Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:09

xx_Irisje schreef:
Cioccolato schreef:
Ziet er mooi uit joh!
Soms heb je wel je hand zo ver bij je dat je ellebogen bijna achter je lichaam komen. En soms niet. Weet niet of het bewust is? Maar ik vind je teugel iets korter en je arm iets meer uitrekken een stuk mooier ogen! Ik bedoel dus echt bewust jou armhouding en niet een verandering in houding van paard.
Lekker duidelijk :Y)

Je bedoelt denk ik mijn eerste draffilmpje? Verder zie ik het zelf niet terug namelijk.
Kan zijn dat ik daar aan het knutselen was met halslengste en nageeflijkheid, dan probeer ik mee te schuiven met mijn hand naar voren maar vaak wordt de teugel dan ook langer dus dat verstoord dan het beeld.

Dankjulliwel voor de leuke reacties op mijn kleuter!


Ik zie het bijna overal wat terug. Maar hoe verder we gaan in tijd met de fotos hoe beter ik het vind worden. De laatste post boven mij beschrijft nog iets duidelijker wat ik bedoel. Dat het vooral een dingetje is in jou houding, missxhien wel iets te perfect willen zitten. Ik heb dit zelf namelijk ook. Vandaar dat het mij gelijk op viel. Alleen kan ik het even niet heel fijn verwoorden.
Ik denk dat je mij beter snapt als je de post hierboven leest Haha!
Maar ik denk dat je al bezig bent met je eigen hand en arm houding, gezien er wel verbetering is.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:14

Je armen zijn echt precies in een hoek van 90 graden, iets gestrekter ziet er misschien vriendelijker uit (niet dat je strak in je hand bent hoor)

Denk dat dat bedoeld word. Dus je arm iets strekken

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:30

WoW wat een leuke combi zijn jullie! En je jasje <3 wauw!

Elliottt

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-02-18

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 16:57

Wauw wat een prachtig paard! <3

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:00

Ik ben het niet eens met de opmerkingen over de onderarm. Je onderarm zou imo (bij een rustige, afhangende bovenarm) vanuit je elleboog uit moeten vloeien in een constante, dynamische verbinding via de pols en teugel naar het bit. Door hier meer lengte in toe te staan verplaatst ook je zwaartepunt als ruiter en zitten de "schakels" niet meer ideaal.

Met andere woorden: ik vind de verbinding die TS laat zien juist wel prettig en weloverwogen er uit zien :j ik vind het woord functioneel wat je gebruikt daar goed bij passen.

Fijn type paard ook +:)+ maar ben doorgaand erg gecharmeerd van Negro-bloed! Heb je met deze ook ambities voor de fokkerij/predikaten?

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:32

Wat een schitterende merrie, geweldige uitstraling! Heel mooi plaatje!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:34

Ik rij mijn jonge paarden ook met een iets langere teugel waardoor mijn ellebogen iets meer terug komen.Dat is juist voor mijn gevoel flexibeler waardoor ik makkelijker mee ben met de hand.
Die jonge paarden zijn immers nog niet altijd even stabiel in de aanleuning.

Ik vind dit paard helemaal niet in 3 stukken lopen alleen mist de verbinding nog.Maar daar is de kracht nog niet voor.
Daar helpt laag en lang ook niet bij, dan valt ze alleen maar meer op de voorhand.
Ik weet dat dat de bokt tendens is maar lang en laag met behoud vh achterbeen kost een paard heel veel kracht en verder in opleiding hoe lager je kunt instellen.
Hier zie ik een prettige verbinding en een paard met swung.

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 18:45

Petje af Iris! Je hebt er zo'n fijn paard aan! Ben benieuwd wat dat voor de toekomst gaan brengen.. ik denk alleen maar goede dingen! Blijven posten a.u.b.! Ik ben fan!

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:10

_/-\o_ _/-\o_ Iris, ik blijf jullie een heel fijne combi vinden.


en naar dit soort spam kijken is nooit verkeerd *\o/* *\o/* *\o/*

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:50

Hey je staat bij uitgelicht!

Voor de rest weet je wat ik van Sjaan en jou vindt :D En ben ik zeer benieuwd hoe ze het in de toekomst gaat doen.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:55

Ik vind je super mooi ongedwongen zitten. Heel fijn voor een (jong) paard om zon ruiter erop te hebben!!

Het enige puntje is dat ik je paard niet mooi los door het lijf vindt ogen (vooral op eerste draf filmpje, maar ook wel wat in de galop). De schwung mist juist iets vind ik. Je ziet veel been actie, van voor en achterbenen, maar rugbeweging en het losse van achter naar voor mis ik wat. In galop zie je ook dat ze haar voorhand nauwelijks van de grond krijgt (zal ook wel met groot deel kracht te maken hebben wat ze nog niet heeft), maar een los paard die goed door het lijf loopt, zie je een soort golfbeweging door het lichaam gaan en in galop ook de schoft wat omhoog komen in de sprong, dat mis ik wat. Maar kan ook wat spanning zijn nog. Dat zou ik iig het belangrijkste vinden, ongeacht hoe haar hoofdhouding is, dat je paard los door het lijf loopt en de beweging goed door het hele lijf vloeit.

Succes met haar!! Zeker paard voor de toekomst.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 19:57

Ik ben dan misschien de enige die er niet blij van word. Dit paard is 4!!! Wordt nual hoog ingesteld. Doe rustig aan...je had nog met de begin dingen bezig moeten zijn op deze leeftijd...

DutchFarm

Berichten: 43
Geregistreerd: 10-05-14
Woonplaats: Ocala, Florida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:46

LBLGypsyCobs schreef:
Cioccolato schreef:
Ziet er mooi uit joh!
Soms heb je wel je hand zo ver bij je dat je ellebogen bijna achter je lichaam komen. En soms niet. Weet niet of het bewust is? Maar ik vind je teugel iets korter en je arm iets meer uitrekken een stuk mooier ogen! Ik bedoel dus echt bewust jou armhouding en niet een verandering in houding van paard.
Lekker duidelijk :Y)

Vooral in dat eerste filmpje inderdaad.

Op een rare manier oogt het strak, terwijl het dat niet direct is.
Een arm die iets meer naar voren is (dus teugel iets meer naar voor pakken) oogt alsof je wat meer geeft en lijkt dan ook meer beweging toe te laten.

Je zit eigenlijk volgens het boekje, doe het je niet na hoor!
Maar wat je instructrice zegt, het moet functioneel blijven, de beweging van het paard moet ook door jouw lijf vloeien.

Ontzettend leuk dat je haar zelf gefokt hebt en nu zo aan het lopen hebt, dat moet een geweldig gevoel geven!


Leuk paard hoor! Kan het zijn dat het strak oogt omdat er met een slofteugel gewerkt wordt? Bijna niet te zien in het filmpje, maar bij 20 seconden zie ik toch iets wat daarop lijkt. Zoals de topicstarter zegt, en ik ben het met haar eens, ik wil het ook leuk houden en positief blijven, we moeten met elkaar proberen opbouwende kritiek te geven als we al iets te zeggen hebben, maar om ook eerlijk te blijven moet ik toch zeggen dat ik daar zelf geen voorstander van ben. Paard mag wat mij betreft het neusje er lekker uit hebben en daarbij hoeft ze juist niet op de voorhand te lopen. Nogmaals: leuk paard en tof dat je haar zelf gefokt hebt! Ik wens jullie het beste!

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:15

Super Sjaan!! Jullie gaat goed Iris... en oprecht dat je trots op haar bent. Ziet er gewoon heel goed uit. Gewoon blijven posten dus!

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 07:10

Piuni schreef:
Leuk paard! Vindt dat je haar vriendelijk rijd. Zie ik het trouwens goed op het eerste filmpje dat je bij het van hand veranderen, bij het van been wisselen 2 passen blijft staan in plaats van blijft zitten in je zadel? Ben wel heel erg benieuwd waarom je dat zo doet :)


Ja klopt, wij kregen dat ooit op school aangeleerd, zo zou je minder in de rug zitten bij een jong paard, nu weet ik niet of dat zo is maar ik vind het het makkelijkst zo.


Elisa2 schreef:
Talentvol paard met een zeer fijne galop zo te zien, jullie zijn een leuke combinatie.

Het rijden op het filmpje vind ik eerlijk gezegd niet zo prettig om naar te kijken, ik zie een paard die in een valse knik loopt en niet fijn over de rug loopt. {in 3 stukken} Ik zou zo'n jonkie veel meer voorwaarts/ neerwaarts gaan rijden met het neusje er uit, zodat ze de hals laat vallen vanuit de schoft. En met wat minder front zodat je een goed ruggebruik houd, dat lijkt me in deze fase voor een 4 jarig paard in opleiding belangrijker dan een ideaal plaatje.


Dat doe ik in het losrijden en heb niet het idee dat ze in 3 stukken gaat, wel moet de aanleuning stiller en makkelijker maar daarvoor moet je oefenen. Juist door het goede achterbeen kan ze soms wat in de hand stuwen en daarna weer wat te los zijn, dit toont wat wiebelig vind ik maar komt wel goed.


Cioccolato schreef:
xx_Irisje schreef:
Je bedoelt denk ik mijn eerste draffilmpje? Verder zie ik het zelf niet terug namelijk.
Kan zijn dat ik daar aan het knutselen was met halslengste en nageeflijkheid, dan probeer ik mee te schuiven met mijn hand naar voren maar vaak wordt de teugel dan ook langer dus dat verstoord dan het beeld.

Dankjulliwel voor de leuke reacties op mijn kleuter!


Ik zie het bijna overal wat terug. Maar hoe verder we gaan in tijd met de fotos hoe beter ik het vind worden. De laatste post boven mij beschrijft nog iets duidelijker wat ik bedoel. Dat het vooral een dingetje is in jou houding, missxhien wel iets te perfect willen zitten. Ik heb dit zelf namelijk ook. Vandaar dat het mij gelijk op viel. Alleen kan ik het even niet heel fijn verwoorden.
Ik denk dat je mij beter snapt als je de post hierboven leest Haha!
Maar ik denk dat je al bezig bent met je eigen hand en arm houding, gezien er wel verbetering is.


Ik denk dat het meer afhangt af ik aan het trainen ben of in de ring rijdt, in de training ben je natuurlijk dingen aan het veranderen terwijl je in de ring zo goed mogelijk je paard voorstelt.

Ik kan me goed vinden in de woorden van Amaryllis, grappig want het enige storende aan mn eigen armhouding vind ik ik dat ik altijd iets met de ellebogen naar buiten rijd.


ambre schreef:
Ik rij mijn jonge paarden ook met een iets langere teugel waardoor mijn ellebogen iets meer terug komen.Dat is juist voor mijn gevoel flexibeler waardoor ik makkelijker mee ben met de hand.
Die jonge paarden zijn immers nog niet altijd even stabiel in de aanleuning.

Ik vind dit paard helemaal niet in 3 stukken lopen alleen mist de verbinding nog.Maar daar is de kracht nog niet voor.
Daar helpt laag en lang ook niet bij, dan valt ze alleen maar meer op de voorhand.
Ik weet dat dat de bokt tendens is maar lang en laag met behoud vh achterbeen kost een paard heel veel kracht en verder in opleiding hoe lager je kunt instellen.
Hier zie ik een prettige verbinding en een paard met swung.


Dit is eigenlijk precies wat ik zelf ook vind!


orion456 schreef:
Ik vind je super mooi ongedwongen zitten. Heel fijn voor een (jong) paard om zon ruiter erop te hebben!!

Het enige puntje is dat ik je paard niet mooi los door het lijf vindt ogen (vooral op eerste draf filmpje, maar ook wel wat in de galop). De schwung mist juist iets vind ik. Je ziet veel been actie, van voor en achterbenen, maar rugbeweging en het losse van achter naar voor mis ik wat. In galop zie je ook dat ze haar voorhand nauwelijks van de grond krijgt (zal ook wel met groot deel kracht te maken hebben wat ze nog niet heeft), maar een los paard die goed door het lijf loopt, zie je een soort golfbeweging door het lichaam gaan en in galop ook de schoft wat omhoog komen in de sprong, dat mis ik wat. Maar kan ook wat spanning zijn nog. Dat zou ik iig het belangrijkste vinden, ongeacht hoe haar hoofdhouding is, dat je paard los door het lijf loopt en de beweging goed door het hele lijf vloeit.

Succes met haar!! Zeker paard voor de toekomst.


Souplesse is een dingetje voor haar, dat krijgen we ook terug op de jonge paardenwedstrijden en dan in combinatie met de juiste aanspanning, maar dat ze niet van de grond galoppeerd ben ik het niet mee eens, de achterhand komt soms nog wat omhoog maar op elke foto is ze beropwaarts en blijft ze een hele mooie aanspanning houden.


DutchFarm schreef:
LBLGypsyCobs schreef:

Vooral in dat eerste filmpje inderdaad.

Op een rare manier oogt het strak, terwijl het dat niet direct is.
Een arm die iets meer naar voren is (dus teugel iets meer naar voor pakken) oogt alsof je wat meer geeft en lijkt dan ook meer beweging toe te laten.

Je zit eigenlijk volgens het boekje, doe het je niet na hoor!
Maar wat je instructrice zegt, het moet functioneel blijven, de beweging van het paard moet ook door jouw lijf vloeien.

Ontzettend leuk dat je haar zelf gefokt hebt en nu zo aan het lopen hebt, dat moet een geweldig gevoel geven!


Leuk paard hoor! Kan het zijn dat het strak oogt omdat er met een slofteugel gewerkt wordt? Bijna niet te zien in het filmpje, maar bij 20 seconden zie ik toch iets wat daarop lijkt. Zoals de topicstarter zegt, en ik ben het met haar eens, ik wil het ook leuk houden en positief blijven, we moeten met elkaar proberen opbouwende kritiek te geven als we al iets te zeggen hebben, maar om ook eerlijk te blijven moet ik toch zeggen dat ik daar zelf geen voorstander van ben. Paard mag wat mij betreft het neusje er lekker uit hebben en daarbij hoeft ze juist niet op de voorhand te lopen. Nogmaals: leuk paard en tof dat je haar zelf gefokt hebt! Ik wens jullie het beste!


Er hangt idd een slofteugeltje aan en die hangt los gelukkig, ik ben met je eens dat de neus er daar mee uit mag maar als je het volgende filmpjes bekijkt en de foto's dat is dat later ook zo, work in progress!

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:13

Leuk paard, ziet er veelbelovend uit. Mij valt iets heel anders op, ik vind het er op de foto's uitzien alsof de sperriem flink aangesnoerd zit?

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:09

Kinke schreef:
Leuk paard, ziet er veelbelovend uit. Mij valt iets heel anders op, ik vind het er op de foto's uitzien alsof de sperriem flink aangesnoerd zit?

dat vind ik anders nog aardig meevallen hoor. maar misschien zie ik het verkeerd :) :)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:32

Prachtig paard! <3
Veel succes in de toekomst, jullie komen vast ver! :j

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:26

Cinnepin schreef:
Ik ben dan misschien de enige die er niet blij van word. Dit paard is 4!!! Wordt nual hoog ingesteld. Doe rustig aan...je had nog met de begin dingen bezig moeten zijn op deze leeftijd...


Knap dat jij deze conclusie kan trekken uit welgeteld 44 seconden trainingsfilm...

Daarbij ben je er natuurlijk ook van op de hoogte dat alleen maar laag instellen vaak ten gevolge heeft dat paarden van het achterbeen af gaan lopen. Wat op de langetermijn blessures en blessuregevoeligheid opwerkt.

Cruciaal dus om op deze leeftijd het paard in diverse houdingen te laten lopen.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:23

Wat een heerlijk dier Iris, het ziet er gewoon heel fijn uit. Wil je ook complimenteren met je openheid van zaken, je reacties op berichten en je uitleg over de ontwikkelingen die Sjaan maakt. Het maakt je, samen met de filmpjes en beelden, heel transparant. Heb je in mei, juni en juli 2019 nog een plekje vrij? Dan wil ik toch wel erg graag Lily-Fee komen langsbrengen. Als je binnenkort tijd hebt, kunnen we misschien weer eens bijkletsen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:45

Janine1990 schreef:
Cinnepin schreef:
Ik ben dan misschien de enige die er niet blij van word. Dit paard is 4!!! Wordt nual hoog ingesteld. Doe rustig aan...je had nog met de begin dingen bezig moeten zijn op deze leeftijd...


Knap dat jij deze conclusie kan trekken uit welgeteld 44 seconden trainingsfilm...

Daarbij ben je er natuurlijk ook van op de hoogte dat alleen maar laag instellen vaak ten gevolge heeft dat paarden van het achterbeen af gaan lopen. Wat op de langetermijn blessures en blessuregevoeligheid opwerkt.

Cruciaal dus om op deze leeftijd het paard in diverse houdingen te laten lopen.


Ehm dat klopt niet hoor..een goede ruiter kan een paard prima in horizontaal evenwicht laten lopen als het wat lager ingesteld is EN op het achterbeen. Als het paard van het achterbeen af gaat lopen en gaat stuwen als het lager ingesteld word dan klopt er al iets niet in de basis.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:59

Elisa2 schreef:
Ehm dat klopt niet hoor..een goede ruiter kan een paard prima in horizontaal evenwicht laten lopen als het wat lager ingesteld is EN op het achterbeen. Als het paard van het achterbeen af gaat lopen en gaat stuwen als het lager ingesteld word dan klopt er al iets niet in de basis.


Een horizontaal evenwicht heeft toch niets te maken met de hoofd-halshouding?
Cinnepin geeft aan dat ze het paard te hoog ingesteld vindt. Ik vind dat het paard in een prima evenwicht loopt voor de leeftijd. Dat wil zeggen, voorhand versus achterhand. Het hoofd neem ik daarin niet mee. Tot het moment dat je te lang doorgaat in dezelfde houding waardoor je hier of daar iets verliest. Daarom wil een goede ruiter veel afwisselen, ongeacht de leeftijd. Dat zie je niet in 44 seconden trainingsfilm.

Een goede ruiter zal überhaupt niet alleen maar in één houding trainen, omdat je dan dingen gaat verliezen. Zoals een goed achterbeen. Dat gebeurt niet van het ene op het andere moment. Dat gebeurt heel erg langzaam.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:51

Horizontaal evenwicht heeft alles te maken met de hoofd/ hals houding, want dat gaat samen met het evenwicht en de balans. De hoofd/ hals houding kan wisselen daar in, maar mag nooit ten koste gaan van het ruggebruik want hier op het draf filmpje wel het geval lijkt te zijn.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:31

Elisa2 schreef:
Horizontaal evenwicht heeft alles te maken met de hoofd/ hals houding, want dat gaat samen met het evenwicht en de balans. De hoofd/ hals houding kan wisselen daar in, maar mag nooit ten koste gaan van het ruggebruik want hier op het draf filmpje wel het geval lijkt te zijn.


Dat is wat ik zeg, pas wanneer de hoofdhals houding het evenwicht verstoort, is het van belang.

Ik zie meer een enigszins typische Negro beweging op het filmpje... Wat je ook ziet op filmpjes van een jonge Valegro. Paard valt gewoon buiten ons referentiekader qua beweging en exterieur.
Dat betekent niet dat het meteen verkeerd is.

Iris heeft niet heel lang geleden ook een topic gehad met diverse jonge paarden, daar zie je heel duidelijk een verschil in soorten paarden.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Kleuter Sjaan (v. Negro) mag mee op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:25

Leuk .... weer een topic met Sjaan!
Ik zie jouw topics heel graag TS !