Friso @ Work met en zonder zadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:47

Nouja, dit is Friso dus. 8 jaar en een superschat!
Maarja, geen paard is perfect. Friso wel bijna, hij is alleen heeel erg traag en heeel erg slecht op het been. Een beetje hulp zou ik niet erg vinden :)

Maargoed, hier de foto's :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oke, wat ik hier deed :+ Volgens mij was ik aan het oefenen met het doorzitten ofzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh, Btw; Het zadel is nieuw :P

Hou het lief :+:

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:48

Mooie fries hoor! Handen rechtop? ;)

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:49

Ja, en meer dragen :+ Ik weet het, heb ik al een tijdje last van :P

P_A_R_Love

Berichten: 2370
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:50

Ziet er goed uit :)
Indd handen rechtop.
Mag ik vragen waarom je sporen hebt?

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:51

hij lijkt me een beetje gespanne, mooi vooraan maar weinig werk achteraan?
heb je les?

x_Charlie

Berichten: 2890
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:56

Zoals al gezegd je handen rechtop houden :j. Voor de rest zou je je spoortje eens af moeten doen; ik denk dat ie zo slecht op je been reageerd omdat je 'm telkens aanspoort. Dan reageert ie op een gegeven moment daar niet meer op! Rijd heel veel overgangen met 'm; van stilstaan naar draf, van draf naar galop, van draf naar stilstaan enzovoort. En dat dan kort achter elkaar. Probeer verder hierbij dan ontspannen te zitten & vraag hem dan nĂ­et nageeflijk te lopen; dat komt vanzelf wel als je die overgangen aan het rijden bent & veel voltes rijd; van achter naar voren rijden dus :j. Veel succes!

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:59

De reden dat ik sporen draag is omdat hij dus schopt naar de zweep. Gaat al beter in het begin maar toch ;)
En ik kan op Friso dus absoluut niet zonder zweep rijden, want dan krijg ik hem niet vooruit. De spoortjes zitten er dus alleen aan voor het geval hij wel weer schopt naar de zweep, dan stap ik even over op spoortjes ;) Geen zorgen, ik weet hoe ik ze moet gebruiken en ik schop niet. Ik gebruik alleen binnenkant van mijn kuit om aan te sporen. Als Friso daar niet op reageert gebruik ik dus de zweep.
En ik spoor niet steeds aan. Daar ben ik mezelf heel bewust op, en dat heeft m'n ex-instructrice ook wel gezegt dat ik niet veel aan spoor. Steeds dat tikken, wat sommigen doen bedoel ik dan ;)

Ik heb sinds kort geen les meer. Ik kon nooit met Friso naar les, dus dan heb ik er geen zin in.

De bak waar ik in rijd is erg klein, dus kan hij zijn achterhand er niet goed onderzetten. In een grotere bak doet hij dit wel ;)

Thanks voor de reacties :D

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:59

Dankje Charlie, daar heb ik wat aan :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:39

Ik ben het eens met Charlie, Jij moet niet aan de voorkant prutsen als je paard niet goed voorwaarts is. ;)
Probeer hem eerst maar eens lekker vooruit te rijden, veel overgangen en volte's. En de rest komt dan vanzelf ;)

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 11:45

Hoe groot is de bak dan?

Probeer de kuitdruk op te drijven in fasen. Als hij nog niet luistert, tik met de zweep (ik geef ip daarvan ook wel eens een schopje, maar ik draag geen sporen) en dan belonen als hij vooruitgaat. Mijne had het na 1 rondje door :)
Mooie fries, maar ik zie hem liever wat zakken. Tziet er nu zo opgekropt uit :) Probeer hem wat meer je hand te laten volgen.

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 14:14

De bak is ongeveer 10 bij 15 meter ofzo? Het is eigenlijk een losgooibak voor de paarden, maar ik heb verder helaas geen bak tot mijn beschikking. S'zomers rijd ik wel eens in het weiland maar dan doe ik meestal veel buitenritten.

Ik pruts niet aan de voorkant, Friso gaat zelf z'n nek opkrullen zeg maar. Op foto 4 kun je zien dat ik hem wel genoeg ruimte geef om z'n hoofd voor de loodlijn te houden zeg maar ;)

Sporen gaan de volgende keer af :j En dan ga ik extra oefenen met het reageren op de kuit. Zoals Dorien en Charlie zeggen ;)

KimE

Berichten: 1673
Geregistreerd: 27-10-06

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:20

Ik vind het er beter uit zien dan de vorige keer :)
Is hij scheef? Ik zie volgens mij dat hij constant rechtsgebogen loopt. Als hij achter de teugel kruipt, probeer dan wel contact te houden met de teugels (moeilijk, heb hetzelfde probleem :o ) en probeer hem met je benen zijn neusje eruit te drijven. Heel goed dat je echt wat met het commentaar gaat doen :j
Spoortjes is al commentaar over, dus ga ik me niet over uitlaten :)
Ga zo door!

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:23

om hem actiever te laten lopen, rij ik altijd veel overgangen, stap/draf. draf/stap maakt niet uit! :) veel doen, en niet te grote hulp geven, en als hij niet reageer geef je een schopje! ( niet zo hard dat hij de lucht invliegt) zo maak je hem dat hij op moet letten op jou been, echt veel doen het helpt! :) ( bij mij iig )

verder ziet het er wel leuk uit :) probeer iets meer voor teugel te geven... hij loopt zoms te kort, veel spelen met je vingers en zijn mondje lekker soepel proberen te laten lopen :)

FriesWytske
Berichten: 9901
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:26

Je houdt hem van voren teveel vast. Waardoor hij zichzelf opkropt. Dus loslaten vanvoren en heel veel overgangen rijden. Dus als je stapt na 2 stappen alweer aandraven. En toch weer zorgen voor les.

KimE

Berichten: 1673
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:27

iloonaa__ schreef:
verder ziet het er wel leuk uit :) probeer iets meer voor teugel te geven... hij loopt zoms te kort, veel spelen met je vingers en zijn mondje lekker soepel proberen te laten lopen :)

Hier ben ik het eigenlijk niet zo mee eens :o Met spelen gaat hij alleen maar meer achter de teugel lopen denk ik. Het is ook niet de methode om een paard soepel te laten lopen naar mijn idee..
Verder ben ik het wel met je eens :)

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 14:39

En van mij mogen de beugels wel 1 of 2 gaatjes korter :j

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 15:28

Oke ik zal eraan werken :+ met de beugels korter .

Spelen met de teugels doe ik niet ;) Net zoals olympus zei is de kans groot dat hij dan helemaal zijn neus op zn borst legt :+

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:32

Ik zou ook niet spelen met de teugels. Een lichte contactteugel zodat je paard een constante aanleuning krijgt. Volgens mij wordt de mond van het paard alleen maar harder met dat gespeel.
Het is niet makkelijk om een paard te rijden dat achter de teugel loopt. Probeer hem vanuit je been naar je hand te drijven. Volgt hij je hand ook? Als jij wat voorover gaat zitten bij bv het opwarmen, soepel in de enkels ed en je handen wat vooruitsteekt, volgt ie dan?

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 16:46

Yep, dat doet hij wel. Niet meteen, maar zodra hij voelt dat er geen contact meer is zeg maar, dan zakt die wel een beetje en zoekt hij m'n hand weer op ;)

Vithou

Berichten: 5629
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:25

Ik ga mee met het commentaar hierboven.

Je moet wel een zwarte singel kopen hoor := Haha nee grapje :+

avensis

Berichten: 734
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:32

Leuke fries! Wat mij opvalt is dat hij op bijna alle foto's naar rechts gesteld is. Je moet hem rechter maken en vlugger voor het been maken, consequent zijn en niet reageren op je been = tik. Als je consequent blijft zal het kwartje snel vallen. Dan zal je ook merken dat hij niet meer achter de teugel kruipt.

Succes ermee!

Rodo_
Berichten: 1186
Geregistreerd: 07-08-06

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:40

Wat ik me afvraag,
Hoezo heb je met zadel wel een cap? en zonder zadel niet?

Friso_lover

Berichten: 1038
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 16:06

Was ik vergeten toen ik erop stapte zonder zadel :P
Me zusje wou ook even op het 'nieuwe' zadel zitten. En toen zei ik dat het zadel er wel af kon, dat ik zo wel uitstapte. Toen was ik dus vergeten mn cap weer op te doen . Doe ik normaal wel hoor!

demyxparis
Berichten: 259
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:51

hoi,
leuke fries dat roze staat (hij/zij? ) heel leuk
.mooi zadel :D

groetjes sanne

Karennnn

Berichten: 1099
Geregistreerd: 03-05-07

Re: Friso @ Work met en zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:17

Leuke fries, misschien iets meer teugel geven dat hij zijn hals wat langer kan maken en niet zo opgekropt loopt vanvoor.
Maar wel heel leuke foto's :)