Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:59

xx_Horsiex schreef:
petradek schreef:
Trekken in de mond een No-Go voor haar? := Kijk dan maar eens in het eerste springfilmpje, hoe ze het paard na een sprong superhard terug rukt naar de draf. Hoezo trekken een No-Go? :wave:


Ik denk dat ik Patty heel wat beter ken dan jij, Patty is niet iemand die haar paard in de krul trekt of wat dan ook. Ja ze is daar streng geweest, maar dat komt omdat Uckfield heel enthousiast wordt bij het springen en soms de rem kapot gaat. Dat kan een reden zijn geweest dat Patty streng is geworden in de hand, niet goed maar dit kan gebeuren. Voor de rest vind ik de toon die jij aanslaat zeer onprettig.

En weet je wat ik onprettig vind?
dat Patty heel de tijd in de mond trekt en het paard dus wel degelijk in de krul trekt..

en dat Uckfield enthousiast word tja dan is dat zo he op de filmpjes is ze helemaal niet enthousiast en loopt ze traag en loom..
dus ze màg wel wat enthousiaster

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:02

Leentje, Patty trekt Uckfield niet in de krul. Ik heb deze foto's gemaakt, en als Patty Uckfield er in zou trekken dan zou ik er zeker wat van gezegd hebben. Jij trekt je conclusie van foto's en van filmpjes terwijl ik er bij ben geweest. Patty trekt hem niet in zijn mond, als je dat niet wil geloven is dat jouw keus.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:18

Ik krijg rugpijn van je paard te zien lopen. Zo gespannen, kort in haar (onzuivere atactisch overkomende, vooral achteraan) gangen. Mond opengesperd, is jou neusriem nog niet vergroot, ik vraag me ook af welk effect je krijgt als je hem er af haalt, en hem vervangt door een normale neusriem zonder sperriem? Een normaal lopend ontspannen paard loopt met een netjes gesloten mond door met een klein schuimlaagje op de lippen.
De foto's waarop jij aangeeft heen te willen vind ik nog het minste, ze loopt gedwongen in een opgekrulde houding, je onderschat je handdruk, of je hebt er een heel verkeerd bit inzitten voor haar want ze is duidelijk van haar oren tot het puntje van haar staart gespannen. Wat doet ze als je je hand opent en paar cm naar voren steekt? Volgens mij zit haar neus dan zo op de grond.

Op de filmpjes van het springen zwaait ze haar achterhand ook heel erg uit, en in het rijden is ze ook niet rechtgericht, dan vraag ik mezelf af of je wel al met vliegende wissels moet beginnen, je wilt heel erg snel rennen terwijl je nog niet eens kan stappen. Jou instructeur lijkt er ook niet veel aan dood te doen, als je die al hebt, want ik geloof dat je enkel "les" hebt tijdens je blokstages?
Allemaal heel fijn dat ze het zomaar meepakt, maar je mag nog zo hard roepen dat ze OK is (lichamelijk) ik ben niet geneigd je te geloven, ik vraag me ook af wie haar al dan niet gekeurd heeft en wat het zogenaamde gebruikersdoel was, ik heb ook ergens gelezen dat ze niet Rontgen goedgek. is.

Dat we er niet in irl bijzijn is waar, maar een filmpje staat daar wel gelijk aan, en dan bestaat er nog zoiets als "momentopname" en dan komt het maar een keertje voor maar niet elke filmpje héél de tijd opnieuw, daarbij loopt ze idd loom, ze zwiept heus niet met haar staart uit enthousiasme maar omdat ze muur en muur vast zit. Als je het tegendeel wil bewijzen kan je nog altijd een filmpje maken waarbij je haar ruggegraat afgaat, en bij Uckfield vooral het lenden en achterhand met gelijke druk en haar reacties filmen, een los paard reageert namelijk niet en ik ben er vrijwel van overtuigd dat Uckfield gelijk bijna in de grond zou kruipen.

@xx_Horsiex: waarom reageer je zo giftig? Ze zet een topic om er kritiek op te krijgen, als je hier niet mee omkunt is dat jou probleem, reageer dan ook niet, klik weg? Volgens mij gaat het nog steeds om Pattys paard... Ze kan zichzelf ook wel "verantwoorden" dat hoef jij niet telkens voor haar te doen.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:26

Oakland1990 schreef:
Ik krijg rugpijn van je paard te zien lopen. Zo gespannen, kort in haar (onzuivere atactisch overkomende, vooral achteraan) gangen. Mond opengesperd, is jou neusriem nog niet vergroot, ik vraag me ook af welk effect je krijgt als je hem er af haalt, en hem vervangt door een normale neusriem zonder sperriem? Een normaal lopend ontspannen paard loopt met een netjes gesloten mond door met een klein schuimlaagje op de lippen.
De foto's waarop jij aangeeft heen te willen vind ik nog het minste, ze loopt gedwongen in een opgekrulde houding, je onderschat je handdruk, of je hebt er een heel verkeerd bit inzitten voor haar want ze is duidelijk van haar oren tot het puntje van haar staart gespannen. Wat doet ze als je je hand opent en paar cm naar voren steekt? Volgens mij zit haar neus dan zo op de grond.

Op de filmpjes van het springen zwaait ze haar achterhand ook heel erg uit, en in het rijden is ze ook niet rechtgericht, dan vraag ik mezelf af of je wel al met vliegende wissels moet beginnen, je wilt heel erg snel rennen terwijl je nog niet eens kan stappen. Jou instructeur lijkt er ook niet veel aan dood te doen, als je die al hebt, want ik geloof dat je enkel "les" hebt tijdens je blokstages?
Allemaal heel fijn dat ze het zomaar meepakt, maar je mag nog zo hard roepen dat ze OK is (lichamelijk) ik ben niet geneigd je te geloven, ik vraag me ook af wie haar al dan niet gekeurd heeft en wat het zogenaamde gebruikersdoel was, ik heb ook ergens gelezen dat ze niet Rontgen goedgek. is.

Dat we er niet in irl bijzijn is waar, maar een filmpje staat daar wel gelijk aan, en dan bestaat er nog zoiets als "momentopname" en dan komt het maar een keertje voor maar niet elke filmpje héél de tijd opnieuw, daarbij loopt ze idd loom, ze zwiept heus niet met haar staart uit enthousiasme maar omdat ze muur en muur vast zit. Als je het tegendeel wil bewijzen kan je nog altijd een filmpje maken waarbij je haar ruggegraat afgaat, en bij Uckfield vooral het lenden en achterhand met gelijke druk en haar reacties filmen, een los paard reageert namelijk niet en ik ben er vrijwel van overtuigd dat Uckfield gelijk bijna in de grond zou kruipen.

@xx_Horsiex: waarom reageer je zo giftig? Ze zet een topic om er kritiek op te krijgen, als je hier niet mee omkunt is dat jou probleem, reageer dan ook niet, klik weg? Volgens mij gaat het nog steeds om Pattys paard... Ze kan zichzelf ook wel "verantwoorden" dat hoef jij niet telkens voor haar te doen.


Ik reageer helemaal niet giftig, als dat zo overkomt op jou is dat jouw probleem niet het mijne. Ik verdedig Patty omdat ik het niet eens ben met sommige kritiek. Waarom mag ik niet reageren met verdediging en jullie wel met kritiek? Kritiek is welkom en Patty gaat er zeker wat mee doen.

Het zegt meer wat over jouw dat jij het niet prettig vindt dat ik weerwoord heb.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:30

Tuurlijk mag je een weerwoord hebben, als het dan geen uitvluchten waren stonden we weer een stapje verder.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:33

Oakland1990 schreef:
Tuurlijk mag je een weerwoord hebben, als het dan geen uitvluchten waren stonden we weer een stapje verder.


Ik heb nergens uitvluchten bedacht, ik hen alleen gereageerd op degene die er zeker van waren dat Patty haar paard in de krul trekt terwijl dit niet zo. Over al het andere heb ik geen woord gezegd, ik heb specifiek reageerd op het feit dat ik het er niet mee eens ben, dat men zegt dat zij haar paard in de krul zal trekken.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:35

Misschien moet je het verder aan de TS zelf over laten. Feit is dat het er gewoon niet goed, ontspannen uit ziet. Het paard loopt niet tactmatig, heeft doorlopend z'n mond open, en heeft geen ontspannen uitstraling en houding.

Als het zou komen doordat ze te hard is in haar hand, dan heeft ze iets om aan te werken. Zou het zo zijn dat ze helemaal niet hard in haar hand is, dan is er toch iets goed mis met het paard. Wanneer het zo uit zichzelf loopt. Dan zou ik het paard eens heel goed na laten kijken.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 13:16

Ok, hier mijn lange reactie := Ik heb er geen problemen mee als hier op terug gereageerd word, wel hoop ik dat we op een normale manier met elkaar kunnen discussieren en dat jullie begrijpen dat deze tekst bedoeld is als uitleg. :)
Komtie!

Nu heb ik blokstage vanuit school en gaat Uck mee naar stage. Daar zijn we bijde eens goed aan gepakt.
Doordat ik, met hun hulp, haar weer baas ging worden werd Uck nog lastiger. Ze ging nog erger bokken e.d. Alleen ben ik niet meer bang voor haar gebok nu.
Op stage zeiden ze dat ik te veel met mijn hand reed doordat ik haar te veel tegen hield omdat ik bang was dat ze weer ging bokken. En o.a. daardoor ging ze dat ook doen.
Zo heb ik toen elke keer als ze bokte haar vooruit moeten trappen. En dan kreeg ik voor iedere trap direct weer een bok of een sprong terug.
Ik ben zelf al snel zo met bijv. wendingen rijden dat als ik ergens heen wil, en we komen een meter er langs uit ik dat ook wel goed vind. Dat klopt niet. Uck moet lopen waar ik wil dat ze loopt en nergens anders.
Dus daar zijn vooral ook mee bezig geweest. Dit maakte Uck ook kwaad. Dat hoefde ze eerst ook niet te doen dus nu ook niet vond ze.
Zo ook weer iets met haar achterhand, die moet er meer onder dan er ergens achteraan.

Door allemaal van deze eigenlijk simpele, maar toch heel belangrijke dingen is Uck weer begonnen met het bijten op het bit. Wat ze op het begin ook deed.
Hierbij trekt ze dan haar bovenlip omhoog. Op minstens 1 filmpje is ook te horen dat ze echt bijt.
Hiermee begint ze als ze kwaad is en als ze iets moeilijk vind.
Als ik haar lager instel en zo laat lopen doet ze dit niet. Dan hoeft ze zo goed als niets te doen en vind ze het allemaal wel goed.
Inmiddels is het zo dat Uck bijna niet meer bokt.

Over het staartzwiepen:
Dit heeft ze vanaf het begin altijd al gedaan. Het is minder geworden en de laatste tijd is het zo erg geworden dat elke keer als ik ook maar iets met een van mijn benen doe Uck direct maar haar staart begint te zwiepen.

Op stage zeggen ze ook dat ik haar niet lager mag in stellen. Omdat het dan ook nog moeilijker voor haar is om haar achterhand er onder te zetten en ze dan helemaal op de voorhand valt.
Ook maakt ze zich dan helemaal lang.
Dat ik haar in de krul trek, daar ben ik zéker van dat dat niet zo is. Ik zeg niet dat ik nooit een strenge hand heb, maar in de krul trekken :e.
Wel hou ik contact met haar mond via de teugels, ook als ze te diep loopt wat ze al snel doet.
De teugels heb ik zoals elanor zegt in mijn vingers vast i.p.v. echt in mijn hand. Meeste van de tijd rij ik ook nog met open hand i.p.v. met mijn vingers gesloten. Daar moet ik ook echt aan blijven denken.

In het langzame tempo moet ik ook rijden. Uck loopt van haarzelf over haar tempo heen, waardoor de tactfouten ook nog erger worden.
Ik moet in een langzamer tempo rijden om dat o.a.; Ik daarin beter controle kan houden/zelf eerder dingen kan voelen. De tactfouten minder zijn. Ik haar meer bij elkaar kan houden. Ze meer kans krijg om haarzelf te gaan dragen.
In dat langzame tempo moet ik veel tempowisselingen rijden. Schijnovergangen, bijna stappen en weer rustig wegrijden, bijna stappen en wegrijden in middendraf (daarbij lichtrijden), weer opvangen naar bijna stappen (doorzitten) en zo door.
Dat vergeet ik zelf nog wel eens om te doen. Ook moet ik veel wendingen blijven rijden. Als ik er aan denk ben ik er veel mee bezig. Maar soms ben ik ook maar gewoon wat rechte lijnen aan het rijden en vergeet ik helemaal dat ik ook voltes e.d. hoor te rijden.
Ik denk dat ik met het rijden van deze foto's/filmpjes in verhouding met het vooruit rijden te veel bezig ben geweest met het terug rijden in tempo.
Galopwissels moet ik rijden op stage omdat ze dit wel kan, en dit ook handig is. Met springen moet ze dit ook kunnen zeggen ze.

Leentje_ ; Ze is gekeurd door een bekende sport-dierenarts. Hierbij heb ik nog gevraagd om extra te kijken of ze mogenlijk atacties zou kunnen zijn/hier iets van laat zien. Hij zei dat dit niet het geval was.
Ik heb nu les op stage. (Krijg meestal iedere dag dat ik daar ben hulp) En anders heb ik normaal gesproken wekelijks les van een instructice waar ik nog genoeg van leer, en van kan leren.

petradek; Ik zal eens letten op de spanning in mijn bovenbenen. Denk dat dat best wel eens kan idd.
Over het trekken in de mond in het springfilmpje.
Als mijn paard niet reageerd op een ophouding, en een sterkere ophouding zal er iets anders moeten komen. Daar trek ik aan de buitenteugel, haar hoofd naar buiten.
Buitenteugel = de rem. Als ze onder me uit begint te remmen moet ik daar aan komen, en reageerd ze er nog niet op dan zorgt ze zelf voor de gevolgen die op dat moment noodzakelijk zijn om haar te laten luisteren. Wat ze dus wel moet doen. :)

Oakland1990; Ik rij met een lage neusriem. Zit geen sperriem aan. :)
Ik rij haar trouwens met een dubbel gebroken bustrens.
Als ik mijn hand naar voren steek zal ze afhankelijk van de situatie haar hoofd en hals lager brengen en als ik haar niet goed genoeg op mijn zit heb zal ze dan ook direct harder gaan lopen.
Heb ik haar wel goed op mijn zit dan kan ik haar wel in hetzelfde tempo door laten lopen.
Ik heb overigens bij mijn weten niet gezegt dat ik vind/zeker meen te weten dat ze lichamelijk 100 % ok is.
Het over haar ruggengraad gaan zal ik eens proberen, tot zo ver ik weet hoe dat kan/moet.

Bedankt voor de complimenten over mijn houding.
Ook daaraan word nog gewerkt.

Morgen gaat er weer iemand mee met rijden en worden er weer foto's/filmpjes gemaakt.
Ik zal dan erop letten dat ik ook meer voorwaarts rij.
Dan zal ik morgenavond er wat van laten zien in dit topic.

Edit; Ik kan haar nu wel langer gaan laten e.d. maar dan haal ik de oorzaak weg. En los ik het gedrag niet op.
Dat wat ze nu moeilijk vind zal ze niet makkelijker gaan vinden als ik het niet meer doe.
Daar waar ze kwaad om word maar laten zodat ze niet kwaad word is het niet oplossen maar er voor 'weg lopen'.
Bij wat ze makkelijk vind zwiept ze minder met haar staart en doet ze niet zo met haar mond/lippen.
Ze zal het 'moeilijke' makkelijker gaan vinden door het te blijven doen en dan zal het minder worden en uiteindelijk stoppen.
Wat teminste tot nu toe mijn ervaring is. Het kan nog altijd anders uit pakken natuurlijk.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:47

maar dat staart zwaaien indd wat je zegt heel kwaad op het bit bijten en niet tactmatisch lopen heeft echt allemaal iets met elkaar te maken wat 9 van de 10x iets lichamelijks is. De eerst sprong kantelt ze haar hele achterlijf naar links terwijl het maar een heel laag sprongetje is.. Ik denk dat er toch iets niet klopt aan haar lijf. die rug die ontzettend gespannen houding, een paard word niet megakwaad doordat je haar aanpakt, is dat wel het geval doe je iets fout. Ze kunnen heus wel eens verwend zijn en als ze dan aangepakt worden dat ze gaan bokken, maar ik vind dat zij dan echt te ver zou gaan met haar gedrag.

De test met op de rug doe je als volgt: Ga aan de linkerkant staan en begin met je hand bij de schoft. Zet je duim op de linkerkant en je wijsvinger rechts dat je de schoft dus daartussen hebt. Dan zet je een klein beetje druk en volg je de ruggegraad naar beneden.. Goed kijken hoe ze reageert. Een gezond paard reageert niet. Een paard wat pijn heeft reageert op zijn eigen manier, oren naar achter of bijten of soms zelfs slaan!

Trouwens een goed uitleg van je hierboven! Maar ik zou haar toch nog eens laten controleren. De buigproef of een keer een ostheopaat erbij halen zou echt niet verkeerd zijn...

schaapie18

Berichten: 478
Geregistreerd: 20-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:03

Hoi,
Wat mij opvalt vooral in de filmpjes is het tempo. Het paard loopt te traag en daarmee bedoel ik niet eens zo zeer te langzaam maar niet actief genoeg ze moet veel meer van achter naar voren gaan lopen. Wat ik persoonlijk ik zou doen is heel veel overgangen gaan rijden en daarmee bedoel ik voorwaartse overgangen dus als je van stap naar draf gaat moet ze echt voorwaarts weg gaan draven en je het gevoel geven dat ze in middendraf weg wil gaan.
Wat het neusje dan doet moet je je niet teveel van aan trekken als ze een keer omhoog komen maar wel mooi actief wegdraaft is dat veel belangrijker.
Dus probeer met een ontspannen hand te gaan rijden en haar de ruimte aan de voorkant te geven om echt te gaan lopen dus neusje er waat meer uit en naar voren rijden. Dan weet ik zeker dat je nog veel plezier aan dit paard gaat beleven!

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:51

Pattypaard schreef:
Oakland1990; Ik rij met een lage neusriem. Zit geen sperriem aan. :)
Ik rij haar trouwens met een dubbel gebroken bustrens.
Als ik mijn hand naar voren steek zal ze afhankelijk van de situatie haar hoofd en hals lager brengen en als ik haar niet goed genoeg op mijn zit heb zal ze dan ook direct harder gaan lopen.
Heb ik haar wel goed op mijn zit dan kan ik haar wel in hetzelfde tempo door laten lopen.
Ik heb overigens bij mijn weten niet gezegt dat ik vind/zeker meen te weten dat ze lichamelijk 100 % ok is.
Het over haar ruggengraad gaan zal ik eens proberen, tot zo ver ik weet hoe dat kan/moet.


Heb alleen even het stukje gequot dat aan mij gericht is. Ik zag ook al dat je met een lage neusriem rijdt, maar vindt Uckfield dat ook prettig? Is zomaar een vraagje ik ga er vanuit dat ze er niet om geeft, jij kent haar beter. Dubbelgebroken bustrens klinkt heel vriendelijk en is het meestal ook maar misschien heeft Uckfield der mond te vol met dit bit? Mijn oude pony liep ook voor geen meter op een dubbel gebroken bustrens maar op een dubbelgebroken watertrensje dan weer wel. Verder ken ik nog een paard dat op twee bitten totaal verschillend loopt terwijl het verschil écht minimaal is.

Verder zou ik je paard toch even laten nakijken, voor komen is beter dan genezen toch?
:+ Nog even ervaring uiten: een paard op mijn vorige stalling liep met zijn achterbenen ook zo, maar op haar rug kon je zo hard duwen als je wou ze gaf geen krimp, bleek die zenuw gewoon over te zijn en haar benen dus gewoon "gegokt" neerkwamen, maar ze had lange tijd wel gevoel gehad dus ze wist wel hoe ze haar benen moest zetten. Ze struikelde natuurlijk wel eens en sleepte soms omdat ze er geen gevoel in had, begon in de lenden en vanaf daar niks meer, die kwam er trouwens ook met een positieve staartreflex vanaf.
Ik zeg niet dat Uckfield het ook heeft maar als je het kan uitsluiten ben je weeral een stap verder.
De ruggegraatproef heeft de persoon onder (of boven :+) mij netjes verwoord. Ik weet niet of je mogelijkheid tot solarium hebt maar mijn paard wordt daar ook ontzettend veel soepeler van, zelfs al is hij niet stijf en rechtgericht.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:45

Je geeft overal netjes een verklaring voor, maar je zou je moeten afvragen waarom je paard zo boos is, bokt, protest vertoont, met z'n staart zwiept e.d. Dat doen ze zelden om jouw te pesten of omdat ze het zelf zo leuk vinden.
Gezien z'n manier van lopen (heb ik in m'n vorige post al beschreven) kan ik me niet voorstellen dat dit paard helemaal recht in z'n lijf is en nergens een blokkade heeft.

Een paard dat scheef is, kan best OK door een keuring komen. Een scheef paard hoeft onbelast helemaal geen last van scheefheid te hebben en zal proberen om het elders in het lichaam te compenseren, zodat hij er 'in z'n vrije tijd' prima mee weg komt. Pas als je hem gaat belasten wordt het een probleem en heeft hij er last van.

Je kan nog zo goed je best doen met rijden als het paard lichamelijk niet helemaal in orde is, dan zal hij nooit goed, los en soepel door de baan gaan. En is het bovendien niet eerlijk voor je paard. Ik hoop echt dat je je paard door een goede osteopaat laat onderzoeken, daar zul jij en je paard veel plezier aan beleven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:14

Ikzelf ben geen fan van onder dat tempo te blijven rijden omdat je er vaak de natuurlijke gangen mee verpest. Bovendien gaat het hier compleet ten koste van de impuls, en die heb je net zo hard nodig bij het rijden. Zonder impuls kun je ook echt deze halshouding niet vragen!

Ik zou net het omgekeerde doen van wat je doet: vw-nw met het hoofd net iets hoger dan de kogel, en meer actief laten draven, en hierbij grote voltes en achten rijden, en tempowisselingen.

Wat je nu doet heeft imo echt geen enkel nut.

Je actie om haar stil te zetten bij het springen zegt veel meer over jouw kunnen dan over haar luisteren trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:33

Wordt Uck lastig omdat jij 'de baas' wordt.. of wordt Uck 'lastig' omdat zij last van andere dingen heeft? Zoals onkunde van de ruiter (harde hand, veel spanning) of wellicht lichamelijke klachten??

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:49

Als ik de filmpjes zo bekijk vind ook ik het allemaal veel te kort. Het lijkt wel of je zo langzaam draaft om zelf netjes te kunnen doorzitten.

Als ik naar de springfilmpjes kijk vind ik dat je paard een fijne galop heeft en de draf die ik in het laatste springfilmpje zie (van een afstandje dan wel) zie ik liever dan dat korte, gespannen drafje bij de dressuurtraining.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:55

ik vind het een mooi paard alleen wat te schraal....op de filmpjes zie ik duidelijk dat je haar flink op de rem zet....reden of niet....zo verpest je een paard z'n gangen en gaat hij kort lopen(krabbelen)
Je hebt een harde hand,dat zie ik duidelijk op de filmpjes.....
Je kunt beter een slechte ruiter met een zachte hand zijn dan een goede ruiter met een harde hand.....probeer daar aan te werken!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:00

Het lastige gedrag klinkt als protest, logisch dat je het niet accepteerd, maar stap niet te snel over mogelijke oorzaken heen als pijn of ongemak.

Het bijten op het bit heb ik gehoord, ik denk dat dit is omdat je aanleuning niet klopt. Dat komt vanuit het hele rijden, en is dus ongemak voor het paard. Ik denk niet dat je er veel druk op hebt. Maar je moet echt de neus naar voren gaan (leren) rijden.
Ik snap waarom je ze niet lager in mag stellen, ik denk ook dat ze dan erg voorover duikt. Er is alleen een verschil tussen laag en diep. Paard loopt te diep en kiept daarom zowel laag als (zoals nu) hoog voorover. Rijd de neus eruit, dit bereik je door van achter naar voren te rijden. Ik vermoed dat het heel lastig is om dit paard als jij je hand toesteekt de neus naar voren te laten brengen, ze is teveel gewend achter de loodlijn te lopen. Hier gaat dus véél werk inzitten voor jou.

Je zal merken dat je als dit luk zowel laag en hoog, met de neus eruit meer beweging en souplesse in het paard hebt. ongeacht je tempo.

Ik snap ook de reden dat je nu langzaam moet rijden vanwege de tactfouten. Wat je nu doet is echter te veel remmen en daardoor de beweging en souplesse uit het paard haalt. Het tempo wat je nu rijdt maakt soepel bewegen heel lastig, te veel en hard naar voren rijden zorgt voor onbalans.
De kunst is haar tussen been en hand beter in orde te krijgen, dan pas rijd je daadwerkelijk tactfouten eruit.
Kies dus voor een basistempo met wat grotere passen en rijd licht, ga op zoek naar een fijne arbeidsdraf waarin jij de tact kan herkennen en werk van daaruit naar meer en minder ruim.

Vanuit je profiel heb ik een ouder filmpje bekeken, hierop zie ik in het paar meer souplesse terug. je aanleuning is wat onrustig maar in feite beter, want ik zie het bijten als serieuzer teken van ongemak. Ze loopt inderdaad wat meer 'uit elkaar' maar wel correcter en meer in lijn met jou rijtechnisch kunnen. Het tempo lijkt niet helemaal van jou dus misschien iets te vlot, maar ik zie meer beweging in het paard en een prettiger beeld over het geheel van de beweging. Het paard lijkt ook wat voller te zijn en een minder doffe vacht te hebben, al doet de zomervacht wat scherper aftekenen.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 26-02-09 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:08

heb niet het hele topic gelezen hoor, maar in de filmpjes is de aanleuning netjes, iets te diep, maar dat moet je eruit rijden.
Maar als je kijkt zie je dat ze er van achter niet bij loopt! Maar als je in het eerste springfilmpje kijkt, dat stukje waar ze draaft. dáár loopt ze goed! Netjes over de rug, loopt goed door (iets over tempo, maarja) en neemt de achterhand mooi mee.
Als je zo traint, goed voorwaarts en van voor lekker soepel en laag houden. Beetje richting halsstrekken dan kan je als ze goed van achter is en helemaal goed is in die positie, wat meer tempo terug nemen, doorzitten en meer verzamelen. Want volgens mij als ze beter van achter komt, laat Uckfield zich erg mooi verzamelen. Ik vind het namelijk een heel mooi paard, met pit en heel elegant.

tja heel makkelijk en leuk zo gezegd achter de computer, ik weet niet hoe jullie altijd rijden zegmaar. Maar dit is wat er in mij op komt :D

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 23:26

_Zsazsa_; Dat er iets fout is/is gegaan is overduidelijk. Anders was ze ook niet zo door gegaan met haar gebok e.d. Wat door mij erger geworden is. Ze word zelfs zo kwaad dat ze van gif wel eens plas laat lopen. Met rijden niet snel, maar met longeren komt het wel eens voor. Op het moment dat ze aan het werk word en 'op haar plek' gezet word. (Dit is niet tijdens mijn eigen longeren maar tijdens het longeren door iemand met meer dan voldoende ervaring.)
Bedankt voor de uitleg van de test op de rug. Deze zal ik morgen doen als ik er aan denk.

schaapie18; Bedankt, hier heb je inderdaad gelijk in. Ik ga er morgen wat mee doen!

Oakland1990; Ik heb toen ik haar nog niet zo lang had veel gewisseld met een lage, hoge en gecombineerde neusriem. Toen liep ze op de lage neusriem het fijnst. Hm.. Ik heb geloof ik nog een dubbel gebroken watertrens en een enkel gebroken bustrens hangen. Als deze passen kan ik hier eens mee gaan uitproberen.
Mogenlijkheid tot een solarium heb ik (jammer genoeg) niet.

Suzan; Het bokken en erge staartzwiepen enz. komt zeker door dat ik toen bang was en zodoende zij meer zei wat we deden, en dit nu niet meer is. Dit zal het niet alleen zijn maar onder andere.

poes; Als ik haar vn-nw ga rijden, ofja.. In een lagere hals-hoofd houding waarbij ze de meeste van de tijd te diep loopt. Kan ik haar wel actief laten draven maar valt ze erg op de voorhand. Dan zal ze toch ook nog meer moeite hebben om haar achterhand goed onder haarzelf te brengen?
Wat zou ik dan volgens jou moeten doen om haar rustig door te laten galopperen en te 'remmen' wanneer ik dat wil? :)

WildWings; Ik denk een combinatie van beiden. Dat ze ook lastig word van mij is in ieder geval zeker.

Kelly_ann; Bedankt. Ik ga zo het filmpje kijken wat je bedoeld. Haar haar neus naar voren laten brengen is idd erg lastig voor me.
Dat ik te veel aan het remmen ben geweest bij deze foto's/filmpjes zie ik nu ook. Zoals iemand al zei ik ben iets aan het opvangen dat er niet is.
Hiermee ga ik morgen ook bezig.

essie_blue; Bedankt. Ik zal er morgen mee bezig gaan!

Ik zal morgen een aantal filmpjes laten maken waarbij ik de verschillende dingen die hier gezegd zijn probeer toe te passen. Hoop dat jullie deze dan ook willen bekijken en hierop willen reageren.
Haar laten controleren door een ostheopaat of fysio wil ik wel gaan laten doen. Ik ga het hier met mijn ouders en de mensen op stage over hebben. Raden jullie me een bepaald iemand aan? :)

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:28


DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:35

Het spijt me maar ik vind het er absoluut niet fijn uitzien.. Je paard draaft niet meer, het lijkt meer op een western pleasure-achtige Jog... Véél meer tempo maken, pas als je paard voorwaarts is kan hij ook nageeflijk zijn, andersom werkt niet. Verder is je paard absoluut veel te strak in zijn rug, en inderdaad wat je zegt over ostheopaat en/of fysio is een goed plan.. Máár!! : Je kan er tig fysio's en ostheo's bij halen.. en de beste uit het land maar als jij niet anders gaat rijden is het alleen geldverspilling. Mijn tip: Zoek een góede instructeur! Aanvullend ga je aan de slag met een fysio oid, maar daarvoor zal je ook anders moeten leren rijden.....

Succes ermee. Doe er aub echt iets mee..

Valentijn

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Oudenbosch [NB]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 23:52

Ik zou haar lekker lang rijden eerst, dat is bij het losrijden juist zo belangrijk.
Dat opgerichte komt later wel, ze moet eerst sterk worden. Zolang ze niet sterk genoeg is, is de achterhand er onder zetten ook niet goed mogelijk.

Wat ik op deze foto's zie: een paard dat haar achterhand eronder probeert te zetten, maar daarin niet geheel slaagt.
De gedachte is goed, maar niet zolang ze niet sterk genoeg is.
En door haar lekker over de rug te laten lopen + wendingen mee te pakken, wordt ze los.
Het sterker maken van de achterhand kun je mede oefenen door veel oefeningen op de volte, denk aan: volte sluiten en openen, overgangen en de galopoefeningen.

Zodra zij sterk genoeg is kun je haar lekker op gaan pakken, actief en opvangen.
Je zult zien dat je paardje dan ook niet meer zal gaan bokken, naar mijn idee is dat puur het 'niet kunnen'.
Het is een heel proces en zelfs na jaren trainen zal het zwaar zijn om die achterhand er helemaal netjes onder te plaatsen.

Ga alsjeblieft tóch werken in verschillende lengtes, van dat lage worden ze juist mooi los.
Op de voorhand is in het begin echt niet erg, zolang je ze actief houdt kan je dat allemaal netjes opvangen.

Succes!

NiNa_14
Berichten: 2297
Geregistreerd: 11-03-05

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:16

[quote]Op stage zeggen ze ook dat ik haar niet lager mag in stellen. Omdat het dan ook nog moeilijker voor haar is om haar achterhand er onder te zetten en ze dan helemaal op de voorhand valt.
Ook maakt ze zich dan helemaal lang.[/qoute]

denk is na, je stelt haar nu redelijk hoog in dit vraagt veel meer van de spieren.
als ze haar wat lager zou instellen komt ze beter los en maakt ze ook geen tactfouten meer.

ik vind haar trouwens echt aan de magere kant als ik het even mag zeggen, ook heeft ze maar zeer weinig spieren

Ayasha
Blogger

Berichten: 58031
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:59

Ik heb shetlanders ruimer zien lopen dan dit paard van 1.65? (schat ik haar even)

Vind het echt geen fijne foto's, vond haar in het begin fijner lopen, haar rug is strak en gespannen, haar achterhand zit er niet onder maar inderdaad, die hals is in een hele mooie krul. Imo is dat wel zo'n beetje de definitie van in de krul....

Ruiter rijd niet met harde hand zag ik hier iemand zeggen? Zo ruk ik mijn paard niet eens op de rem als ze er weer eens vandoor gaat zonder duidelijke reden.... :\ Het feit dat ze volledig tegen de hulp in gaat betekent misschien dat je van jezelf er altijd zo veel druk op hebt staan, dat ze meer druk gewoon niet snapt.

Sowieso zet je een paard niet op de rem door aan de teugels te rukken maar door terug te gaan zitten, als je geen tempo controle hebt en niet weet hoe te remmen, snap ik niet dat je gaat springen. Misschien is een beetje basic dressuur niet zo'n slecht idee.

Ik zou me eerst bezig houden met ontspanning te krijgen. Meer ruimte vanvoren, geef haar lucht. Hoe kan een paard fijn lopen als jij er constant de handrem op hebt staan? Been, vooooorwaarts! Niet terug! Van achteren naar voren! Als je zoveel druk er op moet houden zoals ik hier op foto's en filmpjes zie, dan heb je met haar IMO ergens een stukje basisdressuur gemist! Tuurlijk valt ze op de voorhand als je haar losser laat omdat ze nu gewend is dat ze op je hand mag hangen. Ze moet op haar eigen benen leren lopen en dat kan enkel als jij haar die vrijheid geeft en haar niet blijft opvangen. Pas als ze volledig op eigen benen loopt kan je beginnen met haar meer op die achterhand te zetten...

Heb je je al bedacht dat ze misschien fysiek niet helemaal in orde is? Tandjes die niet lief zijn, rug waar iets scheelt?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 03:37

Pattypaard schreef:
poes; Als ik haar vn-nw ga rijden, ofja.. In een lagere hals-hoofd houding waarbij ze de meeste van de tijd te diep loopt. Kan ik haar wel actief laten draven maar valt ze erg op de voorhand. Dan zal ze toch ook nog meer moeite hebben om haar achterhand goed onder haarzelf te brengen?
Wat zou ik dan volgens jou moeten doen om haar rustig door te laten galopperen en te 'remmen' wanneer ik dat wil? :)


Correct vw-nw is veel moeilijker dan de meesten denken, maar als je dat voor elkaar krijgt, rijd je ze ook moeiteloos compleet verzameld imo :j Gewoon veel schakelen, en hyperelektrisch aan het been zetten in combinatie met voren loslaten (dus laten zakken, maar niet lager dan de kogel en niet de neus er compleet uit laten steken, kijk wel uit dat je haar niet te rond zet, de hals moet vanaf de schoft naar beneden vallen). Liever 20 minuten goed rijden dan een uur tsjakkelen, dus hou het eerder kort in het begin. Ikzelf, waar ik vroeger reed, moest altijd 20 min. vw-nw losrijden, hoe minder ervaren het paard, hoe minder je er de galop bijneemt in deze fase. Hoewel deze net ook impulserend kan werken, moet je even testen hoe 'makkelijk' ze de galop vindt.

Rustig galopperen en remmen kun je net zo met langere teugels. Uiteindelijk doe je het meeste op je zit.

Een oefeningetje die ik hiervoor vaak heb moeten doen trouwens is de volgende (om dus te leren remmen ondanks langere teugelvoering):

Houd je handen gestrekt voor je op schouderhoogte in draf (het is een lastige houding). In principe kun je moeiteloos remmen door simpelweg vanuit je schouders je ellebogen te laten scharnieren. Zorg ervoor dat je volledige arm hierbij horizontaal blijft. Blijf ondertussen gewoon lichtrijden, schakelen en figuren rijden. Het klinkt heel dwaas maar dit vond ik een hele goede voor het vertrouwen bij zowel ruiter als paard.

Verder: als je vw-nw rijdt en ze neemt het tempo over: gewoon echt zoveel mogelijk leren oplossen met de zit! Hoe consequenter jullie beiden leren in deze fase dat remmen op de zit gebeurt, gaat het rijden voor beiden véél fijner worden :j
Ook als ze na de sprong even gaat rennen: zet haar liever op een kleine volte: ga niet links en rechts trekken, maar blokkeer als het ware je buitenhand, en laat haar om je binnenbeen plooien. Op deze manier ontkoppel je de achterhand. Van zodra ze nageeft mag je de binnenteugel echt eens loslaten om te tonen dat ze braaf is, zolang je het contact met de buitenteugel hierbij behoudt, kanz e echt niet weg.
Belangrijk is ook: de druk die jullie hebben, is enkel de druk die zij in jouw handen legt, en niet die jij opwekt! Durf je been er ook aan houden en vooral te blijven rijden op die momenten, ipv alleen te denken 'ik moet haar zo snel mogelijk stil zetten'.

Succes!