijn het foto's



waar reageer ik dan zo fel op?
en ik kan al het kritiek hebben hoor!!


Ik zeg ook niet dat je geen kritiek kunt hebben. Het valt mij enkel op dat wat er ook gezegt word (paard niet los, geen goed gebruikte achterhand, houding) dat je daar een excuus/ antwoord op hebt.
Of het paard is wel los en je houding vanwege je lichamelijk gebrek/ ziekte. is natuurlijk heel erg voor je dat je een ziekte hebt maar je kiest tenslotte zelf om op dit niveau mee te draaien. Als je zelf niet goed zit zal je je paard altijd blijven hinderen.
Tuurlijk geven foto's geen optimaal beeld van hoe het paard daadwerkelijk loopt maar op de foto's kan je wel degelijk zien dat het paard niet over de rug loopt.

Had mijn post beter anders kunnen formuleren, hiervoor mijn excuses.


nog even over de opmerking van de jury over dat het knap zou zijn een paard van die leeftijd zo te rijden.
Bonfire reed op zijn 16e nog op de OS, is aanzienlijk wat hoger als de Z
en ik wil ze de kost niet geven hoeveel paarden van die leeftijd en wat ouder hier nog op wedstrijden gereden worden.
Niet ten nadele van jou of je paard, maar vind het niks geen bijzondere prestatie een paard van 14 in de Z. dat de jury die opmerking tegen jou gemaakt heeft kan je natuurlijk op verschillende manieren opvatten, of ze vind het echt een prestatie of het niveau ligt bij jullie niet zo hoog. de klasses verschillen door de provincie's heen. Als ik zie dat sommige ruiters van Drenthe naar Overijsel gaan omdat ze daar makkelijk een wp kunnen halen tja in Drenthe zouden ze ze niet krijgen dus dan maar uitwijken naar een provincie waar ze "lichter" jureren om zo toch de puntjes te halen.

de bandages (ook al is het geen bandage topic) vind het niet kunnen. als ze neit passen dan passen ze niet ook al is het voor de show of foto.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:19

Ook ik vind het er (nog) niet Z waardig uitzien. Wel zie ik een ruiter die lol heeft in het rijden. Persoonlijk zou ik eerst de stang eruit halen, of gaat hij dan helemaal duiken? Op deze manier rijden heeft wel degelijk nut, als je maar blijft schakelen, schijnovergangen en tempowisselen, niet terug op je hand maar op je zit.

Bij wie les je? volgens mij sta je in Wijk of niet?

wendietjuhhh

Berichten: 1043
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: oldenzaal

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:28

ik sluit me een beetje bij de rest aan.
vind het knap dat je een aantal paarden naar de Z hebt gebracht hoor... maar de foto's op je profiel zijn zooooooo veel beter :D waarschijnlijk had je toen minder pijn?

Doordat je je gaat verzitten omdat je pijn hebt, maak je je paard ook scheef en krijgt het paard juist blokkades... ook in de rug... Heb je het boek van Tinneke Bartels al gelezen? daar staat het heel mooi in beschreven.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Re: casper @ z2 training

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:46

Als je paard met het voorwaarts neerwaarts rijden achter de teugel kruipt, dan neemt hij dus geen aanleuning aan. Om dat voor elkaar te krijgen (je zal echt aanleuning moeten hebben in elke lijn dat je hem rijdt, anders kan je hem niet ontspannen in een aanspanning rijden, dan is er alleen spanning) zul je hem met je been naar je hand toe moeten rijden. Veel tempowisselingen naar voren toe en probeer dat voornamelijk op voltes te doen, dan heb je meer controle over zijn lichaam (kan je gelijk wat meer stelling+buiging vragen).

Als je dit goed voor elkaar hebt, kan je hem ook wat meer opwaarts rijden, zodat hij dus wat meer gaat zitten van achteren en gaat klimmen in je hand. (hij gaat dan ok wat kantelen in zijn bekken, waardoor hij meer draagvermogen gaat ontwikkelen in zijn achterhand). Hij Zal dan meer van de grong komen van voor, hij zal ronder in zijn achterhand worden (hij is nu nogal "plat" aan de achterkant) en hij zal fijner zitten. Dat zal voor jou dus ook fijner zijn, aangezien je pijn hebt in je lijf.

Succes ermee.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:00

prakkie schreef:
Als je paard met het voorwaarts neerwaarts rijden achter de teugel kruipt, dan neemt hij dus geen aanleuning aan. Om dat voor elkaar te krijgen (je zal echt aanleuning moeten hebben in elke lijn dat je hem rijdt, anders kan je hem niet ontspannen in een aanspanning rijden, dan is er alleen spanning) zul je hem met je been naar je hand toe moeten rijden. Veel tempowisselingen naar voren toe en probeer dat voornamelijk op voltes te doen, dan heb je meer controle over zijn lichaam (kan je gelijk wat meer stelling+buiging vragen).

Als je dit goed voor elkaar hebt, kan je hem ook wat meer opwaarts rijden, zodat hij dus wat meer gaat zitten van achteren en gaat klimmen in je hand. (hij gaat dan ok wat kantelen in zijn bekken, waardoor hij meer draagvermogen gaat ontwikkelen in zijn achterhand). Hij Zal dan meer van de grong komen van voor, hij zal ronder in zijn achterhand worden (hij is nu nogal "plat" aan de achterkant) en hij zal fijner zitten. Dat zal voor jou dus ook fijner zijn, aangezien je pijn hebt in je lijf.

Succes ermee.


Dat heb ik al geprobeert uit te leggen ;)

Gulpje

Berichten: 8077
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:34

Ondanks dat ik het met de algemene kritiek eens ben, dus dat het plaatje nog niet toont als een Z combinatie, moet me toch even van het hart dat ik vind dat TS ontzettend netjes en vriendelijk blijft reageren. En ze mag het best ook niet eens zijn met sommige commentaren, ja toch niet dan? Het lijkt wel alsof sommigen hier haar op foute opmerkingen wíllen betrappen en haar anders maar op de uitroeptekens of bandages gaan zitten zagen. Jammer, want volgens mij staat TS best open voor opbouwende kritiek!

Odieta

Berichten: 345
Geregistreerd: 03-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:58

Gulpje schreef:
Ondanks dat ik het met de algemene kritiek eens ben, dus dat het plaatje nog niet toont als een Z combinatie, moet me toch even van het hart dat ik vind dat TS ontzettend netjes en vriendelijk blijft reageren. En ze mag het best ook niet eens zijn met sommige commentaren, ja toch niet dan? Het lijkt wel alsof sommigen hier haar op foute opmerkingen wíllen betrappen en haar anders maar op de uitroeptekens of bandages gaan zitten zagen. Jammer, want volgens mij staat TS best open voor opbouwende kritiek!


daar ben ik het mee eens, Perfect paardrijden bestaad niet.. Leren rijden wel!!
en met paarden raak je nooit uitgeleerd!!

MarijkeBun

Berichten: 1267
Geregistreerd: 03-05-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:14

Odieta schreef:
Hoi,

Ik heb even snel de reakties doorgelezen, en ben zelf niet zo van reakties op foto's geven, maar gezien jouw beamingen op de reakties van de anderen, kan ik voor het *dragen* en daarbij de oprichting een tip geven en dat is schakelen, Schakelen in je draf, en ook in de galop, geen hele lange meters, maar een paar passen naar voren en hem weer wat terug zetten, Zo maak je hem sterker aan de achterkant, vlugger, en losser door zijn lijf(in dit gedeelte natuurlijk goed door de nek houden)
Door dit gaat hij beter dragen, wat in de Z zeker een vereiste is, doordat hij beter gaat dragen kun je hem makkelijker bij elkaar rijden, zo komt hij mooier op de achterhand en draagt hij jou door de baan, + dat je hem hierdoor in de hals wat meer terug kan laten komen , en er een mooie boog ontstaat. En je eigen houding komt samen met de houding van het paard, als je paard niet loopt kan jij niet fijn zitten en andersom, het één sluit de ander niet uit.

Hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Paardrijden is leren en trainen ook anky doet dit nog dagelijks.
Vind het positief dat je je hier duidelijk gemotiveert je foto's neerzet !!

(p.s mooi setje hoor!)


hier sluit ik mij helemaal bij aan.
Je hebt wel een leuk paard zeg. Lieve uitstraling.

Succes en zeker plezier met de training.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:25

Spreek alleen voor mezelf, maar ik heb geen kritiek gegeven, allen tips voor het rijden. :+ :+ :=

Gulpje

Berichten: 8077
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:32

prakkie schreef:
Spreek alleen voor mezelf, maar ik heb geen kritiek gegeven, allen tips voor het rijden. :+ :+ :=


als je mijn reactie goed leest zie je dat je je ook niet aangesproken hoeft te voelen ;)