mijn knappe welsh hengst perry

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__stefan__
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: den haag

mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 23:34

wat vinden jullie van mijn Welsh hengst Perry
ik train iedere dag VHD met mijn 2 jarige Welsh
zonder halster en al die ongein :P

ik ben zelf erg trots op het resultaat wat ik met hem behaalt heb en dagelijks leert hij weer nieuwe dingen bij of haalt alles uit de kast en gooit zijn charmes in de strijd hij is een top hengst soms wat pittig maar altijd respect ! ook naar bezoek in de weide

hij kan op het moment !

pas
stijgeren
stijgeren en een rondje lopen
strijgeren en blijven staan
stijgeren en aar voren lopen
piaf
flemen
wijken
achteruit lopen
volgen in stap draf en galop
buigen
twist rondje draaien en voorhand laten staan
iets oprapen
flip een sprong ik de lucht

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb ook nog een mini shetlander breed gebouwd van het goede leven ook hij doet VHD (beginnend)pakt het stukje bij beetje langzaam op het gaat steeds beter en hij heeft er plezier in

Afbeelding

en ik heb voor in de toekomstige 2 span droom
sinds een aantal dagen een Welsh hengst jaarling die veel op mijn 2 jarige hengst lijkt
er is niets gedaan met junior maar ik moet zeggen hij pakt het hel goed op !

Afbeelding

en als jullie goed kijken er is een mannelijke bokker bij :P:) ;)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18182
Geregistreerd: 24-08-02

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 00:14

Ik verplaats je topic even naar Vrijheidsdressuur In the Picture ;)

WPC-->VD-ITP

__stefan__
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 07:46

balance schreef:
Ik verplaats je topic even naar Vrijheidsdressuur In the Picture ;)

WPC-->VD-ITP



oke dankjewel :P

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:56

Prachtig hengstje! Die eerste foto is heel gaaf. leuk tweespan met het tweede hengstje erbij :)

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:00

Leuke pony! Alleen.. Hij is pas 2 en lent nu al zoveel vd? Dat is bijna hetzelfde als met 2 jaar al inrijden. Doe lekker rustig aan met hem, kleine kunstjes okee, maar al die fysiek zware kunstjes zijn echt niet goed voor zo'n jong beestje..

__stefan__
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 08:20

Borisje schreef:
Leuke pony! Alleen.. Hij is pas 2 en lent nu al zoveel vd? Dat is bijna hetzelfde als met 2 jaar al inrijden. Doe lekker rustig aan met hem, kleine kunstjes okee, maar al die fysiek zware kunstjes zijn echt niet goed voor zo'n jong beestje..



dat zal wel loslopen

ik train zonder halster :P dus als meneer geen zin meer heeft gaat hij achteruit lopen dan weet ik oke het is goed voor vandaag morgen weer spelen :P
alles gebeurt hier speelde wijs en met respect
hij vindt het zelf erg leuk allemaal en wij spelen 20 min per dag dus veel schade kan ik niet maken aan mijn Welsh ;P

de veearts is pasgeleden geweest en die vertelde mij dat het helemaal geen kwaad kan als je maar niet geforceerd te werk gaat geef hem de ruimte in het wild doet haalt hij deze capriolen ook uit maar dan op ze maatjes en dus kan het geen kwaad zolang er maar respect is en geen uren

ps. ik snap dat jullie denken oe dat is wel jong en hij kan al zoveel maar dat komt puur omdat hij het zo leuk vindt en dus zelf ook trucjes gaat verzinnen om mij aandacht te trekken
haha mijn jaarling heb ik nu 3 dagen en die kan dus al flemen op commando zo beginnen wij en de rest komt van zelf op het moment da hij steigert pas of iets degelijks doet roep ik de commando geef hem wat lekkers en beloon hem uitermate

lucaa2
Berichten: 1338
Geregistreerd: 15-04-12

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:25

Het ziet er al goed uit! En wat een ongelooflijk mooie welsh hengst :D

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:31

Wauw, wat een knap beest zeg <3

NikkivanOlst

Berichten: 7839
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:59

Dat loopt niet los.... Een paard moet groeien en sterker worden, ZEKER voor een oefening zoals het steigeren heeft en paard een basis nodig....

Niet voor niets zijn er richtlijnen als het gaat om leeftijden.

En piaffe....? Je pony is 2.....

Echt waar, zet hem nog even terug, begin bij het begin....

isawessels00
Berichten: 952
Geregistreerd: 30-11-13

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:02

<3

NikkivanOlst

Berichten: 7839
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:03

Even van mijn site gekopieerd:

Clickeren kun je al beginnen met een paard van een half jaar oud, maar het is aan te raden minimaal nog even een jaartje te wachten tot 1,5. Vanaf die leeftijd kun je korte, makkelijke sessies vrijheidsdressuur gaan doen. Waar je heel erg op moet letten als je met zo’n jong dier aan de gang gaat is dat hij absoluut nog niet is uitgegroeid. Dus geen spagaat, buiging, gesteiger en liggen, dat vergt nog VEEL te veel van een onvolgroeid lijfje.

Oefeningen waarmee je wel rustig aan kunt beginnen zijn natuurlijk het clickeren, voedselweigeren, targetten, voetjes geven en wat dingetjes zoals wijken voor druk, volgen, meelopen, stilstaan en achteruit. Dat is in de verdere opvoeding alleen maar mooi meegenomen! Zorg er wel voor dat je het kort houd en zelf je geduld goed kunt houden. Jonge paarden die erg gemotiveerd zijn willen zichzelf nog wel eens overvragen, zorg ervoor dat je grenzen stelt voor je paard, jij als trainer bent verantwoordelijk voor je paard.

Natuurlijk kun je het clickeren ook gebruiken uiteindelijk om je paard in te rijden of mak te maken in verschillende ‘vreemde situaties’. Neem bijvoorbeeld het accepteren van zadel en hoofdstel of trailerladen. Beloon ook daarbij elk klein stapje en blijf altijd de tijd nemen om je paard rustig aan alles te laten wennen.

Pas vanaf 2,5/3 jaar, of mits ze nog niet voldoende uitgegroeid zijn 4/5 jaar kun je aan de gang met het ‘echte’ werk.

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:16

Wauw Perry is knap, wat een prachtige welsh! En de andere pony's zien er ook leuk uit trouwens :j




VisibreTeam schreef:
Waar je heel erg op moet letten als je met zo’n jong dier aan de gang gaat is dat hij absoluut nog niet is uitgegroeid. Dus geen spagaat, buiging, gesteiger en liggen, dat vergt nog VEEL te veel van een onvolgroeid lijfje.


Even puur uit interesse:
Waarom zou een spagaat, buiging, liggen en steigeren te veel vragen van een "onvolgroeid lijfje"? Als ik naar mijn jonge merrie kijk dat haalt ze alle trucjes die TS noemt gewoon zelf uit tijdens het spelen.
Ze is altijd flink aan het ravotten, en maakt daarbij ook de gekste sprongen en kan flink steigeren, ze staat ook regelmatig in een halve of hele spagaat en dat soort dingen...waarom vindt iedereen het leuk en normaal als paarden zoiets doen tijdens het spelen, maar zou het niet eerlijk zijn tegenover het paard als je er een commando aan verbindt?

NikkivanOlst

Berichten: 7839
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:21

Kim_Evendi schreef:
Wauw Perry is knap, wat een prachtige welsh! En de andere pony's zien er ook leuk uit trouwens :j




VisibreTeam schreef:
Waar je heel erg op moet letten als je met zo’n jong dier aan de gang gaat is dat hij absoluut nog niet is uitgegroeid. Dus geen spagaat, buiging, gesteiger en liggen, dat vergt nog VEEL te veel van een onvolgroeid lijfje.


Even puur uit interesse:
Waarom zou een spagaat, buiging, liggen en steigeren te veel vragen van een "onvolgroeid lijfje"? Als ik naar mijn jonge merrie kijk dat haalt ze alle trucjes die TS noemt gewoon zelf uit tijdens het spelen.
Ze is altijd flink aan het ravotten, en maakt daarbij ook de gekste sprongen en kan flink steigeren, ze staat ook regelmatig in een halve of hele spagaat en dat soort dingen...waarom vindt iedereen het leuk en normaal als paarden zoiets doen tijdens het spelen, maar zou het niet eerlijk zijn tegenover het paard als je er een commando aan verbindt?



Omdat je het op commando toch ALTIJD anders zal vragen dan wanneer een paard iets zelf uitvoert :) Je paard legt namelijk zijn focus op jou, beweegt zijn lijf daardoor anders en belast dus anders.

Kijk maar eens goed naar een 'spelende steiger' of een steiger die correct op commando uitgevoerd word, is een érg groot verschil.

Daarnaast als je bewust iets gaat trainen ga je ook verbeteren en weer anders belasten. Dus het verschil is vrij groot :)

Een paard laat in spel ook wel eens zijgangen/piaffe/passage/keertwending etc zien, maar dat doe je onder het zadel ook nog niet met een jong en onvoldoende getraind paard omdat de belasting compleet anders is dan wanneer het spel is.

Kim_Evendi
Berichten: 812
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:27

VisibreTeam schreef:
Omdat je het op commando toch ALTIJD anders zal vragen dan wanneer een paard iets zelf uitvoert :) Je paard legt namelijk zijn focus op jou, beweegt zijn lijf daardoor anders en belast dus anders.

Kijk maar eens goed naar een 'spelende steiger' of een steiger die correct op commando uitgevoerd word, is een érg groot verschil.

Daarnaast als je bewust iets gaat trainen ga je ook verbeteren en weer anders belasten. Dus het verschil is vrij groot :)

Een paard laat in spel ook wel eens zijgangen/piaffe/passage/keertwending etc zien, maar dat doe je onder het zadel ook nog niet met een jong en onvoldoende getraind paard omdat de belasting compleet anders is dan wanneer het spel is.


Ok, dank voor je uitleg :)

xemmosx
Berichten: 158
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:39

Wat leuk! Mooie hengst.
En waarom zou stijgeren niet kunnen, in het wilt doen ze het toch ook :o

__stefan__
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 17:49

VisibreTeam schreef:
Dat loopt niet los.... Een paard moet groeien en sterker worden, ZEKER voor een oefening zoals het steigeren heeft en paard een basis nodig....

Niet voor niets zijn er richtlijnen als het gaat om leeftijden.

En piaffe....? Je pony is 2.....

Echt waar, zet hem nog even terug, begin bij het begin....




hij is begonnen bij een begin volgens mij!:):P

__stefan__
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 17:53

...
Laatst bijgewerkt door __stefan__ op 19-05-14 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

paardenmiep

Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 18:02

Oeh, als je instelling zo is hou je het denk ik niet lang uit op bokt.. Er zijn hier nou eenmaal veel mensen met veel verschillende meningen en gezien het een forum is, worden die meningen ook zeker gegeven en kan je dus naast complimenten, ook commentaar verwachten. In plaats van te zeggen dat iedereen 'cometaar voor je houden' en 'geen gezeikklep op mij', kan je ook alle tips en opbouwend commentaar hier eens meenemen en er even over nadenken. Er zitten vaak erg nuttige tips bij namelijk!

Verder ben ik het eens met VisibreTeam, ik vind het vrij jong om zulke vergevorderde oefeningen te vragen van een jonge pony. Laat hem nu lekker spelen met soortgenootjes en als hij wat volwassener is kan je hem wat meer aan de slag zetten.

Veel succes ermee!

Jamiejoyce
Berichten: 904
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Middelburg

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:17

Knappe hengt, maar ik vind het toch te veel zou 3 x per week even pakken halster aan en poetsen maar dat ben ik

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 20:25

Als een pony toelaat om bij 2 jarige leeftijd zich te laten berijden loopt het toch ook niet los. VD moet leuk zijn en leuk blijven en niet voor schade zorgen zoals groei en spier problemen

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:27

VisibreTeam schreef:
Even van mijn site gekopieerd:

Clickeren kun je al beginnen met een paard van een half jaar oud, maar het is aan te raden minimaal nog even een jaartje te wachten tot 1,5. Vanaf die leeftijd kun je korte, makkelijke sessies vrijheidsdressuur gaan doen. Waar je heel erg op moet letten als je met zo’n jong dier aan de gang gaat is dat hij absoluut nog niet is uitgegroeid. Dus geen spagaat, buiging, gesteiger en liggen, dat vergt nog VEEL te veel van een onvolgroeid lijfje.

Oefeningen waarmee je wel rustig aan kunt beginnen zijn natuurlijk het clickeren, voedselweigeren, targetten, voetjes geven en wat dingetjes zoals wijken voor druk, volgen, meelopen, stilstaan en achteruit. Dat is in de verdere opvoeding alleen maar mooi meegenomen! Zorg er wel voor dat je het kort houd en zelf je geduld goed kunt houden. Jonge paarden die erg gemotiveerd zijn willen zichzelf nog wel eens overvragen, zorg ervoor dat je grenzen stelt voor je paard, jij als trainer bent verantwoordelijk voor je paard.

Natuurlijk kun je het clickeren ook gebruiken uiteindelijk om je paard in te rijden of mak te maken in verschillende ‘vreemde situaties’. Neem bijvoorbeeld het accepteren van zadel en hoofdstel of trailerladen. Beloon ook daarbij elk klein stapje en blijf altijd de tijd nemen om je paard rustig aan alles te laten wennen.

Pas vanaf 2,5/3 jaar, of mits ze nog niet voldoende uitgegroeid zijn 4/5 jaar kun je aan de gang met het ‘echte’ werk.


Precies wat Nikki zegt :j

Het loopt niet los. Als je een 2jarige inrijdt loopt het toch ook niet vanzelf los? Daar gaat de pony ook schade van krijgen. Niet alleen fysiek maar ook emotioneel.
Niet iedereen is alwetend, het had wel verstandig als je je van te voren ingelezen had of les had genomen, maargoed, het is geen wereldramp dat je deze fout begaat, maar het is wel goed als je je er nu van bewust bent en nu de zware kunsten lekker laat zitten en een beetje basis gaat doen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:44

Visibreteam heeft een eigen boek over vrijheidsdressuur dus ik denk dat ze er echt wel verstand van heeft. Ik heb amper verstand van die 'discipline'? en ik snap nog dat het niet goed is op die leeftijd.

Galantje

Berichten: 120
Geregistreerd: 25-05-14

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:19

Wat een knappe hengst!

xhenkexspons

Berichten: 840
Geregistreerd: 03-03-10

Re: mijn knappe welsh hengst perry

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:16

Ben het eens met visibreteam.
En dan vraag ik me af wanneer ben je begonnen met hem? Want als je al een hele waslijst trucs hebt daar ben je niet 2 maanden bezig.

Fantasycat

Berichten: 57
Geregistreerd: 03-05-14
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:33

xhenkexspons schreef:
Ben het eens met visibreteam.
En dan vraag ik me af wanneer ben je begonnen met hem? Want als je al een hele waslijst trucs hebt daar ben je niet 2 maanden bezig.


Dat vroeg ik me ook al af ja..