Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:44

Kleine voltes rijden kan fijn zijn om je paard lenig en soepel te maken, je moet alleen wel goed opletten wanneer je begint. Bij een jong paard werk je liever met grote voltes, omdat die nog niet zo sterk zijn dat ze zich in een kleine volte ook goed kunnen dragen. Die achterhand kun je sterker maken door af te wisselen in houding, op rechte stukken veel schakelen (bospaden zijn ideaal, veel beter eigenlijk dan de bak ivm de lange rechte lijnen).
Maar ook voltewerk is belangrijk en in de training onontbeerlijk. Hoe dan ook: je begint simpel.

Het is dus niet persé zo dat je er de ruime gangen van je paard mee stuk maakt. Het moet echter wel met beleid en verstand gebeuren, is dat niet zo, dan kun je er wel degelijk iets moois mee stukmaken.
Ruime gangen moet je sowieso zuinig op zijn.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:48

je kunt eens een kleine volte rijden...maar hier word dat paard horendol van...ik zou ook met mijn staart gaan zwiepen..
afwisselen is een kunst..
Ik neem dit ts niet kwalijk...ik neem aan dat er iemand opdracht voor heeft gegeven.....daar wil ik nog weleens een flinke discussie mee aangaan...

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:25

Moderatoropmerking:
Rijtechnische reactie die niet volgens de regels van RT-HAW geplaatst is verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:57

Je hebt al een hoop goede tips gekregen! Probeer haar inderdaad meer van je af te rijden en haar daarin actiever te krijgen. Controle houding tempo kan ook met meer activiteit!

Daarnaast zou ik persoonlijk wat meer voer in haar stoppen, ik vind haar wat bloot op het lijf!

Succes!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:29

Geerke; Ik weet niet meer wie er iets over gezegd heeft. Die kleine voltes rij ik eigenlijk ook niet vaak.

Pipo; Dankje, we werken er aan. :) Meer voer erin stoppen ga ik niet doen. Ze krijgt al meer dan genoeg.
Ik ben nu soms al tegen het voer aan het rijden, met nog meer voer word dat helemaal erg. (Hebben we geprobeerd)
Qua energie heeft ze eigenlijk ook helemaal geen brok nodig. Ze heeft energie zat om iedere dag 'haar rondje' te lopen.

Gisteren liep ze redelijk fijn met rijden. In de draf liep ze beter door haar hals en ik heb het halsstrekken met poes haar uitleg geprobeerd. En het werkte! Ze stak haar neus soms helemaal naar voren en soms kwam ze net iets achter de loodlijn maar niet ver. (Kon ik zien door de spiegeling in de ramen)

Vandaag hebben we vooral op de galop geoefend. En vooral ook het direct aanspringen op het moment dat ik aangeef dat ik dat wil.
Vond ze niet zo leuk :+ Na een paar keer deed ze het vervolgens wel iedere keer precies op het moment dat ik aangaf dat ik in galop wou, zonder eerst wat te gaan rennen. Al begon ze toen wel weer wat plas te laten lopen. (Waarbij ze aangaf dat ze het niet leuk vond. Oren helemaal in de nek e.d.) Dat werd wel weer steeds minder tot dat ze het niet meer deed.
Toen ging ze zich ook heel fijn helemaal loslaten in de galop. Ze ontspande helemaal in haar hals, rolde fijn door i.p.v. soms toch nog wat huppelsprongetjes te maken en bleef over het algemeen in een fijn tempo lopen. :)

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:43

ik wil er niet een te lang verhaal van maken.. ik heb alleen veel beter van jullie gezien. dus ik vind het een beetje jammer. qua houding van het paard, en het totaalplaatje vind ik een beetje half half, ze is wel braaf, maar het straalt niets uit.. snap je?

Anoniem

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:07

Pattypaard met meer voer doelde ik ook niet op meer brok. Maar meer ruwvoer, ze is nu echt bloot op het lijf!!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 23:12

Esmir; Ik snap wat je bedoeld. Word aan gewerkt!
Pipo: Ruwvoer krijgt ze al meer dan ze op kan :)

Anoniem

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:13

Dan zou ik een andere oplossing gaan zoeken om haar wat zwaarder te krijgen. Maar goed, als jij haar mooi vind zoals ze nu is, is het prima hoor.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 23:15

Nee zeker vind ik haar niet mooi zoals ze nu is qua dikte.
Er mogen van mij heel wat kilo's aan.
Daar zijn we ook al maanden mee bezig. Alleen gaat het erg langzaam.
We voeren ook maismeel & maiskuil bij. Ze krijgt ook hooi van goede kwaliteit of / en van goede kwaliteit kuil.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:21

Hoe is ze in eerste instantie dan zo schraal en dof geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:22

Pattypaard schreef:
Nee zeker vind ik haar niet mooi zoals ze nu is qua dikte.
Er mogen van mij heel wat kilo's aan.
Daar zijn we ook al maanden mee bezig. Alleen gaat het erg langzaam.
We voeren ook maismeel & maiskuil bij. Ze krijgt ook hooi van goede kwaliteit of / en van goede kwaliteit kuil.


Flinke scheut zonnebloem olie bij al haar voerbeurten, dat zet aan en werkt vaak goed naast de maismeel.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:47

He fijn dat mijn tips werkten !! :D

Gecontroleerd loslaten en vooruit rijden die hap en dan komt het helemaal goed :j


Heb je het gevoel dat je voldoende controle hebt op die momenten?

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:06

Pipo schreef:
Pattypaard schreef:
Nee zeker vind ik haar niet mooi zoals ze nu is qua dikte.
Er mogen van mij heel wat kilo's aan.
Daar zijn we ook al maanden mee bezig. Alleen gaat het erg langzaam.
We voeren ook maismeel & maiskuil bij. Ze krijgt ook hooi van goede kwaliteit of / en van goede kwaliteit kuil.


Flinke scheut zonnebloem olie bij al haar voerbeurten, dat zet aan en werkt vaak goed naast de maismeel.


Maismeel is eigenlijk niet zo best voor een paarden.... Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar voor paarden is het moeilijk te verteren omdat hun stelsel er eigenlijk niet op gemaakt is. Vaak wordt geplette maïs, ingekuilde maïs of maïsmeel gegeven om een paard dikker te krijgen. Maïs kan er inderdaad voor zorgen dat een paard snel dikker wordt. Maïs is echter moeilijk te verteren voor een paard. Wanneer onverteerde maïs in de dikke- en blinde darm terecht komt, kan bijvoorbeeld gaskoliek ontstaan. Beter is om een goed verteerbaar krachtvoer te geven waar je paard snel wat dikker van wordt.
Mijn paard was in korte tijd gruwelijk afgevallen (vanwege verandering van stal, is nu opgelost). Omdat dat ook zo'n felle donder is, en ik wel wilde bijvoeren maar niet wilde rijden tegen het voer, heb ik Pavo Sportsfit gevoerd naast de basisbrok. Daarnaast elke dag een paar scheuten omega 3 olie er doorheen en wanneer ze op stal stond, veel kuilgras. Het heeft een maand of 4 geduurd, maar toen was ze toch weer aardig op oud gewicht.

Marjo

Berichten: 37248
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:19

wat ik zie in deze fotos en filmpjes (springen beoordeel ik niet) is een hele strenge hand en heel veel spanning en verzet in het paard. Hoe komt dit, door jou strenge hand. Een lichte spanning in de teugel, vraag hem naar beneden, trek hem niet.

Sorry maar dit geeft mij geen fijn beeld. Je paard kropt zich op ipv dat hij ontspant, spant hij zich juist aan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:05

Wij gaven van die cornflakes-dingetjes (ben effe de naam kwijt) en daar kwamen ze echt heel fijn van aan. :j Worden ze ook niet gekker van oid maar werkt echt goed :j Zelfs mijn oude vent die echt heel makkelijk af valt werd daar heel snel terug mooi in conditie van. (en blijft ook mooi in conditie) Zonder word die nog magerder dan Uckfield nu. :)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:13

:= Pharagirlke bedoelt maisvlokken geloof ik. Blijven ze idd netjes van op gewicht. Niet ieder paard lust het, mijne haalt er meteen zijn neus voor op, hij proeft het zelfs niet meer terwijl je hem àlles mag voeren. Bietenpulp wil ook helpen, en voor de smaak er wat honing bij doen.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 17:20

Kamy schreef:
Maismeel is eigenlijk niet zo best voor een paarden.... Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar voor paarden is het moeilijk te verteren omdat hun stelsel er eigenlijk niet op gemaakt is. Vaak wordt geplette maïs, ingekuilde maïs of maïsmeel gegeven om een paard dikker te krijgen. Maïs kan er inderdaad voor zorgen dat een paard snel dikker wordt. Maïs is echter moeilijk te verteren voor een paard. Wanneer onverteerde maïs in de dikke- en blinde darm terecht komt, kan bijvoorbeeld gaskoliek ontstaan. Beter is om een goed verteerbaar krachtvoer te geven waar je paard snel wat dikker van wordt.
Mijn paard was in korte tijd gruwelijk afgevallen (vanwege verandering van stal, is nu opgelost). Omdat dat ook zo'n felle donder is, en ik wel wilde bijvoeren maar niet wilde rijden tegen het voer, heb ik Pavo Sportsfit gevoerd naast de basisbrok. Daarnaast elke dag een paar scheuten omega 3 olie er doorheen en wanneer ze op stal stond, veel kuilgras. Het heeft een maand of 4 geduurd, maar toen was ze toch weer aardig op oud gewicht.


Op mijn stage krijgen ze 3 maal per dag hakselmais, al jaren lang, geen enkel probleem. Of is dat weer anders dan maismeel?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:51

Oakland1990 schreef:
:= Pharagirlke bedoelt maisvlokken geloof ik. Blijven ze idd netjes van op gewicht. Niet ieder paard lust het, mijne haalt er meteen zijn neus voor op, hij proeft het zelfs niet meer terwijl je hem àlles mag voeren. Bietenpulp wil ook helpen, en voor de smaak er wat honing bij doen.

die ja :')

Die van mij eten het alledrie dus had er niet bij stil gestaan dat sommige het niet eten :o Zelfs Ex "verhangt" zich er voor en die is normaal heel erg kieskeurig.

Kamy

Berichten: 1428
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Ravenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:56

xx_Horsiex schreef:
Kamy schreef:
Maismeel is eigenlijk niet zo best voor een paarden.... Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar voor paarden is het moeilijk te verteren omdat hun stelsel er eigenlijk niet op gemaakt is. Vaak wordt geplette maïs, ingekuilde maïs of maïsmeel gegeven om een paard dikker te krijgen. Maïs kan er inderdaad voor zorgen dat een paard snel dikker wordt. Maïs is echter moeilijk te verteren voor een paard. Wanneer onverteerde maïs in de dikke- en blinde darm terecht komt, kan bijvoorbeeld gaskoliek ontstaan. Beter is om een goed verteerbaar krachtvoer te geven waar je paard snel wat dikker van wordt.
Mijn paard was in korte tijd gruwelijk afgevallen (vanwege verandering van stal, is nu opgelost). Omdat dat ook zo'n felle donder is, en ik wel wilde bijvoeren maar niet wilde rijden tegen het voer, heb ik Pavo Sportsfit gevoerd naast de basisbrok. Daarnaast elke dag een paar scheuten omega 3 olie er doorheen en wanneer ze op stal stond, veel kuilgras. Het heeft een maand of 4 geduurd, maar toen was ze toch weer aardig op oud gewicht.


Op mijn stage krijgen ze 3 maal per dag hakselmais, al jaren lang, geen enkel probleem. Of is dat weer anders dan maismeel?


Dat stukje wat ik schreef over mais (zin begint met "Vaak wordt...") heb ik van internet geplukt. Ik wist dat mais niet zo goed voor je paard was, maar hoet precies ook weer zat heb ik even gegoogled! :o Volgens mij is mais in het algemeen niet zo goed. Omdat mais (in welke vorm dan ook) moeilijk te verteren is voor een paard. Mais is voer voor koeien, niet voor paarden. Koeien kunnen het wel makkelijk verteren, een paard is er eigenlijk niet voor gemaakt. Maar als je precies wil weten hoe het zit, en wat de eventuele "risico's"(klinkt zo zwaar) zijn, moet ik je toch even doorverwijzen naar internet! Ik blijf je het antwoord schuldig.... :o

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:00

Kamy schreef:
Dat stukje wat ik schreef over mais (zin begint met "Vaak wordt...") heb ik van internet geplukt. Ik wist dat mais niet zo goed voor je paard was, maar hoet precies ook weer zat heb ik even gegoogled! :o Volgens mij is mais in het algemeen niet zo goed. Omdat mais (in welke vorm dan ook) moeilijk te verteren is voor een paard. Mais is voer voor koeien, niet voor paarden. Koeien kunnen het wel makkelijk verteren, een paard is er eigenlijk niet voor gemaakt. Maar als je precies wil weten hoe het zit, en wat de eventuele "risico's"(klinkt zo zwaar) zijn, moet ik je toch even doorverwijzen naar internet! Ik blijf je het antwoord schuldig.... :o


Haha ok, ik dacht vraag even na.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:40

Vandaag kwam Pharagirlke Uckfield rijden als ik het goed heb?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:52

Jep, ik ga nu eten, dan nog even mijn moeder gedag zeggen en dan vertrekken, ik zou tegen drie uur bij haar moeten zijn ;) (als we niet hopeloos verkeerd rijden :') )

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:53

Heb plezier met d'r en vergeet vooral de camera niet O:)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Uckfield (Landino x Jackson) werkt weer mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:01

camera gaat mee, zelfs de woef mag mee :))

En nou maar hopen dat ik er ook echt wat van bak :')