Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:30

Afgezien van al het rijtechnische wat hierboven al is aangegeven....het dier ziet er niet gezond uit. Schraal, dof. Ik denk dat ze lichamelijk niet lekker in haar vel zit. Laat haar maar eens goed na kijken. Wedden dat je al die protesten en staartzwiepen dan niet meer hebt?

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:46

Je hebt altijd wel heel veel commentaar op Silence en mij (gehad), maar hier scheelt toch ook heel wat aan.
Ik heb wel vaker topics van jullie gelezen, maar nooit echt de intentie gehad om te reageren.
Sowieso vind ik Uckfield er slecht uitzien. Schraal en een hele doffe vacht. Voor mijn gevoel kijkt ze ook niet gelukkig.
Ik zou haar inderdaad eens helemaal na laten kijken. Daarnaast lijkt het me heel erg belangrijk dat je op regelmatige basis met haar gaat lessen. Wat je nu aan het doen bent is in mijn ogen geen rijden meer. Uckfield loopt in een tempo, waarbij ze haast om moet vallen als ze nog langzamer gaat. En waarom, omdat jij haar continu op de handrem zet lijkt het wel.
Ze moet wel lopen, maar ondertussen mag ze niet. De nageeflijkheid lijkt me dan ook geen ontspannen nageeflijkheid.
Deze ontstaat namelijk pas als je paard lekker voorwaarts is. Misschien heeft Uckfield er ook geen plezier meer in.
Zorg je wel voor voldoende afwisseling voor haar? Ik hoor je namelijk altijd alleen maar over rijden bezig, maar nooit over andere dingen. Zorg dat het werken met jou aantrekkelijk blijft voor haar. Doe ook eens leuke dingen zoals samen spelen, wandelen, grondwerk, een ontspannen buitenrit. Grote kans dat ze hier veel gelukkiger van wordt. Doordat ze zo boos wordt laat ze duidelijk merken dat je haar hier niet gelukkig mee maakt. Veel paarden laten dat niet merken, dus wees blij dat die van jou dat wel doet.
Maar doe dan ook iets voor haar terug, door daar iets mee te doen.
Succes samen verder.

riviera2

Berichten: 614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:18

Als ik naar het laatste filmpje kijk en dan voornamelijk de laatste paar seconden naar de sprong zie ik dat je haar wel meer ruimte geeft. Dit is slechts een kort moment maar wat ik hier kan zien is dat je haar wel ruimte geeft en dat ze dan vanzelf je hand opzoekt maar wel actief blijft. Dit geeft een veel fijner beeld dan het dressuur filmpje aan het begin. Je ziet gewoon dat het paard niet helemaal lekker in zijn vel zit. Zoals jij beschrijft 'bij elk moment dat ik mijn been eraan leg begint het staartgezwiep'. Ik denk dat dat genoeg zegt. Ik snap dat je om de tact te verbeteren een langzamer tempo gaat aanhouden (om het je paard makkelijker te maken), maar juist door dit te doen gaat ze aan de voorkant opkroppen. Ik denk dat je eerst aan de echte ontspanning moet werken, als het paard dit te pakken heeft kan je vanzelf rustig gaan werken naar wat meer verzameld lopen zodat ze de tijd heeft om na te denken over haar benen en achterhand, je kunt de tactfouten niet voorkomen door haar aan de voorkant zo erg op te sluiten. Wat ik nu zie is geen verzameling maar gewoon (zeer) laag temp drafje waardoor ze op de voorkant gaat lopen en de achterhand vergeet. Ik zou niet precies weten wat ik je voor tip moet geven met dit paard, ze lijkt me erg moeilijk om te rijden. Het enige wat ik kan zeggen is ga veel lessen bij mensen die je hiermee verder kunnen helpen. Succes.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:38

Vind het helaas geen fijn beeld geven :n Constant mond open, constant gespannen. Sorry :o

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:34

Ik ben vandaag geweest dus denk dat ik het beste beeld kan geven op het moment en ook commentaar..

Uck ziet er niet slecht uit.. Silence als je de eerdere topics hebt gezien, zie je ook dat uck kwa volume heel wat is aangekomen. En dit is ook zichtbaar, zowel van de foto's als in het echt... Daarnaast doet patty echt wel aan afwisseling ze springt 2 keer per week (niet vol een uur, maar een aantal sprongetjes voor de afwisseling) ook wat ik van haar hoor gaat ze 1x in de week buitenrijden. Dus denk voor uck genoeg afwisseling.. En tja ik denk dat salinero ook niet zoveel afwisseling krijgt... Je moet het dan kwa dressuurwerk laten afwisselen, dat houdt niet in dat je dan maar een totaal andere takt moet kiezen.. Het is niet erg dat je 4x per week of mss vaker lekker dressuur rijdt, maar het moet niet zijn dat je enkel en iedere dag je zit te vitten op die overgangen neej het kan ook een keer dat je eens wat meer galopwerk meeneemt.. daarin moet je juist varrieren.. Ik krijg de indruk van uck in ieder geval niet, dat hij het niet naar zijn zin heeft.. Hij is energiek en staat echt letterlijk te popelen om maar aan het werk te mogen...

Nu commentaar:
Ik heb de foto;s ook gezien van te voren en ook het probleem van de mond open.. Wat ik vandaag het eerste heb voorgesteld en ook gedaan heb is het bit korter erin gedaan.. Nou het probleem was werkelijk voor 90% verbeterd.. Uck kon niet zijn tandjes meer goed op het bit krijgen en toen was het niet meer leuk... Patty had het idee dat ze door haar drukte wat ging uitproberen.. Nou wat doe je dan: meteen gaan rijden en niet afwachten tot ze wat gaat doen.. Patty houdt volgens mij graag van compremissen sluiten met uck en dat is wat ze juist niet moet doen.. Uck moet luisteren, klaar, alle grapjes doet ze maar in haar eigen tijd... Nou meteen aan het werk, en uck was braaf wel wat te voorwaarts, maar geen gebok en niet al te gek gedoe... Patty geadviseerd om lekker veel overgangen te laten maken, hier kwam uck wat tegen de hand,, maar naar mate uck merkte dat ze op patty moest wachten en gewoon terug moest komen, er ook op een gegeven moment een been kwam waardoor ze weer ook naar voren mocht, dus dat ging wel lekker... Het staart zwiepen komt indd als patty eens wat meer met been komt... Hoe los je het in mijn ogen op.. Gewoon benen eraan, moet ze accepteren, als ze dit accepteerd houdt ze vanzelf op met staart gezwiep. Maar je moet het probleem niet uit de weg gaan, je moet die confrontatie aan gaan.. Net zo goed dat patty verwachte dat ze in de galop ging bokken.. Moet je dan maar niet gaan galoperen omdat ze dan gaat bokken.. Ja tuurlijk niet... Nou en toen kwamen we toch weer op het punt dat uck der mond open deed.. Op dat moment zegt patty toen ze dat deed, nu komt ze los van de hand, en op dat moment dat een paard helemaal los komt lekker in de hals laat je als ruiter nog meer je teugels vieren om haar toch die ruimte te geven, en dat is wat ze niet moet doen.. Ik heb haar het advies te geven om bijv. uck aan te laten galoperen, door juist iets anders te doen stopt het gedrag.. Op het moment dat het stopt, kun je weer terug gaan naar dat stukje waar dat gedrag begon... Ze moet gewoon weten dat ze dat moet laten want het is een stukje protest van uck... Desondanks heb ik vandaag gezien dat patty een zeer pittig paardje heeft en niet gemakkelijk is.. ze krijgt de begeleiding, dus het is ook verantwoord om haar die uitdaging aan te laten gaan.. Patty heeft in mijn zins geen strenge hand, en is ze vaak gewoon te lief voor uck en vergeet ze er soms om er aan te gaan rijden, en geeft ze uck ook de tijd om over grapjes na te denken.. daarnaast een paard kan toch best een uurtje per dag werken en luisteren... Ik vind deze foto's dan ook wel een beetje een vertekendbeeld geven.. Maar ik heb vandaag ook foto's gemaakt, dus hoop dat patty er een aantal wil tonen hier, zodat jullie ook kunnen zien dat het op dat moment toch waarschijnlijk een mindere dag van uck is geweest... Tja dat heb je met merrie's, en dat heeft iedereen toch ook wel eens??

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 00:58

Leentje; Bedankt voor de link :)

Valentijn; Met losrijden rij ik haar eerst ook altijd even echt laag. 3 tot 4 rondjes ongeveeer.
Eerder altijd langer (of ik reed net zo lang door tot ik haar daar had mocht het niet lukken) maar sinds stage is dit korter geworden.
Dat het bokken puur het niet kunnen is lijkt mij niet. Als ze gewoon moest halthouden, en ik vroeg verder niets van haar begon ze er al mee. Dat verschilde ook van dag tot dag. De ene dag begon ze dan te steigeren gevolgd door bokken als ik iets met mijn been deed en de andere keer bleef ze gewoon rustig/normaal.
Bedankt voor de tips.

Nina_14; Ik zou het fijn vinden als je op een andere toon praat i.p.v. 'denk is na'.
Ook als ik haar lager in stel maakt ze evengoed tactfouten.
Ze is idd ook aan de magere kant. Nu is ze (gelukkig!) voller dan ze geweest is maar er mogen nog heel wat kilo's aan.

Pharagirlke; Wat had ik dan moeten doen volgens jou op het filmpje waar ik haar terug trek? Gaan zitten zonder reactie daar op te krijgen, een ophouding maken maar geen reactie en dan? :)
De druk snapt ze wel. Alleen luistert ze hier niet altijd naar.
Zo kan ik als ze haar bui heeft en los genoeg is ook overgangen laten maken op alleen mijn zit.
Me bedacht dat ze fysiek niet helemaal in orde is heb ik wel. Aan haar tanden heeft ze bij mijn weten nu (nog) niets, toen ik haar vorig jaar kocht had ze wel haken op haar tanden en hier ook last van. Ik laat daardoor binnenkort zowiezo een tandarts komen om haar te controleren en als het nodig is te behandelen.

Poes; Bedankt voor je uitleg en tips!

Silence; Zo veel commentaar heb ik nooit op jou en Silence gehad in mijn ogen. Daarbij vind ik het zo ook over komen dat omdat er aan mijn rijden genoeg scheeld ik geen commentaar zou mogen hebben op jou en Silence.
Voor de doffe vacht, kijk maar eens in mijn andere topic. Daar glimt ze wel.
Afwisseling heeft ze genoeg. Ik rij 1 x per week buiten. En spring thuis ongeveer 2 x per week (Enkele lage sprongen). Ze word vaak gelongeerd. Wandelen doe ik niet veel met haar maar dit komt ook wel eens voor. En op stage loopt ze ook nog in de stapmolen en staat genoeg buiten.
Verder geef ik haar buiten het rijden om ook aandacht. Vrije dagen heeft ze ook, terwijl ik dan wel naar haar toe ga.
Ze komt zo verder ook heel vrolijk over. Staat bijna altijd met de oren naar voren erop te kijken naar wat er allemaal om haar heen gebeurd bijv.


Ik merkte vandaag trouwens wel met rijden dat zodra Uck begon met het bijten op het bit ze zich voor mijn gevoel losser in haar lijf liet/beter reageerde op mijn zit.
Daarbij ging ze dan ook weer dieper lopen en zal haar achterhand wel minder zijn gaan doen en zal ik haar wel wat losser gelaten hebben waardoor het zo fijner aan voelde. (Hiermee bedoel ik niet dat ze dan ook beter liep)

De foto's van vandaag heb ik onderaan in mijn profiel gezet. Ik wou eigenlijk ook filmpjes laten maken maar dat is er bij in geschoten.
Het zijn er een hoop en zo zijn ze allemaal direct te bekijken i.p.v. steeds linken moeten aanklikken ;)
De bak waar we in rijden hadden we nog nooit in gereden. We waren buiten met Uck en toen bood de man waarvan de bak is aan dat we er in mochten rijden. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:12

Als ze haar bui heeft en los genoeg is? Misschien kan je er voor zorgen dat ze niet "in een goede mood" hoeft te zijn en dat ze gewoon altijd op je zit terug komt? Kortom: zorgen dat de basis er goed in zit voor je gaat springen? :)* Dan hoef je haar niet zo in haar mond te rukken.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 01:21

Dat is de bedoeling ja. Maar dat moet dan wel ook lukken. En dan kom ik weer bij; Hoe wil je dat voor elkaar krijgen?
Ik kan haar wel op mijn zit terug willen rijden, maar als ze niet reageerd zal ik toch met mijn hand aan haar moeten komen.
Óf toch maar stug door blijven wachten tot ze misschien eindelijk eens op mijn zit gaat reageren en ondertussen toch nog vrolijk doortuft. Zo dacht ik eerst. Dat ik dan of bijv. weer even vooruit reed om het dan weer opnieuw te proberen of net zo lang door ging tot ze toch wel reageerde. Maar eigenlijk geef ik haar dan gewooon haar zin. Als ik zeg dat ze langzamer moet moet ze dat doen, reageerd ze niet op mijn zit dan zal ik iets anders moeten. (En dan niet direct aan haar gaan liggen te trekken en te doen)
Daarbij word de dressuur verbeterd door het springen zo mee te nemen zoals we nu doen. Enkele acties die 'de plank mis slaan' daar gelaten maar er is dan ook niet te verwachten dat het allemaal gaat zoals we het graag hebben.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:26

Ik zou haar eerst via dressuur leren dat ho ook echt HO is... Eventueel eerst op de grond: "ho" en je doet haar stoppen en dan beloon je haar uitbundig "goezzo meisje!". En dat herhaal je een paar keer tot ze uit zichzelf stopt als je "ho" zegt en weer belonen! Daarna pak je dit mee onder het zadel.. Je kan eventueel enkel balkjes of een enkel sprongetje Dat is IMO ook niet goed voor het wederzijdse vertrouwen. Jij vertrouwd haar niet want ze stopt niet, zij vertrouwd jou niet want je doet haar pijn. (zij denkt er echt niet bij na dat je dat doet omdat zij niet stopt hoor. :) )

Het klinkt heel dom, die Ho, maar ik heb ook een merrie die zo nu en dan "vergat" wat de rem was. Ik heb haar "ho" geleerd. En nu als ik per ongeluk "Ho maar meisje rustig" zeg omdat ze heftig word in galop, staat ze stil :') Dus het werkt wel in bepaalde gevallen. Overigens is mijn merrie ook een eigenzinnige trut die heel graag "vergeet" hoe het weer zat met die rem ;) dus het zou best kunen dat jouw madame daar ook fijn op gaat reageren.

Whisperke

Berichten: 3362
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:32

ach je moet af en toe streng zijn en how is indd dat wel een mooi stop woordje, die van mij kan dat ook als de beste, al gebruikt patty het woordje terug... En als je paard toch lekker aanvoelt, dan zul je hem ook eens dat sprongetje gunnen dat die zo graag maakt... Als je een paard alles gaat afpakken wat die graag doet dan gaat hij zich indd dood ongelukkig voelen... En tja als die dan niet terug wil komen dan is dat zijn eigen probleem.. dan moet je wat strenger zijn... Zijn genoeg paarden waar de basis super is, maar die vervolgens na een sprong onmogelijk terug gereden kunnen worden... En uck is niet gek hoor... ik zou bijna zeggen kom der zelf eens rijden, maar tis mijn paard niet... Eens kijken hoe vaak jij tegen haar how zegt,, dit is een uitgekookte trut... die weet veel, maar al te goed hoe ze het niet moet doen!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:42

Wil het gerust een keer proberen :+ Ik zeg niet dat ik het beter kan overigens, maar ik zou er ook beslist niet voor terug deinzen :')

lianne__

Berichten: 830
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:02

ik heb meegelezen! ik vind de foto's in je profiel er al veel beter uit zien. je ziet dat de achterhand actiever is. hij is ruimer van achter, loopt niet zo opgekropt in een houding, maar een beetje met het neusje eruit! ga zo door.
ik denk wel dat je wat doet met de tips. en het gaat vast lukken! succes

boemel

Berichten: 8489
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:40

Allereerst vind ik dat je een mooi paard hebt en in je profiel zie ik dat het dier ook goed kan lopen.
Dat komt nu totaal niet naar voren. Je bent streng in je hand, maar je loopt niet te "plukken" of te "zagen" en je zit verder wel netjes, dus ik denk niet dat dit volledig de oorzaak is van het slechte lopen van je paard.

Je paard is kort in z'n passen, totaal niet voorwaarts en loopt niet over de rug. Verder loopt ze "geknepen" en met veel gezwiep. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze lekker in d'r vel zit.

Rij-technisch commentaar is al veel gegeven. Geef voor meer ruimte, rijd meer overgangen. Onder het tempo rijden is niet erg, maar het moet wel actief zijn en ik zie het nut er niet van in om zulke lange stukken onder tempo te rijden. Ik zou daar veel meer in schakelen. Verder vind ik haar wel dusdanig slecht lopen dat ik er een goede kraker of ostheopaat bij zou halen.

In een ander topic schrijf je dat ze soms zo kwaad is dat ze plast onder het rijden. Lijkt mij meer dat ze last heeft van haar hormonen of dat er iets van binnen niet goed is, dan dat ze dit uit boosheid doet. Plassen onder het lopen, strak lopen achter, staart zwiepen , geïrriteerd reageren op jouw been zijn toch echt zaken die aan elkaar gerelateerd zijn. Heb je al wel eens een scan laten maken en haar laten controleren op cystes of iets dergelijks?

Succes.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:24

Uckfiled wordt steeds knapper!
Ze loopt zoals gezegd ietsje te diep, maar daarnaast vind ik het lijken alsof je heel erg 'met de handrem' erop rijd. Als ik de foto's zie wil ik je bijna een duw geven :+ :))

Succes nog verder.

Ulfeino
Berichten: 2196
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:53

Je hebt een mooi paard, ze zou meer mogen glimmen, maar je zit nu ook net in de overgang tussen winter en zomervacht en dan kan een paard er wel eens wat minder mooi eruit zien.
Ik heb de foto's bekeken en een aantal van de filmpjes, wat mij opvalt:

- Erg kort in de bewegingen
- Erg zwiepen met de staart
- klieren met het bit
- Oren heel weinig naar voren

Ze hippelt ipv dat hij loopt, rij haar veel meer voorwaarts, been en anders zweep erbij.
Rij veel overgangen zowel naar voren als terug, wordt ze wakker van en sterker in het achterbeen.
Longeren en vrij springen is ook een enorme goede training, worden ze ook erg los van.
Daarnaast kunnen ze zonder ruiter goed leren op eigen benen te lopen.
Tijdens het longeren wel bijzetten op verschillende hoogtes, want anders is het geen training.

Je paard kan wel ruim lopen, daarvan getuigen de foto's in je profiel. :j

Verder, ik vind dat je er keurig opzit en dat jullie een hele leuke combinatie vormen.

Heel veel succes samen :Y)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:57

Ik vind je in je houding en zit een heel stuk verbeterd hoor, Patty. Dat zonder meer.

Paard vind ik helaas momenteel erg achteruit gegaan in zijn lopen en doen en laten.
Springen vind ik een leuke afwisseling, maar om je eigen oog, balans en feeling op de sprong te verbeteren zou ik lekker vaak lage kruisjes gaan springen, je bent nu niet helemaal lekker mee op de sprong.

Dressuurmatig zou ik eens kijken of zo nu en dan een ander er even op wil rijden, zeker als iemand al zegt dat je te lief voor het paard bent.
verder kan dat zwiepen en dat vasthouden in de rug duiden op een rugprobleem. Een fysio of goede osteo zou uitkomst kunnen bieden dan :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:08

Ik zou een paard alvast niet stiltrekken na de sprong zoals jij doet. Probeer ten allen tijden enkel weerstand te bieden: de druk op de teugels is PUUR wat ZIJZELF erin legt, niets meer (maar ook niets minder!!).
verder zou ik eerder kiezen om de achterhand echt te ontkoppelen: dus schouders opzij zetten, buitenteugel goed eraan en binnenbeen er even echt insjotten voor mij part zodat je het wegrennen opnieuw een stuk voorwaarts kunt oplossen. Blijf lekker voor je kijken: liever een volte in flink tempo dan haar stiltrekken of voluit rechtdoor sjeezen. Hou haar gewoon aan de slag na de sprong, laat haar niet te veel nadenken. Verder het terugrijden idd heel goed oefenen op stem aan de longe, worden ze vaak een stuk meegaander van. Blijf je zelf voldoende rustig op die momenten? Ikzelf heb de neiging om dan te panikeren en blokkeer dan waardoor ik dan ook geen enkel paard nog netjes kan stoppen. Op die momenten zet ik echt mijn buitenhand vast nu, en laat de binnenteugel zo snel mogelijk los, veel beter dan te blijven hangen :j

Je ziet trouwens goed op de foto's dat je er flink mee aan de slag gaat :j Ze lijkt een stuk voorwaartser! De galopfoto's tonen dat ze wel degelijk actief kan worden, probeer daar zelf wel niet te ver naar voor te gaan, beetje op je beugel steunen is ruim voldoende om je bips uit het zadel te krijgen, hoeft maar een cm te zijn :j (ging ze een beetje rennen?)

de foto waar je haar laat zakken: ze mag nog een stukje lager en de neus er meer uit, blijf zelf heel goed achteruit zitten en ga vooral die achterhand activeren op dat moment, dan gaan ze echt pieken :j

Heb verder de indruk dat ze heel elastisch kan lopen, bedoel nogal onder je uit zwalpen? Ik vind haar persoonlijk een erg 'moeilijke' bouw hebben om correct te rijden.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 14:37

Pharagirlke; Ik zeg er wel eens iets bij van ho/rustig/terug maar niet altijd. Zal er eens mee gaan beginnen.
Op de grond luisterd ze meestal beter als onder het zadel naar het terug komen.
Je mag haar trouwens gerust een keer komen rijden als je wilt. Misschien heb je nog wel meer tips voor me dan. :)

Lianne__: Bedankt :)

Boemel: Ik heb nooit een scan laten maken of daar op laten controleren.
Het plassen heeft ze alleen gedaan als er iets van haar gevraagd werd wat ze niet wou en daardoor ging bokken e.d. toen ik niet meer bang was voor haar gebok en daar door heen reed en door bleef vragen.
Nu heeft ze dat ook niet meer gedaan.
Ik hoorde gisteren dat het erge staartgezwiep ook te maken zou kunnen hebben met hengstigheid bij merrie's. Vooral tijdens de eisprong.
Toen we haar vorige week vrijdag van stage naar huis haalden was ze hengstig. Misschien dat het daar ook wat mee te maken heeft.

Ulfeino; Bedankt. Met je punten ben ik het eens, behalve de oren heel weinig naar voren. Ik heb zowiezo liever dat ze ze naar achteren heeft, dan let ze eerder op mij dan als ze ze naar voren heeft. En hetis wel de bedoeling dat ze op me let.
Voor haar voorwaarst te krijgen heb ik overigens geen zweep nodig. Van haar zelf is ze te voorwaarts. Misschien moeilijk te geloven van de filmpjes uit.

crossmonster: Dankje. Met het springen springen we ook vooral lagere kruisjes om die redenen idd.

poes: Bedankt. Op die momenten verschilt het per keer of ik echt rustig blijf of niet. Je bedoeld dat er tegen gehouden moet worden op alleen de buitenteugel?
Met de galop van de foto's in mijn profiel ging ze niet echt rennen. Maar ik laat haar nu altijd eerst even zo galopperen, zo kan ik mocht ze bokken dit ook wat makkelijker aanvoelen/uitzitten (als ik niet zo naar voren zit :+)
Bij de zakfoto. Als ik dan haar achterhand wil activeren moet ik mijn been er aan houden maar haar ook opvangen. Als ze dan niet goed genoeg reageerd op mijn zit moet ik mijn buitenteugel er iets meer aan pakken dan en meestal gaat ze dan nog dieper lopen.
Weet je misschien iets wat ik daar aan kan doen? (Als ik dan niet aan de teugel kom en haar maar verder laat lopen gaat ze niet meer gewoon draven maar echt rennen.)
Het onder me uit zwalpen kan ze idd goed. Ja makkelijk te rijden is ze niet vind ik. Maar zo leer ik er wel weer veel van.

Gisteren liep ze erg fijn met rijden. Ik heb eerst wat gestapt en wat gedraafd en veel gedraait en heb toen snel aangegaloppeerd en heb haar even goed voorwaarts laten galopperen op beide kanten.
Ze was voor mijn gevoel heel los en kwam al makkelijker terug met de overgangen/tempowisselingen. Ook weer vooruit ging ze heel makkelijk en ze reageerde snel op mijn been. Heb ook vooral overgangen voor uit gereden en eigenlijk geen keer echt onder het tempo vandaag. Ook heb ik veel gewisseld met haar hals/hoofd houding.
Op uitzondering van een keer na. Toen heb ik mijn spoor in haar buik gezet toen ze niet goed genoeg reageerde en toen kreeg ik 2 bokken. Wel de enigste van die dag.
Onder het dressuren door heb ik wat sprongetjes met haar gemaakt waarbij ze fijn terug kwam zonder dat ik zo 'moest' trekken als op het filmpje.
Het staartgezwiep was ook weer erg minder. Alleen als ik net iets meer door kwam met mijn been dan ze graag had. :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 16:42

Hoe ver woon je van het Belgische Limburg?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 17:38

Je hebt pb :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:36

Bij het vw-nw: volhouden! Geen probleem dat je haar even opvangt, maar zodra ze weer aan je hulpen komt, moet jij opneiuw vertrouwen geven en dus toestaan zodat ze de neus weer kan laten zakken. Ook al betekent dit dat je elke 2 passen even moiet corrigeren, dan is dat maar zo, dat gaat er wel uit. Je moet ze echt altijd opnieuw de kans geven om die neus te laten zakken! Zet ze gewoon op een volte, en rijd zelf goed actief, meestal zien ze dan echt geen kans om te rennen. Bij mij zien paarden meer kans om aan de haal te gaan als ik ze wat meer oppak dan wanneer ik ze vw-nw rijd. Het is echt gewoon oefenen!

Dat terugrijden: niet enkel op je buitenteugel, maar ontkoppelen door een wending in te zetten.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:05

Ik zou dit paard eigenlijk heel graag eens aan het werk zien met Pharagirlke :) ik geloof ook dat Uckfield er deugt aan zou hebben, stel dat het doorgaat dan hoop ik op foto's.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:07

We zijn over en weer aan het PB'en over hoe ver het precies is. :) Daarna moet er nog gekeken worden of patty het inderdaad echt ziet zitten en daarna nog afspreken en nog eens checken of mijn vervoer het ook ziet zitten ;) Kortom; het zal nog niet voor deze week zijn vrees ik :)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:10

:) Geduld is een schone zaak, maar àls het er van komt ben ik heel erg benieuwd naar het plaatje.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:13

enige verschil is wel dat die van mij 1.52 is en deze dame volgens mij 1.65-1.70 is :+ Dus dat zal wel even aanpassen worden maar normaal moet dat lukken :j