Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:02

Heb zitten twijfelen of het hier beter staat of op HAW. Ik kan prima tegen kritiek/heb graag opbouwende adviezen maar in HAW stoort het me dat niet iemand mag zeggen "Ik vind jullie een knappe combi!" zonder een 'geweldige onderbouwing' dus heb ik voor ITP gekozen.
Kortom, heb je tips? Graag! Gewoon een reactie? Ook leuk!

In het Kort:
Pride is een 4,5 jarige merrie. We rijden nu een ruim jaar serieus dressuur en hebben 1 keer per week les. Pride is een échte dame dus ze is het nogal eens ergens niet mee eens maar we doen hard ons best Knipoog.
We rijden 'geen nivo'. Voornamelijk de basis, wat B en L oefeningetjes maar het belangrijkste is:
- Van achter naar voor rijden
- Niet op de voorhand vallen
- Actief op het been, niet vóór het been
- Mijn benen lang houden (vervelend als ze er een handje van heeft om door mijn been te vallen Knipoog )
- Handen wel dragen maar niet té hoog

Afbeelding
Over de rug losrijden. Nog iets over tempo en achter de loodlijn maar wel dragend en over de rug Lachen

Afbeelding
Ietsjes oppakken, maakt zich nog wat lang

Afbeelding

Afbeelding
Fijne plaatjes Lachen

Afbeelding
Iets teveel spanning...

Afbeelding
Wel lekker..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Galopje rechtsom... Ik ben zo blij met hoe ik voort kan blijven zitten Lovers (voor de mensen die dit niet snappen: zie profiel Tong uitsteken)

Afbeelding
Lekker zacht in de hand Lachen

Afbeelding
Pasje wijken (ging vandaag la-la..)

Afbeelding

Afbeelding
Galopje Linksom..

Afbeelding
Yeah lange teugel *plof op de voorhand* Knipoog

Golan

Berichten: 707
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Ooij

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:30

Pride en jij zijn echt leuk samen!
Wel je benen op de plaats houden, maar dat zei je zelf ook al.
Ik vind je handen goed hoor hoe je ze op de foto hebt Lachen
verder vind ik dat ze in de galop nog wat opgerichter mag lopen Lachen veel succes verder maar dat komt vast goed!

kussies19

Berichten: 54
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:32

mooi paard

Vitalis_

Berichten: 249
Geregistreerd: 07-06-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:35

Wat een mooi paard zeg!

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:12

ik vind het er netjes utizien.
leuk setje ook Haha!
je paardje mag meer opgericht in de hals gaan lopen Knipoog
je houding is netjes,af entoe iets meer meegeven met de hand;)
ik vidn dat je als je zo door blijft gaan op de fotos te zien een L1 proef wel rijden kan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:16

leuk setje idd, staat haar goed!
Jullie zijn fijn aan de hobbel zeg!

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:20

Ziet er netjes uit zeg Haha!
jullie blijven echt vooruit gaan vooral jouw zit is veel beter geworden Lachen

Saul

Berichten: 9660
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:21

Jou PAARD en jij gaan goed vooruit zeg Haha!

Het is idd net een KWPN'er zo Bloos

Nee zonder gein, jullie gaan super vooruit Kim echt waar!
Tijd voor je E rijbewijs, ik zorg voor de trailer Sigaar

Eilinora

Berichten: 11924
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:05

ziet er echt steeds beter uit....je houding gaat ook heel erg vooruit

pride is echt een ontzettend lekker ding!!!!!!!

Denica

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Groningen

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:01

Pride is een leuk dier om te zien!
Ik denk wel dat ze niet de makkelijkste is om fijn te laten lopen, aangezien ze best langelijnd is. Haar achterhand lijkt best actief terwijl ze dan alsnog wel wat op de voorhand lijkt te kukelen.
Denk dat je dus zeker op de goede weg bent, maar dat ze waarschijnlijk nog net wat meer bergop gaat lopen als je haar ook van voor nog wat meer bij elkaar kunt rijden.
Ze toont nu overigens wel ontspannen, dus misschien dat je vanuit die ontspanning ook je teugels nog wat op zou kunnen pakken (die lijken me namelijk ook wel iets aan de lange kant).

Jullie zijn wel hard vooruitgegaan vergeleken met topics van poosje terug!

viperlover

Berichten: 183
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Utrecht..provincie

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 03:40

hoi,
Wat een leuk paard zeg!
Hij loopt idd nog wat op de voorhand maar als ik het zo zie vind ik het er goed uitzien! jullie kunnen makkelijk wedstrijden starten;)

Succes ermee

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 06:11

Ziet er leuk uit maar gaat idd nog wel op de voorhand. Zo van de foto's af lijkt ze me overbouwd en/of een lange rug hebben, is dat zo?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:04

hihihi je tenen leiden een eigen leven Haha! Haha! Haha!

als ik je instructeur was geweest dan had ik je een spoortje aangeraden, want ik denk dat je wel een hele stille beenligging hebt, en dat je paard goed aan de hulpen staat en dat je dan een heel stuk kunt verfijnen, zodat je tenen ook weer in de maat mee gaan lopen Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 09:36

Wat een leuk pony'tje. Lekker bekkie zit erop !

Wat me wel een beetje stoort is dat ie echt gruwelijk uit balans loopt, hij loopt echt met zijn hele gewicht op de voorhand te banjeren.
Zou hem graag wat meer van achteren zien lopen en van voor iets korter in de hals.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 11:15

Bedankt allemaal Lachen

Pride is inderdaad niet op de meest positieve manier gebouwd om dressuur te rijden. Ze is op de voorhand gebouwt (waardoor achter dus iets overbouwd is/lijkt) en ze heeft een lange rug. Of beter gezegd een lange lendene (maat van een kwpn ipv een D pony).

Ze is voort lekker actief van achter (was eerst ook een probleem) maar om echt helemaal vanuit achter te lopen kost nog wel eventjes.
Daarbij is de bak gruwelijk zwaar (zie oa de galop foto's hoe ver ze in het mulle zand verdwijnt) en dat is meteen te voelen. In de binnenbak loopt ze stukke stabieler/compacter maar daar is foto's maken weer veel moeilijker..

kiwiko:
Haha ja wiebeltenen *LOL*
Ik rij ook geregeld met spoortjes (idd op aanraden van instructrice) maar meestal voor de foto niet omdat ik geen zin heb ik een topic vol gezeur over die foto's waar ik mijn been optrek en dus misschien haar raak Knipoog.

Denica:
Altijd fijn als iemand zelf ziet waar het probleem ligt ipv gewoon wat te roepen Knipoog
Het valt idd niet mee maar we doen ons best! Lachen

Joyce

Berichten: 6373
Geregistreerd: 02-05-01

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:33

Leuke plaatjes weer hoor van jullie! Lachen
En mooi setje weer Knipoog

Liezzel
Berichten: 1450
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:36

Misschien je beugels 1 gaatje korter?
Heeft bij mij erg geholpen met mn zwier benen.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:40

Mooi paard, mooi setje. Hij loopt wel regelmatig achter de loodlijn met zijn mond open, dat zie ik zelf liever niet. Let op of je wel met zachte handen rijd.

Je zit zelf vaak te ver achter in het zadel, zoek het dieptepunt op. en je benen gaan ook vaak iets te ver naar achteren. Let ook op je hakken.

Het kan zijn dat het beeld wat vertekend, maar ik heb het idee dat het zadel iets naar voren kantelt... Mocht dat zo zijn is het in princiepe te corrigeren met een bontje.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:53

ik vind het zo leuk om foto's van jullie te kijken he! het plezier straalt eraf,
toch ben ik het niet eens met je eigen comentaar. Bij de eerste foto zet je dragend maar daar draagt hij naar mijn mening niet. Hoewel het een mooie foto is van een fijn moment gaan ze pas tot dragen komen als ze meer op het achterbeen komen en gaan klimmen uit de schoft.

Bij de foto van zachthandje komt je bit wel verdachtver uit de mondhoek en vind ik de foto na je wijken veel meer een zachthandje fotomoment!

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:56

Ziet er wel leuk uit Haha!
Mooi beestje!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:50

LisaxxRody:
Voor sommige dingen zou dat makkelijker zijn, tijdje terug eens geprobeerd maar dat vond ik heel vervelend. Misschien nog eens proberen binnenkort, is weer veel veranderd Lachen

MLoeser:
Ze is de laatste weken heel veel aan het sabbelen op het bit. Mijn instructie maakte vorige week juist de opmerking dat dit de ontspannenheid was dus daar ging ik bij deze foto's ook maar vanuit (ik zie natuurlijk niet wat zij ziet op dat moment Clown ).
Ben eigenlijk altijd zacht in de hand al moet ik wel actief blijven met het binnenbeen-buitenhand anders zakt ze nog meer over de kop. Dus dat kan ooit vertekenen...

Wat je bedoelt met het zadel weet ik niet, ik zie het zelf niet en heb het niet eerder gehoord... Achterin zitten klopt, doe ik vaak als ze zich sterk probeert te maken. Zodra zij ontspant zak ik naar het diepte punt en kan ik daar blijven...

Nimber:
dat dragend had ik idd beter actief van achter kunnen noemen. Echt goed dragen komen we helaas nog niet aan, het actief is wel al een hele stap verder dan 'vroeger'. Vrees dat het 'klimmen uit de schoft' nog een hele poos op zich zal laten wachten Bloos
Heb je nog tips/oefeningen om dat te versterken? Van jou hoor ik die graag Lachen
Wat vind jij btw de betere foto's en waarom?

Inderdaad, als je die foto zo bekijkt is het net na een ophouding moment en ik weer ontspan. Wel vreemd dat de wijkfoto ontspannener over komt btw want het wijken ging echt zuur vergeleken met vandeweek in de binnenbak Clown Knipoog


De rest: Thanx Haha!

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:02

ik bedoel met het zadel dat hij LIJKT of het diepte punt van het zadel niet parallel loopt met de bodem, en de beugelriemen dus ook schuin naar voren over het zadel lopen, wat jouw houding (ietsje luie stoel idee) aanmoedigd. Kun je zelf eens kijken door het zadel erop te leggen (het liefst zonder dekjes) en a) te kijken naar het dieptepunt, en of die parallel loopt, en b) door te kijken of de beugelriemen (met beugels, niet opgestoken) loodrecht naar beneden lopen, of dat ze naar de kniewrongen lopen.

Edit, heb je misschien een foto van dit zadel, zonder bontje, op dit paard?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:10

Pfoe nee die heb ik niet geloof ik :s. Er is uiteraard uitgebreid naar gekeken toen ik hem kocht maar goed dat is nu ook alweer enkele maanden geleden en ze kan best wat bespierder geworden zijn ergens.
Ik zal mijn instructrice er de volgende keer nog eens nadrukkelijk na laten kijken en een foto maken 'kaal' zoals je omschreef Lachen

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:15

Afbeelding

Ik denk dat je al een heel eind op weg bent hoor je ziet het elke keer zo leuk verbeteren bij jou.
stukjes schakelen helpt om haar nog sterker van achter te maken maar dan de schakelingen kort op elkaar laten volgen 5 passen naar voren en terug sluiten, die activiteit van het naar voren gaan mee willen nemen in het terugsluiten en na kort sluiten weer weg willen rijden.
op deze foto die ik bedoelde na de wijkfoto kun je mooi zien dat je hand ontspannen is zonder dat het bitje uit de mondhoek komt.
kijk maar naar je ringvinger die is mooi aan het toestaan hier.
het achterbeen gaat al landen (kijk maar naar de teen van de hoef ten opzichte van die van de voorvoet)en zal naar mijn mening mooi onder de massa geplaatst worden. Het voorbeentje zal een fractielater laden.
de foto waar 'wel lekker'onder staat is een fractie later genomen en kun je dat heel mooi zien en dus gaat ze daar meer op het achterbeen.

bij de foto waar jij dragend onder zet kun je mooi zien dat de voetjes nagenoeg gelijktijdig gaan landen en dat ie dus minder draagt Knipoog

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Pride & ik @ work in het Ecru, sjiek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:17

Dat is mooi, ik kan het natuurlijk ook fout hebben, een ruiter in het zadel vertekend nogal Knipoog Maar ik zeg het liever dan achteraf te horen dat het paard problemen heeft met de rug. Ik probeer alleen te helpen Lachen