Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 22:56

Daar zijn we weer eens en dan een keer geen springfoto's. Dressuur is nog altijd niet "ons ding", maar we doen hard ons best. Tenuta is van de week gekraakt en sinds dien heb ik er weer 3x (incl vandaag) opgezeten. Eigenlijk pakt ze het erg goed weer op. OK dan!
Ik ben vooral bezig haar scherper aan de hulpen te krijgen en daarnaast probeer ik meer ontspanning te krijgen (eigenlijk in de 3 dat ik bezig ben is er dressuurmatig veel spanning geweest). En ik probeer veel afwisseling in het werk te houden. Volgende week gaan we na bijna een jaar weer een landelijke dressuurwedstrijd starten in de klasse B.
Naast Tenuta, ben ik zelf erg met mijn houding bezig en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. (Aangezien ik altijd erg krom zat, scheef zat en met afgestoken benen). Al zak ik nog steeds in als ik bijv. ga wijken en mijn handen moeten nog steeds rechtop Bloos
Problemen waar ik vooral tegen aan loop is dat Nuut erg wil zakken in de stap, waardoor ik haar eigenlijk net wat meer op moet rijden. En in de galop wordt ze onwijs sterk, waar k nog wel eens in mee wil gaan, tegen beter weten in.

Als jullie nog vragen hebben hoor ik het wel. Lachen

1.
Afbeelding

2. Stap
Het probleem: http://img222.imageshack.us/img222/6764/045kv3.jpg
Afbeelding

3. Klein stukje verruimen
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Pasje opzij
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Iets verzamelen, dan moet ik zelf meer ontspannen blijven
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Galop, waarin ik dus mijn binnenhand los moet laten, maar aangezien ze zo sterk wordt, ben ik geneigd om hem er juist bij te pakken Bloos
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Lekker uitdraven
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar. Lachen

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:08

Het ziet er netjes uit hoor!
Leuk paard, leuke combi!

Wat mij wel opvalt is dat je op een aantal foto's naar voren zit en naar beneden kijkt. Probeer te leren voelen wat er onder je gebeurd, in plaats van dat je er naar kijkt.

Verder netjes, maar als je het hebt over dat dressuur niet jullie ding is vind ik dat jullie ook nog niet klaar zijn voor het verzamelen.
Probeer het paard wat langer te laten in zijn hals en deze hoeft ook nog niet zo hoog. Wanneer je hem wat meer voorwaarts-neerwaarts rijdt, kan hij zijn rug beter ontspannen en kan hij dus meer 'over zijn rug' gaan lopen. Wanneer dit gebeurd zal ook zijn achterhand er beter bij komen.
Het verschil tussen een aantal andere foto's en foto 8 is vrij groot. Je ziet daar een heel groot 'gat' onder zijn buik, in plaats van benen, zoals bij foto 12, 13 en 15 waar dit een stuk beter gaat.

Veel plezier en succes met dressuren! Haha!

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:12

Hey Anouk! Tenuta ziet er goed uit! Succes met trainen en met de wedstrijd volgende week!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:14

Hi Splash, ziet er goed uit, Tenuta is heel herkenbaar beeld qua beweging en lijf! Inderdaad op een van de foto's zak je een beetje in zoals je zegt, maar verder vind ik je er prima op zitten hoor!
Dat vasthouden van de binnenhand in galop, heb ik linksom op mijn obelisk last van. Heeft die van jou ook zo'n enorm krachtige grote gallop? Ik zie in ieder geval dat ze ook een goed actief achterbeen heeft.
Mijn obelisk zakt ook erg graag wat dieper door de hals, niet persé te diep, maar oprichten kan ik dan alleen door te schakelen en weg te rijden en terug te rijden. Hoe is dat bij jou?
Waar is ze eigenlijk voor behandeld?

vilouma

Berichten: 1017
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: West-Brabant

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:19

op foto 2 loopt hij op de voorhand.
let op je op je piano handjes!
hij mag actiever van achter.
leuk beestje

naomi109

Berichten: 320
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Haarlem

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:20

Ziet er leuk uit! Je kijkt wel vaak naar beneden. Daardoor zit je iets naar voren. Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57990
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:32

Erg mooi dier heb je daar Kwijl Het blijft me opvallen dat alle paarden uit het amor topic een beetje "ouderwetser" gebouwd zijn... (wat ik overigens prachtig vind. Dat iets zwaardere geeft hen zoveel extra uitstraling!)

Volgens mij heeft deze een fijn zacht mondje he? Lekker ontspannen. Ja

Wanneer mogen jullie weer helemaal aan het werk? Een dressuurcariere zou deze toch niet misstaan hoor Knipoog (ik ben dressuurruiters aan het rekruteren *LOL* )

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:36

Leuk beestje. En heb je al geld gevonden? Een tip voor het inzakken van je heup, maak je nek eens lang. Hier had ik nl. ook last van en toen is deze tip mij gegeven. Veel plezier ermee.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:56

Hey, leuk haar weer eens te zien! Knipoog
Op die laatste foto loopt ze heerlijk "los" vind ik. Ook heeft ze meer hals gekregen. Ach gut

Probeer meer rechtop te zitten, lekker voor je uit kijken en (ja, je weet het zelf al), durf toe te staan met je binnenhand als ze sterker wordt, probeer het op te lossen met je buitenhand en terugzitten.
Da's gewoon voelen, oefenen en timen en dat is nu net het lastigste! Clown

Rij je nog veel met je I pod? Zodat je ahw zelf wat meer ontspannen zit?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:23

Bedankt voor al het commentaar, de tips en de complimenten OK dan!
Ik ga er mee aan de slag.

Judje, het klopt dat ik naar voren zit en naar beneden kijk. En dat ik meer moet voelen. Langzaam aan wordt het beter, maar het is zeker iets waar ik aan moe werken.
Ik zie verzamelen als een stukje gehoorzaamheid. Dat hoeft niet helemaal verzameld te zijn zoals hogerop in de dressuur, maar een stukje verzameling kan in mijn ogen geen kwaad in de basis.
Als ze wat langer in de hals wordt, wordt ze heel moeilijk controleerbaar, dat soort stukjes probeer ik steeds meer erbij te pakken, maar het valt niet mee om haar dan gesloten te houden, daarom probeer ik haar juist iets meer aan elkaar te rijden. Ik ben het overigens wel met je eens dat haar achterhand er meer bij mag.

Fargo, Nuut heeft inderdaad een krachtige grote galop, waardoor ik soms het gevoel heb op de racebaan te zitten, terwijl het er heel relaxt uit ziet. Van daaruit komt inderdaad het vast houden van mijn binnenhand Bloos
Nuut zakt/zakte helemaal niet graag. Die loopt juist liever wat opgerichter. Dit komt mede door rugproblemen bij het inrijden, waardoor voor haar de associatie met pijn een grote rol speelt/speelde. Dit wordt steeds minder, maar soms komt het eve om de hoek kijken. Door veel te schakelen wordt ze wel losser aan de voorkant, maar daar wordtze ook heel druk van.
Haar bekken stond iets scheef (waarschijnlijk is ze uitgegleden met losgooien). Niks ernstigs omdat we er op tijd bij waren.

Phara, de meeste Amors zijn inderdaad wat grover gebouwd. Ik hield daar eigenlijk helemaal niet van, maar inmiddels vind ik het wel leuk haha.
Een echt zacht mondje heeft ze niet. Ze is altijd erg stug geweest, maar het is wel al een stuk verbeterd OK dan!
Zondag over een week gaan we weer eens een dressuurwedstrijd starten, gewoon een soort meetpunt. (En voornamelijk ook om van te leren)

Detour, eigenlijk rijd ik helemaal niet meer met muziek op. Ik kan de spanning zelf veel beter los laten en heb de muziek daar niet meer voor nodig.

detour

Berichten: 12376
Geregistreerd: 09-06-07

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:44

Nou, da's toch een goeie vooruitgang? Super!

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:35

Was het vandaag weer hoog zomer in Houten? Nagelbijten / Gniffelen

Gipsylover

Berichten: 3244
Geregistreerd: 18-12-06

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 08:48

Leuke foto's en een fijn beestje! Ja.
Let even op je eigen houding!

Maar lekker doortrainen hoor!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Tenuta (Obelisk x Amor) @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 10:45

Bedankt Lachen
Narya schreef:
Was het vandaag weer hoog zomer in Houten? Nagelbijten / Gniffelen

Als ik moet rijden is het altijd zomer in Houten Haha!